[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:25

Muronia gewoon achteraan gaan idd!! Dierenartsen zijn wel vermoeiend af en toe. :')

Ben het niet helemaal eens met het papierloze standpunt. Maar ik heb dan ook een merrie zonder papieren, maar kan vrij zeker zeggen dat de hengst niet in haar bloedlijnen zit. Maar snap dat dat met kwpn anders zit. En andere veel gefokte rassen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:55

Ik zou ook nooit met een papierloos dier willen fokken, welk ras dan ook :=

Wat een goed papier is, is discutabel natuurlijk. Dat uit zich vaak in geld. Wat wel feit is, is dat je uit papier een boel informatie kan halen. Het hoeft voor mij zeker geen duur papier te zijn, maar wel correct.
Als een dier een fijn karakter heeft en kan functioneren voor een amateur vind ik het al goed namelijk!

Maar naar papier kijk ik wel altijd en vind ik daarom ook erg belangrijk vanaf beide kanten dat het compleet is en daarna ook aangevraagd bij een stamboek.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:46

Ik ben wat papier betreft ook pietluttig. Alles moet in orde zijn...
Een klein beetje lijnteelt hoeft niet meteen slecht te zijn, maar dan moet je niet nog eens die lijn erop willen. Dan is het weten van de stamboom wel belangrijk.
Maar fok je puur eenmalig en voor jezelf, dan maakt een papier niet uit. Ook papierloze kunnen goede paarden zijn.
Maar om te zeggen dat, als mensen wel graag afstamming bekend willen, je daar niet aan verkoopt, omdat deze niet goed zullen zijn voor je paard en alleen kijken naar stamboom. Is voor mij wel erg kort door de bocht.
Als ik koop, kijk ik naar alles. Karakter, beweging, exterieur, afstamming en dat alles met een doel voor ogen. Waar wil ik dat paard voor inzetten. Verschillende doelen, verschillende eisen.

Hier vandaag nieuws gekregen dat gaya afgeslagen heeft. Nu hopen op een dracht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:50

Als je zó naar papier kijkt dat enkel KWPN boeiend is, vind ik nog wel wat anders dan graag de lijnen kennen.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:59

Ik kijk ook het liefst naar KWPN goed gekeurde hengsten. Ik vind het traject daar fijn en ze bieden mij genoeg hengsten zodat ik altijd wat passends kan vinden. Ik hoef niet eens naar andere stamboeken te kijken eigenlijk.. Ik hoef niet alleen maar paarden te kopen met KWPN papier overigens. En als het zo loopt durf ik ook best met een ergens anders gekeurde hengst te fokken. Zo vast zit ik niet.

Maar ik ben geen slechte paarden eigenaar hoor. Omdat ik hoofdzakelijk naar KWPN kijk _O-
Of omdat ik alleen een paard/veulen met stamboek papier wil kopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:33

Ik probeer het nog één keer proberen uit te leggen en als het dan niet over komt dan geef ik het op. Dan ga ik het gewoon niet uit gelegd krijgen.

Indien je hoofdzakelijk geïnteresseerd bent in KWPN papier, ben je voor MIJN paarden geen geschikte eigenaar/Zijn mijn paarden niet geschikt voor jou. Als je hoofdzakelijk KWPN fokt kan ik het ook moeilijk rijmen dat je tegen inteelt bent dus een papierloze niet willen "omdat je dan inteelt kan fokken" vind ik een hypocriet argument. Het hoeft je smaak niet te zijn maar benoem dat dan gewoon zo, ga er niet dergelijke argumenten bij halen.

Dat mijn paarden niet geschikt zijn voor jou, maken je geen slechte paarden eigenaar. Het maakt je alleen niet de juiste eigenaar voor mijn paarden. Mijn paarden hebben een stamboek papier, allebei. Maar niet de lijnen die de meeste fokkers graag zien. Een KWPN papier is bijgevolg dus totaal niet boeiend. Ook niet in verkoop, ze zijn er geen cent meer door waard. Ik had bij mijn merrie een KWPN papier kunnen aanvragen, heb dat niet gedaan omdat ik dat niet boeiend vond. Bij haar nakomeling nu is het niet meer mogelijk denk ik omdat de merrie niet KWPN is (bewuste keuze) en de hengst ook niet.

Aangezien de merrie toch geen lijnen heeft die boeiend zijn voor een KWPN fokker was dat papier ook niet zo boeiend. Maakt de merrie zelf niet slechter maar als je daar naar kijkt, nee, dan is ze niet geschikt voor je zou ik haar moeten verkopen dus in die zin zou ik sowieso niet "mikken" op die groep van kopers indien de nood tot verkoop er is. :)

Veulen hier gaat waarschijnlijk gewoon in het RBPS ingeschreven worden. :) Net als de merrie.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:46

Ik vatte het in eerste instantie helemaal anders op. Ik dacht dat je bedoelde als je überhaupt naar papier van een paard of pony kijkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:48

Nee ik had het echt specifiek als je fixeert op dat KWPN papier. :) Omdat er gezegd werd dat KWPN voor de verkoop sowieso interessanter is. Dat is IMO gewoon niet waar. :) Dat hangt puur van de lijnen af.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:55

