[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:39

Wel, ik wil een mini fokken met de verhoudingen van een paard, uiteraard :P Verfijnd hoofdje, mooie halsaanzet en hals, lange benen,...
Maar waar ook knappe, ruime en vloeiende beweging in zit. Ik kijk ook wel iets naar karakter, maar niet extreem. Als ik natuurlijk een hypergevoelige merrie heb, ga ik daar geen hypergevoelige hengst opzetten of omgekeerd.

Nuja, een totaalplaatje. MAAR het is niet gezegd dat ik met deze combi's al meteen aan dat doel zit ;) Maar hopelijk zijn ze wel een stap in de goede richting.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:47

fokfanaat schreef:
Ik wil graag bovengemiddeld goede dressuurpaarden fokken, die gezond zijn en vooral een gehoorzaam en werkwillig karakter hebben

Voor de KWPNers idem :j

Voor de appaloosa eigenlijk ook. Ik probeer betere appaloosa's te fokken, gezien de gemiddelde appaloosa 'gemiddeld' is. Daarmee probeer ik het niveau omhoog te krijgen, met het inzetten van betere merries.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:04

Ik "fok" (ik fok niet zo veel, in principe alleen voor mezelf en ben pas net begonnen haha) mini's met het oog op het mennen. Lange benen, mooi front, extra beweging, werkwillig karakter en voor een mini wat bovenin de maat...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:13

mijn fokdoel is een fijn gebouwd paardje fokken, voor het AMHA 86 cm. of kleiner, lange benen hou ik érg van , soepele en ruime bewegingen ook, daarnaast vind ik een mooie hals en hoofd ook erg aantrekkelijk, en het mag vaak niet gezegd worden "want een goed paard heeft geen kleur" maar ik ben erg gek op bont en dan ook nog met blauwe ogen, maar natuurlijk is dat bijzaak ;) karakter vind ik wel degelijk belangrijk, ik hou van pittig, maar niet té ;)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:15

Na de 25ste gaat marley weg tot 29 augustus. Gaat ze een maandje 'logeren' bij tina en huub voor de merriekeuring.
Ben zelf kort ervoor op vakantie en wil een op en top merrie afleveren op de keuring. Ooh wat ga ik die meid missen....

Jolanda kijk echt uit naar je combi. Gaat vast een knaller uit komen! Billy zijn eerste veulens zijn echt enorm enorm knap

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 05:52

Is ze al drachtig gescand Sara? Of wanneer word ze gescand? Geloof dat ik dat gemist heb.... :o

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:13

Hier is het doel op de 3 K's te fokken. Kwaliteit,karakter en kleur ;) of te wel een rijpaard in het klein, maar niet te want ik hou van bewegingsmonsters in een leuk jasje :)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:58

Wat leuk om alle verschillende fok doelen te lezen. Ben erg blij dat iedereen hier fokt om te verbeteren en met een doel. In elk geval is het hier niet vermeerderen.

Fien is een volle welsh cob en erg allround. Fiasco is ook een volle welsh cob en beide hebben dus ook gewoon een goed papier. Ik wil graag een opvolger voor fien. Dus een heerlijke brave allround pony beest. Veulen is ook in eerste instantie voor mijzelf. Mocht het nu een erg goed veulen zijn wie weet verkoop ik het dan wel.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:18

Ze wordt vrijdag of zaterdag gescand. Even kijken wanneer da luna kan enten. Doen we alles ineen.
Anders is het echt pech want ze wordt hengstig als ze naar tina en huub gaat.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:29

en als ze nu dus niet drachtig is? Dan word ze ook niet meer gedekt dit jaar?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:43

Nee dan is het een teken dat ze er niet klaar voor is ondanks dat ze zich zo mooi laat dekken. Ze had deze keer zo'n mooi groot ei en ze hebben haar overdag gedekt en snachts was het afgegaan dus grote kans op bevruchting. Hebben haar ook maar 2 keer kunnen dekken en ze was enorm hengstig en irritant (zelfs niet te genieten)
Dan moet ze het maar gewoon goed doen op de merriekeuring

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:48

Mijn doel is een allround, braaf, werkwillig sportpaard fokken waar ook een amateur (lees: ik :D ) mee uit de voeten kan :) mijn merrie geeft daar een goede basis voor qua karakter, bouw en aanleg, en de papa verbetert hopelijk de bovenlijn, lengte en stabiliteit nog wat :)

Spannende tijden hier! Maar het wordt steeds positiever zo te lezen :)

Wij hebben overmorgen 30-dagen scan, ik ben weer stikzenuwachtig := in principe lijkt alles ok maar je weet nooit he.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:07

Leuk ieders fokdoel, allemaal heel verschillend en toch willen we allemaal verbeteren.

