[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:54

Vandaag dan toch maar een mijlpaaltje, nog 100 dagen bij Qalenza tot veilig :D

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:40

Tj de tijd vliegt. Voor je het weet zijn die maanden voorbij. Ik hoef nu nog maar 3 weken tot veilig. Donderdag zitten wij op 300 dagen.

Goldenarrow ze heeft een behoorlijke buik ja. Hopelijk laat ze je niet heel lang wachten.
Mooie beker die je gekregen hebt.

Janinnevv jouw merrie heeft echt een enorme buik. Dan vind ik mijn merrie nog wel meevallen en ze zijn net zolang drachtig
Afbeelding
De uier was afgenomen en nu weer wat voller maar geen harsdruppels meer.
Afbeelding

Seven mijn merrie ligt altijd al zo.. die is zo relaxed. Als ik erbij kom gaat ze ook echt kreunen :-)
Kun je niet een wand eruit halen in jouw stal? Dat heb ik gedaan dus van 2 stallen 1 maken.

Phileine83 ja mooi hè. Ik kan daar altijd zo van genieten. Ze ligt meerdere keren per nacht zo maar ook overdag in de bak samen met mijn shet. Met zijn tweeën plat.
Ideaal dat jouw camera geluid heeft dat heb ik niet helaas.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:11

Dat kan niet kiko want ik heb dan geen plek meer voor 2 andere paarden :D
Wij hebben maar 5 stallen maar tot nu toe gaat het prima onze dames zijn ook niet boven de 1.70
De vos is wel een langer paard ookal zie je er nu door de buik niets meer van :=

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:43

Ladonna75. Hier hebben we in de stallen vlas en als we denken dat de merries gaan bevallen gaat er een dikke laag stro over het vlas.

Kabayo een merrieveulen houd ik aan maar ik ben er zelf nog niet over uit wat ik ga doen als het een hengstveulen wordt, dus eerst maar eens zien wat het wordt. Je merrie kijkt wel erg lief de camera in.

Cindyrella ik heb gisteren ook de spijkerpendel gedaan ook rondjes hoop zelf heel erg dat dit klopt en ze me een merrieveulen geeft. Van de eerdere 4 keren dat ik het gedaan had klopte het 1x niet toen gaf de spijker een hengstveulen aan terwijl er een merrie geboren werd.

Nieky1993. Ik vind het zeker spannend en ook speciaal om met mijn eigen gefokte merrie weer verder te gaan fokken.

Goldenarrow Wat een leuk kado die glazen van de hengst.

Janinevv ze is lekker rond zeg.

Velen hebben de camera's al hangen zie ik. Ik ga de mijne volgende week ook maar eens opzoeken. Dan kan ik kijken wat ze ''s nachts uitspookt.
En kan ik kijken wat ik met het birthalarm ga doen of hem aan het halster hangen of in de anti rolsingel.

Ik had niet verwacht dat mijn pony al uier ontwikkeling zou hebben ze zit vandaag op dag 275 maar ze heeft toch al wel een beginnend uiertje.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:10

Seven schreef:
Wij hebben maar 5 stallen maar tot nu toe gaat het prima onze dames zijn ook niet boven de 1.70
De vos is wel een langer paard ookal zie je er nu door de buik niets meer van :=

Ik heb ook 5 stallen; mijn merrie en shet en 2 in pension dus heb nog 1 lege box. Dus alles opgeschoven zodat ik de stal groter kon maken en als het moet kan de shet in een paddock met schuilstal maar liever niet.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:35

Wat gaan jullie hard, probeer de grote lijnen mee te lezen maar hou het niet helemaal bij.

Hier alles rustig. Zie bij de meeste ook de camera’s hangen. Toch wel lekker gevoel nu het voor een aantal al dichterbij komt!

