[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:02

Dat is het. De Du Bois hengsten hebben én kleur en hebben zichzelf ook bewezen. Maar het klopt ook dat de Du Bois hengsten op merries gebruikt worden waarvan ik echt niet snap waarom. Beide ouderdieren liggen ver uit elkaar qua ras/bouw. Maar is het dan aan de hengstenhouder om deze merries te weren vinden jullie?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:13

Ja, ik vind van wel. Ik heb zelf eens via social media een shetlander x casanova du bois gezien.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dus niet weet of dit waar is, als het wel zo is vind ik persoonlijk dat je als hengstenhouder niet goed bezig bent.

Dit is mijn mening he, hoef je niet mee eens te zijn. Nogmaals, of deze kruising dus daadwerkelijk zo is is nog de vraag. Niet alles op social media is waar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:24

Cynthia82 schreef:
Dat is het. De Du Bois hengsten hebben én kleur en hebben zichzelf ook bewezen. Maar het klopt ook dat de Du Bois hengsten op merries gebruikt worden waarvan ik echt niet snap waarom. Beide ouderdieren liggen ver uit elkaar qua ras/bouw. Maar is het dan aan de hengstenhouder om deze merries te weren vinden jullie?

Ja

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:28

Cp112, precies dat. Alleen zeg jij het lekker kort en krachtig.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:29

Vind ik ook hoor, ik vind dat een hengstenhouder net zo goed verantwoordelijk is voor zorgen voor goede nakomelingen. Hoeft niet zo te zijn dat ze alleen ster- of keurmerries toelaten, maar als het echt totaal niet past, vind ik inderdaad ook dat de hh een verantwoordelijkheid heeft. Trouwens ook als reclame voor je eigen hengst lijkt het me goed om dat te doen, maar ik was benieuwd hoe anderen daarover denken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:39

StalMelyn schreef:
Cp112, precies dat. Alleen zeg jij het lekker kort en krachtig.

Haha ja, kan er niks meer van maken :')
Als hengstenhouder heb je imo de verantwoordelijkheid om te zorgen dat er verantwoord gefokt wordt. Punt :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:42

Geen ervaring met KI. Zie je als hengstenhouder het ras van de pony waar het rietje heen gaat? En krijg je meerdere rietjes? Voor hetzelfde geld doen ze er achter de rug nog 1 in de shet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:44

Du bois vraagt iig naar de afstamming van de merrie. :) Alles van dekbewijs wordt ook op die merrie (chipnummer enz) opgestuurd maar als je natuurlijk geen papieren maar gewoon een paspoort aan vraagt dan kan je het prima achter de rug doen gok ik. In een paspoort hoeft niet perse een afstamming toch?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:46

Misschien moeten ze het net als de hondenwereld gaan doen, dat een hengst maar X aantal nakomelingen mag per jaar. :P
Dan worden de hengstenhouders vanzelf kieskeurig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:49

Opzich een goed idee maar wanneer een merriehouder niet kan dekken met de hengst die ze uitgekozen hebben omdat deze al aan de max aantal zit dan gaan ze juist naar die "hengst van de buurman" die niet gekeurd is en dus lukraak kan dekken.

Maar ik vind de gedachte erachter helemaal zo gek nog niet hoor.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:51

Die gedachte is zeker niet gek, maar jouw reactie is ook weer een hele goede CP, dat ze dan juist de hengst van de buurman nemen.

Ik denk dat je het als hh nooit helemaal tegen kan houden.
Bij sommige Welsh Cob hengsten is het trouwens wel zo dat ze alleen raszuivere Welsh Cob merries dekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:52

Dan zullen ze de hengstenhouder toch ook ergens moeten compenseren kwa deklicentie denk ik...
Van wat ik begrijp is een goedgekeurde hengst goedgekeurd houden en de licentie laten behouden nog best een duur grapje bij sommige stamboeken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:00

Bij mijn honden moet er bijvoorbeeld echt een dekaanvraag gedaan worden bij de fokraad. Deze kijken dan of de honden bij elkaar passen qua gezondheid en bouw. Alleen nesten uit goedgekeurde aanvragen krijgen stamboompapieren.
Maar de dekreuen hebben inderdaad niet de belachelijk hoge kosten als de dekhengsten. :')
Mijn reu mag in NL maar 3keer in 2 jaar dekken, met totaal van 8 nesten geloof ik. In zweden is het weer max 25pups. :+

Maar goed dat soort dingen krijg je er toch niet doorheen bij de paarden. :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:18

Probleem is dat er meer is dan (alleen) kleur en beweging.
* stand benen en voeten
* hoofd hals verbinding
* rug lenden verloop
* manier van bewegen; groot, lang, onder de massa, Frans, hakken trekkers, knietje, Duits etc etc
* wffs, prok/rontgen, waterhoofd, dwerg en al die erferlijke ziektes
* schouder ligging
* verloop kruis
En zo kan ik nog wel een hele lijst toevoegen. Hoe kan 1 pony nu bij al die merries passen?
Ik heb zelf vorig jaar Cremello gebruikt, omdat die goed bij mijn merrie zou passen op veel punten. (Gust) en dan zie ik zoveel merries die niks lijken op die van mij, waar hij ook bij gebruikt wordt..

