[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:11

Draakje; mijn tinkertje en een vd haffies heeft wel vaker een opgezette klier welke jij beschrijft. Meestal is het een reactie op gras of iets wat ze hebben gegeten., nu idd vaker door het eten van eikels (welke ik nu met de storm niet zo snel weggeharkt krijg). Vaak is het na 2 dagen weer verdwenen.
Wat leuk al die verhalen over maidenmerries en reactie's op en van de veulens! Maakt me nog nieuwsschieriger naar het veulen.......hmmmm nog een paar maanden wachten....

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:28

dankje quintusgl daar dacht ik ook aan, ben benieuwt wat mijn zus morgen zegt.

inderdaad als er iets van ijzer of planten tegen het draad aan staan loopt de stroom met regen weg.
(bij ons staat er vrij hoog stroom op) dit laat ik erop staan ookal is het veulen nog klein.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:29

MarijeR schreef:
Overigens vind ik hengstveulens vaak trager en dommer dan merrieveulens Clown
Hier waren de meeste merrieveulens veel sneller en fanatieker bij het zoeken naar het uier.
Bij de mini's blijf ik me er over verbazen dat ze binnen 10 minuten al rondlopen. En help je ze door ze neer te zetten op 4 pootjes, dan rennen ze ook meteen de stal door, net of je er een batterij in stopt ROFL

Mijn merrie heeft dit jaar een hengstveulen gekregen en ik ben het met je eens dat hengstjes wat dommer zijn. Hij was al 3 uur oud voordat hij aan het drinken sloeg. Toen hij een dik uur oud was, begon hij met zoeken naar de uier, tussen de voorbenen dus hij kon hem niet vinden en omdat ze in het land stonden kon ik er ook niet veel mee beginnen. Heb het een tijdje aan gekeken, maar op een gegeven moment zocht hij ook niet meer. Ik heb ze uiteindelijk maar op stal gezet maar hij interresseerde zich er totaal niet voor, en toen stond hij er al 3 uur naast. Ik de da gebeld en ze zou wel even langs komen, zodat hij eerst de fles kon krijgen. Had ik net gebeld, draai ik me om en zie ik dat veulen staan drinken Clown

@LADPR: ik heb wel gelijk de stroom erop. De veulens hier worden buiten geboren en ik wil niet een eeuwigheid de stroom eraf. Dan hangt er altijd wel 1 in de draden. Dus ik laat de stroom er gewoon op. Als de veulens net geboren zijn, blijven ze dicht bij de merrie en die van mij moeten niets van stroomdraden hebben, dus er is maar een kleine kans dat ze erin komen. Mijn oude merrie is ook wel zo slim om zelf tussen de draad en het veulen in te blijven. En ik heb een goed zichtbare omheining, dus ze hebben snel genoeg door waar hij staat. Heb dit jaar nog helemaal geen problemen gehad met mijn veulen, heeft er echt respect voor gelukkig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:27

Ja hier word eht ook buiten of in de stal geboren maar ze kan zelf in en uit dus het veulen zal dan zodra de merrie naar buitne gaat ook gelijk buiten zijn.

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:30

Ik zet een cirkel af voor het bereik van de BA, daar haal ik de stroom van af terwijl de veulens pogingen doen om te staan, maar als ze eenmaal staan en met de merrie meelopen gaan ze in de rest van het weiland en daar staat gewoon de stroom op Ja

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:47

Bij ons komt er een nieuw stuk land bij die ik voor merrie en veulen ga gebruiken. Hoeveel cm ongeveer vanaf de grond is het beste om het onderste draad te spannen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:21

Wij hebben op 30 cm de eerste. De mijne zijn niet veel groter dan rijpaard veulens zijn dus dat moet goed komen dan.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:06

Hier ook de ervaring dat hengstjes trager zijn dan merrie's. Ja

Drinken gaat hier altijd bijzonder moeizaam! Kan ik iedere keer weer zo gefrustreerd van raken. Nagelbijten / Gniffelen (Geduld is niet mijn sterkste punt) Andere veulens op cams zie ik toch altijd snel drinken. Maar bij ons duurt het toch zo een uur of 3 hoor. Met veel hulp!
Of dat nou door het ras (tinkers) komt, of omdat we gewoon domme veulens hebben weet ik niet. Nagelbijten / Gniffelen

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:10

Misschien te veel hulp marlijn Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:12

Wij blijven er idd ook zo veel mogelijk van af.
Kan er natuurlijk niet over oordelen hoe het er bij Marlijn aan toe gaat. Je hoort wel eens mensen die van alles vast pakken etc.
Ervaring leert eigenlijk dat het pas echt goed gaat als iedereen de stal uit is Clown

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:20

Het ligt er ook wel aan hoe handig de merrie is natuurlijk Lachen
En of ze hulp accepteert. Bij Macy ga ik vrijwillig vlot de stal uit zodra het veulen pogingen doet om op te staan.
Die is zo handig, ze drukt een veulen gewoon in een hoek waarbij het koppie zowat in het uier zit. Kan veullie geen kant meer op, alleen maar drinken Haha!
Bij een merrie die het allemaal best spannend vindt en niet zo handig is en misschien teveel meedraait of een pijnlijk uier heeft, dan is het vaak toch wel handiger om een handje te helpen.
Indien nodig melk ik de merrie en geef de eerste melk met de fles (als het binnen 2 á 3 uur niet zelf lukt). Dan heeft het veulen een eerste portie binnen en kan het eerst even uitrusten en dan weer zelf een poging wagen. Voordeel is dat het veulen dan ook de geur en smaak weet en vaak wat meer z'n best doet Knipoog

Ik blijf iig altijd in de buurt (of kijk via de cam) tot ik zeker weet dat het veulen goed drinkt. Het is niet iets waarbij ik zeg dat zie ik morgenochtend wel...

