[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:51

wat vervelend jael, kunnen ze het probleem met het SI gewricht niet manueel behandelen? een goede fysio of osteo?

wat balen dat je draagmerrie gust is Vulina.. :(:)

Mooi paard Laurievc

fijn dat je lekker hebt kunnen rijden vandaag Wings_love, het was er ook wel heerlijk weer voor.

Jeannaa, wat vervelend dat het nog niet zo lekker gaat na je ks! sterkte!!

Woogy, wat balen zeg.. :(:) hoefbevangen is zooo naar. veel sterkte!

Verder van onze kant weinig te melden. Smarti groeit lekker, iets te veel naar mijn smaak. spekkie! :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:05

Pfff ai Woogt dat klinkt allemaal niet goed... hopelijk valt het toch wat mee :/

Ai en Wings ook, hopelijk kunnen jullie het goed blijven onderhouden en is ze er snel vanaf.

Jael, dat is inderdaad vervelend... foto’s zou ik idd zoiezo niet doen tijdens de dracht, maar pijnstilling/antibiotica... als het moet dan moet het he.. vorig jaar heb ik een merrie met een erg lelijke beenwonde gehad die weken verzorging nodig had. Zij heeft toen ook flink wat pijnstilling en antibiotica gekregen terwijl ze drachtig was. Gelukkig niks van gemerkt bij het veulen ofzo.

Hier hebben we vandaag voor het eerst met Satinka gereden (ze is inmiddels 2 jaar bij ons :o ) ze zit inmiddels op 174 dagen dracht :)

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:32

Woogy. Jeetje wat een ... nieuws. Ik hoop dat ze pijnvrij door haar dracht komt en ze toch te genezen is. Sterkte :(:)

Wings_love. Fijn dat je er lekker hebt kunnen rijden.

Jeannaa. Goed herstel gewenst! Is niet niks een ks. Sterkte.

Juval. Fijn dat het goed gaat met smarti.

Jael. Wat vervelend! Mijn merrie loopt ook niet goed. Een beetje in het zelfde schuitje. Alles wat we nu kunnen doen is niet goed voor het veulen. Dus we moeten afwachten -O-

Mijn dametjes groeien lekker door in de breedte :P
Esmeralda nu ook over de helft *\o/* (171 dagen)
Wat schiet het al op! Zo benieuwd naar de kleintjes <3
Esmeralda
Afbeelding
Wild Thing Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:20

Jael: dat rijden is zeker niet essentieel nu toch? Vergis je niet dat tijdens de dracht heel veel rug en bekken kwaaltjes recht kunnen trekken, juist in de laatste week als alle banden slap worden kan alles terug op z'n plek ploppen.

Pris struint op het moment wel beter, maar haar opstart is heel heftig. Hebben met haar afgesproken, zolang ze vecht, staan we aan haar zij. Het moment dat ze er zat van is hoeft ze het maar te zeggen en zullen we de afschuwelijke keuze moeten maken. Hoe ze voelt? Vastberadender dan ooit, we gaan er vol in samen, het moet gewoon goed komen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:28

Heftig hoor Woogy, hoop dat ze zo vastberaden blijft!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:22

Vulina, dat is echt balen zeg. Je gaat voor een mooie babyscan en dan blijkt ze leeg te zijn ;(

Woogy...Jeetje, wat een verhaal. Ik hoop dat jullie haar er met veel liefde en zorg door kunnen trekken en dat ze zo nog een paar mooie jaren mag hebben :(:)

Is het raar als ik zeg dat ik het gevoel heb dat het dit jaar allemaal veel moeizamer gaat met de merries? Geen goede cyclus of ei, wel goed maar door onverklaarbare reden toch steeds niet of moeilijk dragend te krijgen, merries die het algemeen al zwaar hebben met de dracht...of lijkt dat maar zo omdat we hier alle informatie uitwisselen?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:38

Idd het is echt een moeizamer jaar, ik zie het niet alleen hier maar hoor het ook overal rondom mij. Op het dekstation, bevriende fokkers (bijna niemand die alles drachtig kreeg wat ze drachtig wilden) andere dierenartsen.. Zelfs onze eigen huis-dierenarts heeft maar 1 van haar merries drachtig gekregen. Ook veel meer merries die een 2e poging nodig hadden en idd sommige die gewoon niet hengstig raakten of bleven aanmodderen. En ook veel meer merries die verwierpen achteraf.

