[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:42

Knapperd hoor CP! <3

Interessant om te lezen hoor, hoe iedereen erover denkt en wat een verschillen er kunnen zijn

Hier de 82 dagen buikfoto van Lotus :+ :+

Afbeelding

Er gaat iets mis want mijn andere merrie is dikker met 62 dagen :') :o

Afbeelding

Het beginnen vriendinnen te worden, ineens trof ik ze zo aan vanochtend.
Gelukkig maar want in november moeten ze het met elkaar doen als we gaan verhuizen.

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:52

Djamai en DiCaprio dekten wel een stuk minder als deze. Maar, ik moet eerlijk zijn, vanwege de populariteit van de nakomelingen en het speciale kleurtje wat ik altijd zou krijgen heb ik voor Sarona destijds Don Cremello gekozen. Hoewel die ook echt wel paste bij haar, maar zelfs bij een kromme merrie fokt hij leuke nakomelingen. Sarona is een goede correcte merrie (qua bouw, qua karakter moet er ook echt een coole hengst op), maar het was haar eerste veulen, dan weet je toch niet wat ze in haar genen meegeeft. Neon was geen correcte merrie maar haar nafok was wel correct. Zij fokte haar tekortkomingen ook nooit door (hoewel er natuurlijk altijd wel een hengst uitgezocht is die haar tekortkomingen compenseerden, maar je hebt nooit garantie dat dat ook echt gebeurd). Ik fok puur voor de verkoop, ik vind fokken leuk en dat is mijn hobby, maar ik kan niet alles aanhouden, bovendien hebben de veulens daar ook niets aan om bij mij te blijven. :+ En bij een merrie die nog geen naam heeft opgebouwd in de fokkerij moet je af en toe ook wat commercieler denken.
Maar, dit was ook haar beste veulen van de 3. :))

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:36

Cynthia82 schreef:
Die gedachte is zeker niet gek, maar jouw reactie is ook weer een hele goede CP, dat ze dan juist de hengst van de buurman nemen.

Ik denk dat je het als hh nooit helemaal tegen kan houden.
Bij sommige Welsh Cob hengsten is het trouwens wel zo dat ze alleen raszuivere Welsh Cob merries dekken.

Onze gypsy cob hengst Thor dekt ook absoluut geen andere rassen.
Sterker nog. Hij mag alleen maar merries uit specefieke lijnen dekken.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:51

Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt...

Ik heb zelf ook een cassanova gefokt. Ze wordt volgend jaar 3 en ze heeft naast een aparte kleur goede bewegingen. Overigens is haar moeder ook beslist geen slechte merrie.
Wil je ponies verkopen? Fok dan vooral een valk of palomino dat verkoopt gewoon makkelijk.
Ik had vorig jaar een vosmerrie die ik naar een fijn huis heb verkocht en nu een voshengst die ik echt geweldig vind. Zo’n fijne! Volgend jaar uit dezelfde combinatie verwacht ik wel weer een vos. Mijn merrie mag ze wel graag vos maken.

Fokken zonder papier zal ik niet doen. Ik vind dat niet veel meerwaarde. Wel gebruik ik dus al 2 jaar een NRPS hengst op een NWR merrie. Wat wel grappig is dat deze combinatie alsnog net zoveel of zonder meer Welsh bloed zit dan in een aantal andere ponies van mij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:43

Ik heb ook gefokt met een valk bonte hengst. Nooit verwacht een valk merrieveulen te krijgen, was maar 12% kans. Daarom dus ook niet hem gekozen. Wel omdat hij mijn wat lompe merrie compacter kon maken en mijn langere luzerne merrie beter in type kon zetten. Beide geslaagd :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:19

Voor mijn Welsh partbred kijk ik alvast met een half oog naar hengsten over over een paar jaar. De merrie kan wel wat degelijkheid/bot gebruiken, plus wat koelheid in karakter en om die reden kijk ik oa naar Duitse rijpony’s. Een Dubois hengst met goed voorbeengebruik sluit ik niet uit, maar dan omdat die goed bij de merrie zou passen. NRPS kan zeker ook. Nou ja, back on topic, voorlopig krijgt mijn Welsh A een raszuiver veulen :+

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:09

Ik was weer ontstipt. -O- Interessante discussie over fokken versus vermeerderen, de toegevoegde waarde van papier en kleurtjesfokkerij.
Omdat ik graag meer wil met mijn fokproducten dan ze als grasmaaier inzetten, ben ik heel scherp geweest op exterieur, beweging, karakter en bloedlijn. Ik doe dan wel een "wilde" kruising van dressuurpaard x springpaard, maar ik kan het - in ieder geval naar mezelf toe - goed onderbouwen. Mijn merrie is een gouden dier en er zit nog veel meer in haar, we hebben als combinatie gewoon veel tijd nodig (gehad). :D
Ik doe stiekem wel eens een eyeroll als ik lees dat mensen voor een Cassanova du Bois kiezen om "het karakter" of zo op een boerenknolkruising, je weet zelf dan ook wel dat je voor het kleurtje aan het vermeerderen bent, maar ik houd me stil.. Misschien doe ik zelf stiekem ook nog wel eens een kleurtjesveulen, bij voorkeur met champagne. O:)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:39

