[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:03

Wat een knap veulen is Cupido <3

Kiko: Ze is gedekt met Extreme US

Met zo'n staart snap ik dat je moet vlechten Nieky1993! :')

Fijn dat het goed gaat met Ukkie!

Jaloers! Ik wil ook een binnenbak goldenarrow

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:09

Oh gaaf!! Ben heel benieuwd. Ik ben op het laatst geswitched van Extreme US naar One Million.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:08

Marus Die heeft al flink uier idd :j ik denk niet dat jouw merrie nog 4 weken zo rondloopt als ik die uier zie.

Claucarlien Bijna veilig dus *\o/* . Waak je ook bij de merries van je baas?

Kiko ik heb deze ademspray:
https://dierapotheek.com/melissengeist- ... 20geboorte.

De eerste 4 merries die nu veilig zijn, zijn nog maar het begin. Ik heb er van nu tot midden april 10 :') . Dan 1.5 maand rust en van eind mei tot eind juni weer 4 :D

Je merrie ziet er top uit <3 . Super grappig ook je hond haha. En fijn ook dat je merrie zo relaxed is met je hond.

Cheytjuh Wat is Uk goed gegroeid al <3 . Hoe ging het vandaag op de kliniek? Funny heeft echt een enorme hangbuik al. Hoe is d'r uier?

Goldenarrow leuke plannen met de binnenbak. Onze binnenbak was ook een oude varkens stal. Enige nadeel is dat deze 1.5 meter lager ligt als de rest van het erf. Dus met deze regen en wateroverschot is onze bak ook nat -O- . Ligt de jouwe ook zoveel lager?

Vandaag is Amy dus veilig *\o/* . Uier doet nog super weinig maar dat ben ik gewend van d'r :+. Vorige 2 jaren droeg ze over maar deed ze wel alles volgens het boekje kwa uier dus ik hoop dat ze het dit jaar weer doet.
Afbeelding
Afbeelding

Loes groeit ook door. Vandaag ph gemeten. Deze zat rond 7.2 -7.4. Vorige x is ze ook niet met een volle uier bevallen en zonder hars. Dus ik houd haar ph goed in de gaten deze keer :+
Afbeelding

De andere 2 hebben niet echt grote veranderingen :+

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Tinniie - Jade - 335 dagen
Cheytjuh - Fenyalenza - 331 dagen
Nieky1993 - Fleur - 328 dagen
Am_horse - Wild thing - 322 dagen
Nieky1993 - Loes - 322 dagen
Nieky1993 - Daisy - 321 dagen
Nieky1993 - Amy - 320 dagen
Luna2006 - Meesje - 314 dagen
Knolselder - Quinn - 306 dagen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:43

kiko schreef:
Oh gaaf!! Ben heel benieuwd. Ik ben op het laatst geswitched van Extreme US naar One Million.

Ook een gave hengst!
Extreme stond al op mijn lijstje, maar ik heb pas heel laat besloten toch te dekken. En toen speelde ook mee dat hij nog beschikbaar was en goed bevrucht. En gelukkig goed uitgepakt, want we hadden maar 1 kans. Nu nog lang geduld hebben :+

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:08

Citaat:
Ook een gave hengst!
Extreme stond al op mijn lijstje, maar ik heb pas heel laat besloten toch te dekken. En toen speelde ook mee dat hij nog beschikbaar was en goed bevrucht. En gelukkig goed uitgepakt, want we hadden maar 1 kans. Nu nog lang geduld hebben :+

Dat is altijd extra stress als je maar 1 kans hebt he!
Ik had dit ook met een Zangersheide hengst, mijn merrie geinsemineerd, en dan met veel spanning afwachten en al nadenken over een voldoende hengst _O-

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:59

Cheytjuh: wat is Ukkie al gegroeid zeg.
Hopelijk goed nieuws met de foto's.

Nieky: ja ik waak ook bij de merries van mijn baas. Dat doen we met elkaar. Zijn dochter kijkt ook mee.
Jij hebt ook nog een aardig rijtje te gaan zie ik.

