[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:02

Inderdaad. Het standaard sportgefokt paard past vaak niet in wat ik zou zoeken qua karakter/rijdbaarheid. Uitzonderingen daargelaten. Bovendien wil ik dan ook gewoon een gezond of 'jong' paard. En niet een paard dat met blessures zit of op hogere leeftijd is en daarom alleen nog recreatief bereden kan worden.

Inderdaad, zo jammer dat het met de Friezen, Tinkers, Haflingers en Fjorden ook die kant opgaat... iedereen wil sportpony's fokken, ongeacht het ras.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:28

Ik ben nu al aan het oriënteren om achter een paar jaar n rijpaard te kopen :+

Qua stamboek papieren. Hier heeft alles vol papier. Maar karakter gaat hier wel 100% voorop. Ik heb stuk voor stuk broekzak pony's waar ik de kleinste kinderen mee vertrouw en ze fokken het door.
Heb niet 1 keer een moeilijk veulen gehad of dat op latere leeftijd vervelend werd. En ook deze paardjes kunnen mee op shows en keuringen. Dus op dat gebied ben ik een tevreden fokker.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:37

Janinevv schreef:
Bedoel je dat de karakters van tinkers heter worden of van Friezen?

Mijn Fries is zelf best wel “kalm” vind alles prima alleen heeft ze last van verlatingsangst ofzo. Dan word ze wel super heet ja.

Idem mijn Fries is super rustig, mijn zus heeft er zelfs
Op leren paardrijden ! Maar enorme verlatingsangst....
Laatst bijgewerkt door Piarens op 18-08-20 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:37

Vulina schreef:
Ik vind je reactie behoorlijk vijandig. Jij vind iets, mag ik ook wat vinden?

Dat jij dan meteen roept; laat ik nog liever inslapen of dat je het hypocriet vindt of dat ik (?) zou dekken met de grootvader etc, vind ik niet zo aardig.

Je mag vinden wat je wil, maar neem wel feiten. :) Het ging nl. helemaal niet over een paard zonder stamboom. :)

Jij mag dat niet aardig vinden en daar kan ik me ook echt wat bij voorstellen. Maar ik kan daar echt geen andere mening over hebben. Ik kan geen standpunt vinden waar ik dat niet vindt. :) Laat ik wel heel duidelijk maken dat ik slechts dat deel van jou mening hypocriet vindt. Dat is maar een heel, heel klein stukje van "jou". Dat gaat dus ook echt enkel over dát stukje van je mening. Ik ben dit weer slecht aan het uit leggen geloof ik. :o

Mijn reactie was inderdaad wel vrij heftig, dat klopt. Dat had inderdaad iets minder gekund. Nu ik het terug lees zie ik het ook dus mijn excuses daarvoor iig. :) En hoewel het me spijt dat het onaardig is voor jou, kan ik geen excuses aanbieden voor wat ik vind. Ik kan wel mijn excuses aanbieden voor welk effect dat mogelijk op jou heeft.

Een handige sidenote is misschien ook dat ik sowieso moeite heb met stamboeken die een geheel nieuwe term moeten uit vinden omdat "inteelt" niet zo goed klinkt en die hun genenpoel enkel lijken te verkleinen gebaseerd op de hengsten die ik goedgekeurd zie worden. :) Ken ontzettend veel merrie's waarvan de eigenaar geen kant meer uit kunnen kwa fokken willen ze geen inteelt in de zichtbare stamboom. :\ Dat maakt mij "nerveus" in die zin dat ik dat niet goed zie komen op termijn. Ik heb me dus ook bewust weg gehouden van het KWPN en verwante stamboeken bij mijn hengstenkeuze.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:39

Mijn merrie heeft ook geen papieren , de hengst waarvan ze nu drachtig is wel . Maar het veulen is voor mezelf om te houden , en ik lig er zelf niet wakker van of ze papieren hebben als ik er maar leuk mee kan rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:43

Het waarde oordeel kwa "vermeerderen" triggerde me in deze inderdaad ook. :-)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:52

Ayasha, mijn eerste post was in het algemeen bedoeld, jij interpreteert het op jezelf en reageert daardoor specifiek op mij. Ik zie genoeg mensen fokken die niet weten wat de ouders zijn. Ze gebruiken de hengst van de buurman omdat die zo mooi is. Ik had het dus ook over papierloze en niet bv vb merries.

