Mijn kraamstal zal ook rond de 3 x 6 worden. Ligt er bij ons een beetje aan welke tussenwand er waar uitgehaald wordt. (Wij hebben boxen van 3x3 en 3,5x3,5.)
Direct in de ochtend mogen ze een uurtje naar buiten als het droog is. Daarna even binnen uitrusten, want mijn merrie is erg beschermend. Dus ze gaat dan een uur voor de andere paarden naar buiten gaan. In de middag en avond mogen ze dan nog 2x een uur. Na 2 dagen mogen ze in de tuin op het gras en na een weekje mogen ze dan op het koeienland (zonder koeien). Dan heeft ze de hele zomer genoeg te eten. Wel staan ze bij mij 's avonds binnen.
jolandje
Geplaatst: 13-10-17 11:41
ja de eerste tijd zet ik ze 's nachts wel binnen en dan ook nog apart, maar overdag gewoon in de ( kleine) groep
Vulina
Geplaatst: 13-10-17 12:34
Ik zet ze niet gelijk bij elkaar, wel liefst gelijk buiten. Ze zijn eerst soms nog zo verdwaasd, en volgen moeders nog niet genoeg..
Chantalll
Geplaatst: 13-10-17 12:57
Nou een misdaad zal ik er niet mee begaan ... en slecht is het direct ook niet. Vind ik wel erg directe bewoording. Veulens zijn opgegroeid tot kwalitatieve goede pony's en ze mankeren niks
Ok dus in principe met bij elkaar doen idd even wachten begrijp ik dus ?
Sjintoo
Geplaatst: 13-10-17 13:19
Falke vandaag 93 dagen drachtig. Ik heb zo'n klein vermoeden dat Scampi er nog zit als ik de foto zo bekijk. Maar zoals ik eerder al zei, haar moeder toonde ook heel erg snel. Dus mss is zoiets toch wel erfelijk.
Knolselder
Geplaatst: 13-10-17 13:59
Hier gaan ze ook direct buiten. Of in de ochtend als ze snachts bevallen. Ik vind het heel erg belangrijk voor het veulen dat ze meteen kunnen bewegen en ontwikkelen.
Je ziet dat ook als je ze buitenlaat. Moeder zet het veulen vaak zelf in beweging om goed vlot te leren lopen. Dat zit er nu eenmaal in gezien een veulen meteen mee moet kunnen met een vluchtende kudde.
Galaxy had dat vorig jaar heel erg. Haar kleintje moest en zou blijven lopen en meteen stap, draf, galop. De hele tijd in rondjes tot hij te moe was. Ik vond dat goed moederschap van haar.
Ook voor het rechttrekken van beentjes is snelle spierontwikkeling belangrijk.
Ook voor de moeder. De beweging zorgt ervoor dat de baarmoeder sneller en beter opschoont en krimpt.
Tenzij het stortregent, gaan ze hier dus meteen zodra ze kunnen drinken.
Wel hou ik ze de eerste paar dagen apart van de kudde. Maar dat is dan vooral omdat de kudde ook niet aan huis staat
Wat leuk dat Falke drachtig is! Ik heb het altijd zo een leuke merrie gevonden!
Fotsy
Geplaatst: 13-10-17 14:12
Hier ook direct buiten als het weer het toelaat en ze buiten willen ik doe de deuren open en ze zien wel, ga ze ook niet forceren. Ze gaan hier sowieso altijd snachts binnen, om mijn gras wat te sparen en hun buiken want ze zijn nu al dik en voor de veiligheid. We wonen vlak aan de autostrade en zou niet graag een paard snacht langs de berm moeten gaan zoeken of erger. Dus voor mijn nachtrust beter zo.
Ik laat de merrie in de kudde tot de laatste dag. Hier altijd al in de stal bevallen, op de een of andere manier voelen ze zich heel veilig daar. Zo gaat mijn merrie nooit liggen in de weide, die komt naar de stallen en gaat dan rusten, de rest volgt haar.
Ik wacht altijd een paar dagen om ze terug samen in de kudde te zetten, kijk het een beetje aan of de merrie er zelf bij wil of niet. Voordeel aan een apha merrie met veulen, is dat je geen pottekijkers hebt, dat durven ze niet hierdoor is de merrie zelf ook al veel rustiger want als ze zo rond haar veulen begint te draaien en de benen overal in de lucht vliegen, is het best gevaarlijk voor het veulen.
Scampi lijkt er nog duidelijk te zitten hoor
Chantalll
Geplaatst: 13-10-17 14:25
Sjinto : das toch zo te zien een duidelijk dracht buikje
Hier krijgt ze aan het eind van de dracht een eigen stuk. Omdat Khaleesi toch een stuk kleiner is dan onze 3 grote tinkers en het veulentje nog kleiner. De stal is 3,5 bij 3,5 en de uitloop die hier aan vast zit is 3 keer zo groot. Ze heeft dan een stuk wit zand, een stuk bestraat (waar ze haar hooi krijgt) en de stal om in te slapen.
