[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:24

En wat betreft de onbekenden, ze is tot nu toe volgens mij altijd door een schimmelhengst gedekt, nu de eerste keer door een kleurhengst. dus wat betreft homo of heterozygoot schimmel, moeilijk te zeggen natuurlijk. dit jaar zou mss verschil kunnen uitmaken, maar ik denk dat die kans wel klein is, gezien zij echt een een schimmellijn komt. vader die heeft allemaal kleurtjes in zn lijn zitten.
Of ik moet haar laten testen, maar of dit veel zin heeft, ik fok eigelijk helemaal niet op kleur, bouw en karakter zijn voor mij toch prioriteit, liever een brave, mooie schimmel, dan een kreng van een bruinen of zwarte :).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:28

Cynthia82 schreef:
Snoevie schreef:
haha heb je zo'n site niet voor de fjordenkleuren :D

Er staat ontzettend veel kleuren bij! Maar volgens mij de Fjordenkleuren niet.
Welke kleuren bestaan er? Dan ga ik eens zoeken of ik er wat over kan vinden.

http://www.fjordstudbook.com/kleur.htm
hier staat een heel stuk over de kleuren,al vind ik de plaatjes niet geheel kloppen,een rodblakke heeft nl geen zwarte manen/aalstreep

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:03

Cynthia82 schreef:
xDonja schreef:
Hoihoi! :)

Tijdje niks gepost, wel meegelezen :)

Kan iemand mij helpen met de kleuren? De hengst is zwartbont (zijn moeder is Fries, dus homozygoot zwart) en papa is een bonte Kwpn (ik denk homozygoot bont).

Mijn merrie is zwart. Haar moeder is een zwartbonte Tinker (dus homzygoot zwart) en haar vader is een koffievos. Zijn vader is weer een gewone vos.

Help :D

Ik wil het wel proberen, maar ik heb wel wat meer gegevens nodig.. en anders hoop ik dat Peterina me helpt/verbetert :D
Is de vader van jouw hengst zwart-, bruin- of vosbont? Dit is belangrijk om erachter te komen of jouw hengst homo- of heterozygoot is voor zwart.
Als de vader van jouw hengst vosbont (vos is ee) is, weet je zeker dat jouw hengst heterozygoot (Ee) is voor zwart.
Is de vader bruin- of zwartbont, dan kán jouw hengst homozygoot zijn voor zwart, want zijn vader is dan Ee, of EE (homo- of heterozygoot voor zwart).
Jouw hengst kan of e of E meegekregen hebben van zijn vader. Aangezien jouw hengst sowieso al E van zijn homozygote moeder heeft, is hij EE of Ee en dat is altijd zwart (dit wordt pas bruin door agouti, maar dat heeft jouw hengst niet).

Dat de moeder van jouw merrie zwartbont is, betekent niet automatisch dat ze homozygoot is voor zwart, zwart is namelijk dominant.
Jouw merrie is heterozygoot (Ee) voor zwart (E van haar moeder, want jouw merrie is zwart en heeft dus E gekregen van haar moeder) en e van haar vader, die is vos dus (ee).

Dus we gaan uit van jouw merrie Ee en de hengst nemen we aan dat hij homozygoot is voor bont. Alleen nog even zijn kleur.

De vader van de hengst is zwartbont! :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:48

Leuk, al die kleurtjes. BIj ons geen verrassing :D

Papa:
Afbeelding

Mama:
Afbeelding

Hoop natuurlijk wel op heeeeel veel wit, maar heb geen idee hoe groot die kans is.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:53

Cynthia82 schreef:
xDonja schreef:
Hoihoi! :)

Tijdje niks gepost, wel meegelezen :)

Kan iemand mij helpen met de kleuren? De hengst is zwartbont (zijn moeder is Fries, dus homozygoot zwart) en papa is een bonte Kwpn (ik denk homozygoot bont).

Mijn merrie is zwart. Haar moeder is een zwartbonte Tinker (dus homzygoot zwart) en haar vader is een koffievos. Zijn vader is weer een gewone vos.

Help :D

Ik wil het wel proberen, maar ik heb wel wat meer gegevens nodig.. en anders hoop ik dat Peterina me helpt/verbetert :D
Is de vader van jouw hengst zwart-, bruin- of vosbont? Dit is belangrijk om erachter te komen of jouw hengst homo- of heterozygoot is voor zwart.
Als de vader van jouw hengst vosbont (vos is ee) is, weet je zeker dat jouw hengst heterozygoot (Ee) is voor zwart.
Is de vader bruin- of zwartbont, dan kán jouw hengst homozygoot zijn voor zwart, want zijn vader is dan Ee, of EE (homo- of heterozygoot voor zwart).
Jouw hengst kan of e of E meegekregen hebben van zijn vader. Aangezien jouw hengst sowieso al E van zijn homozygote moeder heeft, is hij EE of Ee en dat is altijd zwart (dit wordt pas bruin door agouti, maar dat heeft jouw hengst niet).

Dat de moeder van jouw merrie zwartbont is, betekent niet automatisch dat ze homozygoot is voor zwart, zwart is namelijk dominant.
Jouw merrie is heterozygoot (Ee) voor zwart (E van haar moeder, want jouw merrie is zwart en heeft dus E gekregen van haar moeder) en e van haar vader, die is vos dus (ee).

Dus we gaan uit van jouw merrie Ee en de hengst nemen we aan dat hij homozygoot is voor bont. Alleen nog even zijn kleur.