Ik maak een compleet plan, inteelt, gezondheid, exterieur, beweging, bloed percentage etc etc. En dan begrijp ik niet dat men maar gewoon die ene neemt omdat hij zo mooi groot is, of zo'n mooie kleur heeft..

Voor mij is een papier erg belangrijk. Over het algemeen zegt het wel wat over de verwachtingen. Een merrie uit een hele simpele lijn heeft minder kans om GP te gaan lopen, dan 1 uit een lijn vol sport. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.. Bij mensen is het ook zo; sportieve ouders krijgen eerder (talentvolle) sportieve kinderen, met zoals bv zangers/muziek..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:55

Piarens schreef:
Mijn merrie heeft ook geen papieren , de hengst waarvan ze nu drachtig is wel . Maar het veulen is voor mezelf om te houden , en ik lig er zelf niet wakker van of ze papieren hebben als ik er maar leuk mee kan rijden.

En dat is natuurlijk ook hartstikke prima. Het gaat daarbij ook om je ambities. Wil je GP rijden, keuringen af, springen, buitenritjes maken, je kind er op zetten, noem maar op.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:59

Hmm, ik denk niet zo zeer dat het enkel bij het KWPN ligt betreft wat ze goedkeuren... Maar meer door de fokker die altijd maar achter de kampioenshengsten aanlopen i.p.v. een goed te kijken wat er nu eigenlijk het beste zou passen op hun merrie. Er dient meer spreiding te komen, enkel biedt het KWPN als een van de weinige stamboeken wel heel erg veel informatie over goedgekeurde hengsten. Over andere hengsten valt het ook allemaal wel te vinden, maar kost wel enorm veel moeite... Daar komt nog eens bij dat er een overvloed aan aanbod is waardoor je door de bomen het bos niet eens meer kunt zien.

Ik weet niet hoe dit met koudbloeden of pony's e.d. zit...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:01

Ayasha schreef:
Het waarde oordeel kwa "vermeerderen" triggerde me in deze inderdaad ook. :-)

Dat gebeurd best veel. Fokken om de veulentjes. Kijk maar naar de Du Bois, zoveel merries zijn drachtig van deze hengsten, terwijl de merries allemaal volledig anders zijn. Ik denk dan; hoe kan dat nu overal op passen? Dat is puur veulens fokken om de kleur.
Mijn buurman ook zo, hele lieve man hoor. Maar hij fokt bonte shetlanders. Hij gebruikt daarvoor de beschikbare vos bonte van een vriend. Maakt niet uit welke, als hij maar vosbont is. Hengsten worden eind zomer opgehaald, merries blijven en worden ook gedekt. Allemaal door dezelfde hengst..
Laatst bijgewerkt door Vulina op 18-08-20 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:05

@Vulina jij noemde de naam, ik dacht m := ik blijf dat zo bijzonder vinden.
Zo kan je toch ook slecht zeggen wat een hengst goed doorgeeft met zo'n mengelmoes van types qua merries erbij. Imo leg je de lat voor je hengst dan of heel hoog (hij moet alles maar verbeteren) of niet realistisch.

Tuurlijk komen er vaak zat leuke pony's uit hoor. Absoluut.

Maar ik krijg altijd een nare bijsmaak van "kleurtjes fokkerij".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:09

Vulina schreef:
Ayasha, mijn eerste post was in het algemeen bedoeld, jij interpreteert het op jezelf en reageert daardoor specifiek op mij. Ik zie genoeg mensen fokken die niet weten wat de ouders zijn. Ze gebruiken de hengst van de buurman omdat die zo mooi is. Ik had het dus ook over papierloze en niet bv vb merries.

Ik maak een compleet plan, inteelt, gezondheid, exterieur, beweging, bloed percentage etc etc. En dan begrijp ik niet dat men maar gewoon die ene neemt omdat hij zo mooi groot is, of zo'n mooie kleur heeft..

