[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:40

Heb het ook wel heel erg gehad dit jaar. Ze moeten nu maar gewoon allemaal drachtig zijn hoor. >;)

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:59

Zo, even wat gemist door de vakantie. :oo

Ik lees dat er toch nog best wel een aantal aan het proberen zijn. Het zal wel een stress zijn, hopelijk allemaal toch nog een mooie drachtige merrie!

Voor degene die hun merrie drachtig hebben gescand, gefeliciteerd! *\o/*

Muronia, wat jammer zeg. Maar wel begrijpelijk dat je stopt. Hopelijk lukt het volgend jaar!

Cynthia gelukkig dat hij er zelf weinig van merkt. Zo'n camera om iedere dag zelf te kunnen kijken vind ik een heel goed idee. :+

Pradadaan wat leuk dat er een merrie drachtig is van Nacho, heel speciaal. En wat fijn dat het bij Giv toch op gang komt! Heel veel duimen draaien.

Mooney ik heb ook het lijstje ingevuld :) Ben benieuwd naar de uitslag ervan.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:13

mirjamalvaro schreef:
Heb het ook wel heel erg gehad dit jaar. Ze moeten nu maar gewoon allemaal drachtig zijn hoor. >;)

Echt hoor de spanningen zijn amper te houden man :')

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:51

Gaat bij jou ook nog niet zo lekker Mirjam.

Hier zojuist weer geïnsemineerd. Hopelijk is zaterdag het ei weg. Heb het ook wel gehad inmiddels. Positief blijven! Maar gaat heel wat geld en tijd insteken zo. Ik wou er nog een fokmerrie bij, daar twijfel ik nu toch wel aan :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:10

Nou nu ook twijfel waarom ik fokkerij wou. :x

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:10

@Dennenboom Spannend! Fingers crossed voor zaterdag! +:)+

Hier eind van de middag eitje laten losspuiten (of hoe ze dat ook noemen :+ )
Morgenochtend wordt ze opnieuw geïnsemineerd en zondag opnieuw de scan of het eitje weg is :roll:

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:59

Hoi iedereen,

Ik zal kort even de situatie schetsen en vraag me af of ik ze al hengstig zou laten spuiten of niet.

4/7 heeft mijn merrie geovuleerd.
17/7 vond ik precies dat ze terug hengstig stond dus DA gebeld. Die is 19/9 komen scannen. Er zat nog steeds een geel lichaampje van het ei dat geovuleerd was en op de andere stok zat ook een ei rond de 4cm. Ze was totaal niet hengstig, maar nog te vroeg om met zekerheid te zien of ze drachtig was.
Nu vandaag 18 dagen scan. DA zegt dat het door alles lijkt dat ze drachtig is maar geen vruchtje te zien in de baarmoeder, zit nog steeds wat geel lichaampje. Dat ander ei is ondertussen 6,8cm. Haar baarmoeder is ook totaal niet hengstig. En ze toont ook niet hengstig. Baarmoeder is proper.
Nu stelde ze voor om zaterdag terug te komen omdat ze eigenlijk nu al terug hengstig moet zijn. Om zaterdag nogmaals te scannen en hengstig te spuiten als ze nog niet hengstig is. Zodat we volgende week opnieuw kunnen dekken.
Enkel vraag ik mij af of het niet te vroeg is om al hengstig te spuiten? Of wat de reden is om dit nu al te doen. Want dat ei van 6,8 gaat er toch echt geen week meer zitten denk ik dan. En eigenlijk zou ze toch pas hengstig worden na 21 dagen? Of zie ik iets over het hoofd?
Wat is jullie mening hierover?
Is er een specifieke reden dat we nu al zouden hengstig spuiten dat DA dit voorstelt?

Ps. Mijn merrie is natuurlijk gedekt op 2/7 omdat we dachten dat ze eerder zou ovuleren uiteindelijk was dit dus langer als 48u. ;(

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 01:13

Mirjamalvaro. Dat zijn geen leuke prijzen meer. Zeker als het niet in één keer lukt. Balen dat deze cyclus niet mooi lijkt. Hopelijk lukt het wel gewoon

Geen verstand van cameras en internet. Ik ben altijd weer blij als de camera het doet.