Als het veulen geboren is gaan ze meteen dezelfde dag samen de wei op en s avonds in de paddock met de open stal. (Ook als het regent kunnen ze zelf kiezen om naar binnen te gaan. Arya deed dit zelf toen Khaleesi nog een veulentje was. Als Khaleesi dit ook doet mag ze zelf kiezen, en anders kan ik ze binnen zetten)
Pas als het veulen wat ouder is komen de tinkers er bij. Tot die tijd kunnen ze wel over de draad al aan elkaar snuffelen omdat het een hele lage omheining is en de tinkers daar helemaal overheen kunnen hangen
Knolselder
Geplaatst: 13-10-17 21:07
Hier staan ze tot aan het einde wel samen met andere drachtige merrie(s). Grappig om te zien dat die hormonen ervoor kunnen zorgen dat merries die elkaar eerst niet zo mochten, op het einde elkaar heel de dag staan te kroelen Ik heb er zo eentje die eerst iedereen uit de buurt wilt, maar als de bevalling nadert gaat ze even met iedereen vriendjes maken.
Fotsy
Geplaatst: 13-10-17 21:16
heel herkenbaar knolselder, de mijne eet nooit met de rest, geen sprietje. Twee jaar geleden ging ze langs de omheining uit eten met de hengst de dag voor de bevalling. De dag erna was het wel weer vuurspuwen uit ogen, oren en mond
Dankjewel fotsy Ik volg wel stiekem alles mee al heeltijd hihi
pradadaan
Geplaatst: 14-10-17 08:43
Giv is vandaag 3 maanden drachtig (92 dagen)
suffie
Geplaatst: 14-10-17 18:45
Mooie Giv! Als je goed kijkt kun je de vlekjes van het veulen zien
Hier een meevaller. Vandaag de factuur gekregen van de dekking van Lara. €50 korting en slechts €30 verzendkosten voor het sperma. Scheelt altijd weer Nu hoef ik deze factuur niet te betalen, want het was een Kerstcadeau van mijn man vorig jaar Lara begint al goed te groeien!
Mooie foto's hierboven! Twinklebel: lekker in de zee, was zulk mooi weer even he?
Vraagje aan de ervaren fokkers: is het jullie ook wel eens overkomen dat jullie merries zelf met "nog maar" 115 dagen op de teller, minder actief zijn dan voorheen? Nu staat mijn merrie met een blessure en had haar naast de fiets mee het bos in, stappen en een klein drafje hier en daar. Ze was anders voorheen (voor de blessure en de dracht) altijd super enthousiast en liep altijd lekker door. Maar nu tot 2 x toe wat traag.. ik was verbaasd omdat ik haar zo niet ken. Kan het door de dracht komen?
Moratoetje
Geplaatst: 16-10-17 11:50
Bij Beau begint het echt goed zichtbaar te worden, zij is nu 4 maanden drachtig. Ze heeft het wel erg warm nu met dit weer en haar redelijke pony wintervacht. Ik hoop voor haar dat het vlug iets koeler wordt.
Heb even geen fijne periode : de poes van 14,5 jaar gaat ineens erg hard achteruit. Gisterenmiddag had ze weer een aanval: lijkt alsof ze verkrampt, staart in een krul omhoog op de rug, achterpoten hoog en atactisch optillen, waggelen, bijna omvallen, ze blijft wel alert en reageren. Verder is ze erg mager aan het worden, terwijl ze wel gewoon goed eet. Heb alles al geprobeerd, 2 jaar geleden is ze erg ziek geweest en at ze helemaal niet meer. Toen was ze al opgegeven door de DA. Gisteren hadden we eigenlijk al besloten om haar vandaag in te laten slapen, maar vanmorgen was ze toch weer erg fit voor haar doen .... pfff lastig! Ik wil niet dat ze gaat lijden, wat ze gisteren dus wel deed .... maar vanmorgen had ik het idee van niet!
Khaleesi was de eerste 2 maanden wat rustiger als normaal, maar nu is ze weer vol energie. Gister zijn we nog 10 km gaan mennen (wel vooral gestapt en wat drafjes) Ze vind het heerlijk om lekker bezig te zijn.
Och jeetje Moratoetje, altijd zo moeilijk... Wij hebben zelf net ons poesje in moeten laten slapen en het is nog steeds zo stil. We hebben nog een poes en die moet ook nog steeds wennen.
Wat naar moratoetje! Heb je al bloed af laten nemen? Het afvallen en toch goed eten klinkt voor mij erg als een schildklierprobleem welke je met pilletjes makkelijk kan verhelpen. Dat doet dan alleen nog weinig met de epileptische aanvallen, al hoeven ze daar niet perse last van te hebben, al ziet het er natuurlijk wel erg vervelend uit
droversrun
Geplaatst: 16-10-17 13:20
Super naar Moratoetje... dat zijn altijd zulke verdrietige dingen Mijn kat had vorig jaar hetzelfde; aanvallen inderdaad, hij kreeg er ook nog een schuimbek bij tijdens deze aanvallen. Na 2 van die aanvallen hebben wij toen wel besloten om hem op een goed moment te laten gaan... Wij waren bang dat hij een aanval zou krijgen als wij er niet bij zouden zijn (buiten) met alle gevolgen van dien. Sterkte in ieder geval!