[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:19

Leuke foto;s van alle drachtige dames, zien er allemaal goed uit.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:24

Ik kan via me tel me onderschrift niet zien, maar daar staat tot 10.10.10 uitgerekend :+

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:27

Ik zie niets staan in je onderschrift hoor, haha. en ik zit gewoon op me laptop.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:36

Ik heb eigenlijk even een vraag:

Is bij paarden/pony's de mogelijkheid op een keizersnede?
Ik ben namelijk bang dat er een veel te grote hengst mijn pony heeft gedekt.
Ze is namelijk pas 4 maanden, en je ziet dr met de dag groeien.
Zelf is ze een shetlander, en de hengsten die erbij liepen, was een andere onactive shetlander en een 2,5 c/d pony.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 13-10-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:38

het is mogelijk maar het loopt zelden goed af.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:51

Mel zit op 139 dagen :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:51

ik denk niet dat het een van de simpelste ingrepen is...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:53

Loopt inderdaad zelden goed af.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:54

Sool is nu 181 dagen.. :)

Keizersnee is idd niet heel simpel bij paarden.. het komt wel eens voor, maar de kans dat je je merrie én je veulen verliest is best groot...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:59

Bij een koe heb je aardig wat ruimte na de laatste rib, bij een paard is die ruimte veel kleiner, en dat is juist de plek waar een ks gemaakt moet worden.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 13-10-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:04

Ik ga zo Kwal haar buik eens meten :D En ik neem de stethoscoop mee, wie weet of ik een hartslag kan horen :D Van het veulie dan he :D

Ben benieuwd naar de kleuruitkomst :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:07

stef schreef:
k moet voor abbey ff rekenen hoor op hoeveel dagen ze zit ;) (25 april uitgerekend op basis van 340 dagen na laatste dekking)
Heb hier geen dekbon bij de hand ;)

Zitake: En jullie hebben maar 1 wei? Tja, ik weet natuurlijk niet wat de afspraken zijn, maar ik neem aan dat je ervoor betaald en dus gewoon je rechten hebt

Nee hoor 3, 1 voor de paarden, 1 voor de pony's, en 1 voor de alpacas op dit moment, dit omdat de paarden niet zoveel meer buiten staan, s zomers zijn er wel meer stukjes.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:16

petrina had je nog opnieuws berekend? Ik wil het wel proberen :+

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:55

Wel raar hoor, volgend jaar écht maar 1 veulen... tot nu toe elke keer 2, dan heb je de een gehad en nog een tweede om naar uit te kijken haha!

t jaar daarna wel weer 2 als het goed is... de Palomino wordt ook gedekt! In mei waarschijnlijk.. :) Dat wordt wel spannend qua kleur, omdat er geen ggk palohengsten zijn binnen t stamboek gaan ze dekken met een vos hengst, die de meeste kans heeft op Palo.. :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:27

Een keizersnee loopt misschien vaak niet goed af, maar volgens mij hoef je je weinig zorgen te maken. Het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder van de merrie. Dus volgens mij is de kans op een keizersnee heel klein.

xDonja, komt ie:

De hengst is zwartbont uit een Friese moeder (homozygoot zwart, EE). Dus de hengst heeft van zijn moeder sowieso het zwartgen E meegekregen.
De vader van de hengst is zwartbont (dus EE, of Ee). Of de moeder van deze vader nou vos (ee), bruin (Ee), of zwart (Ee) is, volgens mij komen we er zo niet achter of de vader van de hengst homo- of heterozygoot voor zwart is (Peterina, verbeter me als ik ernaast zit).
Dus we kunnen het op de site op twee manieren berekenen; Yesper als homozygoot voor zwart en als heterozygoot.

Als we het berekenen met Yesper heterozygoot voor zwart, dan zijn je uitkomsten:
37,5% zwartbont
37,5% zwart
12,5% bruinbont
12,5% bruin

Als we het berekenen met Yesper homozygoot voor zwart, dan zijn je uitkomsten:
50% zwartbont
50% zwart

AGarcia: Volgens mij heeft Peterina het voor jou goed uitgerekend hoor.

Ik heb echt iets ergs meegemaakt vandaag. Ik reed in mijn autootje naar mijn paardje toe, toen ik ineens links voor me (dus op de andere weghelft) een kat zag springen, spartelen en gek met zijn kop trekken.
Ik ben uit mijn auto gesprongen en naar hem toegelopen. Ik zag heel veel bloed en hij maar spartelen.
Gelijk de dierenambulance gebeld, en toen lag hij stil...
Hij had nog een paar stuiptrekkingen, maar was al overleden toen ik de dierenambulance nog aan de lijn had.
Ik ben bij hem gebleven tot ze er waren.
Gelukkig was het arme beest gechipt en de mensen van de dierenambulance zijn naar de eigenaren toegegaan.
Ik heb 45 min bij dat beestje gestaan. Iedereen die langsreed keek MIJ aan...
Hallo! Punt 1: Ik heb hem niet doodgereden (en dan nog, dat doet niemand expres, lijkt me).
Punt 2: Ik probeer hem te helpen, degene die hem wél heeft doodgereden, is doorgereden en dát maakt die persoon echt een kl**tzak!!!

Arm beest, ik zie hem nog liggen... nooit zoiets vreselijks gezien... |(

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:30

Kom ik hier weer eens kijken lees ik in het begin allemaal vervelende berichten.

