Ik heb ze normaal altijd binnen 's avonds, maar soms met hele drukke dagen, of als ik ergens anders overnacht laten we ze buiten. Dat is voor de mensen die thuis blijven wat makkelijker te verzorgen (alleen hooi en water geven).
Hier staan ze vanaf dat de dazen er zijn 's nachts buiten. In de directe omgeving geen wolven, maar ze kunnen er op 1 nacht wel zijn met de afstanden die ze overbruggen. Maar de wolven zouden dan vanaf de bebouwing en redelijk drukke weg het erf op moeten komen. Rest is afgezet met 1,80m hoog hekwerk en daartegen een dichte coniferenhaag. Op 1 kant overigens geen coniferen, maar vertrouw wel op het hekwerk en felle paarden.
Wij hebben met 5 draden afgespannen volgens de regels van Welkom Wolf (20-40-60-90-120 cm) en met een zwaarder schrikdraadapparaat. Ook gewacht tot nu om ze buiten te laten tot ze zeker stevig genoeg op haar benen staat. En verder kan je inderdaad alleen maar hopen dat het voldoende is...
Hier ook beren, wolven, veelvraten en lynxen, maar ze blijven wel gewoon buiten vanaf 6 weken. Wel met roofdier omheining van minimaal 1,80m (meeste stukken hoger).
Ik laat ze ook buiten, maar ze zijn hier in de buurt nog niet gezien. Wij zitten puntje Friesland, met de Ee als scheiding. Tussen Leeuwarden en Dokkum zijn maar 3 oversteek punten, midden in dorpen, dus dat zal ook mee vallen. Daarbij zijn ze hier ontzettend anti wolf, dus denk dat de overlevingskansen in de buurt ook redelijk minimaal zijn
Plaats even een stipje in dit topic. Zo leuk om alles te volgen. Wat een knapperds. Had graag meegedaan. Maar afgelopen November is mijn merrie haar veulen verloren.
pradadaan
Geplaatst: 19-06-22 19:43
Dag 331 We hebben eindelijk een klein beetje vooruitgang
PH iets gezakt naar 7 en haar uier groeit iets, nog niet mega maar ik ben blij dat ze iets veranderd Banden worden wel echt al behoorlijk slap.
Wij hadden op hemelsbreed 1 km afstand van de zoner/veulen weide de wolf zitten... was meermaals gespot. Ik kneep m wel ff maar hoorde niet veel later dat dhr Wolf inmiddels iemand met een jachtgeweer is tegengekomen .
Het gezinnetje
Kabayo
Geplaatst: 19-06-22 20:49
Hier snachts altijd binnen. Woon aan de A7 en wil niet dat ze snachts ontsnappen oid en op de snelweg komen. De wolf is hier ook in de buurt maar er bestaat geen hekwerk dat ze tegen houdt hoor...
Goldenarrow gefeliciteerd met dit super resultaat
Pradadaan fijn wat vooruitgang. Ben wel heel benieuwd naar haar veulen
Feanyth wat jammer zeg dat ze het verloren is. Ga je dit jaar weer dekken?
Ik denk dat Anna zo gaat beginnen. Die had vanochtend al flink hard, dus de birthsensor omgedaan en iemand thuis gelaten om op te letten. In de middag wel gebeld, toen lag ze plat en flink te kreunen, maar begon ze niet. Nu wilde ze net heel erg graag naar binnen (normaal is ze kalmer) en maakte ze net al 3x aanstalten om te gaan liggen. Wij hebben de hint dus maar begrepen en zijn nu even naar binnen gegaan. Ik geef het een uur