Zelf zou ik dan wel weer graag een boerenknolkruising met een goed karakter willen hebben om lekker mee te rijden :o
Dus ik denk dat het gewoon ieders zijn ding is.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:41

Vind dat wel een beetje kort door de bocht imagine. Dat je een "boerenknol" hebt betekent niet dat je niet bewust aan het fokken bent. Er kan goed nagedacht zijn over de kruising. En daarbij is mijn ervaring dat menig kruising gezonder is dan een raszuiver paard. En dat het geen raszuiver veulen is betekent natuurlijk niet dat het eindigt als grasmaaier. Ken hele leuke kruizingen die het ontzettend goed doen in de sport. Hoogste niveau zullen ze niet halen, maar dat doet menig ruiter ook niet natuurlijk. :D ieder zn ding natuurlijk. Dit is overigens niet onaardig bedoeld. Gewoon mijn visie. Ik sta natuurlijk aan de andere kant met mijn papierloze merrie ;) waarbij ik voor Mo gekozen heb. Maar nee, niet alleen om de kleur heb mijn onderzoek wel gedaan :')

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:58

Mijn 37 jarige ruin waar ik altijd zo enorm veel plezier mee heb gehad en nog altijd mijn oogappel is, heeft geen papier. Er is niets van bekend toen ik hem 20 jaar geleden kocht. Tot op de dag van vandaag weet ik niets van het verleden. Dat vind ik wel jammer, maar het doet er niet toe voor een ruin.
Toen ik op zoek ging naar een gezelschapspaard ben ik wel op zoek gegaan naar een merrie met een (goed) papier. Ik wilde bewust gaan fokken. Mijn streven is om een een fijne, gezonde, correcte pony te fokken en met papier heb je meer gronde om tot een keuze te komen. Je haalt er veel informatie uit, informatie die ik van mijn papierloze ruin nooit zal hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:00

Kleurtje kan natuurlijk prima extra zijn. Als je 2 goed passende hengsten hebt gevonden en 1 heeft een crème kleurtje ja, dan pak je natuurlijk die. Zeker als het verkoop is.

Ik wou perse een barock pinto. Kwam bij een aantal hengsten uit die ik passend vond. 1 daarvan was Homozygoot bont. Tja, dan ga ik voor die dat ik sowieso een bont veulen krijg. Stukje marktwerking hoort erbij. Maar moet niet vooraan staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:06

Rol er dan maar op los want karakter heeft hier wel degelijk een rol gespeeld. Bouw, beweging, karakter, kleur.

Imaginaerum schreef:
Ik was weer ontstipt. -O- Interessante discussie over fokken versus vermeerderen, de toegevoegde waarde van papier en kleurtjesfokkerij.
Omdat ik graag meer wil met mijn fokproducten dan ze als grasmaaier inzetten, ben ik heel scherp geweest op exterieur, beweging, karakter en bloedlijn. Ik doe dan wel een "wilde" kruising van dressuurpaard x springpaard, maar ik kan het - in ieder geval naar mezelf toe - goed onderbouwen. Mijn merrie is een gouden dier en er zit nog veel meer in haar, we hebben als combinatie gewoon veel tijd nodig (gehad). :D
Ik doe stiekem wel eens een eyeroll als ik lees dat mensen voor een Cassanova du Bois kiezen om "het karakter" of zo op een boerenknolkruising, je weet zelf dan ook wel dat je voor het kleurtje aan het vermeerderen bent, maar ik houd me stil.. Misschien doe ik zelf stiekem ook nog wel eens een kleurtjesveulen, bij voorkeur met champagne. O:)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:55

Het blijft wel vermakelijk om te lezen hoe selectief mensen lezen. Als de fokgedachte bij sommige mensen verder ging dan de kleur vermomd onder "het karakter" oid, dan was er ook geen reden om op de tenen getrapt te raken. :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:57

Interessante discussie en zeker jullie ideeen daarover te horen

Helaas moet ik wel melden dat in het quarter stamboek eigenlijk niks van aan is. Enige wat telt in de topsport dan wel, is hoeveel dollars ze kunnen bij elkaar lopen op hun korte sportcarriere. Daarbij is dus alleen afstamming belangrijk. Ziektes, kromme benen, slechte voeten, doof, kleur ed speelt eigenlijk geen rol. Stamboek is dan ook best verziekt met heel veel inteelt helaas.
Gaan ze wel nog van terugkomen maar dat gaat nog even duren natuurlijk.
Bovendien ben ik andere mening toebedeeld want als je kijkt bij mensen dan zijn vele topsporters geen kinderen van ouders die in de topsport hebben gezeten. Onze Kim Clijsters bijvoorbeeld haar ouders waren geen tennissers.
Maradona topvoetballer had geen ouders die topvoetballers waren. Kan zo uren doorgaan.

