Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:36

Net de VA erbij gehad, hij stond vanavond opeens met 40.3....
VA denkt dat dit los staat van de hoest. Hij hoopt op een virale infectie die met de ontstekingsremmers die hij nu krijgt snel op zou moeten knappen. Het kan echter ook beginnende droes zijn.
Waarschijnlijk heeft hij één van beide op de kliniek opgepikt.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:11

he jakkie, dat is wel erg jong nu al droes of niet?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:26

@Nicole, in een groepje van 8 merrieveulens.

@Richtje, die arme Balder Ach gut ook nog een virus erbij opgelopen, hopelijk geen droes

Relana stond nog gewoon in de wei toen we kwamen, met voeren in de stal gezet, toen riep ze een paar keer, maar werd weer rustig en begon te eten, haar uier is vol, de melk drupt eruit, gelijk maar gekoeld.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:20

jennyk schreef:
he jakkie, dat is wel erg jong nu al droes of niet?

Ja...
Laten we maar hopen dat het gewoon een virus is Lachen

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:20

Richtje wat vervelend zeg!
Wat worden alle veulens al groot!!
Erg leuk om te zien!

Aankomende week wordt Áfram misschien geopereerd, misschien polyklinisch geholpen aan het bultje op zijn neus...

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:25

Vanmorgen was het dan zover, Áfram, 6 maanden jong, moest naar de kliniek voor verder onderzoek.

Dapper liep hij aan het touw met mij mee en terwijl hij nog nooit een trailer heeft gezien, laat staan erin is geweest, zette hij de eerste stappen op de plank helemaal zelf.
Met wat hulp voor de rest van de 'loopplank' stond hij er snel in.
Aan 2 touwtjes vast, zeiltje dicht en gaan met die (gebakken)banaan.

Al na 6 km hing hij over de voorstang en had de voerbak/dak/deksel van de zadelkamer eraf geslagen (die zat al los na een wild paard in de trailer).
Echter bang was hij niet toen het gevaarte erop terug gelegd moest worden.
Iets strakker vastgezet en verder gereden.
20 km later weer een hoop gestommel, jawel meneer was weer bezig.
Op een parkeerplaats zijn ene been terug geduwd over de stang en wederom het deksel vastgezet.
Ditmaal meneer zijn ene touw maar even een paar keer om de stang geslagen alvorens het weer door de ring te halen zodat hij zijn hoofd niet meer zo vrij kon bewegen en dus misschien niet ging steigeren.
De rest van de reis verliep vrij rustig.

Aangekomen bij de kliniek hebben we hem laten staan in de trailer, hij stond vrij rustig, en ben ik me gaan melden bij de receptie.
Het was nogal chaotisch en druk dus het duurde even.
De baliemedewerkster moest tijdens het inschrijven van Áfram ook telefoontjes aannemen en dus maakte ik gebruik van die overbodige tijd om even naar de wc te gaan en Áfram te checken.

En dat was maar goed ook.
Meneer was weer gaan steigeren en ondanks het strakker vaststaan had hij ditmaal de voorstang aan 1kant losgewrikt(de panieksluiting) en hing met 1 been over de stang.
Even de balk weer vastgezet en het paard teruggeplaatst en weer naar binnen voor het laatste inschrijfwerk.

En ja, eindelijk mochten we Áfram ophalen.
Dit keer hing hij met 2 benen over de voorstang.. maar weer teruggedrukt, een voordeel, het blijkt geen ezel te zijn..

De chirurg kwam kijken en constateerde een ontstoken talgklier, dus geen abces en ook geen splinter, tenminste, tot nu toe.
Morgen wordt hij onder algehele narcose geopereerd, en wie weet wat ze dan nog vinden.
Na de operatie wordt ik gebeld en hij kan waarschijnlijk donderdag alweer naar huis.

Daarna kwam de stalmedewerkster om ons naar een stal te begeleiden, we hebben Áfram gewogen, hij woog 174,5 kg.
We hebben hem in een box met zaagsel gezet en de medewerkster schreef zijn naam op de box.
Ook kreeg hij een sticker op zijn halster met zijn naam, het halster moest omblijven.

De medewerkster zou hem straks wat hooi geven en liep vervolgens weg.
Ik heb nog wat foto's gemaakt en terwijl ik dat deed zag mijn chauffeur dat Áfram uit de voerbak begon te eten.
Ik ging kijken en er lag gewoon nog muesli en brok in van de vorige bewoner Verward
Snel dat voer eruit gehaald en daarna de waterbak nog maar even gespoeld voor de zekerheid..
Ook geconstateerd dat 1 van de metalen platen, (de stalwanden waren gedeeltelijk van hout en gedeeltelijk van metalen panelen) iets naar binnen kierde.. niet netjes! Het liet zich niet ombuigen helaas...
De opening was vrij smal maar toch, vind het niet zo veilig, zeker niet voor een veulen.