Achja. Als iemand een paard zoekt met KWPN papier, vallen er veel af die daar niet staan ingeschreven. Dat is logisch. Maar dat hangt met zoveel dingen. Zoek je er 1 voor de recreatie? Fok, sport, en dan nog eens basis sport of gp?
Maar dat weet een ieder voor zichzelf gelukkig het beste :j

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:12

Ik denk dat dat voor elk stamboek geldt. Veel raszuivere welsh pony's worden ook nrps ingeschreven.
Als je dan een welsh zoekt bij NWPCS of WPCV dan loop je er ook veel 'mis'.
Precies daarom kijk ik naar papier, of eigenlijk naar de afstamming en zo dek ik nog wel eens buiten het nwpcs stamboek. In ons geval kan je de veulens gewoon NWPCS inschrijven.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:07

Eerlijk, ik snap wel dat voor sportfokkers dat papier belangrijk is.

Maar als recreatieruiter mis ik tegenwoordig wel die huis-tuin-keukenpaarden die gewoon heerlijk bomproof en koel waren om uuuuren in de natuur rond te hobbelen en crossen.
Het lijkt wel of de enige recreatiepaarden tegenwoordig afgeschreven sportpaarden zijn.
Vroeger zag ik veel meer leuke paardjes en grote pony's die een mengelmoesje waren van vanalles en nog wat. En gewoon erg leuke dieren waren om mee te gaan rondhobbelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:28

Een logisch gevolg van het feit dat "men" (niet jij maar over het algemeen) niet meer wil betalen voor een paard tenzij ie een afstamming van hier tot in timboektoe heeft omdat ie "toch nooit in de sport gaat lopen." :)
Fokken voor recreatie is gegarandeerd verlies draaien.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:13

Dat weet ik toch niet zo hoor. Àls ik al zo een pony te koop zie, zijn ze dezelfde dag al bijna verkocht. Tja, je zal er geen monsterbedragen voor vissen. Maar als de markt van goede leuke en gezonde recreatiepaardjes zo mager is, ben je ze ook zo kwijt. Het enige punt is natuurlijk wel dat ze dan best al beleerd en betrouwbaar zijn.En dat heb je met je veulen nog niet. Ik koop NOOIT geen veulen meer om later recreatief mee te gaan rijden. Heeft geresulteerd in een tijdenlang ongemak om op een paard te zitten. Veulen gekocht op 6 maanden. Kon er ALLES mee. Maar onder het zadel vreselijk onbetrouwbaar, ook nadat leerdere mensen het voor mij hebben geprobeerd en hun handen ervan af getrokken hebben. Staat nu als gezelschap bij een kennis haar paard. Terwijl een sportgefokt veulen als veulen al goed kan verkopen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:28

Ik snap beide partijen wel.
Ik heb nu een welsh met papieren en dat vind ik ontzettend tof.

Maar ik heb in mijn ogen ook twee zwarte parels zonder papier. En ook zeker goed gefokt. Ja de afstamming is bekend maar dit kan niet worden opgenomen omdat vader niet goed gekeurd was.

Voor iedereen is er wel iets

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:58

Maar wat maakt een recreatiepaard nu een recreatiepaard en niet een 'afgeschreven sportpaard'? :o

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:03

Selente schreef:
Maar wat maakt een recreatiepaard nu een recreatiepaard en niet een 'afgeschreven sportpaard'? :o

Een "(afgeschreven) sportpaard" is qua karakter 9 van de 10 keer niet geschikt voor de recreatie ruiter. En dat is nou net het grote probleem momenteel met de huidige markt :j.

Ik ben pro papier en registratie. Maar ook zeker pro goed doordachte kruisingen.
Er is een hele hoop vraag naar leuke, brave, basispaarden. En het gros van de "sportpaarden" is niet geschikt voor die doelgroep ruiters.

"vroeger" greep men dan sneller naar de Friezen. Want die waren een stuk stoïcijnser.

Maar je wilt niet weten hoeveel mensen ik hier krijg die naar een tinker grijpen als recreatie paard maar daarvoor voor een fries wilde gaan. Allemaal komen ze hierop terug omdat deze al net zo'n karakter krijgen als menig sportpaard. Veel te heet en complex voor de basis ruiter.

Een goed doordachte kruising, met de juiste ouders (geregistreerd en gekeurd) kunnen goed bijdragen aan die vraag.
Mede om die reden heb ik de shire door een iets ander model paard laten dekken :D. Maar deze kan wel gewoon geregistreerd bij het stamboek vanuit deze combinatie. Idem voor de combi die ik voor volgend jaar in gedachte heb :j

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:19

[quote="Cynthia82”]

Wat zouden jullie dan doen met mijn 2021 veulen?
Fiore is als WPBR ingeschreven bij het WPCV (is Haflinger x Welsh Cob). Cassanova is ook goedgekeurd bij het Welsh stamboek. Dus het veulen kan ik inschrijven bij het WPCV, maar ook bij het NRPS.