Ik heb stro korrels en gooi en straks stro overheen. Moet maar even kijken of dat fijn werkt. Merk dat Amy niet zoveel hooi meer eet, hoop dat ze wel goed op gewicht krijgt vind dat toch wat spannend merk ik. Meer merries daar last van? Ze moet nog wel even tot eind maart dus hoop dat het even iets tijdelijks is..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:38

Intissima heeft dat ook altijd, die eet de laatste twee maanden van de dracht ook slecht haar hooi. Ik vul dan altijd wel aan met slobber, want met een veulen aan de voet levert ze dan teveel in en is het veel lastiger om haar weer op gewicht te krijgen. Met mijn andere merries heb ik daar geen last van gelukkig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:56

kiko schreef:
Seven schreef:

Ik heb ook 5 stallen; mijn merrie en shet en 2 in pension dus heb nog 1 lege box. Dus alles opgeschoven zodat ik de stal groter kon maken en als het moet kan de shet in een paddock met schuilstal maar liever niet.

Ik heb er 5
2 fokmerries 2 sportpaarden en een Jaarling
Eigenlijk wel genoeg dus :')

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:09

elsa91 schreef:
.
Merk dat Amy niet zoveel hooi meer eet, hoop dat ze wel goed op gewicht krijgt vind dat toch wat spannend merk ik. Meer merries daar last van? Ze moet nog wel even tot eind maart dus hoop dat het even iets tijdelijks is..

Sanaa eet ook niet heel goed hooi. Ze at ook haar slobber ineens niet meer, maar een stalgenoot had een ander merk slobber en die eet mevrouw wel. Dus nu krijgt ze andere slobber, zodat ze hopelijk goed bij vlees en in conditie blijft.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:20

@karin: voor mij is het ook allemaal nieuw dus ik weet ook niet alles, maar dat lijkt me wat aan de vroege kant? En lijkt ook al wel aardig gevuld? Ik kan het mis hebben hoor, er zitten hier mensen met veel meer kennis en ervaring. :)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:23

Seven dan wordt het lastig ja. Ik heb er straks 3 en dan moet er eerst eentje weg voordat ik nog iets erbij kan. Ik hoop op een merrie veulen maar mijn gevoel zegt dat het een hengst wordt en de pendeltest ook. Dus dan moet ik sowieso nog een keer laten dekken want zou super vinden om een merrie te fokken en daar later ook weer een veulen mee te fokken.

Tot nu toe eet Naku nog goed hooi. Maar wie weet veranderd dat nog de laatste maand.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:35

Hier twee op 227 en een op 237. Mag nog even duren zeg.. :O
Wel mooie buiken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lekker samen in de cirkel

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:21

Wij hebben hier ook een camera systeem via de kabel ( hikvision).
Overigens heeft een vriendin van mij een starlink. Zij woont in een camper langs haar stal en heeft haar hele internet daarmee. Dan heb je internet via de satelliet en dus niet afhankelijk van kabel of WiFi etc. Is wel vrij prijzig maar werkt top.

Kiko ik snap idd wel dat je huiverig bent voor stro na slechte ervaringen. Ik ontsmet de wanden niet. Jouw merrie heeft ook een beste buik vind ik. En al goed begonnen aan uier.

Goldenarrow wat een super leuk cadeau <3 . Anna ziet er idd erg rond uit :j

Janinevv jeetje wat een buik, hij hangt bijna op de grond :')

Seven haar uier gaat idd goed vooruit. Ik moet misschien de foto's eens laten zien aan onze merries :+ . Vind het nu altijd heel traag gaan tot de eerste geboren is haha.

Tinniie Ze zijn idd hier ook nog niet fanatiek, helaas haha. Jade begint eindelijk wat te doen idd.

Phileine83 wat een mooi duidelijk beeld zo op je camera :j

Tj_stables Nog een mijlpaal. Bijna aftellen *\o/*

_karin Dat is idd al een mooie uier voor dat aantal dagen.

Elsa91 ik merk niet perse dat ze minder eten maar wel langer erover doen. Dus ze nemen meer pauze tussen het eten in.

Cioccolato Ze hebben idd beide mooie buikjes zo.

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Tinniie - Jade - 332 dagen
Cheytjuh - Fenyalenza - 328 dagen
Nieky1993 - Fleur - 325 dagen
Luna2006 - Meesje - 311 dagen
Knolselder - Quinn - 303 dagen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:26

Herkenbaar nieky
Ik zit nu ook echt te wachten op de volgende groep van veulens waar de onze hopelijk ook bij gaat zitten :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 07:46

Het wordt steeds spannender :D heb er zo enorm veel zin in!!