De recreatieve fokkers die niet fokken met de grote namen moeten wel naast afstamming ook kijken naar gezondheid, benen, kleur Ed. Anders verkopen ze niet.

En fokken voor jezelf ja wat kan ik daar van zeggen, dat het best ook heel hard kan tegenvallen. Ook al meegemaakt terwijl de combi toch heel goed over nagedacht was.

Lily heeft een stamboek papier maar is een kruising dus geen vol papier. Dat paard loopt beter en is veel gezonder en braver dan vele andere paarden die ik al heb gezien. Maar zou ik het nog eens doen mmm.
Fokken blijft gokken ook al is de combi doordacht.

Nu dat fokken met de hengst van de buren, ik hoop dat dat stillekes aan verleden tijd aan het worden is en mensen verstandiger worden.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 19-08-20 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:07

Ik vind het ook een hele interessante discussie en zo zie je ook dat iedereen zijn of haar eigen afwegingen maakt in wat je fokdoel is en wat je eisen zijn. Ik heb voor mijzelf ook een duidelijk fokdoel, die weer heel anders is dan die van de meeste sportpaardenfokkers, waar ik naartoe probeer te werken. Niet in 1 generatie maar stap voor stap en ik hoop dat ik nog een aantal jaren door mag gaan om te komen waar ik wil komen. Ik fok niet gericht op commercie/verkoop en ik hang ook niet vast aan 1 specifiek stamboek, maar ik fok niet stamboek-loos. De hengsten die ik gebruik zijn gekeurd en ook mijn merries hebben stamboek en zijn gezond. Wat ik daarmee bedoel is dat ik me niet beperk tot de hengsten binnen het stamboek waar mijn merries staan ingeschreven (in mijn geval KWPN en Groninger paard), maar dat ik kijk naar wat ik de goede combinatie vindt om een veulen te fokken die zo dicht mogelijk bij mijn fokdoel komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:26

Imaginaerum schreef:
Het blijft wel vermakelijk om te lezen hoe selectief mensen lezen. Als de fokgedachte bij sommige mensen verder ging dan de kleur vermomd onder "het karakter" oid, dan was er ook geen reden om op de tenen getrapt te raken. :D

Als je specifiek namen van hengsten gaat noemen die gebruikt zijn. Is dat nog wat anders dan een algemene discussie over alleen fokken op kleur. :) Mij valt op dat men graag schopt tegen wat "te populair" is. En de Du bois hengsten zijn "te populair". Dat ze dat zijn met een reden gaat men met liefde aan voorbij. :) Maar als je gaat ontkennen dat die dieren kwaliteit hebben dan is de discussie sowieso klaar want dan gaan we het niet eens geraken.

Verder zal het me echt, in alle oprechtheid, aan mijn derrière kunnen oxideren wat jij denkt dat de basis is voor mijn keuze. Ik moet 'm betalen en voeren dus heel bruut gezegd; al had ik er een shetlander op gezet. Dan nog waren het mijn zaken. :')

Geloof dat het voor mij een beetje mooi geweest is met het dikke buiken topic dit jaar. _O-

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:19

Maar als je nu een hengst vindt met een goed karakter én met kleur, wat maakt dat dan uit? Verder buiten mijn straatje hoor. Ik zit in de kleintjes. Maar bij grote pony's en paarden lijkt mij dat een leuk rijdier altijd wel verkoopt. (En ja, zeker met een leuk kleurtje)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:33

Leuk kleurfokkerij discussie, ik ben mij er dus aan gaan wagen. := Ik heb vroeger gefokt en daar zijn 2 echt goede sportpaarden uitgekomen, zit zelfs in de foktechnische commissie en mede daarom heb ik besloten om eens te kijken of ik een fijn dressuurveulen kan fokken met een mooi kleurtje.

