Nicole288 schreef:Hier zijn het afgelopen jaar 9 nieuwe paarden 2 x geënt voor de basisenting en bij 2 daarvan was het nodig omdat er het jaar ervoor te lang (dus langer dan 6 weken (42 dagen) tussen had gezeten. Hier houden de dierenartsen dus aan: niet eerder dan 4 weken en niet later dan 6 weken en zeggen erbij dat dat de regel is die door officiele instanties wordt gehanteerd bij controle (bijv merriekeuring).
Ik heb eigenlijk ook nog niet eerder anders gehoord moet ik zeggen!
Ik wil m'n veulen laten enten zodat het meteen goed is voor de sport. Volgens mijn veearts is dat dus binnen 92 dagen weer.
Wat staat er dan op de site van de knhs?Ik wil juist het liefst zo lang mogelijk wachten, want m'n merrie laat ik ook weer meegaan, dan heb ik alles gelijk, en mooi in december als er toch vrij weinig wedstrijden zijn (je mag immers een week niet op wedstrijd na enten)
Gevonden op de site van de knhs:
http://www.knhs.nl//news.asp?pCatID=151 ... =11&men=07
Citaat:
De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag niet aan wedstrijden worden deelgenomen.
Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.
Dus als ik m'n paard voor 28 december weer laat enten, dan is de basisenting voor het veulen in orde (merrie is al in orde).