Ik snap heus wel dat een kleurtje leuk is. Ik heb ook Marquis bij Kees gebruikt en hoop op een palomino natuurlijk. Maar als eerste heb ik gekeken naar al de andere punten..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:25

Ik denk dat de meeste van ons wel weten dat er meer is dan alleen kleur en beweging, en daarom vond ik het niet nodig om alles te benoemen wat jij nu opsomt. ik ging er vanuit dat dat vanzelfsprekend was.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:28

Iedereen moet eigenlijk zijn verantwoordelijkheid nemen als je gaat fokken.

Nu worden veel testen bij de hengsten neergelegd (wffs etc). Vind ik ook niet op zijn plaats. Mijn merrie is op vanalles en nog wat getest (te vinden in mijn profiel) kost wat maar dan weet je ook wat. Kan je ook nog betere keizes maken.

En ja, stand benen, lengte in het lijf, sportprestaties of keuringsprestaties voorouders vind ik belangrijker dan de kleur. Kleur is een leuke bijkomstigheid. Ik heb zelf een valk hengst uit een zwarte moeder en schimmel vader, was echt een cadeautje want kocht hem vanwege zijn vader en dacht dat hij misschien nog schimmel werd. Vind ik ook mooi overigens!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:29

Ben trouwens ook wel benieuwd naar deze situatie. Ik heb een Friese merrie, en zou daar ook wel mee willen fokken. Ze heeft geen papier maar wel lijnen bekend.

Zelf ben ik ook erg dan van het barock pinto. Ik kan haar daar laten opnemen en dan dekken met een ggk hengst zonder de zelfde lijnen.

Hoe kijken jullie daar dan tegen aan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:30

Ik ga mee met Cynthia.

Er zullen er zijn die daar minder naar kijken en uiteindelijk doe je daar toch niets aan. Als die niet met du bois hengsten mogen dekken zetten ze er met wat pech eentje op die niet goedgekeurd is en die dus helemaal niks toe te voegen heeft. krom x krom is meestal krom uiteindelijk.

Ook hier is naar al die punten gekeken. Heb daarbij de hulp gekregen van bokkers die meer weten over al die dingen dan ik omdat ik zeker wilde zijn. En zo zullen er vast nog veel meer mensen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat Cynthia en ik nu zulke uitzonderingen zijn. :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:32

ik heb nog nooit naar de kleur gekeken en toch 2x Casanova erop. Gewoon omdat het goed past. :D
Mijn merries trouwens ook wffs vrij getest en d-oc getest.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:33

Onze Gijs was ook een cadeau haha, we dachten aan kleur kansen alles behalve een speciaal kleurtje ;)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:36

mirjamalvaro schreef:
ik heb nog nooit naar de kleur gekeken en toch 2x Casanova erop. Gewoon omdat het goed past. :D
Mijn merries trouwens ook wffs vrij getest en d-oc getest.

Dit vind ik wat anders dan dat mensen alleen hengsten uitzoeken met dubbele verdunning en daaruit dan de beste hengst kiezen. En dat gebeurd ook veel en dat vind ik zonde, zeker als ze echt een goede merrie hebben.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:55

Even over het gedrag van mijn merrie : ze is echt heel grumpy geworden. Nog steeds braaf om op te rijden, maar zo bitchy naar mijn shet en als ik ze longeer legt ze echt haar oren plat en krijg ik heel vieze blikken toegegooid }>

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:04

Ayasha schreef:
Ik ga mee met Cynthia.

Er zullen er zijn die daar minder naar kijken en uiteindelijk doe je daar toch niets aan. Als die niet met du bois hengsten mogen dekken zetten ze er met wat pech eentje op die niet goedgekeurd is en die dus helemaal niks toe te voegen heeft. krom x krom is meestal krom uiteindelijk.

Ook hier is naar al die punten gekeken. Heb daarbij de hulp gekregen van bokkers die meer weten over al die dingen dan ik omdat ik zeker wilde zijn. En zo zullen er vast nog veel meer mensen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat Cynthia en ik nu zulke uitzonderingen zijn. :D

Ik denk dat toch wel O:) Laat ik even vooropstellen dat ik dit alles in het algemeen bedoel; iedereen weet voor zichzelf wel of die doordacht of ondoordacht fokt.
Ik denk dat menig "kleurtjesfokker" puur kijkt naar kleur, maat en dekgeld. Er zijn namelijk, voornamelijk in duitsland, minimaal zulke goede pony's die veel minder worden gebruikt..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:08

Ik denk dat als een Cassanova een doodnormale vos hengst geweest was hij nog niet 1/4e zou dekken van wat hij nu dekt. En met hem heeel veel andere hengsten.
Ik weet zelfs een hengst waarvan ik denk dat als het een vos of schimmel was geweest hij helemaal niets zou dekken terwijl hij het nu laaiend druk heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:24

Ah kijk. Toeval bestaat dus echt niet. :)

Mijn zorg is enkel mijn nakomeling en daar heb ik alle vertrouwen in.
Hoop dat ‘het’ (liefst zij _O-) gezond en wel ter wereld komt. :+:
Uiteindelijk kan je anderen moeilijk bepaalde keuzes verbieden. Je doet er erg weinig aan..

De hengsten zelf hebben niet minder kwaliteit omdat ze een kleurtje hebben. Denk dat die ook zat zouden dekken als het vossen waren eigenlijk.