Kiko: wat grappig dat je hond zo bij de merrie mag komen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:11

Oh, ik zie dat ik varkensstal had opgeschreven, maar het is een oude koeienstal :+ Dat komt omdat we tegelijkertijd de varkensstal aan het verbouwen zijn.

De koeienstal ligt een stuk hoger dan de rest van het terrein. Alleen de muren zoals ze nu zijn zijn te laag om te kunnen rijden zonder je hoofd te stoten. Het zand moet dus een stuk lager komen te liggen. De koeienstal ligt ongeveer 40cm hoger dan de rest van het terrein en dat deel van het beton is heel slecht, dus we overwegen om dat te verlagen en gelijk te trekken en een flinke goot met goede afvoer te maken. En dan is het dus even kijken hoe we uitkomen, want je wil natuurlijk ook geen enorme afstap de bak in. Zoals we het nu bedacht hebben komt de onderlaag op 3.40m tot aan het dak (dus ongeveer 3.20m met toplaag). Dan zit je 10cm boven de eisen die Stichting Veilige Paardensport aan de hoogte van het dak stelt.

Maargoed, dit heeft natuurlijk helemaal niks met drachtige merries te maken, dus zal het topic niet verder vervuilen :))

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:31

Nieky1993 dan krijg jij het heel druk zeg. Kun je ze alle 10 niet even influisteren dat ze allemaal beetje gelijk komen zodat jij niet iedere nacht hoeft op te blijven ;-)
Bedankt voor het doorgeven. Weet ik waar ik naar moet zoeken. Leuk hè mijn hond. Vind ook heel bijzonder want mijn vorige RR jaagde ze de bak uit en deze gaan soms samen op boevenpad. Gaan ze samen staan graven

Loulou ik wilde wel dekken maar wist nog niet wie dus heb echt last minute de knoop doorgehakt en had net die avond ervoor besloten dus toen ik de ochtend belde om te scannen en het ei was er net af moesten we heel snel gaan bellen want was al 10 uur geweest. Uiteindelijk kwamen ze om 21:00 uur pas insemineren dus ik zat al in de stress dat straks te laat zou zijn. Was de avond voor mijn verjaardag dus beste cadeau ooit achteraf.
De tijd vliegt. Als ik zie hoe snel die 10 maanden voorbij zijn gevlogen. Ik hoef nog maar 1 maand mits ze niet overdraagt

Claucarlien gelukkig zijn alle paarden die hier staan honden gewend maar deze 2 zijn zo leuk samen. Elke ochtend is dit een vast ritueel. De hond gaat ook graag mee op de kar en onderweg mag ze er even af en rent ze vooruit. Op en top genieten is dat!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 07:09

Nieky al 4 veilig, dat schiet op! Goede tip van de ademspray, die zal ik ook bestellen.

Die binnenbak wordt bijna een must met het weer van het afgelopen jaar. Ik blijf op funda kijken naar een kleiner huisje met wat meer grond en een loods of grote schuur, maar tot nu toe blijft het bij kijken (is ook bijna niet te doen als je alleen bent maar wie weet loop ik er ooit nog tegenaan).

Ik ben helemaal uit de dressuurhengsten van tegenwoordig, maar ik vind het nog wel leuk om erover mee te lezen. Het laatste dressuurveulen die we zelf hebben gefokt was van Florencio en dat is 20 jaar geleden :D (en hij loopt hier nog steeds).

Fijn dat jullie het waken zo verdelen claucarlien, dat scheelt een ieder wat uurtjes nachtrust. Ik ben nu wel nieuwsgierig.. hebben wij dezelfde voornaam (Claudia)?

