[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rinskee

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:25

Vind haar buikje nog wel meevallen op de 1e foto Lachen 2e foto zie je het duidelijker.. Haha!

ben benieuwd joh!
hoe oud/jong is ze? ziet er nog vrij jong uit..

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:29

ze wordt 5 jaar in februari en het wordt haar 2e veulen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:34

TabeR schreef:
Mijn merrie krijgt helemaal geen veulenbrok, volgends haar echte eigenaar werkt dat namelijk helemaal niet..

hij fokt al zijn hele leven lang met de paarden heeft het wel geprobeerd maar vind het niet werken..

Als je merriebrok bedoelde, hoe weet hij dan dat het niet werkt, kun je toch niet zien?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:39

Rijden jullie ook nog gewoon? Ik weet dus niet wanneer m'n paard uitgeteld is, en ik doe dus nog alles met haar. De laatste weken merk ik dat ze conditioneel iets minder wordt, maar die 20 minuten tot een half uur dat ik met haar werk vindt ze het nog steeds leuk. Ik spring ook nog wel, maar niet hoog meer, max. 70 cm. De veearts die begin november geweest is zegt dat ik moet kijken naar m'n paard, het ene paard kan een maand van te voren nog een parcours springen en een ander vindt het 3 maanden van te voren al niet leuk meer. Rijden moet je in principe tot de dag van de geboorte kunnen doen zei deze veearts en dat heb ik bij andere fokmerries ook altijd gedaan. Wel hield dat rijden soms niet meer in dan een kwartiertje stappen.
Maar houden jullie een richtlijn aan met stoppen met springen? Mijn springinstructeur houdt wel rekening met haar, we doen dus geen hoog werk meer, maar wel gymnastiekjes en volgens hem kan het nog steeds prima en is er geen reden om te stoppen, maar een parcours rijden raadt hij niet meer aan. Je ziet wel dat ze een buikje krijgt, maar nog geen hangbuik waar ze last van heeft. Dressuurmatig loopt ze nog als een zonnetje.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:45

@kitzbi, ziet er goed uit, buik begint al mooi te komen Haha!

Ik begin bij Relana vanaf januari merriebrok te voeren, bouw het langzaam op samen met haar normale voer.
Ik neem ook het zekere voor het onzekere, ook vanwege het verkleinen op de kans van OC en OCD, dan weet ik dat ik voor mijn gevoel er alles aan gedaan heb, ook bepaalde voedingsstoffen zitten in merriebrok die een drachtige merrie op het laatst nodig heeft en in het begin als het veulen er is.

Op dit moment voer ik: 1 1/2 kg meuslie, 1/2 kg basis-brok, flink wortels 2x, en 2x flink voordroog-hooi.

@germie, ik longeer mijn merrie vaker, rijden staat op een laag pitje, ik heb geen fatsoenlijke rijbak thuis, moet in de winter altijd met de trailer naar een binnenbak toe, en Relana geeft aan dat ze weg gaan van huis niet zo leuk vind, blijft aan het mesten en is zenuwachtig, ik heb t/m oktober nog wedstrijden gereden met haar, nu wedstrijd-stop volgend jaar zien we wel weer. Haha!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:57

Nicole288 schreef:
TabeR schreef:
Mijn merrie krijgt helemaal geen veulenbrok, volgends haar echte eigenaar werkt dat namelijk helemaal niet..

hij fokt al zijn hele leven lang met de paarden heeft het wel geprobeerd maar vind het niet werken..

Als je merriebrok bedoelde, hoe weet hij dan dat het niet werkt, kun je toch niet zien?

zei veulenbrok bedoel merrie brok inderdaad..

Nou, hij heeft poos gevoerd.. en zag toen geen verschil toen is die overgegaan op ander voer ( vraag me niet wat weet ook niet alles)
maar sindsdien zagen de paarden er veel beter uit! dus hij zag wel verschil qua vacht qua gezondheid van de merries..
en dat waren 11 merries die ineens veel beter eruit zagen, voeren is erg belangrijk en het ene paard is het andere niet Lachen

dus bij de een kan merriebrok goed werken bij hem niet, het is maar net welke ervaring je waar mee hebt..