Het uier van onze merrie loopt steeds een beetje verder vol.. nog zo'n drie weken tot ze veilig is. Ze is een maiden dus ik heb geen idee hoe ze het gaat doen.

Zaterdag 2 maart gaan wij trouwens naar de show van het jongKFPS en het jongKWPN. Daar komen oa de hengsten Spielberg en Powerbank. Ik vond Powerbank dusdanig indrukwekkend in Den Bosch dat ik em graag live wil zien en die show is in Dronten dus relatief dichtbij.

Wat leuk al die beelden van de cameras! Wij zullen er ook weer mee aan de slag. Kan ik meteen even kijken hoe ze ligt te pitten s nachts haha!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:25

How come dat jullie merries allemaal al uier maken? Mijnes zit op 290 dagen en heeft echt nog niks noppes nada :+.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:34

Nieky1993 grappig want ik vind het een bescheiden buik als ik die van jou zag dan moet ze nog wel effe voordat ze een skinnybal wordt.. maar kan ook zijn omdat het haar eerste veulen is dat niet zo groot wordt. We gaan het zien. Morgen zitten we op dag 300.
De veilige lijst wordt weer langer zie ik. Dat wordt straks lekker veel veulenspam! Je zou bijna gaan wedden om te kijken wie eerder is!

Sophie is wat leuk dat je daarheen gaat. Ben benieuwd. Mijn merrie wil ik na het veulen gaan oppakken met rijden dus denk dat nog wel een paar jaar duurt voordat ik haar weer laat dekken maar je weet het nooit..

Thioro er zit inderdaad veel verschil in maar ook merries die al veilig zijn en minder uier hebben dan mijn merrie die nu op dag 299 zit.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:37

Nou onze dame gaat hard richting veilig dus daarin logisch dat ze uier maakt :D

Sophie
Powerbank is echt een aparte ook in het echt. Ik heb nog niet eerder een dier gezien die zo snel is verbeterd als ze hem maar heel of in nl houden :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:04

Het veilige lijstje begint langzaam iets langer te worden, nog even en het veulenseizoen barst echt los. Hopelijk knapt het weer dan ook wat op, want al die regen ben ik zo zat -O- Ben al blij dat ik geen vroege veulens heb dit jaar.

Cio, dat duurt nog ff, maar wel fijn dat ze zo dichtbij elkaar uitgerekend zijn.

LaDonna, wat vervelend dat ze slecht eet, gelukkig eet ze de andere slobber wel.

Karin, welkom weer, wat een leuke pony's heb jij toch altijd. Dat is best al een aardig uier voor dat aantal dagen.

Cheytjuh, wat superfijn dat Uk het zo goed doet! Lijkt me wel echt een karaktertje :D

GA, lekker koppie heeft Anna toch <3 En wat een leuk cadeau!

Janinevv, die heeft ook een flinke buik :wow:

Seven, dat begint ook al een mooi uier te worden.

Tinnie, Jade neemt haar tijd :+

Phileine, tegen je paard praten kan soms handig zijn :') Ik heb weleens gehad dat de merrie lelijk deed naar het veulen, en als je dan iets zei door de camera heen, waren ze zo verbaasd dat ze stopte met lelijk doen _O-

Thioro, ontwikkeling van het uier kan zoveel verschillen, ik heb er gehad die rond 280 dagen al heel langzaam wat beginnen te ontwikkelen, maar ook die in 20 dagen van niks naar veulen gaan. En je hebt ze natuurlijk die er nog korter over doen.

Wat iemand zei, dat ik dan maar moet hopen op hengsten, om moeilijke keuzes te voorkomen :+ Nee hoor, liever moeilijke keuzes, dan 3 hengsten _O- Na 9 jaar alleen maar hengsten en vorig jaar voor het eerst 2 merries, hoop ik toch dat er minimaal 1 merrie tussen zit.