De vader van de hengst is zwartbont! :) En daar weer achter zit Samber :)[/quote]

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:56

Ik ga deze ronde proberen Mira online te krijgen... een paar dingen zijn al geregeld
- toestemming van de boeren voor het gebruik van hun internet
- extra sterke router van ons geinstalleerd, met als voordeel dat de zoon van de boer nu lekker draadloos met zijn laptopje kan internetten
- getest, iPhone en mijn laptopje zitten nu in het netwerk, werkt redelijk. Niet overal ontvangst, maar mijn laptop gaat tegen de tijd dat het nodig is in de werkplaats staan, daar zijn meerdere stopcontacten, en daar is de ontvangst met de router goed.
Heb 2 camera's en veeeeeeeeeeel kabel van Draaakje overgenomen, dus heb meters genoeg, wat de beeldkwaliteit ten goede zal komen, denk ik.
Deze week nog werken, dan een week vrij, waarin we het hele spul kunnen testen.
En daarna.......... moeten we gewoon nog 6 1/2 maand wachten :D :+

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:59

jeeeej *\o/* leuk Naat!!!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:02

He dat is leuk!

Hier mijn merrie deze middag, eindelijk eens buikfoto, is er weer amper iets op te zien, (minder buikvulling als ze op het land staan ;)).
Afbeelding achterlangs niet zo veel te zien.
Afbeelding
en de buik :). Denk dat ze wel al wat voller is aan de flanken. maar denk toch nog maar eens scan erop voor de zekerheid. Ze is nu net over 120dagen, hoor je dan al wat te zien? Stalgenootje vond haar er niet drachtig uitzien (*diepe hap naar lucht *) ;) :D

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:15

is het haar eerste veulen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:16

Nee ze heeft voorheen 3 veulens gehad, dan een jaar niks, en nu met 3 weken drachtig gescand. Nadien niet meer gescand.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:18

zegt natuurlijk ook niet altijd iets, maar ik hebw el eens gehoord dat maidens minder tekenen. Maar goed dat gaat nu dus niet op.
Misschien kun je foto's vergelijken van eerdere drachten, rond dezelfde tijd?
en als je het echt zeker wilt weten zou ik gaan scannen idd denk ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:24

die kan ik jammer genoeg niet vergelijken, heb haar pas van dit voorjaar.
Idd of straks eventjes opvoelen, heb ik wel eerder gedaan, alleen niet bij drachtige merrie, maargoed als ik een veulen voel, weet ik genoeg zeker ;).

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:26

ohh oke! Nou succes ik hoop dat ze gewoon nog drachtig is!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:27

Ik hoop het ook, anders weer een hoop stress en geld voor niets. Ze doet wel nog steeds pissig naar andere paarden, met het nodige staartgezwiep. Goed teken?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:29

ja uit het boekje zou je zeggen van wel, maar ja goed er zijn ook paarden die bijv hengstig zijn als ze drachtig zijn.
Ik ben ook geen ervaren fokker dus ik kan je niet verder helpen.
En het is per paard verschillend hoe ze zijn denk ik..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:29

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:31

hmm ja idd..
ik weet nog goed toen mn tinkermerrie drachtig was dat je er ook heel lang niks van kon zien, de laatste drie maanden begon ze pas te tonen en op het eind was ze tonnetje rond. Ik twijfelde ook heel erg toen, maar heb niet laten scannen.
Maar zij was voor het eerst drachtig toen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:35

VOlgens mij zijn al die tekenen per paard heel verschillend, al wordt dit ook pas ons eerste veulen hoor. Maar ik heb er wel gezien bij wie je de laatste 3 mnd pas wat zag. Belinda is nu met 90 dagen al dikker op de flanken dan normaal.

Je kan scannen voor je eigen nieuwsgierigheid, maar verder kan je er toch niets aan doen. Het dekseizoen is wel voorbij ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:39

Bij de vorige twee drachten van Daisy (haar 4e en 5e veulen) zag ik pas met 7 maanden een klein buikje komen.
Op 150 dagen is het veulen pas ongeveer 2 kilo, dus niet gek als je dan nog niets ziet. Dat is inderdaad per paard erg verschillend. En ook per dracht. Daisy is nu voor de 6e keer drachtig en nu zag ik met 4 maanden al zo'n zelfde buikje als de vorige twee keren met 7 maanden (in mijn profiel staan foto's van haar op 1 tot en met 4 maanden).

xDonja, ik ga morgen voor je kijken, heb net een hele spannende aflevering van Grey's Anatomy gezien en nu ga ik lekker mijn bedje in.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:50

Soms hoor je mensen op stal ook zeggen, dat ze duidelijk dikker is..
Maar net als op t plaatje.. lijkt t me sterk dat je écht al wat kan zien.. Maar de ene heeft ook meer vruchtwater dan de ander natuurlijk...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:06

ik meende vandaag de buik iets meer gezakt te zien,spannend,zo'n groeiende merrie

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:14

wat is nou dan eigenlijk de uitslag van mij?? :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:20

Zoals Peterina hem gegeven had. De hengst is heterozygoot voor zwart vanwege zijn vos-vader.
Ik had dat niet opgezocht, dus twijfelde nog over hetero- of homozygoot voos zwart. Peterina was wel zo slim om verder te kijken :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:29

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:34

stef, het wordt gewoon prachtig :D
en verder geen idee hihi