Voor mij is een papier erg belangrijk. Over het algemeen zegt het wel wat over de verwachtingen. Een merrie uit een hele simpele lijn heeft minder kans om GP te gaan lopen, dan 1 uit een lijn vol sport. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.. Bij mensen is het ook zo; sportieve ouders krijgen eerder (talentvolle) sportieve kinderen, met zoals bv zangers/muziek..

Dat heb ik dan verkeerd opgevat omdat je vlak onder en deels op mijn bericht reageerde. :)

Ik wil gewoon een gezond dier dat een sprong kan maken, mee buiten kan en mee kan in de basis dressuur.
Ik kijk dus naar bouw en beweging (en vraag daarin op bokt ook vaak meningen.)
Familie van mijn man gebruikt inderdaad (letterlijk) de hengst van de buren en toen ze voor het eerst hoorde dat ik een nakomeling wilde voor mezelf zeiden ze dus ook meteen "moet je xx nemen want die springt goed!"

Ik heb toen zo taktvol mogelijk uitgelegd dat XX niet was wat ik zocht... "jamaar je hebt hem nog niet gezien."
Heb toen maar gezegd dat ik een dressuurhengst zocht en eentje die ggk was terwijl ik in mezelf dacht "hem niet maar wel zijn nakomelingen.... := "
Mijn man zag het me denken en heeft dat gesprek snel van me over genomen. :))

Kijk dat die mensen zo fokken opzich kan ik me zelf niet heel druk om maken. :) Maar daar stoort me het meest dat ze die hengst zonder naar iets te kijken op elke merrie gooien. Niet zozeer dat ie geen papieren heeft (hebben de merrie's ook niet denk ik.) maar wel dat ze niet kijken of ie uberhaupt wel past.. Ze hebben nu één toevalstreffer die aardig goed gebouwd is. :) De andere veulens.. Tja.. :) Het is dat ik weet dat die dieren daar de rest van hun leven mogen lopen anders zou het me misschien meer aan het hart gaan.

Zij begrijpen dan weer niet dat ik zo'n bedrag uit geef aan het fokken terwijl ik ook XX er op had kunnen zetten... :+ Tja, er komt een moment dat je moet denken "hier gaan we niet uit komen"..

Mijn man snapte dat in het begin ook niet en toen werd mijn huidige merrie geboren die echt een flinke stap vooruit is op de moeder op elk gebied... En toen snapte ie het ineens. :+:

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:30

Sorry maar ik moet ondertussen even kwijlen :9
Jammer alleen dat ik zijn sokken niet wit heb gekregen :') haha.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:54

Oh man daar zou ik zelfs een tinker van willen hebben.... :+:
Niet dat ik perse iets tegen tinkers heb maar als je je bedenkt dat mijn huidige paarden een NRPS'er is die regelmatig met een arabier verward wordt en een warmbloed die regelmatig met een PRE verward wordt dan is dit toch iets heel anders. :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:15

Dankjewel, Haha iets ander modelletje :D zal ik hier dan niet zo gauw in de wei hebben staan haha.
Maar een mooi paard kan ik ook altijd waarderen ongeacht ras :D

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:19

Piarens schreef:

Hier nog één. Maar het is absoluut niet dat ik de eerste de beste hengst heb uitgekozen en erop heb geknald, even grof gezegd. Ik vond een hengst met papier wel heel belangrijk.

Ondanks het feit dat ze papierloos is, heeft ze genoeg kwaliteiten om bij te dragen aan een leuk veulen voor mijzelf. Ze kan leuk lopen én heeft een wereldkarakter. Ze staat daarbij correct op haar benen. Dat vind ik veel belangrijker, ongeacht of het paard nu wel of geen papier heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:23

cp112 schreef:
Dankjewel, Haha iets ander modelletje :D zal ik hier dan niet zo gauw in de wei hebben staan haha.
Maar een mooi paard kan ik ook altijd waarderen ongeacht ras :D

