Ik denk inderdaad dat je je veel te aangesproken voelt Ayasha. er wordt in dit topic telkens gesproken over dat er heel wat mensen zijn die enkel om kleur dekken en geloof mij dan zijn de Du bois pony's, maar ook die van Ferienhof Stucker en AT Schürf etc nog kwaliteitsdieren met bewezen bloedlijnen etc. Of ze overal op passen is weer een andere discussie maar in beginne zet je in ieder geval een hengst er op die voldoende kwaliteit heeft.
Nu ken ik zat hengsten die echt enkel en alleen dekken om hun kleurtje. Dit zijn hengsten die uit onbewezen lijnen komen, of echt wel flinke tekortkomingen in de bouw etc etc. Vooral daar heb ik zeer grote moeite mee. Om dan nog maar te zwijgen over hoeveel merries er met zo'n hengst gedekt worden en het verschil in merries. Maar goed dat hangt ook samen met het feit dat ik vind dat er soms weinig eigen onderzoek gedaan wordt naar afstamming en prestaties van de hengsten. Bij sportstamboeken is zoiets vanzelfsprekend, maar bij veel andere niet.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je geen veulen voor de recreatie of net wat mag fokken, alles behalve. Maar als je bijvoorbeeld fokt met een hengst want hij is zo fijn allround en presteert goed en de prestaties zijn nogal uit de duim gezogen of zwaar aangedikt..
mirjamalvaro
Geplaatst: 19-08-20 18:50
Jammer genoeg geen Du Bois meer voor mij volgend jaar. Ze verzenden niet naar zweden. Dus worden waarschijnlijke duitse pony's.
Pfff beetje zenuwachtig voor morgen, scannen of Chablis nu eindelijk drachtig is. Mijn gevoel zegt van wel.
Ik fok met haflingers, dus hier is het qua kleur niet zo spannend. Verder ook niet echt thuis in de kleurtjes fokkerij, dus kan er niet echt over meepraten.
AM_Horses
Geplaatst: 20-08-20 01:14
Spannend Mirjamalvaro.
Tja een hele discussie. Er valt overal wel iets over te zeggen. Nu vind ik het niet zo belangrijk bij welk stamboek je zit. De afstamming en genen blijven hetzelfde. Ik merk dat steeds meer mensen overstappen naar andere stamboeken ipv kwpn, denk aan bwp, nrps, Duitse stamboeken en zelfs aes. Wat voor mij het belangrijkste is dat er is nagedacht over de combinatie om zo je fokdoel te behalen. Kleurtjes zijn natuurlijk altijd leuk en commercieel, maar kwaliteit staat boven alles.
Flinke discussie. Iedereen heeft andere inzichten. Zelf zal ik bijvoorbeeld nooit papierloos fokken. Ook met mijn vorige merrie wilde ik niet fokken. Zij was wel kwpn maar nog veulenboek. Naar de keuring hebben we niet gedaan, aangezien we haar zelf te gewoontjes vonden. Beweging kon beter en ze was wat aan de kleine kant. Ik kijk zelf namelijk ook naar de kwaliteiten van de merrie. Want niet alleen de hengst telt.
Kleurtjes zijn altijd mooi meegenomen al zal ik de komende jaren niet veel speciale kleurtjes fokken heb een super normale vos hengst haha! Maar wel heel erg mooie vos al zeg ik het zelf. Heb van de 9 paardjes 3 speciale. Een palomino en een champagne. Met de zilverbay weet ik nog niet of we gaan fokken. Ze is 2.5 en maar 80cm. Vind maar zeer weinig kwaleiteit in die maat. Mijn hengst met 85cm vind ik veel te groot al voor haar