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:00

germie schreef:
Rijden jullie ook nog gewoon? Ik weet dus niet wanneer m'n paard uitgeteld is, en ik doe dus nog alles met haar. De laatste weken merk ik dat ze conditioneel iets minder wordt, maar die 20 minuten tot een half uur dat ik met haar werk vindt ze het nog steeds leuk. Ik spring ook nog wel, maar niet hoog meer, max. 70 cm. De veearts die begin november geweest is zegt dat ik moet kijken naar m'n paard, het ene paard kan een maand van te voren nog een parcours springen en een ander vindt het 3 maanden van te voren al niet leuk meer. Rijden moet je in principe tot de dag van de geboorte kunnen doen zei deze veearts en dat heb ik bij andere fokmerries ook altijd gedaan. Wel hield dat rijden soms niet meer in dan een kwartiertje stappen.
Maar houden jullie een richtlijn aan met stoppen met springen? Mijn springinstructeur houdt wel rekening met haar, we doen dus geen hoog werk meer, maar wel gymnastiekjes en volgens hem kan het nog steeds prima en is er geen reden om te stoppen, maar een parcours rijden raadt hij niet meer aan. Je ziet wel dat ze een buikje krijgt, maar nog geen hangbuik waar ze last van heeft. Dressuurmatig loopt ze nog als een zonnetje.

ik heb mijn merrie tot de 8ste maand van de dracht mee op concours gehad in de M1,
ze had ook niet echt een buikje..
ook sprong ze toen af en toe nog wel..
daarna ben ik het rijden gaan afbouwen.. tot 3 week voor de uitgerekende datum

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:05

TabeR: Het werkte dus zelfs minder goed, dat heb ik nog nooit gehoord eigenlijk. Mss omdat de merriebrok dan als extra bij het gewone voer komt zodat je geen grote omschakeling hebt.

Andere mensen nog slechte ervaringen met merriebrok?

germie: Ik meen me een uierfoto te herinneren waarop al wel wat uier te zien was? (als jij dat niet was, sorry Lachen )
Dan ga je er toch eigenlijk van uit dat ze aan de laatste maanden bezig is, ik zou dan zelf niet meer springen, maar ik ben dan ook best voorzichtig, zou eerder wat sneller stoppen dan kijken hoe lang het nog kan.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:12

Kitzbi lekker buikje zie ik al komen hoor
Ik voer vanaf 8 maanden merriebrok
Ze krijgt een kilo merriebrok(pavo),slobber,wortelen en onbeperkt kuil
Yashilha is met de merriebrok erg blij Haha! ,zij leeft namelijk normaal van inkuil,gras en wat wortels(ze is snel dik)
Ik ben merriebrok gaan voeren,omdat ik denk dat ze wel wat extra's kan gebruiken
Zeker omdat ze ook een vroeg veulen krijgt(3maart uitgeteld)
Ik geef haar ook regelmatig een vitaminestoot
Ik hoop dat ik het goed doe Bloos

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:46

Nicole288: zo kun je het zeggen het werkte niet goed, maar ik zeg liever dat het verschil niet te merken was wel of geen merrie brok..

en tja wie ben ik om dat tegen te spreken, heb nog nooit een veulen gefokt. ZEg alleen wat ervaring van iemand adners ermee is.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:42

ayhno schreef:
wortelen voer ik altijd bij dat is heel goed voor drachtige merries..

Is dat zo?
Mijn pony's staan ook dag en nacht buiten (met de staldeur open en dus mogelijkheid om te schuilen), maar het gras is zo goed als op....
Ik voer ze wel (voordroog)hooi bij en soms een beetje slobber en/of muesli.
Maar als wortels zo goed zijn, dan vind ik dat wel een goed idee om bij te gaan voeren!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:11

@ kitzbi mooi buikje! mooie merrie!!

ik ben nog steeds met mijn dilemma bezig,WAT moet ik mijn merrie nou voeren?!
Is het verstandig om nu al (30 mei uitgerekend dus nu +-51/2 maanden drachtig) merriebrok te gaan geven?
Of is het verstandiger om haar op
* basisbrok, of
* Pavokoek, of
* senior strucomix, of
* merriebrok, te zetten?
wat is jullie advies?

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:54

Wat voerde je haar anders?
mijn advies zou zijn probeer grasbrok eens..
wel mengen met water! even vragen aan iemand hoe het eruit moet zien of in de winkel of iemand in je omgeving!

schijnt een paard echt van op te knappen.
op stal waar die van mij vandaan komt kreeg een oude fokmerrie ook altijd grasbrok. en kuil daarnaast gewoon basisbrok. en die knapte echt op! die bleef er gewoon goed uitzien ook nadat veulen was ging allemaal heel goed.

wanneer je verder in dracht zit zou je kunnne overwegen om merriebrok bij te voeren ik zou het nu nog niet doen.

wortel las ik dat dat goed was, nou dat kan je altijd wel bijvoeren.
en speedy krijgt af en toe een pavo koekje

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:54

Grasbrok hoef je niet perse te mengen met water hoor je moet alleen niet teveel geven omdat het best uitzet maar eigenlijk doen alle brokken dat.
Ik geef ook grasbrok bij.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:22