Succes voor de komende scans

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:49

Chrisje20, wat een hel he dat lange wachten :(:) nog een weekje, ik duim voor je mee!
Ik heb Crimpenerwaerd ook dus, ik ben er meer dan zeer tevreden over. Ik heb een pakket voor scannen, maar voor een losse scan vorig jaar was ik geen 75 euro kwijt. Jij bent minder tevreden dan?

Fokfanaat, gefeliciteerd!

R.X., wat een mooi stel bij elkaar op de foto’s!

Cynthia, als Jazz geen beeb mag ontvangen en jij krijgt een SB hengst dan is ‘ie verkocht!! :D
Ik zweer dus bij Crimpenerwaerd, wat jij hebt bij Delta, heb ik daar. Zo meedenkend en betrokken :j
De voorrijkosten bij hen zullen misschien niet heel anders zijn, zou ik even moeten checken, maar dat pakket is wel voordelig zeg maar :)

Knolselder, hopelijk snel drachtig nu! Fijn dat je in ieder geval de reden gevonden hebt.

Jolandje, das geluk hebben!

Wat betreft het “fokdoel” als amateur/groentje hier, ik wil heel graag een opvolger voor mijn merrie. Zonder arrogant te willen zijn is ze wel bovengemiddeld (nu ik nog :+ ) en heeft een hele mooie foklijn, daarnaast heeft ze een fantastisch karakter ondanks haar Jazz-lijn ;) Ik denk hier een bovengemiddeld veulentje uit te kunnen krijgen met hopelijk hetzelfde karakter.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:26

Ik zou me hier graag ook melden :) Ik heb mijn merrie (v.Wup) drachtig (uitgerekend op 21 / 23 april, is 2x geïnsemineerd achter elkaar) van Don Cremello du Bois. Na er al een paard uit gefokt te hebben (drachtig gekocht destijds van Everdale, hij staat momenteel nog in de opfok) is mijn doel een correcte sportpony fokken in de grotere categorie (in mijn zoektocht naar correcte E/klein paard was niet al te veel aanbod en al helemaal niet met kleur). Karakter van DC is ook erg prettig, Carrera is aardig sensibel (ik vind het zelf heerlijk om mee te werken), iets meer rust in een nakomeling mag wel. Heb 1 merrie (en de Haflinger maar daar wordt niet mee gefokt), dus het is puur hobbymatig :) Ben wel heel nieuwsgierig al wat eruit komt!

Carrera
Afbeelding

Don Cremello
Afbeelding
(Foto van Stoeterij du Bois)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:30

mooie combi nessie, als ik een grote merrie zou hebben zou ik ook voor die hengst gaan, ik vind hem heel gaaf, maar mijn grootste merrie is 96 cm. :+ dat word niks haha ;)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:32

Dat is er leuke combinatie nessie. Ben benieuwd naar je beuken volgend jaar. Dc gaat vaak heel goed op rijpaard merries.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:35

Welkom! Leuk weer een DC paard combi! Heel benieuwd hoe die gaat worden! Ikzelf heb n DC nakomeling uit n D pony maar hij is nu op net 4 al gemeten op 1.50m, dus is n grote als je nagaat dat hij dus helemaal D gefokt is :D

Hier is mijn fokdoel een leuke opvolger tzt voor mijn merrie, wat nieuw bloed meenemen vanuit Amerika naar Nederland (wat betekend dat mijn merrie met een veulen aan de voet en hopelijk n nieuwe spruit in haar buik terug gaat naar NL) en de verbeterpunten voor mijn merrie zijn eigenlijk alleen de hoogte en haar wat korte rug, mijn merrie is 1.45 dus vrij klein en compact (wat voor de western wel goed is) maar ik zou net wat meer hoogte erin willen! De hengst is dus groter (1.55) en is net wat langer in zijn rug.

