Jah dat is toch wel asociaal eigenlijk. Ik doe er weinig aan hoor, dit is nog de kant die het meest smerig was ook. Enkel elke dag een borsteltje erover, geen deken of iets. Ze doet net of is het zomer.
Vorige keer heb ik na 3 weken voor het eerst weer gereden. Ben na 10 dagen de eerste keer gaan scheiden maar dat was nog niet eens 2 minuten. Zo iedere dag een stukje opgebouwd en met 3 weken een kwartiertje gaan rijden. Twee weken later snapte het veulen het wel en bleef lekker in het land staan als ik mama kwam halen. Dit keer krijgt ze denk ik wat meer tijd met het veulen.
Iedereen moet ook gewoon doen wat die denk dat het beste kan bij zijn/haar paard. Die van mij wil altijd graag weer aan het werk maar ga toch eens proberen haar een week of 6-8 op het land te laten staan.
Heaven ziet er goed uit hoor Jody! Wel lijkt ze zo wat klein met de groothoek
Het andere paardje vond de horsebead trouwens ook de normaalste zaak van de wereld! Eigenaresse heeft hem alleen nog met longeren gebruikt gaat er van het weekend mee rijden (paardje is nog niet zo lang onder het zadel) en dan zou ze laten weten hoe het beviel. Maar ze was er al helemaal wijs mee!
Inderdaad iedereen denkt er anders over.Wij hebben het met Melodys moeder eigenlijk altijd zo gedaan.En je pakt ze ook gewoon rustig op...de eerste paar keer is puur dat ze rustig móet blijven dus wat stap en paar rondjes draf maar wel met het hoofd bij het werk blijven.
Melody staat ook.echt niet graag stil...ik rijd haar nu nog 4/5x per week.Was aan het afbouwen maar madam was het er niet mee eens en werd er zo heet van dus blijven gewoon lekker bezig.Vorige keer TOT 2wk voor de bevalling gereden.
Fab rijd ik lekker buiten tot een paar weken voor de bevalling(en is nog verschillend, ene maand rij ik 3x en andere maand rij ik iedere week wel een paar keer). Dan ga ik als ze bijna uitgeteld is alleen nog maar aan de hand stappen en soms kleine stukjes zonder zadel en alleen stappen.. Verder geen zwaar werk, maar dat doet ze al 2 jaar denk ik niet meer..
Ik heb een drachtige Welsh A merrie gekocht, vandaag is ze gekomen! Ze is begin juli een week lang aan de hand gedekt, 3 weken later sloeg ze de hengst af. Ze is niet gescand. De vorige eigenaar benadrukte nog wel dat ze het dus niet zeker wist of ze dragend is. Ik ben toch te nieuwsgierig om nog af te wachten en heb zojuist Wee-Foal test besteld. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n test?
Gefeli Dadabo!! dat vraagt om foto's!! ik heb geen ervaring met die tests...
Wij kijken wel wanneer en hoe we gaan doen met scheiden. Maak ik me nu nog niet zo druk om... Wat betreft bewegen merken we nu dat Donna het wel wat zwaarder gaat krijgen, Izz heeft nog energie voor 10!! Zal vh weekend wel weer foto's maken, ze worden naar mijn idee ineens heel rond...
Oh dadabo, wat leuk! Van welke hengst zou ze drachtig kunnen zijn?
Zo'n test lijkt me nog wel moeilijk ook, ik zie Heaven praktisch nooit plassen. Mesten doet ze standaard als ze haar schone stal binnenkomt, of als ik gestrooid hebt, ze bakent netjes haar bedje af.
Ik heb al wat tips gevonden, zo kun je b.v. een theedoek aan de staartflap van een deken vastmaken en deze later uitwringen. De urine mag ook al op de grond liggen, in de stal dan, en dan met een stukje keukenrol opdeppen en later weer uitwringen. Ik zie wel hoe ik ga doen, maar het zal me zeker lukken.
De hengst waardoor ze gedekt is: Singelwoud's Heone
Ben benieuwd hoe de test uitpakt. Voor hier is het geen optie, dan mag ik wel flink wat uren achter Heaven aan lopen, die zal wel gek van me worden. Met zo'n handdoek onder de deken is zeker nog een optie.
Ik ga maar eens slapen, mag morgen in de volgende storm weer werken... Joepie. Was m'n verkoudheid net kwijt, maar die is na gisteren 3x zo erg terug.
Die testen ken ik niet kan betrouwbaar zijn gezien de ph waardes tijdens de dracht om en nabij de 8 moeten zitten en bij een niet drachtige merrie rond de 6 /6.5 als ik me nier vergis.