Wij vertrekken dadelijk naar de jaarlijkse hengstenkeuring van ons stamboek (Groninger paard). Ik heb er heel veel zin in, want ik hoop dan vandaag mijn keuze te kunnen maken voor het komende dekseizoen. Alle nieuw te keuren en goedgekeurde hengsten zullen er zijn, dus fijn om ze allemaal even live te kunnen zien en meemaken.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 08:22

Die uiers van al jullie merries worden zo groot :oo

Hilde heeft echt een hele bescheiden uier. Het is dat het haar 2e veulen wordt daardoor weet ik dat dit het gewoon is.
Ik kan er nu ook al melk uit halen dus gisteravond begonnen met haar PH-waarde te meten.
Ze zit op 314 dagen dracht vandaag, nog 1 week en ze is veilig.

Haar bescheiden uier
Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:32

Hier een bak en overdekte longeercirkel. De overdekte cirkel is al dikke prima als je alleen kijkt naar veulens en parden eruit als t 1 dikke modder bende is.
Ik zou wel zonder de bak kunnen als ik enkel de cirkel had..

Dus wie weet is dat voor iemand wel haalbaar als een bak het niet is _O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:44

Hennos hoezo uit zo'n leeg uier mell halen?
Spannende laatste week, ben benieuwd wat ze er van bakt

Nieky goh al 4 veilig! Hopelijk slaap je nog wat := Uiers beginnen ook al wat te komen

Claudia veel plezier op de hengstenkeuring! Ik ga vanmiddag naar de barock pinto hengstenkeuring! Niet weer een veulen van haar dit jaar? Alleen haar dochter?

Kiko wat een geluk met insemineren. Vind 9u nog langskomen wel laat. Hier komen ze vaak rond het middaguur (friezen)
Haha geweldig met je Ridgeback. Mijn hond komt in de stallen maar vind die paarden toch wel te groot

Goldenarrow ik ben jaloers :+ Ik wil ook een binnenbak. Zo klaar met die modder... Ook fijn voor vroege veulens, een binnenruimte :j

Loulou heel spannend als je maar 1 kans hebt. Gelukkig goed uitgepakt! Die spannende tijd begint straks ook weer :)

Cheytjuh wat ziet Ultima er mooi uit zeg. Plaatje <3 Wat enorm rot nieuws van je merrie. Sterkte.. :knuffel: Hopelijk heeft ze nog een mooie zomer
Jeetje wat is Funny dik haha!

Marus ja dat is niks waard de veulens op de paddock.. Ik vind dat leuke namen voor de U! Hier ook ABC. Jij ook een fries dan denk ik? Ik heb weinig inspiratie met deze letters. Mijn fries is ook bevallen met 317 dagen. Over het algemeen gaan friezen vroeg. (Hier 317, 320, 321 en 330)

Cynthia ik heb normaal ook maart, april veulens, maar vind het niet eens zo erg met dit weer dat ze later komen

Hier geen nieuws. Ik wacht op de veilig datum :+ Ze slaapt wel erg schattig
Afbeelding
En verder elke dag natuurlijk gewoon naar buiten
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:42

Ik heb de staart nu ook ingevlochten. Niet dat deze te zwaar is, maar zo zie ik het beter en blijft de staart schoner bij de bevalling.

Marus. Met een groot uier, of harsen op een te vroeg tijdstip ben ik altijd bang voor placentitis. Maar je kent de merrie zelf het beste. Zijn ook genoeg merries die vroeg bevallen

Goldenarrow. Ooh wat heerlijk straks een overdekte bak.
Ik heb op de stalling waar ik nu sta een prachtige 20/60 binnenbaan. Maar daar mag niks in los. Dus met veulen heb ik daar weinig aan

Muronia. Dek je veroon niet terug? Enkel de 3 jarige?
Veel plezier op de keuring

Nieky. Al heel wat merries veilig *\o/* loes heeft al een flink uier spannend!