Mijn Sir Donnerhall merrie drukt haar type en beweging extreem door en ze heeft zich bewezen in de sport, ze heeft 2 kopietjes op de wereld gezet. Dus ik heb de gok gemaakt haar te insemineren met een homozygoot appaloosa hengst in de hoop dat ik een kopie van haar krijg met stippen. Laten we gewoon hopen dat er een veulen uit komt die niet de minimale appaloosa kenmerken heeft maar dat is een gok. Oh ja ik wil een merrie, maar dat heb ik niet voor het zeggen. :=

De andere merrie. Tsja komt uit een top sport lijn, 2 broers midden / ZT, halfzus IBOP topper, moeder keur pref en bijna prest. Ofwel een top lijntje en heel eerlijk, ze kan sjouwen als de beste, super achterbeen, maarrrr kneiter sensibel onder het zadel door trauma uit het verleden. En ze mist maat. ze heeft wel echt een top karakter mijn kind van 3 kan alles met haar. Met haar heb ik een gok gemaakt. Ik heb haar laten dekken door een homozygoot bonte warmbloed hengst. Deze wordt ook overal opgegooid heel veel brandhout en dat is een keuze van de eigenaren. Ik wil gewoon een bont rijpaard veulen zonder fries bloed uit een goede merrielijn fokken waar gaan slurf aan zit :D maar ook dat is een gok. Een bonte hengst is overigens al besproken. Maar wil wel graag een merrie... := Nu geeft deze hengst maat, en bont. Ik hoop dat hij de kwaliteit verder niet verminderd en dat de merrielijn sterk genoeg is dat op te vangen.... := maar het is wel een gok.....

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:01

Ayasha schreef:
Imaginaerum schreef:

Als je specifiek namen van hengsten gaat noemen die gebruikt zijn. Is dat nog wat anders dan een algemene discussie over alleen fokken op kleur. :) Mij valt op dat men graag schopt tegen wat "te populair" is. En de Du bois hengsten zijn "te populair". Dat ze dat zijn met een reden gaat men met liefde aan voorbij. :) Maar als je gaat ontkennen dat die dieren kwaliteit hebben dan is de discussie sowieso klaar want dan gaan we het niet eens geraken.

Verder zal het me echt, in alle oprechtheid, aan mijn derrière kunnen oxideren wat jij denkt dat de basis is voor mijn keuze. Ik moet 'm betalen en voeren dus heel bruut gezegd; al had ik er een shetlander op gezet. Dan nog waren het mijn zaken. :')

Geloof dat het voor mij een beetje mooi geweest is met het dikke buiken topic dit jaar. _O-

Je moet je niet zo aangesproken voelen. Y;(

De reden dat de Du Bois hengsten worden genoemd, omdat die het bekendst zijn. Het halve topic hier dekt ermee :P

Je mag van een ggk KWPN hengst uit gaan dat hij talent heeft, gezond en correct is. Toch past niet elke kwpn hengst op elke kwpn merrie.
Velen roepen; niet alleen kleur en karakter, ook op beweging! Maar hebben al die merries dan exact dezelfde verbeteringspunten nodig? Van C pony tot paard? Van Franse stranden tot toontreders? Weke een strakke ruggen? Zet de merries voor de gein eens naast elkaar, ze zijn allemaal ontzettend anders. Hoe kan dan die ene hengst overal zo goed bij passen?

Ik ben misschien wel kieskeurig? Ik geef dressuur fokadvies, in het dekseizoen best veel. Ik zit per merrie best even te puzzelen, maak een compleet plan, bereken inteelt, en bekijk de fokwaarden. Ik heb nog nooit 2 precies dezelfde adviezen kunnen geven..

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:21

Zoals ik al zei, verschillende visies en fokdoelen en daarom ook verschillende pony's.

Een NRPS'er die verschillende soorten nrps merries dekt kan ik nog mee in komen. Ondanks dat het niet de beste match is blijf je wel in hetzelfde 'straatje'. Komt echt wel wat leuks uit, niet iedereen hoeft de keuringstopper te fokken of wereldkampioen.

Maar in geval van genoemde hengst dekt hij alles, van Fries tot haflingers en fjorden, sportponys en paarden en dus een shetlander? Zelf denk ik dat daar de stoorzender ligt, althans, wel voor mij persoonlijk.

En ben van mening dat zij echt wel beschikken over zeer goede pony's. Dat is het niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:23

Oh dat denk ik ook wel hoor!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:27

Dat is het ook. Niet iedereen die met Du Bois dekt, dekt (alleen) om het kleurtje of maakt de verkeerde combi.
Maar als zo'n hengst álles dekt (en inderdaad bij veel mensen vooral om de kleur), dan zitten daar ook heel veel verkeerde combi's tussen.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:15

Ik ben trots op mijn boereknol :D

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:27

Even een heel ander vraagje... fiona is op zaterdagmiddag 8 augustus geinsimineerd... op maandag 10 augustus gescand en was het ei af... welke dag moet ik nemen als dag 1 ivm de 18 dgn scan?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:30

Ik zou zeggen 8 augustus. En al zou 9 augustus de bevruchtingsdatum zijn, dan is er nog goed te zien op de scan of ze drachtig is of niet. De hengstenhouder adviseerde mij om Ashley op dag 16 al te scannen. Dus je zit sowieso goed.