Wij hebben bij Melody enkele maanden geleden steeds ph getest bij overstap naar andere brok en de kans op blaassteen daarbij (overgevoeligheid voor bepaalde waardes in het voer) Melody plast tijdens dr dracht direct na het rijden en als ze binnen werd gezet.Ik heb het dus 6x op moeten vangen.
De meningen over het scheiden zijn idd verdeeld, maar we zien wel hoe we het doen. Ben al blij dat het allebei kan, het vroeg scheiden en het wat later ook. Lijkt mij idd wel zo fijn voor hera dat ze nu lekker rust krijgt, ze is ook nog maar 4 (dit jaar april 5), staat al tijdje in het werk en nu ook al 8 maanden drachtig, wordt tijd voor mooi wat rust, daar ben ik het mee eens! eigenaresse is gisteren met haar op wandel geweest en dat vind ze nog leuk, het is zo'n nieuwsgierig beest, wandelen vind ze het einde. dus maar lekker zo wat verder doen. Ze was trouwens ook al een pak vriendelijker, dus ze zal er zich wel stilletjes bij neer hebben gelegd
Dadabo: Heb geen ervaring met deze testen, maar lijkt mij een fijne waardemeter zonder dat er een DA aan te pas moet komen.
Muzefee: heaven ziet er weer heerlijk uit! Hopelijk geraak je snel helemaal van je verkoudheid af!
Hier ook stormweer tot en met, de hond gaat bijna vliegen als hij voor zijn boodschappen moet gaan buiten, maar het is dan ook een WINDhond Paarden staat vandaag noodgedwongen binnen met veel hooi en stro, de oudjes waren het er niet mee eens, maar het weer was me te gortig vandaag. Mijn grote ruin maalt er niet om, die is met alles tevreden!
Dadabo ik zou gewoon even een da laten komen.. Is stuk makkelijker en weet je het gelijk
Tjinta
Geplaatst: 05-01-12 11:23
Dadabo gefeliciteerd met je nieuwe dame. Leuk joh, post je snel foto's? Wat de test aangaat die ken ik niet. zou me kunnen voorstellen dat het op het zelfde principe geschoold is als bij mensen. Urine opvangen zou hier ook een makkie zijn. Is het eerste wat alle dames doen zodra ze de stal inkomen. Ik mopper daar altijd op... maar in dit geval zou dat echt handig zijn.
Hier ook een heftige storm wat een gedoe... de kleintjes hebben wel grote lol. Verrek het zijn nu geen kleintjes meer maar Jaarlingen... hihi. Naja die hipsen in de blubber rond. Prachtig gezicht, je wordt er alleen heel drekkig van door opspattend blubber.
Ik ga vandaag aan een afspeen avontuur beginnen. Tips zijn van harte welkom.
Alle jaren heb ik altijd of mama of het veulen weggebracht. Nu wil ik ze graag beiden op het erf houden. Birket is nu 6,5 maand oud. Ik wilde haar tot een maandje of 8 bij mama laten en dan spenen maar mama wordt leeggedronken. Ik kan er niet meer tegenaan voeren. Dus afspenen. Op stal is dat natuurlijk geen enkel probleem. Beide kleintjes (de andere is al afgespeend) in de grote stal samen en mama in een stal apart. Maar overdag buiten wordt natuurlijk lastiger, ik heb geen idee of Birket het accepteert en niet alle mogelijke moeite gaat doen om toch bij mama te komen. Ik heb de mogelijkheid om er 2 paddocks tussen te laten. Ze zien elkaar dan wel. Maar direct contact is er niet. Of madame moet besluiten door alle draden (met stroom) heen te gaan.
Wat denken jullie zal dat gaan? Of toch eerst alleen de nachten doorbrengen zonder mama. Bang voor uierontsteking ben ik niet zo. Behandel de merrie homeopathisch dat de melk snel terug loopt.
@DL: Het gaat mij niet om het gemak maar het is een kleine pony, ik vind opvoelen dan wat sneu, daarbij komt dat opvoelen niet altijd zonder risico is. Scannen kan niet meer, daar is te ver voor. Dit lijkt me juist wel handig, ik hoef dan niet met de pony naar de kliniek te rijden (zeker met dit weer), DA hier laten komen kost een vermogen aan voorrijkosten.
Ik snap het wel hoor.. Maar heb ook wel eens voor zon test gekeken en die niet geheel betrouwbaar.. Ik zou echt van de week even na een da rijden en laten voelen als je zekerheid wil. Maar is je eigen keuze natuurlijk wel een leuke pony verder.
wat een leuk merrietje dadabo! Lief koppie staat erop!
Tjinta: geen ervaring met afspenen zelf, maar hier op stal werd het altijd dadelijk ineens gedaan, dus niet 's nachts wel en overdag nog samen. Merrie en veulen in andere stal zodat ze mekaar niet konden zien of horen. En de eerste maand niet buiten als ze mekaar konden zien. Werkte prima.