Hopelijk volgend jaar beter! Ik zou bij de ‘probleemgevallen’ vroeg beginnen volgend jaar. Kans is groot dat zo’n hete zomers steeds meer de norm gaan worden en ik vermoed dat de merries even nodig hebben om zich daar echt goed aan aan te passen..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:41

jeannaa schreef:
Blij mee, een zorg minder... het gaat nog niet helemaal zonder complicaties zeg maar na mijn ks -O-

Hé jakkes zeg.. Gaat het ondertussen weer iets beter?

Ik hoor om me heen ook veel ellende met drachtig krijgen en houden.. Wij hadden dit jaar juist een heel makkelijk jaar.. De guste merrie stond niet bij ons thuis, was een huurdraag merrie :\

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:11

Woogy, wat vervelend. Komt dan ook allemaal tegelijk. Hopelijk kan ze met het beslag de dracht nog wat volhouden en groeit de breuk positief weer aan.

Wings_love, bij jou ook niet van een leien dakje zo te lezen.

Leuk paard Laurie.

Jael, foto's zou ik idd niet doen. Maar pijnstilling kan wel hoor. Dat doen we hier tenminste wel als de drachtige merrie wat mankeert. Sterkte met je paard.

AM_horses, jou mini Formidable's schieten al op! Misschien tegen die tijd papa maar eens bewonderen en kraambezoek in een. O:)

Woogy :(:)

Hier gelukkig geen last van een minder jaar. Eerste poging direct raak. Maar goed ik ben pas helemaal gerust als het er gezond en wel is. Kan natuurlijk altijd nog van alles mis gaan.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:19

Altijd welkom alicelover :j

Ik kan niet anders zeggen dan dat we een topjaar hebben gehad. Mijn eigen merries in 1x drachtig. En alle merries van Formidable ook drachtig *\o/* beter kan eigenlijk niet!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:14

Tinniiee, ik weet zeker dat het een moeizamer fok jaar is. Hoop ellende en moeilijkheden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:18

Ik hoor dat precies wel elk jaar dat het een moeilijk jaar lijkt :')

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:03

Haha ja je hoort natuurlijk altijd veel meer de negatieve verhalen dan de positieve he :)

Maar dit jaar was toch anders. Van onze beide hengsten hebben er ook 5 merries verworpen, tegenover dat het andere jaren eentje is ofzo .

En vooral de merries deden raar he, niet hengstig worden, een hoop kleine eitjes, eitjes die niet sprongen, hele lange hengstigheden ofwel net super snelle cyclussen met maar 14 dagen tussen eisprongen enzo. Het was vanalles dit jaar :P
Ik heb ook bevriende fokkers die (hun iets oudere merries weliswaar) gewoon niet hengstig gehad hebben en dus niet kunnen dekken hebben.

En ook bevriende sportfokkers, die normaal met januari/februari veulens zitten, in mei nog maar 1/8 drachtig hadden enzo :/

Onze ki-arts op het dekstation vertelde op een gegeven moment ook over een station waar ze mee samenwerken voor ET, dat op een bepaald moment ze 30 embryo’s hadden overgeplaatst en geen enkele gepakt had in die periode. Echt rampzalige cijfers overal :p

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:21

Hier inderdaad ook een hengstigheid die niet kwam en een ei dat niet afsprong.

Mijn DA zei ook iets door de lange hitte en droogte.

Ik denk dat deze 3 veulentjes er nu nog wel inzitten.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:30

Tinniie schreef:
Van onze beide hengsten hebben er ook 5 merries verworpen, tegenover dat het andere jaren eentje is ofzo .