Verder kan ik jullie echt niet bijhouden! Heb het zo ontzettend druk en net n show achter de rug (waarbij we onze allereerste in hand klasse gedaan hebben en 3e van de 6 geworden zijn, verder 2e, 1e,1e, niets en reserve kampioen van de green klasses geworden zijn) dus ga zo maar weer eens even n poging doen om bij te lezen!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:48

Vesceron dankje :) .
Klinkt echt als een leuke combi die van jou.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:48

Bedankt! Heb zelf inderdaad ook al veel mooie (paard en natuurlijk pony) nakomelingen van hem gezien :j . Nog 'even' wachten, maar ach haar andere nakomeling komt in oktober uit de opfok, ook leuk :D !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:02

DC wordt vaak gebruikt voor rijpaarden valt me op, maar ook die veulens zijn geweldig. Maar het meest geweldige veulen van DC is natuurlijk mijn eigenste veulen. :P

Mijn fokdoel is hetzelfde als die van Vulina. Ik probeer goede sportpony's te fokken, liefst met het appaloosa kleurtje. Alleen doet zij het andersom als ik, zij gebruikt goede fokmerries zonder kleur met appaloosahengsten, ik gebruik een appaloosamerrie met goede effen hengsten. :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:11

Ben ik niet met je eens Neon :P mijne is mooier (oke, toegegeven.... is geen veulen meer!), jouwe is aparter das wel zeker!

*duikt terug in meeleeshoek voordat Neon me een steen naar mn hoofd gooit :P*

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:21

Denk niet dat Neon zo ver kan gooien, CL ;)

Maar inderdaad interessant onderwerp eventjes hier ^_^

Ik ben als 13/14-jarig meisje verknokt geraakt aan de Welsh toen ik op een fokkerij ging rijden, en daarna bij nog een, nouja etc. En 5 jaar geleden zijn Lies en Roos dan aangeschaft, nadat ik al zoveel jaar betrokken ben bij de Welsh. Alleen zelf dus nog beginnend fokker nu ;)
Maar voor de NWR's is het mijn doel om een zo ideaal mogelijke rijpony te fokken in de D-pony maat mét die duidelijk Welsh opdruk. Daarbij is beweging belangrijk, maar ook een fijn/werkwillig karakter (wat nog wel eens vergeten wordt), want het zijn immers kinderpony's.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:30

:D

Technisch zit ik ook nog steeds in de pony fokkerij (althans volgens Nederlandse maatstaven is mijn Paint dame toch echt een D pony!)..... Ook ik vind dat er soms te weinig naar gekeken word dat t uiteindelijk wel kinderpony's moeten zijn, dus het karakter en de werkwilligheid moeten er idd wel in blijven zitten!

Mijn DC nakomeling werd gereden door n meisje van ik denk 13.... superbraaf! En dan na te gaan dat die pas zadelmak is, nu loopt hij weer lekker op de wei aangezien ik nog in de VS zit *jups, Neon kan echt niet zo ver gooien! Pfieuw!!!* en gaat hij pas weer bereden worden als ik terug in NL ben (enige is dat ik niet weet wanneer ik terug in NL ben ;)).

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:55

Qua fokdoel ben ik nog heel erg zoekende. Dat omdat ik 2 types heel erg mooi vind. Wel wil ik onder de 95cm blijven. Dit toont ook gewoon het mooiste langs mij als ik wil gaan showen. Ben zelf maar 1m55 dus een paardje van een meter is al direct veel te groot.

Ik vind het type bentley (hackney x mini) heel erg knap, maar hij is zelf heel erg groot. Dus hoop dat hij wat kleiner gaat fokken als zichzelf. Liefst zelfs 10cm.
Maar vind bv de hengst die ik nu heb gekozen ook heel erg knap. Een heel stuk kleiner en qua bouw toch ook anders.
2 heel andere types maar beiden heel erg naar mijn smaak