[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dwyne

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:18

Fijn dat alles goed gaat met Greet Joto! Op naar het veulen dan maar.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 07:31

Mooi dat alles goed gaat met Greet :D

Ik ga nog even een elastiekje voor mijn haar zoeken, moet dalijk naar stage, half uur in die storm fietsen en dan hele dag op een manege lopen, is wel gezellig, maar het weer mocht van mij wel anders :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:11

Fijn dat met greet alles beter gaat! :)

Eigenaresse van Hera wist me gisteren te vertellen dat ze helemaal niet meer mocht rijden van de DA, ik was in het idee dat ze gewoon niet meer mocht springen. :o Ze mag enkel nog stappen en enkel draven als hera dat zelf aangeeft te willen... dus ze baalde als een stekker, ze had gehoopt nog te kunnen rijden tot 1 maand voor de uitgerekende datum...maar ze wist dat die kans erin zat, dus tja. :x Enkel de manier waarop ze het kwam vertellen kwan nogal verwijtend over naar mij, precies of het mijn schuld was... :7
Ik zal blij zijn als het veulen wordt gespeend, dan hoeven we geen rekening meer met mekaar te houden, is geen makkelijke situatie zo.... 8)7

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:17

das niet leuk Hera,
voor de ene merrie is het al wat zwaarder als voor de andere.

Mijn merrie doet al van nov niks meer,
Had een meisje die er twee keer in de week op kwam rijden, maar die kwam soms gewoon neit opdagen.
kan ik dus gewoon NIET tegen, meisje kwam van een manege, dus moest haar echt helpen.Kon dus op dat moment geen ander paard doen.Op zich niet erg want de merrie vond het geweldig.
Ben daar dus mee gestopt, Ruubs is dus met een soort van pensioen.

Greet weer ok dus, gelukkig maar, ze krijgt dr veulen al vroeg toch?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:18

@Joto, fijn dat het weer beter gaat en voor jou komt het ook al in de buurt!
@AGarcia, afgezien van het fietsen is dat mijn dagelijkse gang van zaken, ik werk op een manege. Succes!
@Hera, pfff wat een gezeur zeg zelfs ik zit me hier al boos te maken, ik ken dr niet eens. Hoop voor haar paard dat ze zelf nooit een veulen wil fokken. Sterkte

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:47

Peetje en DB: idd, ben al dat gez**k ook meer dan beu, gun dat beestje de rust toch die ze nodig heeft, ze is potverdorie de 8 maanden al gepasseerd he! Haar argument om zo lang door te rijden was "ik wil niet dat ze blubber wordt " 8)7 Maar het is nogal een speciaal geval, heel principieel, te principieel, maar kom... hera krijgt haar rust en das het belangrijkste, haar lange lip daar kijk ik wel door :)
En ze wil ook zelf een veulen uit hera, maar dan met een draagmerrie, ze wil haar niet meer zelf laten dragen....

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:53

Hallo allemaal!
Ik wil me hier ook graag melden.
Heb twee drachtige merrie`s die midden (13 mei) en eind mei (29 mei) 2012 zijn uitgerekend.
Ik lees dit topic al een tijdje mee en ik vroeg me af waarom de pony`s van MarijeR al met 300 dagen veilig geboren kunnen worden ipv 320 dagen. Heeft dat met het ras te maken? :+ Weet iemand waarom haha! :P :o

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:54

Hey! Jij ook hier :D :D :D

Geen idee eigenlijk....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:29

Joto, mooi dat het weer beter gaat met Greet. En ze schiet ook al lekker op he?
Mijn ava is van Party Girl, zij wordt al weer 3 volgende maand :)