Manueeltje, sterkte met het verlies van je paard en gefeliciteerd met je aankoop. Voelt eigenlijk een beetje dubbel om dit te posten.

Zitake, wat vervelend. Ik kan me voorstellen dat je daar helemaal klaar mee bent.

Zie wel weer een hoop buiken voorbij komen. Hoever mijn paard is weet ik niet, ik weet alleen dat ze aankomend weekend op de helft zit, dus 24 weken/170 dagen.

Zo Cynthia, jij had dus ook een lekker ritje avhter de rug. Vreselijk vind ik dat om te zien. Ik reed van de week naar huis, reden er van die ettertjes recht op een egel af, gelukkig kwam er een tegenligger aan en die stopten wel voor het egeltje. Ik kon die gasten wel villen :(

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:59

Oeh, spannend! :D Ik hoop dat Yesper heterozygoot is :D

De vader van Yesper's vader is Samber. Dat verhoogd mijn kans op bruinbont niet he :P

Als ie homozygoot is, kan ik iig nog uitkijken naar een leuke aftekening :D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:19

Ik heb vandaag eindelijk maar toch de dekbon van de Shetlander gekregen. Laatste dekdatum was 26 juni, dus veulen ± 1 juni 2011. Vorige veulen was 4 weken te vroeg, hoop dat deze langer blijft zitten.
Onze Aaf zit nu op 162 dagen, bijna op de helft dus.
Laatst bijgewerkt door YSR1971 op 13-10-10 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:27

Snoevie schreef:
okee vandaar!is dat gunstiger voor de fok oid?

ik ben een oenemeloen op dat gebied,sorry voor de vragen,haha

Beetje een late reactie, maar ik had helemaal over jouw post heen gelezen :o

Met een homozygote merrie (of hengst) fok je bijv. altijd bont en daar is vriendlief weg van. Een heterozygoot diertje kan zowel een bonte, als een effen kleur vererven.

Zodoende dat wij graag homozygoot bont of een dubbel verdunningsgen hebben. Want dan hebben we altijd garantie op of vlekken of valk, danwel palomino of een combinatie van beiden!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:31

Cynthia82 schreef:
Een keizersnee loopt misschien vaak niet goed af, maar volgens mij hoef je je weinig zorgen te maken. Het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder van de merrie. Dus volgens mij is de kans op een keizersnee heel klein

Eens... het enige nadeel is dat DNA de eindmaat van het veulen bepaalt en dat het dus kan voorkomen dat het veulen gedurende zijn ' leven in de baarmoeder' eigenlijk te klein is voor zijn genetisch bepaalde maat en dat het veulen dit, zodra het uit de baarmoeder is en dus met 4 beentjes in de weide wereld staat, dit in een te snel tempo gaat inhalen.

Een veulen wat voldoende ruimte heeft in de baarmoeder zal vele malen geleidelijker uitgroeien (uitzonderingen uiteraard daargelaten ;) ).

Het merendeel van de warmbloedbevallingen gaat de merrie overigens prima af tenzij er sprake is van bijv. een schouderklemmetje oid.

In het geval van koudbloeden komt het vaker voor, echter heeft dit niets met de maat van het veulen te maken, maar met de grove/brede schouders in combinatie met een veelal kort en smal geboortekanaal (koudbloed eigen).

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:31

Volgens mij is de kans op een heterozygote groter. Kan je er niet achterkomen of de vader van Yesper (of Yesper zelf, nog handiger :+ ) homo- of heterozygoot is? De hengstenhouder vragen?
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 13-10-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:32

Cynthia82 schreef:
Cynthia82 schreef:
Of de moeder van deze vader nou vos (ee), bruin (Ee), of zwart (Ee) is, volgens mij komen we er zo niet achter of de vader van de hengst homo- of heterozygoot voor zwart is (Peterina, verbeter me als ik ernaast zit).

Met deze zin doel ik op de moeder van de vader van Yesper (dus de moeder van Samber).
Volgens mij is de kans op een heterozygote groter. Kan je er niet achterkomen of de vader van Yesper (of Yesper zelf, nog handiger :+ ) homo- of heterozygoot is? De hengstenhouder vragen?

Wordt je uit de stamboom niet wijzer? Of komt Yesper uit 2 bonte ouders, waardoor het twijfelachtig is?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:35

Ik snap de berekeningen nooit zo.. :=

Heb ook serieus geen flauw idee of de merries homozygoot of heterozygoot zijn! :))

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:38

Yesper komt uit een zwartbonte hengst (opa van Yesper is Samber) en een Fries moeder. Dus moeder is EE, maar wat is vader? Dat is afhankelijk van de ouders van vader (Samber dus, is die homo- of heterozygoot? En de moeder?)
Maar ook als we weten of Samber homo- of heterozygoot is, dan nog weten we toch niet zeker wat de vader van Samber is?

edit: Even de pedigree van Samber opgezocht. Hij komt uit een bruine en een zwarte. Kunnen dus allebei EE en Ee zijn...

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:52

Veel te ingewikkeld _O- Ik heb het de eigenaresse van Yesper gervaagd, en ze gaan hem volgend jaar, als hjij voor de keuring gaat, pas laten testen :) Alleen is de kans op homozygoot groter, omdat de moeder dat ook is. Ik weet alleen niet of die redenatie klopt :)