Ik rijd Viralda nog steeds elke dag. Zij is 10 mei uitgerekend, dus zit nu ongeveer op 5 maand? (ik weet de dekdatum niet meer Bloos )
Ik ben ook gewoon van plan zo lang mogelijk door te rijden. Dat houdt haar fit en daar heeft ze baat bij als ze straks dat kind eruit moet persen en daarna op moet voeden.
Ik merk alleen nu wel al dat galoperen moeilijker gaat. Niet zozeer met mij erop, maar ook zonder iets op haar rug. Ze maakt haar rug nu minder bol, want de buik begint al in de weg te zitten.
Ze is sinds vorige week ook alweer flink uitgedeid. Ik zal morgen nog eens foto's maken van haar buik.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:24

vandaag is het 30 november 2007, en dus morgen 1 december, morgen weer een nieuwe mijlpaal, een iets kleinere dit keer.

Njadien; 315 dagen drachtig - 19 dagen tot 11 maanden dracht
Shanaya; 302 dagen drachtig - 32 dagen tot 11 maanden dracht
Shanaia; 249 dagen drachtig (morgen klein mijlpaaltje) - 88 dagen tot 11 maanden dracht
Xenah; 154 dagen drachtig - 180 dagen tot 11 maanden dracht

5 dagen tot de volgende grote mijlpaal
+/- 60 dagen tot we weer gaan dekken

Het loopt hier gewoon door... Altijd wat te doen, altijd iets om naar uit te kijken Knipoog

Farada_Arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:16

OEH OEH dat is mijn mijlpaaltje Haha!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:04

jeetje SA , jij bent er al bijna Bloos!
Hier weinig te vertellen... merrie toont niets, en ik kan momenteel niet heen voor foto's aangezien ik met mijn rug thuis zit Clown

hier wordt trouwens nooit merriebrok gevoerd, gewoon basisbrok, kruidenmix en kuilvoer... ze doen het er super op Ja

paarden werken door tot aan de bevalling of tot ze echt niet meer willen, mij is geleerd dat ze juist de weken na de bevalling even tijd nodig hebben. hoe beter de conditie, hoe makkelijker de bevalling.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:39

Tes zit nu ruim op 150 dagen. Duurt dus nog wel even.

Heb om advies een mail gestuurd naar PAVO en die zeiden dat je pas vanaf de 9de maand merriebrok hoeft bij te voeren omdat dan het veulen een groeispurt heeft en de merrie dan juist de extra voedingsstoffen nodig heeft. Daarvoor is nog niet nodig.
Verder is muasli voldoende, basisbrok kan natuurlijk ook.
Ik voer ook een portie wortelen per dag, meer omdat dat lekker is en momenteel erg goedkoop. Ik weet ook niet of het goed is voor drachtige merries.

Myrdal heb ik doorgereden tot in de 10e maand van de dracht. Die vond het helemaal geweldig en had er helemaal geen moeite mee. Toen ik stopte zakte ze ook wat in en toen zijn we maar gaan wandelen, vond ze ook leuk. Het verschilt echt per merrie hoelang je door kunt rijden en ze geven het zelf wel aan wanneer het teveel is.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:56

Ik denk dat het een kwestie is van naar je paard kijken, zoals altijd Haha!
Ik zie duidelijk verbetering sinds ik de merriebrok voer. Ze blijft beter op gewicht en heeft meer
energie gekregen. Lygna zit nu op 182 dagen dus nog net echt heel ver in de dracht maar blijkbaar heeft ze nu wel meer voedingsstoffen nodig. Ach we proberen denk ik allemaal het beste voor onze vierhoever Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:35

Sjoert schreef:
3 (als alles goed gaat natuurlijk )

Dat zijn er nu dus 2..

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:08

cindybijl schreef:
@ kitzbi mooi buikje! mooie merrie!!

ik ben nog steeds met mijn dilemma bezig,WAT moet ik mijn merrie nou voeren?!
Is het verstandig om nu al (30 mei uitgerekend dus nu +-51/2 maanden drachtig) merriebrok te gaan geven?
Of is het verstandiger om haar op
* basisbrok, of
* Pavokoek, of
* senior strucomix, of
* merriebrok, te zetten?
wat is jullie advies?

Hey cindy, hoe is het met je merrie?? Lachen

Mijn merrie krijgt nu nog gewoon basisbrok.. ga volgende maand merriebrok geven (ze is nu bijna 7 maanden drachtig)
Ik heb echt geen idee wat het beste is voor jouw merrie...

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:13

sjoert wie is er niet meer drachtig dan?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:26

Sjort: Wat is er gebeurd?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:43

Isabel heeft een merrieveulen vergooid op 5 maand Lachen