Hera, wel fijn dat de merrie nu rust krijgt. Jammer voor de eigenaresse maar ja ze wist natuurlijk dat het erin zat.
Idd maar wachten tot het veulentje straks oud genoeg is om af te spenen, dan heb je met haar niets meer te maken ;)

paard89 schreef:
Ik lees dit topic al een tijdje mee en ik vroeg me af waarom de pony`s van MarijeR al met 300 dagen veilig geboren kunnen worden ipv 320 dagen. Heeft dat met het ras te maken? :+ Weet iemand waarom haha! :P :o

Die kleintjes kunnen idd al eerder veilig geboren worden. Heb al normaal gezonde veulentjes gehad met 303 dagen en dan hebben ze alleen nog wat minder vacht. Al droeg diezelfde merrie het jaar erop 351 dagen dus het is geen garantie dat ze ook echt zo vroeg geboren worden :D
Ik ken zelfs veulens die voor de 290 dagen al geboren zijn, wel prematuur maar ze hebben het overleefd.
Als uitgerekende datum houd ik 320 dagen aan bij de mini's. Dat is wel zo'n beetje het gemiddelde hier.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:06

MarijeR: Ok, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :o

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:01

Hallo!

Ik lees vaak mee in dit topic maar wil me nu toch melden :o

Ik heb een drachtige welsh nwr pony. Ze is drachtig van Compagnon's Humprey en zit nu op de 154 dagen.

Hier een foto van vorig jaar:
Afbeelding

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:08

Hm hera, dat klinkt niet fijn met zo'n eigenaresse. Grote kans dat ze er na de bevalling ook binnen een week weer opzit.... Snap ook niet dat ze de DA nodig had om haar te vertellen dat ze het rustig aan moest doen.

Misschien dat iemand mij hier kan helpen, mijn andere merrie was niet dragend en heb ik wel dragend geprobeerd te krijgen. Ze hebben haar destijds met 18 dagen gescand en er zat niks behalve een mooi ei. Ze kan dan toch niet alsnog drachtig zijn toch, dan maken ze toch geen ei aan? (ze wordt zo dik maar dat kan ook vet zijn ahem :o )

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:43

welkom paard89 en J_anita !!!

pffff,wat een weer zeg...kan steeds tegen de wind in gaan fietsen en dat is niet zo bevordelijk voor mijn spieren.

gisteren een nieuwe zalf gekregen voor winoa,de huidinfectie wil maar niet weg trekken dus ze zal zowiezo niet meer gereden worden tot het veulen er is.
moet zeggen dat haar buikje wel aardig groeit nu,niet zo dik als normaal maar wel overduidelijk een dikke buik.

pepper daarintegen zit eind van deze maand op 6 maanden dracht en die is HUGE.
schrok daar wel een beetje van!Die is nog nooit zo dik geweest.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:06

Welkom J-anita! Leuke merrie!
Noiva: nee, is niet makkelijk, helemaal niet, maar tja wat doe je eraan, het is gelukkig de DA die het haar vertelde, anders had ze nog wel verder gereden vrees ik... beest moet idd al na een week of 2 na de bevalling weer aan het werk (denk niet dat dat gaat mogen, maar daar komt ze zelf nog wel achter) Ze wil na 1 week al beginnen met merrie en veulen te scheiden, 5 min eerst en zo opbouwen, zodat ze na 2 weken een half uur kan rijden, is makkelijker als ze gespeend moeten worden... ben ik mee akkoord, maar niet na 1 week na de geboorte, dat is toch te gek!!
Hmmm: normaal gezien als ze een ei zien zitten en ze is niet meer gedekt nadien dan zou ze niet drachtig kunnen zijn, tenzij het ei al bevrucht was en de scan te vroeg kwam, maar na 18 dagen lijkt me dat zo goed als onmogelijk...
Inowa: balen dat de infectie zo aanhoudt, hopelijk werkt de nieuwe zalf snel.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:09

Hera, vroeger werd dat bij ons op stal ook zo gedaan. Waarom vind je dat te gek?
Het is helemaal niet erg om na een week al rustig aan even te scheiden van elkaar.