Dat is Nogal verschil in prijzen voor veulens. Quir fijn dat je een mooi maatje hebt gevonden voor dit veulen. Helemaal leuk wat de plannen zijn voor deze hengstjes

Fokken is leuk als alles goed gaat. Maar de kosten als het even niet lukt. Echt niet grappig. Ik wil ook even niet weten hoeveel ik kwijt ben aan merrie begeleiding bij elkaar. Dat is echt schrikken gok ik :roll:

Shirley. Spannend. Hopelijk lukt deze ronde

Bambi didi. Wat de dierenarts zegt lijkt me logisch. Zaterdag niet drachtig Dan hengstig spuiten. Komt echt met regelmaat voor dat ze niet terug hengstig worden. Heb er zelf ook zo één dit jaar. Ik verwacht ook niet dat het ei is waar je op kunt insimineren. Het is afwachten hoe ze ontwikkeld.

Oké ik moet even een verliefd stelletje delen <3
Afbeelding
Afbeelding
Nadat white dream had gedekt (ki) nog even knuffelen met de desbetreffende merrie

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:35

Had deze foto's op Facebook gezien AM, zo mooi en lief. <3
Ook fijn als je een hengst hebt die zo fijn en lief met/voor de merries is! Hoeveel merries heeft hij dit jaar gedekt/drachtig?

Prijzen zijn inderdaad een groot verschil met voorgaande jaren, maar er is nu ook een mega te kort aan paarden hier in Zweden, dat zal vast ook meetellen. Voor als je veulens wil verkopen ideaal, als je wil kopen iets minder. :+
Ook al erg veel vraag gehad of ik mijn veulentje wil verkopen en ook een paar echt hele vervelende mensen die 2/3 keer per week vragen of ik al van gedachten veranderd ben. :roll:

Bambi_didi, denk ook dat wat de dierenarts zegt wel logisch is. :j
Zo'n groot ei is meestal ook geen goede om drachtig op te worden (kan uiteraard wel). Vorig jaar had ik een merrie die ook 1x zo'n mega groot ei had die er erg lang heeft gezeten.

Shirley, spannend. Hopelijk werkt het mee en is ze straks drachtig!

Spannend dennenboom, duimen dat het ei weg is morgen en ze drachtig wordt. :):)

Ben er ook echt onwijs blij mee kyrkelover! *\o/*

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:16

AM hoe lief zijn die foto’s! <3

Hier vandaag insemineren *\o/*
Ei is een uur geleden afgespoten dus de laatste ronde hebben we er écht alles aan gedaan.
Ik begin alvast met duimen :P

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:17

Dan loopt ze gelijk met Eli. Die wordt vandaag ook geinsemineerd. :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:25

er zijn nog best veel merrie's nu in dezelfde periode op (ongeveer) hetzelfde moment met cyclus. Pica dus ook, die is nu bij de hengstenhouder en zal (hopelijk) 1 dezer dagen weer geinsemineerd worden. Dan word het weer druk op het wachtbankje :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:28

Het dekseizoen loopt nu wel op het einde :=

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:50

Ik duim met jullie mee :):)

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:01

[quote="AM_Horses]

Bambi didi. Wat de dierenarts zegt lijkt me logisch. Zaterdag niet drachtig Dan hengstig spuiten. Komt echt met regelmaat voor dat ze niet terug hengstig worden. Heb er zelf ook zo één dit jaar. Ik verwacht ook niet dat het ei is waar je op kunt insimineren. Het is afwachten hoe ze ontwikkeld.

[/quote]

Ja vroeg me vooral af of ik niet wat langer zou wachten met hengstig spuiten. Zaterdag is ook nog maar 19 dagen na ovuleren. Misschien nog wat langer afwachten bv maandag? Of zou het dan te laat zijn voor hengstig te spuiten?

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:03

Quir schreef:
Bambi_didi, denk ook dat wat de dierenarts zegt wel logisch is. :j
Zo'n groot ei is meestal ook geen goede om drachtig op te worden (kan uiteraard wel). Vorig jaar had ik een merrie die ook 1x zo'n mega groot ei had die er erg lang heeft gezeten.

Ja vroeg me vooral af of ik niet wat langer zou wachten met hengstig spuiten. Zaterdag is ook nog maar 19 dagen na ovuleren. Misschien nog wat langer afwachten bv maandag? Of zou het dan te laat zijn voor hengstig te spuiten?
Omdat ze nu alle symptomen heeft dat ze drachtig is maar geen vruchtje gezien

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:13

Was de baarmoeder de vorige keer wel hengstig? Wat is normaal de cyclus van je merrie, 21 dagen of ga je uit van een norm? Mijn merrie heeft bijvoorbeeld een kortere cyclus, als die niet pakt wordt ze op dag 18 geinsemineerd. Van dit ei gaat ze niet drachtig worden als het zo groot is en de baarmoeder niet mee doet. Hengstig spuiten lijkt me verstandig.