Hennos. Dat is idd nog heel bescheiden. Bijna veilig

Cioccolato. Dat geloof ik. Zo'n overdekte cirkel is ook echt heerlijk. Die mis ik hier nu wel

Kabayo. Wat ligt ze daar heerlijk. Ze ziet er goed uit

Wild Thing is gisteren open gezet. En rustig iets aan haar uier begonnen. Ze heeft wel echt vocht onder haar buik. Enorm benieuwd :):) ik kreeg deze ochtend nog een apje dat ze toch wel raar deed. In plashouding, kijken naar haar buik enz. Ik denk dat het zeker nog wel een week of twee weken duurt. Maar je weet het nooit
Afbeelding
Jep de blub is verschrikkelijk. Ik wil een zonnetje
Afbeelding

Ik weet nog niet precies wanneer ik met mijn 3 jarige ga beginnen om te dekken. Vindt het nu echt nog te vroeg. Ik heb geen idee hoe ze is met hengstigheid. Dus dat wordt nog even observeren en anders toch een aantal keer gaan scannen.
Zijn er hier al begonnen met dekken?
Mijn dierenarts kwam gisteren van een klant die al hadden geinsemineerd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:24

Wij hebben de eerste nu gedekt ja :j Ik verwacht dat er 2 merries hengstig gaan worden in de aankomende paar dagen, dus daar gaan we ook mee aan de slag.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:22

goldenarrow schreef:
Wij hebben de eerste nu gedekt ja :j Ik verwacht dat er 2 merries hengstig gaan worden in de aankomende paar dagen, dus daar gaan we ook mee aan de slag.

Heel fijn straks met een binnenbak. Als ik deze had, was ik ook vroeger begonnen.

Vorig jaar in april veulens. Was het ook nat en koud. Tja ik weet soms ook niet wat perfect is. Nederland is een raar land kwa weer. Hier gingen ze vorig jaar ook pas laat op de wei. Ik ben voor dit jaar ook wel benauwd dat het weer zo'n nat voorjaar wordt. De kou is nog wel te doen. Maar die nattigheid, daar wil ik geen veulen in

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:38

Hier begint seizoen pas in half april, dan beginnen we met chablis. :=

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:44

Hier gaan we ook niet eerder als half/eind april beginnen dit jaar. Verwacht niet dat het weer in Nederland volgend jaar ineens veel droger gaat zijn en vind het helemaal niks zo voor de veulens. Ook al hebben we wel een binnenbak.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:08

Idd ik ook half/eind april dit jaar denk ik. Niet normaal hoe nat alles hier is :(

Volle maand-babies op komst vannacht ?

Jade dag 336 en ze doet flink voort met haar uier. Nog een weekje ofzo denk ik

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:31

Hier even hectische weken met de hengsten keuringen, maar wel met hele goede resultaten! Mijn eerste zelf gefokte pony veulen hier in Zweden is vorige week in Duitsland goedgekeurd als Duitse rijpony hengst en donderdag is hij aangewezen bij het NRPS. <3

Had geen betere start van mijn pony fokkerij kunnen wensen of zelfs dromen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik begin pas eind april met dekken. 1 gaat waarschijnlijk naar Nederland om te dekken (met Duitse hengst) en hopelijk ook paar predikaten erop deze zomer. De andere merries ga ik thuis zelf doen, 1 denk ik met mijn eigen hengst nu, 1 heb ik nog een dekking in Duitsland voor en 1 gaat waarschijnlijk bij een hengst die heel beperkt dekt dit jaar in Duitsland.

Maar 2 merries eerst nog even een veulentje dit jaar natuurlijk. :):)

Lijstje met veilige merries wordt steeds langer! Zo benieuwd naar alle veulentjes dit jaar. <3
Dus kom maar op merries!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:48

Okeeee, ik ben er ook weer bij.
Leven is erg hectisch en druk maar ik ga weer proberen bij te blijven.
Heb de afgelopen weken steeds geprobeerd bij te lezen en reactie te posten maar steeds kwam er al iets tussen voor ik bij gelezen was hahaha.

Hier de eerste merrie nu op 320 dagen dus ik moet nu wel fanatieker worden he :').

