[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:18

ShamalArabs schreef:
Bonnieaw schreef:
ShamalArabs kan jij zelf scannen ofzo dat je van alle het geslacht al weet?
Spannend de eerste al over 3 weken!!

dat zijn mijn gokjes :) maar scannen kunnen we zelf wel, heb alleen geen apparaat :+

Ben ik toch benieuwd hoe je die gokjes doet :)

peach2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:20

op basis van hun gedrag, en de zuurgraad ervan ;)

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:22

ShamalArabs schreef:
en de zuurgraad ervan ;)

hahahaha

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 02:17

ShamalArabs schreef:
A.F. Shanaya x S.A. Tawfiq - 1 januari - 320 dagen drachtig (merrie) (torsio op 238 - mastitis L op 257 +/- 1 week)
S.A. Mawiyah x S.A. Tawfiq - 1 januari - 319 dagen drachtig (merrie) (acute oedeem of hernia op 296 LA klein "lendewervels" +/-10-14 dgn)
Ramaylla E.S. x S.A. Djamal - 1 januari - 316 dagen drachtig (hengst)
S.A. Emira Arabia x ZK Kuray - 8 februari - 278 dagen drachtig (merrie)
Njadien x ZK Kuray - 10 februari - 276 dagen drachtig (merrie)
Xenah x ZK Kuray - 9 mei - 185 dagen drachtig (merrie)
Firenza x ZK Kuray - 14 juni - 150 dagen drachtig (hengst merrie)

over 21 dagen is het 1 januari _/-\o_

geen ontwikkeling nog...

Zo de eerst mag geboren worden de tweede morgen spannend
Misschien krijg je straks wel meer veulens in een nacht of kerst kinderen!!!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 02:19

nah, ze moesten eerst maar een uier krijgen. ik gok voor nu op eerste helft januari ;)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 02:23

Zo dan laten ze je nog even wachten
Krijgen ze altijd pas rond 350 dagen een veulen??

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:48

Ga je ze verborgen houden als ze in december geboren worden of post je het gewoon op internet?
Lijkt me nogal lastig als je straks jaarlingen van een week hebt ofzo...
Weet dat het bij de mini's ook wel gebeurt van die vroege/late veulens maar ik zou ze echt niet hoeven te showen al zet ik de geboorte datum op januari. Als mensen er achter komen en het melden heb je echt een probleem.
Zou eigenlijk ook geen reden weten waarom ik dat risico zou willen nemen.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:17

Ja ik ook niet kijk je kan het ook 1 januari of 2 melden
Dan is 2013 haha
En net wat je zegt is wel een risico
Maar sommige paarden ontwikkelen iets en hout 2 weken of lange aan

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:16

MarijeR schreef:
Ga je ze verborgen houden als ze in december geboren worden of post je het gewoon op internet?
Lijkt me nogal lastig als je straks jaarlingen van een week hebt ofzo...
Weet dat het bij de mini's ook wel gebeurt van die vroege/late veulens maar ik zou ze echt niet hoeven te showen al zet ik de geboorte datum op januari. Als mensen er achter komen en het melden heb je echt een probleem.
Zou eigenlijk ook geen reden weten waarom ik dat risico zou willen nemen.

Ik zet het niet openlijk op internet nee :')
maar ik geloof dat de dames toch lang genoeg op zich gaan laten wachten... echt helemaal 0,0 uierontwikkeling...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:46

Hier in Duitsland is dat helemaal geen probleem... {:)-:
Fokkers schrijven rustig op Facebook dat er een veulen geboren is met foto en al.
Ik ken in ieder geval zelf een veulen dat geboren is op 10 december 2011 maar ingeschreven is als veulen 2012 bij het Hannoveraner Stamboek.
Schijnt hier nog doodnormaal te zijn. -O-

SA dat zijn dan al twee dames in de goede zone. toppie.
Ben heel benieuwd!