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:20

Neonlight schreef:
Was de baarmoeder de vorige keer wel hengstig? Wat is normaal de cyclus van je merrie, 21 dagen of ga je uit van een norm? Mijn merrie heeft bijvoorbeeld een kortere cyclus, als die niet pakt wordt ze op dag 18 geinsemineerd. Van dit ei gaat ze niet drachtig worden als het zo groot is en de baarmoeder niet mee doet. Hengstig spuiten lijkt me verstandig.

de baarmoeder was de vorige keer goed hengstig ja, dit was nog maar de 1ste poging voor dekking, ik ben redelijk (te) laat begonnen, door dat we verhuisd zijn en ik heb ze eerst nog volledig binnenste buiten gekeerd bij de DA dat ze zeker in orde is om verder mee te fokken.
Ik vind persoonlijk wel dat het lijk dat ze altijd snellere cyclussen had ( maar dit is nooit gescand geweest)
maar gerekend met de cyclus voor de 1ste keer dat ze gedekt was zou ze toch rond de 21 dagen hebben gezeten.

Bij mij wringt het een beetje omdat ze laat uitschijnen dat ze drachtig is maar dat we geen vruchtje vinden de DA vond het ook raar, maar het zou dus ook kunnen dat ze het vruchtje net verloren is. of zit het verstopt??
Daarom dat ik wat bang heb om ze nu al direct hengstig te spuiten moest er toch een vruchtje verstopt zitten..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:24

Zou ook verstopt kunnen zijn, heb ik ook een keer gehad, op dag 24 is het vruchtje gevonden.

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:34

Neonlight schreef:
Zou ook verstopt kunnen zijn, heb ik ook een keer gehad, op dag 24 is het vruchtje gevonden.

Ja dat vind ik dus moeilijk, voor zelfste geld heeft ze wel een vruchtje zitten en spuiten we het kapot dan :-( voor zelfste geld is ze echt niet drachtig en heb ik voor niks langer gewacht.. en seizoen begint echt wel op z'n einde te lopen..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:28

Het kan ook zo zijn dat door nu hengstig te spuiten juist het ei kapot spuit en de hengstigheid nog niet door zet, dat hadden we vorige keer met Anna, daarna wilde de hengstigheid door spuiten helemaal niet meer opkomen en hebben we de gewone cyclus af moeten wachten. Ik zou het nog even een paar dagen aankijken denk ik.

Ik kan weer op het wachtbankje, we hebben net bericht gekregen dat Anna gisteren geinsemineerd is en het eitje gesprongen is. Spermakwaliteit was oké, niet super, maar ook niet slecht. Aangezien ze vorig jaar wel gelijk drachtig was van slecht sperma hoop ik dat het nu gaat pakken. En zo niet, dan gaan we haar beleren en is ze volgend jaar de eerste.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:28

Bambi_didi, jeetje een ei van 6,8cm. Weet je zeker dat je veearts een beetje goed is met scannen? Het klinkt allemaal niet heel logisch, maar verbaas me met merries nergens meer over. Ik zou liever nog extra scannen ipv nu hengstig spuiten.
Of het risico nemen en dan ook de baarmoeder spoelen als je hengstig wil gaan spuiten.

AM, wat leuk dat ze even echt verliefd mogen worden.

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:28

Ja haar vorig ei was ook bijna zo groot geworden, dus het kan wel.. ze was sochtends vrijdag gescand op 5,8 en zondag nacht maandag ochtend had ze pas geovuleerd.

Heb nog eens met de DA gestuurd en ze zegt dat ze toch echt wel iets moet zien zaterdag ( dag 19) en dat het kan dat haar baarmoeder nog drachtig toont omdat ze het vruchtje wrs verloren is.
Heb nu wel gezegt dat ik liefst wacht tot maandag om hengstig te spuiten omdat ze dan 21 dagen pas is op haar cyclus.
Ze zei als ik hengstig spuiten niet zag zitten dat dat ook echt niet hoeft maar dat ze dus niet hengstig zal komen door het 'waarschijnlijk verloren vruchtje dan' de enige reden dat ik nog wat wil wachten is om toch zeker te zijn dat er geen vruchtje zit..
Anders laat ik ze zowizo wel hengstig spuiten.
Wat denken jullie?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:46

Onze merrie is kreupel en de toekomst is onzeker dus voor ons geen poging meer en alleen maar bidden dat ons paard het haalt. :=

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:50

Eretria schreef:
Onze merrie is kreupel en de toekomst is onzeker dus voor ons geen poging meer en alleen maar bidden dat ons paard het haalt. :=

Wat heftig Eretria, heel veel sterkte en ik hoop met je mee dat ze het haalt :(:)