@Quir wat ontzettend gaaf, jij werkte toch met een speciaal camera waaksysteem? Erg benieuwd naar je ervaringen dit jaar.

@Marjolein, en dan na t eerste veulen weer alle ritjes tegemoet naar verweggistan of dit jaar dichterbij?

@AM, spannend met Wild, hopelijk een gezond veulen dit jaar en hopelijk heb jij al je pech verruild voor geluk!

@Cheytjuh, ik heb alles gevolgd op fb, wat een rollercoaster. Fijn dat het de goede kant op gaat. Maar wat pittig 3 weken stalrust voor moeder en kind.

Mijn eerste die ik verwacht is een Perfect Secret x Florencio (Elite, ibop dres, prok, do-c).

Mijn eerste DBT veulen is inmiddels onder het zadel en bijna 4 *\o/*.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:06

Nog steeds zo blij voor je, Quir, en dat ik alles van zo dichtbij heb mogen meemaken!

Hier rustig trainingspaard aan het afbouwen. Ze moet nog 28 dagen tot veilig en is echt nog goed in shape. Van voor en achterkant zie je weinig qua buik, zijkant wel wat meer, maar zoals iemand anders al zei: als je zegt dat het een goed doorvoede ruin is geloof je het ook. :') Noor droeg vorig jaar een week over, dat was haar eerste veulen.

Carlijn moet nog 48 dagen tot veilig. Zij veulent normaal 320-325.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:48

Kabayo ja het liep die dag iets anders en dus mega uit dat ik daardoor de laatste was en het zo laat werd. Met insemineren zei hij nog weet je zeker dat het ei eraf is want ze is nog zo strak. Maar gelukkig is het gelukt en heb ik hopelijk straks een mooi gezond veulen naast mijn merrie lopen.
Ik zag de 2e One Million al voorbij komen op Facebook. Het begint nu wel te kriebelen en je gaat fantaseren van hoe zou het veulen eruit zien. Ik gok op helemaal zwart met misschien een wit voetje. Zowel de merrie als hengst hebben dat.
Mijn hond gaat eigenlijk alleen in de stal bij mijn drachtige merrie en de shet. Bij de andere 2 pensionpaarden gaat ze de stal niet in. Als ik mijn shet ga optuigen komt ze er ook altijd bij.

Muronia veel plezier op de hengstenkeuring! Hopelijk zie je een mooie hengst.

Annash wat lekker dat je gewoon hebt kunnen doorrijden. Ik ben al vrij vroeg gestopt want haar rug werd zo breed.

Welkom terug Balko

Quir wat super gaaf zeg. Daar mag je zeker trots op zijn! Je zal waarschijnlijk af en toe je jezelf moeten knijpen om te kijken dat je niet droomt.

Tinniie jade heeft al een fikse uier. Dat wordt spannend wanneer het veulen zich meld

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:51

Ja kijk, foto van vandaag. Mag jij mij vertellen waar het veulen zit! :P Ik blijf dus gewoon gymnastieken met haar zo lang ze aangeeft dat het goed gaat.

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:47

Quir: wat ontzettend gaaf van je eigen hengst!

Nieky: jij doet het waken weer samen dit jaar? Al 4 veilig!

Annash: die is nog slank zeg!

Kiko: wat fijn dat je hond het goed kan vinden met je paard

muronia: hopelijk zie je een leuke hengst die in het plaatje past

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:49

Je ziet helemaal niks.. apart zeg. Het veulen is heel lenig en ligt helemaal opgevouwen ;-)
Zolang zij geen last heeft kun je inderdaad gewoon rijden. Met longeren is die van mij niet echt vooruit te branden maar ga ik wandelen dan staat ze te stuiteren dus ze staat lekker buiten met de shet en daar gaat ze soms even achteraan maar ook niet meer zo fanatiek want zij was echt van het spelen. Dus merk wel dat ze dat niet doet. Iedere avond staat ze soms ook echt te stampen met haar achterbenen. Dus merk wel dat ze meer voelt.