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:24

iemand die nog online is en mij even wil helpen iets te checken? (duurt nog geen minuutje)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:24

Nee idd.
Of ze drinken en poepen.. daar is het wachten altijd op. Haha!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:32

nicole, ben er nog..weet niet of ik jekan helpen?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:33

Nicole288 schreef:
iemand die nog online is en mij even wil helpen iets te checken? (duurt nog geen minuutje)

Gemist. Nagelbijten / Gniffelen

Binn noch da!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:44

Ik zal de volgende keer proberen niet te helpen..
Maar ze zoeken ook voor geen meter uit zichzelf! Gaan een tijdje rondjes lopen door de stal, en willen daarna weer gaan liggen.

Uiteindelijk komt het wel goed. Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:36

Neon is vandaag 150 dagen drachtig! Go jij! Go jij! (Bedankt Nicole, nu een keer geen mijlpaal gemist.)

Of hengstveulens dommer zijn dan merrieveulens, helaas kan ik daar geen uitspraken over doen. Teveel hengstveulens worden er hier geboren, en te weinig merrieveulens om daar uitspraken over te doen (18-2 is de stand). Wij hebben de merrie met veulen nog nooit geholpen, ze hebben het altijd nog prima zelf kunnen doen. We laten ze ook lekker met rust. Misschien hebben wij dan toch die slimme hengstveulens. Tong uitsteken

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:28

merrieveulens zijn meestal vinniger, dat wel, dommer of slimmer, daar doe ik geen uitspraak over
wij helpen eigenlijk nooit met opstaan, drinken enzo, meestal lukt dat ook gewoon binnen het halfuurtje Clown
wat we wel doen is als het veulen als wankel recht staat, beentjes wat beter eronder zetten, zodat die niet meteen weer tegen de grond gaat bij de eerste pas Clown
en bij Fantaghiro hebben we helpen afdrogen, Angel was toen te uitgeput (laatste weken voor geboorte heeft veulen pijnlijk gedrukt op ingewanden en beenderstelsel bij Angel da is zelfs geweest met spierontspanners en om veulen een duwtje te geven, dat heeft Angel erg uitgeput + dan nog eens dat Fan een groot en zwaar veulen was) veulen stond al en zij bleef maar uitgestrekt liggen puffen om op adem te komen (hebben toen ook bij geboorte geholpen, Angel had geen kracht om hoofdje en schouders eruit te persen)

Tinkerbell heeft tijdens de dracht (en alleen dan eigenlijk) af en toe een opgezette klier in haar hals (links) is niks aan te doen en is dracht-gerelateerd bij haar (kunnen hier trouwens geen eikels of dergelijke eten)

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:04

goedemorgen Lachen

Bibi is vandaag op dag 180 !!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:17

Sjoert schreef:
Ervaring leert eigenlijk dat het pas echt goed gaat als iedereen de stal uit is Clown

Klopt, ik heb 3 uur staan wachten, loop 2 passen de stal uit, kom weer binnen en hij staat te drinken. Ik probeer het de volgende keer gelijk zo Vork

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:39

jeetje jullie praten ook maar door haha.
bijna niet bij te houden.

maar hengstveulen beter helpen. of juist alleen laten doen en vanaf afstand kijken.
ik heb alleen nog maar hengst veulens gehad. en nooit echt problemen gehad met sloom en trager met uier zoeken en opstaan en zo., altijd netjes binnen de tijd Knipoog

voelen jullie je baby's al??
frouk is 157 dagen en van de week dacht ik de baby te voelen.
ze heeft ok al een mega buik. voor 5 maanden. maar ze heeft ok al hoop veulens gehad dus dan stort die buik gelijk naar benenden haha.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:47

Bij Isis kan ik het veulen al zien bewegen Haha!
Op het laatst kan je die pootjes bijna pakken bij die mini's, zo steken ze dan uit aan de zijkant als het veulen beweegt Haha!
Bij Dynamic en Macy voel ik nog niets.

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:51

MarijeR schreef:
Bij Isis kan ik het veulen al zien bewegen Haha!
Op het laatst kan je die pootjes bijna pakken bij die mini's, zo steken ze dan uit aan de zijkant als het veulen beweegt Haha!
Bij Dynamic en Macy voel ik nog niets.

ik heb 2 mini's van 2 jaar die wil ik volgend jaar laten dekken.
maar hoe zit dat met hengsten keuze enzo. bij die mini's
van friese weet ik heel wat maar mini's Bloos
dat zijn de stal mascottes. en die willen we volgend jaar ok laten dekken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:55

Ik heb eind vorig jaar een eigen hengstje gekocht in Amerika en heb de merries daar nu drachtig van Lachen
Hij is ook ggk bij het nmprs, daar heb je heel veel keuze in hengsten.

Foto van Tibbs staat in m'n profiel Knipoog

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:21

ik heb echt medelijden met syl, ze schommelt helemaal als ze loopt en is ook sneller moe. ik ga wel nog 1 keer per week naar de ponyclub en naar buiten, galopperen doen we niet meer (vorige week wel een klein stukje op een recht pad)
wanneer zetten jullie ze eigenlijk niet meer op de trailer?
vind het erg moeilijk, ik wil haar niet nu al op rust zetten, dan is haar conditie straks slecht, maar wil haar ook niet over vragen.
ze is ook veel eerder dik als vorig jaar. volgens de dierenarts omdat er toen 2 in zaten kan het best dat ze wat uitgelubberd is (wat een woord Tong uitsteken)