Verder weinig te melden, de dames groeien lekker door. Wel wat foto's van gisteren.

Mishrikah heeft weer hetzelfde als vorig jaar, een wat wisselend uier, soms iets voller, dan weer leger. Waarschijnlijk hoort dit dus echt bij haar en was de medicatie vorig jaar misschien wel overbodig, maar goed, liever safe than sorry.
Hopelijk hetzelfde als bij Zilver van Kabayo, dat het gewoon een teken is dat het een merrie wordt :+

Heb het zo druk dat de dagen echt voorbij vliegen, dus ineens duurt het nog maar een goede maand voordat de eerste komt. Daar kreeg ik even stiekem wel de stress van, vooral nu alles wéér onder water staat |o Maar goed, vooral zodra de paarden van mijn vriendin straks weg zijn, kan ik naar de veulens toe gaan leven *D

Aleeyah

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mishrikah

Afbeelding

Afbeelding

Rakizah

Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:28

Die zijn goed rond AZ! Bij Arabieren is het merrie/hengst prijsverschil toch echt extreem groot hè.. duimen voor merries!

Het veilig lijstje begint idd goed te groeien nu.
Ik denk dat ik dit jaar toch een maand langer ga wachten om te dekken… Echt prut weer, alles is klets-kletsnat :(

Jade dag 333 en nu doet ze toch flink verder met haar uier

Afbeelding
Afbeelding

De combi nog eens, in 2022 had ze een smoky black splash + frame overo merrietje

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:43

Toch gek om te zien al die dikke buiken en die van mij is pas net op de helft. :')
Vandaag 170 dagen, je zie amper een buikje
Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:23

Thioro schreef:
How come dat jullie merries allemaal al uier maken? Mijnes zit op 290 dagen en heeft echt nog niks noppes nada :+.

Hangt af van merrie tot merrie, hoeveel veulens ze al hebben gehad etc

Mijn merrie was 4 jaar geleden 349 dagen drachtig en had geen uier tot de avond zelf wanneer het veulen geboren werd, dan pas begon ze te druppen (20u) en om 22u40 was Cupido dan geboren :D

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:28

Nieky1993 Dat vind ik ook. Ik blij dat het allemaal goed werkt.

Kiko Ja wel ideaal inderdaad, geluid. Je hoort de geluiden echt haarfijn, zelfs de ademhaling.
Wat een lekker paard is dat toch, jouw merrie. <3

_Karin Jouw merrie is er inderdaad op tijd bij.

Seven Mooi koppeltje heb je

Cioccolato Ze zien er top uit! :j

Al_Zawraa Dat is wel een idee hahaha. Ik denk dat ze er inderdaad meteen mee ophoudt als ze me hoort maar niet ziet.
Bij jou duurt het ook niet zolang meer tot de eerste aan de beurt is. Ik ben zo benieuwd. Mooie dames! <3

Tinniie Spannend!!

Loulou wat een prachtige foto is dat! Echt heel mooi.

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:20

money Wat een verhaal zeg. Fijn dat ze nu beter staat en hopen dat het veulen in de buik nog geen ernstige tekorten heeft opgelopen.

SophievdV die ziet er nog strak uit! Wanneer was ze ook alweer uitgerekend?

Knolselder Ik had het al gezegd, maar nogmaals heel veel sterkte. Ik had het je zo anders gegund. Wat een nachtmerrie. Hoe is het ondertussen met jou en Wiske? Het andere jonge spul wel nog helemaal happy?

Cindyrella Heerlijke foto, ze kijkt alsof ze er wel een beetje klaar mee begint te raken haha.

Muronia Die blik inderdaad! Heel herkenbaar van die van mij aan het einde van de dracht. Kan het mij ook helemaal voorstellen. Zo een buik moet toch ontzettend in de weg zitten..

korbakimmy8 Wat een sneeuw ligt daar! Brrr, gelukkig hebben je merries genoeg vacht zo te zien. Leuk dat ze allebei op hetzelfde moment zijn uitgerekend!

Cheytjuh Wat ontzettend fijn om te zien dat Uk het zo goed doet, wat een super lieve uitstraling heeft ze. Heerlijke wijsneus! Ik ben benieuwd naar de uitslag van de röntgen morgen, ik duim voor je.