Inmiddels waren we tig minuten verder en nog geen hooi voor mijn mannetje, dus zo brutaal geweest om zelf maar een flinke hoeveelheid in de box te doen.

Daarna bij de balie zijn paspoort nog even opgehaald en melding gemaakt dat er voer in de voerbak lag en dat hij geen brok mag hebben, ze schreef het op en ik hoop dat het doorgegeven wordt.
Toen voor de laatste keer vandaag mijn mannetje gedag gezegd en met lege trailer naar huis gegaan..

(halster is eigenlijk van de fjord, maar is oud en wilde niet met het goede halster naar kliniek gaan)
Nog thuis:
Afbeelding

Afbeelding

In de kliniek:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:27

Monique, soms denk ik dat ik teveel gevoelsmens ben je leeft zelf ook een beetje mee.. gelukkig dat het met mensen niet zo gaat!
het veulen voelt zich wel heel goed op der gemak was er geloof ik niet heel lang verdrietig om. want lag de 1e dag al languit te slapen tussen der nieuwe vriendjes Lachen ga der binnenkort wel eens opzoeken maar eerst even niet..!

met speedy gaat het beter, het hinnikje is nog aanwezig maar de onrust verdwijnt langzamerhand..

Richtje schreef:
@TabeR, je opleiding is ook veel belangrijker Ja Sneu dat de merrie het er zo moeilijk mee heeft Ach gut

@Monique, super dat het allemaal zo goed verlopen is OK dan!

En Balder zijn koorts was vanochtend weer weg.... Aan de ene kant heel fijn natuurlijk. Maar ik snap er werkelijk niets van waarom het af en toe een dag zo op komt zetten Verward
Morgen maar eens aan de VA voorleggen.

Ja wil het zo graag halen, denk als ik eerste jaar heel veel doe en mijn p haal mag ik 2e jaar wat rustiger aan doen hihi!!!

wat een onrust allemaal joh heé bah lijkt me niets als je niet weet waar je aan toe bent toch heel onzeker allemaal..

Hé arme afram rot is dat dan als het niet netjes is geregeld, dan krijg je toch een raar idee. en laat je het minder makkelijk achter heb ik dan tenminste..

sterkte iedereen Ach gut!!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:36

Jeetje SR wat een ellende allemaal Ach gut
Hopelijk verloopt alles voorspoedig morgen en staat hij snel zonder bultje weer thuis!
Welke kliniek staat hij nu?

@TabeR, fijn dat Speedy opknapt! Succes met het halen van je P Lachen Is een mooi vooruitzicht Ja

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:37

Balder stond nu net met 40.8....
Het is dat de VA gister nog hoger mat dan ik en dat de andere paarden normaal zijn in temperatuur, anders zou ik gaan twijfelen aan de thermometer. Hij eet en drinkt goed en is goed alert. Gelukkig!
Maar het is wel weer apart. Klieren zijn iets opgezet, maar dat heb je zelf natuurlijk ook met flinke griep....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:49

SR: Wat spannend allemaal. Hopelijk morgen snel het verlossende telefoontje en dan kan hij weer op gaan knappen OK dan!

Richtje: 40,8 pff dat is wel hoog. Hij mag ook geen koortsremmers? Ik snap dat het de bedoeling is dat zijn lichaam de boel aan moet pakken, maar kan het geen kwaad zo hoog? Blijft hij wel genoeg bij om goed te drinken?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:21

Hij drinkt gelukkig genoeg ja! Veel meer dan normaal Lachen De ontstekingremmer die hij krijgt, is tevens een koortsremmer....

Vanochtend was zijn temperatuur, net als gisterochtend, 38.6. Minder extreem dus dan 's avonds maar wel te hoog. Verder had hij vanmorgen ook voor het eerst van dat dikke gele snot, ook niet goed.... Ik heb de VA gebeld, maar mijn VA was vrij vandaag dus met een collega van hem wat gebrainstormd. Conclusie: Het is niet logisch en het klopt niet.
We zetten voor de zekerheid een deel van de medicatie voor het hoesten nog even voort, hij blijft de koorts- en ontstekingsremmers krijgen en we kijken het nog heel even aan zolang hij 'fit' blijft. Morgen of overmorgen even overleggen met mijn eigen VA die hem al een aantal weken onder behandeling heeft en er dus ook meer zinnigs over kan zeggen als hij komt kijken.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:51

@SR, wat een gedoe zeg, hopelijk heb je hem snel weer thuis met een mooi snuitje.