Welkom nieuwelingen! :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:18

ik had trouwens gisteren voor een half uurtje 2 shetlanders op bezoek..

staan verderop in de straat en ze waren losgekomen,ze hadden een behoorlijk eind gerend en uiteindelijk bij mij langs de wei gekomen en toen de weg overgestoken zo aan de andere kant de beek langs.
gelukkig liep het daar dood dus hebben ze snel en makkelijk kunnen vangen.
heb ze toen maar even bij mij in de stal gezet tot de eigenaren er waren.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:19

Ik vind dat toch vrij vroeg, na een maand ofzo leek mij normaler, maar goed dit is het eerste veulen wat ik fok, dus op dat gebied nog geen ervaring. :)
Als het kan en geen kwaad doet aan het veulen dan heb ik er geen probleem mee, was van het idee dat dat mentaal nog wat vroeg was voor het veulen... maar zo niet weer iets bijgeleerd! :)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:54

Hera schreef:
Ik vind dat toch vrij vroeg, na een maand ofzo leek mij normaler, maar goed dit is het eerste veulen wat ik fok, dus op dat gebied nog geen ervaring. :)
Als het kan en geen kwaad doet aan het veulen dan heb ik er geen probleem mee, was van het idee dat dat mentaal nog wat vroeg was voor het veulen... maar zo niet weer iets bijgeleerd! :)

Na 1 maand kan het soms zelfs moeilijker zijn, omdat ze dan zo erg aan elkaar gewend zijn.
Bij ons op de manege moeten de manege paarden ook na 1 dag alweer lopen.
Vorig jaar ben ik met Barcardi na 2 dagen alweer begonnen met scheiden, longeren en na 5 dagen zat ik er al weer op. Veulen werd heel makkelijk.
Veulen van dit jaar gaf ook nergens om (dan hebben we wel de andere merrie met veulen ook binnen gezet)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:59

Oww van dat scheiden dat wist ik niet, heb ik tot nu toe nooit gedaan. Pas als de veulens al minimaal een maand oud worden ze van mama kort gescheiden en dat bouw ik dan uit totdat mama na ongeveer 3 maand weer licht aan het werk gaat. (lees een half uurtje gescheiden van kind).
Dat ging/gaat hier ook super heb nooit problemen gehad.
Maar misschien wel een goede om te proberen dan zijn ze er vanaf jongs aan gewend.

Hera nu dus helemaal op rust. Ach is voor de merrie geloof ik fijn.
Ik heb ook al eens meegemaakt dat een merrie tot op de dag van geboorte van haar veulentje meegelopen heeft in de manege maar geloof toch echt niet dat dat een ideale situatie is hoor... :(:).
Nog even doorploeteren Hera, maar dan heb je ook wat... negatieve momenten vergeten en alleen maar genieten van je beebje... :j

Inowa nog steeds aan het smeren. agossie arme winoa.
heeft ze ook nog steeds erge jeuk?

En dan 2 shetties op bezoek grijns. Sta je ook stom te kijken als er ineens twee van die mormels voorbij rennen.
Onze buuf had eens twee ezels in haar voortuin. ze was razend wat de dames ruineerden haar gazon. (was ook echt waar... hihi.).
Ik heb ze toen ook maar even gevangen totdat we wisten waar ze hoorden...
Leuk altijd zoiets.

J-anita wat een leuke dame. welkom hier.

Paard89 ook gezellig dat je mee kletst.

noivadapaz tja het is natuurlijk niet logisch een follikel op de eierstokken maar onmogelijk is het niet.
Je hebt natuurlijk geen garanties dat het follikel ook daadwerkelijk als ei de eileider ingegaan is. Soms wil het wel eens zo zijn dat de hormonen wat tegenstrijdigheid doorgegeven hebben. Wel drachtig, late innesteling en dan toch nog een follikel ontwikkeling.
Dit is het verhaal van mijn DA. Als het niet klopt lieg ik in commissie.... hihi.