Same here. :j In een ver verleden hebben we wel een tinker gehad (mijn moeder maar die is na een val bang geworden en toen ben ik hem gaan rijden.) en vond het op zich echt wel een leuk dier. :j Maar ik hou gewoon van types als Sam en Rêve. :+:
Ik zou wel ooit eens een fries willen rijden. :j Voor Covid kwam had ik van een collega wedstrijd ruiter het aanbod dat ik eens een rondje op haar fries mocht. :+: Maar dat is dus even uitgesteld. :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:00

Maar als je gewoon een leuk recreatiepaardje wil fokken, wat maakt dat kleurtje dat je er graag extra op wil dan uit. Om dan even die Casanova te noemen. Ken hem verder alleen van foto. Maar als dat een koel aangenaam dier is in omgang en in situaties, en je wil graag een veulen uit je bruine huis tuin keuken merrie, begrijp ik wel dat je een leuk valk veulentje wil proberen fokken voor de recreatie. Voor mij is recreatie puur uren door het bos rondhobbelen met eens een flinke galop en een sprongetje tussendoor. Hoeft verder niets te kunnen, buiten gewoon koel en betrouwbaar zijn in allerlei situaties. Ik vond die kruisingen juist vaak het leukst om te zien. Als er maar wel rekening is gehouden met wel een juiste lichaamsverhoudingen enz. Voor elk paard een ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:04

Cassanova is voor zover ik weet een erg aangenaam paard in omgang en ook erg nuchter. Zijn nakomelingen die beleerd zijn, zijn ook stuk voor stuk paarden/pony's die zich makkelijk hebben laten beleren en veel werkwilligheid en nuchterheid aan de dag leggen. Verder heeft Cassanova hele goede bewegingen die hij ook door geeft. :)
Ik vond het kleurtje absoluut een pro en ben daar ook altijd eerlijk over geweest. Als er twee hengsten waren die goed aansloten op de merrie en ééntje had een leuk kleurtje dan had die gewoon de voorkeur. Maar het één hoeft niet los te staan van het ander IMO. Ik kan me niet uit spreken over de andere merrie's. Maar voor mijn merrie werd hij wel degelijk als "passend" genoemd, voor zover ik zag vond ik dat ook. Maar ik heb dan altijd graag meer meningen. Had er ook een bruine goed gepast? Ongetwijfeld. Maar waarom zou ik voor een bruine gaan als een leuk kleurtje ook goed past en ik dat wel kan waarderen?
Ik had hem er echt niet op gezet als het een kromme bok was die niets kon verbeteren aan mijn merrie behalve een leuk kleurtje.
De du bois hengsten zijn wat dat betreft wel het slechtste voorbeeld van alleen op kleur fokken gezien ze ook kwaliteit zat hebben. Juist omdat ze voor zover ik zie inderdaad vrijwel altijd verbeteren op een zeer breed "merrieveld".

Edit: nevermind. Ik heb nu gezien waarop je reageerd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:14

Interessante discussie

Denk dat het vooral heel persoonlijk is allemaal. Ik vind dan weer dat een recreatiepaard ook gewoon goede afkomst dient te hebben. Immers zegt het ook wat over de gezondheid en duurzaamheid van het paard. Geen garantie natuurlijk, maar het is een beter begin dan 'gokje'.

Verder doe ik dus de Tinkers waar cp vanaf is gestapt. Want de markt in NL wil gewoon een paard waar ook met de lengte van de gemiddelde Nederlander en de kont van de gemiddelde Europeaan op gereden kan worden.

En ik heb dan ook nooit moeite met verkopen. Mijn hengstveulen is nog geen maand oud en al verkocht, voor fiks meer dan 2k, dat haalt een warmbloed fokker vaak niet eens als gemiddelde, terwijl de twee veulens die ik aanhoud, eerder meer dan minder waard zijn. De volwassen merrie die ik heb verkocht, wegens aanhouden van 2 merrieveulens dus, heb ik niet eens hoeven adverteren. Daar werd zo al bijna om gevochten. Grote maat en goed karakter, netjes opgeleid. Dan nemen mensen de rest graag voor lief heb ik al door.