@Richtje, vervelend dat je niet precies weet wat hij mankeerd, blijft maar gissen zo, arm manneke. Ach gut

De uier van Relana is al voor de helft minder dik, zit geen melk meer aan, worden langzaam theezakjes Knipoog ze is heel rustig, beetje te rustig, maar moeilijk te peilen, ze zal toch wel wat verdrietig zijn (of ik beeld me dat in Tong uitsteken )

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:07

Richtje Wat jammer zeg dat de koorts weer hoog is 's avonds.
Hopelijk is het een virale infectie. (In Ede is er wel droes geconstateerd weet ik)

SR wat een toestanden zeg dat hij zo onrustig is geweest op de trailer. Niet netjes dat het voer van de vorige bewoner nog in de voerbak lag. Hoe is het nu met hem????

Monique fijn dat het uier van Relana al slinkt en lekker dat ze rustig is ik weet niet of ze verdrietig is denk ook wel dat ze het veulen mist hoor.

Morgen gaan die van mij naar mijn vriendin toe. Ben zelf reuze benieuwd hoe dat allemaal gaat. Toevallig kreeg ik vandaag de paspoorten binnen mooi op tijd dus.
Ze komen daar met een welsh (a) veulentje een oudere shet 18 jaar met haar veulen (dit veulentje is pas 3 maanden) te lopen. Tot maandag gaan ze 's nacht nog de stal in en dan 's morgens gelijk weer bij de andere in. Als alles goed gaat komen ze vanaf maandag dus 24/7 buiten te lopen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:22

Richtje: is er al iets meer bekend?gaat het beter?

SR: hoe is het nu?

mabon: wat goed geregeld zeg!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:41

SR: Hoe is het gegaan vandaag?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:03

Monique4..Gefeliciteerd!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:20

monique: gefeliciteerd!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:10

monique gefeliciteerd met je verjaardag!

SR: heeft nog niet gereageerd zie ik, het zal toch wel goed gaan met afram?

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:13

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:57

Dank jullie voor de felicitaties Kusje

Ben ook wel benieuwd hoe het is met Afram.

@froukje_daan ik denk dat je je beter kunt aanmelden bij [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009
Hier heeft iedereen al zijn veulen gehad, we praten nog een beetje na Knipoog

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:08

Brigit en Angel zijn vanmorgen verhuisd en goed aangekomen bij mijn vriendin.
Mijn vriendin kwam ze zelf halen haar dochtertje zou bij oma gaan logeren en oma woont hier 2 minuten rijden vandaan. Dus had zij de trailer erachter geknupt en na haar dochter afgezet te hebben kwam ze hier de veulens halen. Na een zetje onder de kont stonden ze vrij snel op de trailer. Deurdicht en gelijk naar haar toe ik erachter met mijn eigen auto. De reis van 15 minuten verliep goed zonder problemen. Bij haar aan gekomen de veulens de trailer af en gelijk bij de andere het land in gedaan. Het was natuurlijk even wennen en aan elkaar snuffelen toen achter elkaar aan rennen maar na een goed half uur was de rust wedergekeerd en stonden ze lekker gras te eten.
Angel hinikte wel gedurig om haar moeder maar kreeg geen antwoordt terug.

Thuis de merrie's Bonnie en Maaike het grasland op gedaan maar helaas na een uurtje liep Maaike heel erg te rennen en te roepen naar haar dochter Angel, toen toch maar besloten om ze op stal te zetten want Maaike heeft een vernauwde luchtpijp en mag niet te veel buitenadem raken anders heeft ze straks weer een longontsteking.

Straks zet ik ze nog even buiten op het kale weitje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wicky het welsh veulen die kennis komt maken.
Afbeelding

Afbeelding

Tante Job en Puck
Afbeelding

En toen ik weg ging stonden ze zo
Afbeelding

Afbeelding

edit *Monique gefeliciteerd

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:10

@monique4
haha sorry thanks. jaren gaan ok snel he Tong uitsteken
haha heb me opgegeven voor 2009 Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:16

mabon: Best goed gegaan dus! Hopelijk wordt Maaike ook snel weer rustig.
De foto van het neuzen met het welshje is bijzonder mooi!
ze lopen er lekker zo te zien, gaan het vast prima naar de zin krijgen

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:36

monique: van harte!

mabon; staan ze in Lunteren ? ( volgens mij herken het huis de woudduif bij de engweg Verward )

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:34

Áfram is gisterochtend vroeg geopereerd, het bultje hebben ze verwijderd en morgen mag hij naar huis, ik had stiekem gehoopt dat hij vandaag al mocht, maar helaas..