Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Janinevv schreef:Bedoel je dat de karakters van tinkers heter worden of van Friezen?
Mijn Fries is zelf best wel “kalm” vind alles prima alleen heeft ze last van verlatingsangst ofzo. Dan word ze wel super heet ja.
Vulina schreef:Ik vind je reactie behoorlijk vijandig. Jij vind iets, mag ik ook wat vinden?
Dat jij dan meteen roept; laat ik nog liever inslapen of dat je het hypocriet vindt of dat ik (?) zou dekken met de grootvader etc, vind ik niet zo aardig.
Het ging nl. helemaal niet over een paard zonder stamboom. 
Laat ik wel heel duidelijk maken dat ik slechts dat deel van jou mening hypocriet vindt. Dat is maar een heel, heel klein stukje van "jou". Dat gaat dus ook echt enkel over dát stukje van je mening. Ik ben dit weer slecht aan het uit leggen geloof ik. 
En hoewel het me spijt dat het onaardig is voor jou, kan ik geen excuses aanbieden voor wat ik vind. Ik kan wel mijn excuses aanbieden voor welk effect dat mogelijk op jou heeft.
Ken ontzettend veel merrie's waarvan de eigenaar geen kant meer uit kunnen kwa fokken willen ze geen inteelt in de zichtbare stamboom.
Dat maakt mij "nerveus" in die zin dat ik dat niet goed zie komen op termijn. Ik heb me dus ook bewust weg gehouden van het KWPN en verwante stamboeken bij mijn hengstenkeuze.
Piarens schreef:Mijn merrie heeft ook geen papieren , de hengst waarvan ze nu drachtig is wel . Maar het veulen is voor mezelf om te houden , en ik lig er zelf niet wakker van of ze papieren hebben als ik er maar leuk mee kan rijden.
Ayasha schreef:Het waarde oordeel kwa "vermeerderen" triggerde me in deze inderdaad ook.
ik blijf dat zo bijzonder vinden.Vulina schreef:Ayasha, mijn eerste post was in het algemeen bedoeld, jij interpreteert het op jezelf en reageert daardoor specifiek op mij. Ik zie genoeg mensen fokken die niet weten wat de ouders zijn. Ze gebruiken de hengst van de buurman omdat die zo mooi is. Ik had het dus ook over papierloze en niet bv vb merries.
Ik maak een compleet plan, inteelt, gezondheid, exterieur, beweging, bloed percentage etc etc. En dan begrijp ik niet dat men maar gewoon die ene neemt omdat hij zo mooi groot is, of zo'n mooie kleur heeft..
Voor mij is een papier erg belangrijk. Over het algemeen zegt het wel wat over de verwachtingen. Een merrie uit een hele simpele lijn heeft minder kans om GP te gaan lopen, dan 1 uit een lijn vol sport. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.. Bij mensen is het ook zo; sportieve ouders krijgen eerder (talentvolle) sportieve kinderen, met zoals bv zangers/muziek..

"
Maar daar stoort me het meest dat ze die hengst zonder naar iets te kijken op elke merrie gooien. Niet zozeer dat ie geen papieren heeft (hebben de merrie's ook niet denk ik.) maar wel dat ze niet kijken of ie uberhaupt wel past.. Ze hebben nu één toevalstreffer die aardig goed gebouwd is.
De andere veulens.. Tja..
Het is dat ik weet dat die dieren daar de rest van hun leven mogen lopen anders zou het me misschien meer aan het hart gaan.
Tja, er komt een moment dat je moet denken "hier gaan we niet uit komen"..

haha.

Piarens schreef:Mijn merrie heeft ook geen papieren , de hengst waarvan ze nu drachtig is wel . Maar het veulen is voor mezelf om te houden , en ik lig er zelf niet wakker van of ze papieren hebben als ik er maar leuk mee kan rijden.
cp112 schreef:Dankjewel, Haha iets ander modelletjezal ik hier dan niet zo gauw in de wei hebben staan haha.
Maar een mooi paard kan ik ook altijd waarderen ongeacht ras
In een ver verleden hebben we wel een tinker gehad (mijn moeder maar die is na een val bang geworden en toen ben ik hem gaan rijden.) en vond het op zich echt wel een leuk dier.
Maar ik hou gewoon van types als Sam en Rêve.
Voor Covid kwam had ik van een collega wedstrijd ruiter het aanbod dat ik eens een rondje op haar fries mocht.
Maar dat is dus even uitgesteld.
).
De veulens voldeden aan mijn fokdoel, fijne veulens die correct zijn en goed bewegen, en met een super karakter. De beide Don Cremello veulens (uit 2 verschillende merries) waren de beste trouwens. Heb ook veel andere hengsten gebruikt, maar qua karakter zijn de du Bois hengsten koplopers, samen met de 3 Lamento veulens.