LaDonna75 hier hebben we in ieder geval alle bijna uitgerekende merries op stro. In onze ervaring echt de fijnste bodembedekking voor tijdens de bevalling en de eerste momenten/dagen daarna.

_Karin Leuk, welkom! Wat leuk, een baby van je eigen ''baby''. Mooie combinatie, ik denk dat die elkaar heel mooi kunnen aanvullen. Ze is al lekker rond zeg, lijkt er zelf nog geen last van te hebben gelukkig.

Kabayo Begint Zilver altijd zo vroeg met haar uier? Ik zou mij toch echt ernstig zorgen hebben gemaakt als ze al op 250 dagen echt met het uier bezig gingen. Dan scheelt het dat je ze kent en weet wat normaal is, scheelt een hoop stress hè.

AM_Horses Grappig, ik geef ze ook altijd een grote spa-beurt op het moment dat ze bijna bevallen. Nu poets ik ze sowieso wel heel vaak hier, ook omdat ik ze redelijk lang in conditie houd met werk aan de longe/onder het zadel. En arme Wild.. Zou ze gewoon niet durven liggen met die dikke buik? Of is het gewoon niet meer comfortabel?

TJ_Stables Je bent er lekker oprijd bij met de camera! Kan je al mooi het normale gedrag in de gaten houden.

baudyh haha, extra van genieten zolang het duurt dan.

Annash Fijn dat ze al lekker in haar stalletje staat, heeft ze al mooi de tijd om te wennen. Moet ook een fijn gevoel geven.

Nieky1993 Grappig al die uier foto's, leuk om te vergelijken. Ze lijken allemaal nog niet heel veel haast te hebben, maar dat kan je ze ook niet kwalijk nemen met dit weer.

goldenarrow Met die fijne Arrabiertjes lijken die buiken ook nog groter.. Arme merries ;-). Ze ziet er wel heel goed uit! En wat een leuk en attent cadeau van de hengstenhouder zeg.

Janinevv Buik, waar ga je met die pony heen? Geniaal, kan ze er nog een beetje normaal mee bewegen?

Tinniie Ik zie inderdaad ook wel echt verschil. Ze lijkt misschien wel wat later te gaan dan normaal, of niet?

Phileine83 kan best handig zijn toch, zo een praatfunctie. Als ze weer eens hun staart eraf schuren of iets }>

Ciocoolato Duurt inderdaad nog even. Maar is met dit weer denk ik niet heel erg dat ze pas wat later in het seizoen zijn uitgerekend. Ze zien er top uit, wat heeft je schimmel een ontzettend lieve uitstraling zeg!

Al_Zawraa Phoe, die zijn ook echt heel rond. Zeker Mishrika. Denk je dat ze nog heel veel dikker gaan worden? Of overdrijven ze graag wat in het begin en blijft het daarna redelijk stabiel?

loulou Hele mooie foto van je merrie, ze kijkt prachtig!

Hier alles goed met Cupido en Misty! Hij heeft energie voor 10 en racet de paddock rond. Hij is echt ontzettend vriendelijk en mensgericht, heel makkelijk in alles. Loopt al braaf mee aan het halster en tilt al netjes zijn voetjes op. Merrie is nog wat onrustig tijdens het buitenstaan, ze vergeet soms om te eten (wat echt heel atypisch is voor haar hihi). Waar ze normaal eigenlijk altijd zo lang mogelijk naar buiten wil is ze er nu na een aantal uur klaar mee. Dan lijkt ze moe te zijn van al het waken. Verder gaat het wel echt top met haar en ziet ze er super uit. Bizar hoe snel zo een paardenlijf weer helemaal herstelt! Foto van een paar dagen terug, hij heeft zo een heerlijke arrogante uitstraling.

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:24

Oh knappe cupido!

Ja ze kan er nog goed in bewegen en rennen en is soms nog te brutaal dat ze even op haar plek word gezet :+ dan denk ik oei. Maar goed dan moet ze maar even haar plek weten.