En over hoeveel merries in totaal gaat het dan?
Hier de merrie drachtig na de tweede inseminatie en gelukkig blijven zitten, dus kan niet echt meepraten of het moeilijker was dit jaar. Mijn dochter had 1 merrie meteen de eerste keer drachtig en de tweede pas in de derde ronde, deze merrie had wel een wat aparte cyclus en het opgestuurde zaad was meer dood dan levend. Toen naar de hengst gebracht en onverdund geïnsemineerd en dat pakte wel.
Dus hier alles toch vrij normaal verlopen, maar met meer merries en hengsten krijg je daar natuurlijk een veel beter beeld van.
Het zou me overigens niks verbazen als het warme weer (en het tekort aan vers gras) bij hebben gedragen aan het moeilijker drachtig krijgen van de merries.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:13

Mijn merrie was in 1 poging drachtig, wel op veulenhengstigheid. Andere merrie van staleigenaar was heel snel hengstig na het veulenen, die gemist en niet meer hengstig geworden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:15

Hier 3de keer raak. 3x twee eitjes, maar eerste keren dus niet raak. Gelukkig wel snel terug mooie hengstigheid dus zat nooit heel veel tijd tussen het dekken. Dit jaar konden we ook pas laat beginnen ivm aankoop boerderij. Hopelijk volgend jaar meteen vanuit veulenhengstigheid, dan kunnen we weer iets naar voor kruipen qua maanden...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:06

hier beide merries in 1 x drachtig, ik mag niet klagen.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:28

Hier 2 merries na 3 keer raak, 2 merries na 2 keer, 1 na 1 keer, 1 na 6 keer drachtig maar alsnog verworpen , op de scan vorige week was een mooie guste baarmoeder te zien (mooi balen, met die merrie zijn we al 4 jaar bezig maar het houdt nu even op. Eerst maar weer lekker aan het trainen en wie weet durven we het over 1 of 2 jaar weer aan).

Normaal hebben we de merries toch wel in 1 keer drachtig dus ik kan helaas niet meepraten dat het meeviel voor ons dit jaar. Maar duimen draaien en hopelijk hebben we volgend jaar 5 mooie gezonde veulens lopen. Ik teken een keer voor een jaar zonder problemen wat de paarden betreft ;)

Ik hoorde wel van 2 dierenartsen die veel drachtbegeleiding doen dat het een vreemd jaar was. Er waren veel merries die lange cyclussen hadden of voor de 30 dagen alsnog weer verwierpen. Maar goed, ik kan het me ook wel voorstellen, het weer was echt bijzonder vreemd te noemen als je over het algemeen kijkt)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:46

Ik denk dat wij gewoon een lastige merrie hebben, die was in een 'normaal seizoen' waarschijnlijk ook niet in één keer drachtig geworden :P Maar dat is sowieso wel lastig als je merrie nog nooit eerder een veulen gehad heeft.

Mijn merrie was na drie rondes drachtig, wilde tussen de 2e en 3e poging niet zelf hengstig worden dus hengstig gespoten (gelukkig reageerde ze goed). Ze is de laatste poging ook dichtgezet en geïnsemineerd met vers, onverdund sperma van een andere hengst. Dus of het nu aan het verse sperma, dichtzetten of hengstig spuiten (beter vruchtbaar) heeft gelegen is de vraag?? Nu (lang wachten op een gezond veulen).

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:12

BusyMissy schreef:
Tinniie schreef:
Van onze beide hengsten hebben er ook 5 merries verworpen, tegenover dat het andere jaren eentje is ofzo .

En over hoeveel merries in totaal gaat het dan?

Rond de 25 merries, moet het exacte aantal eens nakijken.
Andere jaren ook veel meer die van de eerste poging drachtig waren, nu maar iets meer dan de helft schat ik. De verschillen zijn opmerkelijk.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:40

Hier op zich ook goed hoor. 2 van de 1e x drachtig. 1 werd niet hengstig. 1x hengstig gespoten en dan wel drachtig. En 1 2x gedekt. 1e x niet drachtig, 2e x ei niet afgesprongen en daarna niet meer geprobeerd.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:55

Wij hadden van de 21 dekkingen:
2 gust (late merries, na veulen 1x geprobeerd)
2x 2 pogingen drachtig
17x 1 poging drachtig

Daarna 1 gust op 4 maanden..
1 elders 7 maal gedekt, drachtig, met 35 dagen vrucht eruit.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:39

Die van mij was na 3 rondes drachtig, maar wel regelmatige cycli.
Als ik het zo lees is het idd een bijzonder jaar met een hoop 'late' veulens. Maar ja, zolang ze maar allemaal gezond zijn

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:32

Hier 3x 1e keer drachtig.