Mijn hengst heeft trouwens geen afstamming, alleen zn moeder en halfbroer zijn bekend. Hengst is 20 en in die tijd waren er amper Tinkers met afstamming, toen begon het ras net te komen in Europa. Echter, door de jaren heen heeft hij zoveel nakomelingen gehad die positief opvielen op diverse vlakken, van keuring tot sport tot recreatie, allen zonder gebreken, net als de hengst zelf tot de dag van vandaag. Dat ik hem, met het behalen van alle mogelijke fokkerij gerichte predikaten bij 2 stamboeken, graag in de basis van mijn fokkerij terug zie. Voordeel is nu dat ik selectief kan zijn in van welke merrie ik een nakomeling wil om aan te houden als opvolger straks.

En zo heeft iedereen zijn eigen visie en ervaringen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:43

Juist door verschillende visies hebben we verschillende rassen en voor ieder wat wils

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:10

Precies

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:30

Ik heb dit jaar ook voor Cassanova gekozen en zeker niet alleen om zijn kleurtje.

Van Dais wilde ik destijd heel graag een valkmerrie, dus ja, ik heb gezocht naar een hengst die daar een grote kans op gaf, maar die ook qua bouw en karakter bij Dais paste. En ik ben echt heel trots op hoe Fi gelukt is uit de combinatie Daisy (Haf) en Sublime (Welsh Cob), terwijl ik er de eerste keer met Sublime (2010) nog weinig verstand van had.

Fiore heb ik de eerste twee keren laten dekken door een zwarte en een bruine. Ik wil een goede pony fokken en Fi gaf toch ook 50% op een leuk kleurtje (niet gelukt overigens ;) ).
Dit jaar voor Cassanova gekozen, juist omdat ik vind dat er weinig kwaliteit is in de Welsh Cob hengsten en ik dus een ander pad wilde proberen.

En wat Ayasha zegt over Cassanova: Hij geeft zijn hele goede bewegingen vrijwel altijd door. Dus daar kan hij Fi al op verbeteren en ook op bouw.
Ja, en nu heb ik 100% kans op kleurtje, maar ik denk dat er meer liefhebbers zijn voor zwart/bruin/vos (geen kans op dit keer) dan voor smokey cream/perlino/cremello (wel kans op dit keer).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:38

Ik heb ook du Bois hengsten gebruikt, 4 keer tot nu toe, 2 keer Don Cremello, 1 keer Goldstar (helaas merrie hoogdrachtig overleden) en 1 keer Cassanova. Ze pasten bij mijn merrie en bij mijn fokdoel, veelzijdige goede sportpony's met een goed karakter, waarmee dus uitermate geschikt voor kinderen. Kleurtje is meegenomen, hoewel ik liever appaloosa heb. :)) De veulens voldeden aan mijn fokdoel, fijne veulens die correct zijn en goed bewegen, en met een super karakter. De beide Don Cremello veulens (uit 2 verschillende merries) waren de beste trouwens. Heb ook veel andere hengsten gebruikt, maar qua karakter zijn de du Bois hengsten koplopers, samen met de 3 Lamento veulens.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:41

Aangezien we hier nu toch de discussie hebben over op kleurtjes fokken ook maar mijn mening.
Ik heb niets tegen kleurtjesfokkerij MITS, en daar komt het, er ook gekeken wordt of de merrie bij de hengst past en de hengst uit bewezen lijntjes komt.
Omdat we het nu oa toch over de du Bois pony's hebben: deze hebben naast hun kleurtje ook nog een afstamming die zich bewezen heeft over het algemeen. En zo zijn er natuurlijk nog wel meer pony's en paarden waarbij het beide goed is.

Waar ik veel meer moeite mee heb (en nee ik ga absoluut geen namen noemen) is dat sommige hengsten gewoon 50+ merries hebben enkel om het kleurtje. Ik heb het dan over hengsten die zelf niks bewezen hebben, maar ook in de bloedlijnen gewoon niks geen prestaties hebben zitten.
Deze hengsten worden gebruikt voor alle soorten merries die je je maar kunt bedenken enkel en alleen om dus dat kleurtje.
Dan ben je gewoon echt heel verkeerd bezig naar mijn idee, maarja wie ben ik.