Hier is er vannacht weer sneeuw gevallen, de dames sjeesen weer door de paddocks.
Heb alle paddocks open gemaakt zodat er een grote is ontstaan.
Alle 7 dames verdragen elkaar goed dus hebben ze nu een hele grote vlakte tot hun beschikking.
Wel zonder gras maar genoeg om heerlijk te spelen.
De stenen uitloop die we er ook nog aan hebben gekoppeld wordt nog niet zoveel gebruikt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:16

hier ook weer een fijn laagje sneeuw, idd gekke merrie hier ook :) voeren ging weer niet snel genoeg, en dan stuitert ze als een idioot door de paddock :) gek dier

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:30

Hoi allemaal,

Mag ik vragen waarom er niet gesproken wordt over decemberveulens? ivm de leeftijd? omdat ze zgn per 1 januari verjaren?
Ik kon m even niet vatten.. ;)

Hier geen sneeuw maar volop zon! jippie!
ga vanavond lekker naar les, heb er echt zin in.
Vanmorgen 1 paardje gereden, maar er zat nog wat vorst in de grond, dus rustig aan gedaan.

Met de dracht gaat het hier prima, ik vind haar wel snel "vol" worden, maarja, als dat het ergste is.. ;)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:36

Spannend SA! heel bijna de eerste veulens al :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:47

Mexxuna schreef:
Hoi allemaal,

Mag ik vragen waarom er niet gesproken wordt over decemberveulens? ivm de leeftijd? omdat ze zgn per 1 januari verjaren?
Ik kon m even niet vatten.. ;)

Hier geen sneeuw maar volop zon! jippie!
ga vanavond lekker naar les, heb er echt zin in.
Vanmorgen 1 paardje gereden, maar er zat nog wat vorst in de grond, dus rustig aan gedaan.

Met de dracht gaat het hier prima, ik vind haar wel snel "vol" worden, maarja, als dat het ergste is.. ;)

indd omdat ze op 1 januari dan als jaarling beschouwd worden. Als je ze dan verkoopt als 3jarige dan zijn ze eigenlijk nog maar net 2, je kunt je voorstellen wat een schade dat doet aan een jonkie ivm het te vroeg aan het werk gaan. Ik heb er nu 1 die half september 1 is geworden en dus over 3 weken als 2-jarige gezien wordt. achteraf had ik hem liever op 1 jan. aangegeven, als ie straks 3 is duurt het nog dik 8 maanden voor hij werkelijk 3 is...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:18

Maar verkoop je een september veulen dan ook als september veulen? Of ben je bang voor de "kopers" dat zij gaan beginnen met een 2 jarige...
Ik heb straks ook dat probleem, een augustus veulen, dus die wordt echt pas het jaar nadat hij zgn 3 jaar is geworden zadelmak gemaakt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:08

Mijn nu twee en een half jarige (geboren april 2009) zal pas op zijn vroegst oktober of september 2013 zadelmak gemaakt worden, sowieso wil ik wachten tot ze drie is, maar ik wil het ook graag zelf doen, en in april zal ik ruim 23 weken zwanger zijn, dus dan ga ik geen risico nemen.
Sowieso is ze rij groot dus ik denk dat een beetje extra tijd ook wel goed is voor haar.

Als ik koper zou zijn zou een september of december veulen mij niets uitmaken (mits verder gezond) maar begrijp heel goed dat het met veulen keuringen en later jonge paarden wedstrijden een heel ander verhaal is.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:13

Mexxuna ik had een augustus paard en stamboek zag ze in januari aan als 3
maar dan was die pas 3 jaar en 5 maanden dus op keuringen beoordelen ze hem als baby uitstaling met je rest.
en ik baalde daar wel van zij was van 24 Augustus
Jes gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:15

Dank je wel :D Nu pas 6weken en 2 dagen, morgen eerste afspraak....
Vraag me nu wel af of mijn merrie zich hetzelfde heeft gevoelt als ik me nu voel, en wat mij nog te komen staat of zij dat ook zo voelt :=

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:34

Gefeliciteerd Jes !!
Spannende tijden! :)

Maar als je paard stamboekpapier heeft staat toch gewoon de juiste geboortedatum in je paspoort?
Met een paard zonder papier loop je geen keuring, neem ik aan.