Ik ga denk ik voor het WPCV, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen en waarom.[/quote]

Ik zit even te denken, maar is een NWPCS-erkende hengst ook gelijk WPCV-erkend dan? Geen idee hoor. NRPS is ook geen slecht stamboek. Ik weet het niet. Daar heb je echt wat aan, niet? :+

Ik heb mijn beide merries bewust met (goed) papier gekocht, voor het geval ik wilde fokken. Ik vind het belangrijk dat de afstamming te achterhalen is .

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:23

Bedoel je dat de karakters van tinkers heter worden of van Friezen?

Mijn Fries is zelf best wel “kalm” vind alles prima alleen heeft ze last van verlatingsangst ofzo. Dan word ze wel super heet ja.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:33

Ik vind ook dat de Friezen van tegenwoordig ook steeds heter worden lijkt wel.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:37

Hmm, tja. Ik ben toch ook van mening dat je zeker naar karakter moet kijken en rijbaarheid. Momenteel heb ik een 4- en 5-jarige waarvan de 4-jarige in februari zadelmak is gemaakt, en de ander heb ik zelf zadelmak gemaakt en is sinds april echt helemaal zadelmak. Met beide kan ik met een los teugeltje voorop het bos in. De 4-jarige wordt zelfs door een 9-jarige uitgestapt in de bak.

Neemt niet weg dat ik het ermee eens ben dat veel paarden lang niet door iedereen te rijden zijn, maar is dat ook niet een beetje wat zelf in de hand gewerkt wordt?
Iedereen die enkel fokt om zogezegd te 'vermeerderen' i.p.v. te verbeteren wordt meteen de grond in gestampt, omdat dat niet de intentie moet zijn. Terwijl ik denk dat daaruit prima die zogenoemde recreatie paardjes voort kunnen komen. Met natuurlijk wel als uitgangspunt dat je een gezond paard gaat fokken....

Edit -
Daarbij zie ik juist heel veel mensen paarden kopen die ze precies niet moeten kopen omdat ze er dus niet vaardig genoeg voor zijn, maar dit wel denken te zijn...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 00:28

Janinevv schreef:

Mijn Fries is zelf best wel “kalm” vind alles prima alleen heeft ze last van verlatingsangst ofzo. Dan word ze wel super heet ja.

De Friezen ja :D haha. Ze zijn niet alleen qua looks sportiever geworden. Helaas is het karakter er ook niet beter van geworden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:29

cp112 schreef:
Janinevv schreef:

De Friezen ja :D haha. Ze zijn niet alleen qua looks sportiever geworden. Helaas is het karakter er ook niet beter van geworden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Jaa tegenwoordig fokken ze steeds sportiever. Vind ik zelf minder, heb gelukkig dan wel twee redelijk barokke Friezen. Nouja bij onze kleine van een half jaar denk ik dat.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:31

Ik vind dat trouwens ook wel met de Haflingers van tegenwoordig

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:39

Bij de tinkers idem.
Onze paarden zijn ook geen tinkers, dat zijn traditional cobs.

In Nederland zie je met name tinkers. Die zijn luxer, hoger op de benen en dat wordt steeds erger. Het echte Cob model gaat daar af :n en 1 van de 2 stamboeken werkt daar aan mee door te keuren wat mensen graag willen, cq de hype op dat moment, ipv aan de rasstandaard vast te houden.

Idd hafjes idem... Bij de fjorden begint het ook al. Zo zonde :n

Wij hebben onze naam daarom veranderd. Voorheen wisten wij het verschil ook niet en waren we Tinkerfokkerij Stal van 't Heideveld.

Nu hebben we ons hele fokprogramma 2 jaar geleden op de schop genomen en zijn naar de echte fokkers in UK gegaan en zijn daar gaan kijken en leren.

Nu mogen we, met toestemming van de echte gypsy families, de naam Traditional Gypsy cob's Stal van 't Heideveld, dragen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:44

Ayasha schreef:
Vulina schreef:

Wauw := Ik verkoop mijn veulens veelal om het papier en omdat ze goed kunnen bewegen; dus de verwachtingen liggen hoog.
Ik wil geen papierloze paarden, al is het om te weten wat hun bloedlijn is ivm inteelt en gezondheid. 'Wild' fokken vind ik puur vermeerderen. Je weet niet eens of je bij wijze van spreken de eigen vader er op zet..

Ik heb nergens gezegd dat ze GEEN papier heeft. Ik heb gezegd dat ze voor de meeste fokkers geen interessante bloedlijn heeft. :roll: Dat is nog wel een verschil.
Denk dat een hoop paarden met goede afstamming alleen maar kunnen leren van de gangen van mijn merrie trouwens. Dus over de beweging maak ik me geen zorgen.

En ik ben vrij zeker dat ze inteeltvrijer is dan de meeste ‘lijnenteelt’ KWPN’ers. :+
Edit: of is het resultaat beter als je weet dat je ze met de grootvader dekt?

Ik vind je reactie behoorlijk vijandig. Jij vind iets, mag ik ook wat vinden?

Dat jij dan meteen roept; laat ik nog liever inslapen of dat je het hypocriet vindt of dat ik (?) zou dekken met de grootvader etc, vind ik niet zo aardig.