Joto, fijn dat Greet toch weer opknapt. Op naar een gezond veulentje.

Peetje82 is toch ook niks mis mee, lekker zwangerschaps verlof.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:24

Fijn dat ze stopt met Hera.. Jammer genoeg inderdaad door de DA magoed..

Ik heb fab pas wat later gescheiden en dan nog dat veulen in zich was. Ik ben van mening dat ze ook even lekker moeder mogen zijn.. Wij zijn tenslotte degene die willen dat ze een veulen krijgen. En een vrouw krijgt ook zwangerschaps verlof.. En hoeft natuurlijk geen maanden, maar 2/3 weken krijgt ze van mij zeker wel rust..

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:39

Melody heb ik met het vorige veulen de 3e dag alweer opgezeten.Zo leren ze snel dat ze ook even van elkaar af moeten maar dat ze altijd weer bij dr veulen terug komt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:05

Tja persoonlijk denk ik dan, je ziet al ruim voor de bevalling het lichaam van de merrie veranderen. Banden worden slapper, de baarmoeder en buikspieren worden flink uitgerekt. Dat is ook niet in een paar dagen hersteld.
Wel om gewoon in de wei te lopen maar belasten dat zou ik echt niet zo snel doen hoor. Eerst maar eens even een beetje herstellen en het lichaam de tijd geven.
Waarom zo'n haast?
En het scheiden voor korte tijd daar kunnen ze ook prima na een maand aan wennen hoor, onzin dat dat alleen kan binnen een paar dagen na de geboorte...

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:25

Ik vond het ook niet nodig om mijn merrie zo snel weer aan het werk te zetten. Scheiden had ie uiteindelijk zelf voor elkaar :+ . Die vond het bij de buurvrouw leuker en hij kon niet meer terug. Hij was wel erg blij toen ik aankwam en hij weer kon drinken bij mams, hij was toen nog geen maand oud.
Sowiezo een makkelijk veulen, ging ook niet door draadjes heen als ik moeders meenam, alleen even kijken of de buurvrouw misschien wat te drinken voor hem had (die maakte duidelijk dat ie haar dáár NIET mocht aanraken) en toen was het eigenlijk wel goed.

Hm tja, ach ik wil haar dit jaar dus weer laten dekken dus dan moet ze toch gecheckt door de DA en moet ik schouwen voor hengstigheid, als dat er is weet ik ook genoeg.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:27

Hier ook geen haast met scheiden, of je het nu binnen enkele dagen doet of binnen een maand, zoveel zal het niet schelen. Maar denk dat het heel menselijk is te denken dat zo snel mogelijk misschien beter is.

Denk dat het eerder belangrijk is dat als je het doet, je het ook goed doet. Ik deed het met de pony die ik voorheen reed dan ook gewoon na een week of 3, mee naar de andere stal, dan hoorden ze elkaar niet en was er sneller rust. Eerst 5 minuten en later uitbreiden. Bovendien viel er ook niet te rijden op de merrie, die was natuurlijk ontzettend ongedurig.

Heaven is nog niet onder het zadel, dus met dat doel hoef ik hier niet eens over na te denken. Ik zal het veulen straks overal in betrekken! Heaven kent veel dingen uit het Natural Horsemanship en daar zal het veulen straks ook wel mee besmet raken. :)) En we gaan lekker met de bal bezig, obstakels, gekke dingen etc. Dan worden ze lekker stoer! Heb het dit jaar met Diamante, laatste veulentje, ook gedaan en merk gewoon hoe anders zij tegen dingen aankijkt dan de andere veulens, ze is zo'n stuk stoerder!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:17

Hier een foto van Heaven vandaag! Helaas vertekend het nogal met m'n telefoon zo nu en dan. :+ Haat aan de groothoek. :D

204 dagen vandaag!
Afbeelding