Ach ja, op een papiertje kun je niet rijden zeg ik altijd, mijn paardje wordt gefokt voor eigen gebruik, en of hij nou 4, 5 is als hij onder t zadel gaat, maakt me niet uit, ik heb de tijd, en hij moet nog 30jr mee... :D

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:45

ja dat klopt bij mij stond dat ook maar bij alle stamboeken is het zo dat ze in januari 1 worden,
en jaar er op 2 en jaar er op 3 enz
dus veulens die maart geboren worden zijn in januari 10 maand maar augustus veulens zijn 4 maanden als ze bij stamboek 1 jaar worden..
het is gewoon zo dat 1 januari alle paarden jaar ouden zijn kwa keuringen en wedstrijden

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:53

Bij de mini's met de halter shows zijn de belangrijkste jaren voor het showen als 1, 2 en 3 jarige. Als je dan met een december veulen in april als jaarling moet showen tegen jaarlingen van jan/feb kan dat natuurlijk niet.
En dan kan je wel als geboorte datum januari opgeven maar als de concurentie in december al foto's of zelfs de live bevalling via de cam ziet, zijn ze er vast niet te beroerd voor om dat even door te geven aan het stamboek :+

Voor mij zijn feb/mrt veulens ideaal, mooi vroeg om het jaar erop voordeel te hebben in de ring en ook voor het showseizoen dat in april voor ons begint. Zit ik ook niet met merries die moeten bevallen als ik voor de shows weg moet. Voor ons zijn dat namelijk vaak weekenden van vrijdag t/m zondag of maandag.
Al heb ik ook wel eens een juni veulen geshowd met veel succes maar hij kon pas echt mee doen tegen de vroege jaarlingen op het eind van het seizoen (aug/sept). Eerder in het jaar kwam hij toch ontwikkeling tekort.
Als veulen kan het wel een voordeel zijn, zijn nog mooi jeugdig met een maand of 3 terwijl de vroege veulens met het EK al ruim een half jaar zijn en dan alle kanten op groeien :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:13

Jes, gefeliciteerd met je zwangerschap!! *\o/*

Peet, mijn vriend vroeg zaterdag toen jij en ik even aan het whatsappen waren, hoeveel paarden je eigenlijk hebt.
Nu lees ik 7 merries, Monaco is niet meer, dan is AlSegno er nog en verder?

Ik ga TiSento ook niet snel aan het werk zetten. Sowieso heb ik Daisy nog en ik ben ook niet zo'n fanatieke rijder. Beetje boshobbelen vind ik leuk, maar wandelen doe ik net zo graag.
Ti is van 12 mei 2011, dus nu denk ik dat ik hem in het najaar van 2014 (als hij 3,5 is) voor het eerst op stal zet, wat ga longeren, zadeltje er op en er eens een keertje op zitten en dan mag hij die zomer daarna weer lekker buiten spelen zonder te hoeven werken. Dan kan hij even nadenken over wat hem is overkomen en als hij 4,5 is, kijk ik wel weer verder

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:54

Jes gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend allemaal zeg :)

Ik heb nu ook sunny van dit jaar die 7 oktober is geboren. Gelukkig heb ik het geluk dat de merrie keuring altijd eind augustus is, maar toch loopt ze wel iets achter op de rest die in april enzo geboren zijn.

Heaven mijn groot veulen van dit jaar zal net zoals haar moeder iets voor haar 3 gaan beginnen met longeren,verkeersmak maken enzovoorts en dan met zadeltje enzovoorts en dan met haar 3 erop een aantal keer achter elkaar en daarna maar zo'n 3x per week heel eventjes..

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:19

ShamalArabs schreef:
op basis van hun gedrag, en de zuurgraad ervan ;)

zuurgraad van binnen of van gedrag?
(ps serieuse vraag hoor)

@jes, van harte

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:17

:') de zuurgraad van het gedrag ;)