[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:20

Van merriebrok worden ze ook sneller dik, wij hebben het weken gebruikt om magere paarden aan te laten komen. Persoonlijk ben ik meer fan van goed ruwvoer met olie. Veel paarden doen het daar beter op dan op veel krachtvoer. Geloof ook niet dat ik paarden heb (gehad) die meer dan 1,5 kg krachtvoer per dag kregen zonder aan te vullen met olie. Lis kreeg in haar sporttijd wel veel; onbeperkt kuilgras, 2,5 kg granenmix (ben niet voor brok), een flinke scheut zonnebloemolie en indien nodig nog slobber.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:00

Ik ben ook niet van de krachtvoer.
En al zeker niet voor brok.
Merrie voer (niet alleen brok maar ook merrie muesli's) zetten veel meer aan.
Vaak denken mensen dat ze te kort hebben aan het ruwvoer.
Maar dat komt meestal ook omdat mensen te weinig ruwvoer voeren.
Die van mij stond in sport training (Z1 dressuur, M springen en B SGW) op een kleine schep muesli per dag.
Verdeelt over 2 voer beurten.
Er stonden toen bij ons op stal paarden die veel en dan ook echt veel minder deden en gewoon wel 4-5 kilo brok kregen.

Die grote netten van EJ kan je een heel klein baaltje in doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:04

Hier krijgen ze onbeperkt ruwvoer, 1kg merriebrok en een scheut olie over hun brokken en daar luzerne doorheen. :)
Ik denk dat veel paarden overvoerd worden aan krachtvoer.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:13

Dat denk ik ook. Maar die paarden zijn zo heet wegens hun kwaliteit (sarcastisch dus). Op goed ruwvoer kom je een heel eind. Lis liep in die tijd ook Zdressuur, B springen en af en toe een crossles. Als afwisseling nog eens een TRECwedstrijd of endurance. Dus die stond wel lekker in het werk. Weet ook nu van paarden die M of Z lopen op (vrijwel) enkel ruwvoer, waaronder de haflinger die ik start. Dat dier komt aan energie niks te kort...

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:15

Hier krijgen ze ook meusli alleen de jonge paarden tot drie jaar krijgen veulen brok en de drachtige zogende merries merrie brok een keer per dag want smorgens krijgen ze allemaal meusli. Hooi krijgen ze drie keer per dag de meeste eten niet alles op behalve een merrie maar die houd niet op met eten.

Met shah Quille leek het wat beter te gaan had ook weer gemest maar na dat ik hem wat hooi had gegeven was hij toch weer niet lekker. Een tijdje met hem gestapt op advies van de VA en een dek omgedaan want hij voelde zo koud. Heb het hooi maar weg gehaald en het lijkt nu weer iets beter straks nog maar even met hem stappen. Men arme jochie!

Geen idee wat voor koliek het is Woogy zand is vaak toch wel de boosdoener!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:15

Overvoerd qua krachtvoer is ze ook niet in principe. Ze heeft ook nooit meer gehad dan 1,5kg per dag. Ook niet toen we wedstrijden reden.
En toen ze aan het revalideren was kreeg ze dus ook ongeveer anderhalf baaltje per dag, en dan stond ze niet op onbeperkt hooi. Dus zo zie je maar dat ze toch allen verschillen :)
Ik heb ook liever een muesli maar pavo merriebrok is naar het schijnt echt super voor drachtige merries. Dus ja, dan is het toch het proberen waard...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:16

Ben het helemaal met jullie eens.
Die van mij deed het voorheen op meer krachtvoer en minder ruwvoer duidelijk minder.
Maar dat zie je pas in als je het zelf mee maakt.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:17

Goed dat het beter gaat met Shah Quille! Echt rotweer is het ook :n

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:18

Maar waarom dan nu al merriebrok? Puur nieuwsgierig hoor. Ik geef dat zelf pas als ze zelf al uier aanmaken en dan liefst muesli zelfs. Dat meng ik dan 1:1 met de granenmix tot max 1 kg per dag (als ze al zogen). Afgelopen jaar ook gedaan, maar dan wel met brok.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:19

Sterkte nog voor Shaquille.... Bah wat is koliek toch naar en wat hoor je het momenteel weer veel...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:20

WenK: maar 24/7 op weide mogen zulke paarden niet want dan hebben ze niet meer genoeg energie voor het werk ( :? ) en dat zeggen ze rustig in hetzelfde verhaal.. dat ik denk 'hoor jij jezelf nu eigenlijk niet?' _O-

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:24

Haha herkenbaar ja... Moet wel zeggen dat ik Lis ook wel graag s nachts op stal had hoor in die tijd. Maar dat had meer met grasbuik te maken dan weinig energie. De andere paarden maakt(e) het me niet zo veel uit. Met veel wit blijven ze wel schoner in de wei dan op stal Haha...

Ach, dat zijn dezelfde mensen die een uur losrijden en met een doodvermoeid paard een proef rijden 'want anders is ie.niet braaf'...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:26

haha oh maar als je ze liever op stal hebt s nachts zal mij een zorg zijn, ik vraag ook niet naar argumenten dan want het zijn mijn paarden niet en dus ook niet mijn zaken, maar dan komen ze zelf met dat verhaal af.. :')
Dan denk ik "houd dan gewoon je mond.. :')"

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:36

WenK schreef:
Maar waarom dan nu al merriebrok? Puur nieuwsgierig hoor. Ik geef dat zelf pas als ze zelf al uier aanmaken en dan liefst muesli zelfs. Dat meng ik dan 1:1 met de granenmix tot max 1 kg per dag (als ze al zogen). Afgelopen jaar ook gedaan, maar dan wel met brok.

Tja op aanraden van de DA, ik vertrouw haar wel en volg haar raad ook op, al dan niet met een beetje eigen toevoeging :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:37

Ayasha schreef:
WenK: maar 24/7 op weide mogen zulke paarden niet want dan hebben ze niet meer genoeg energie voor het werk ( :? ) en dat zeggen ze rustig in hetzelfde verhaal.. dat ik denk 'hoor jij jezelf nu eigenlijk niet?' _O-

Mijn ex-instructrice had inderdaad ook een paar keer gezegd dat Casu overdag niet zolang buiten moest, want daar werd ze lui van...
(Heb ik gelukkig niet naar geluisterd ;) )

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:31

die hele fijne netjes hebben ze ook bij nikkis keet(weet de website even niet meer, maar als je dat googled kom je er ook)

Hopen dat het beter gaat met Shah Quille, is zo naar als ze zich niet lekker voelen.

Al mijn paarden staan op muesli en graan. Zaartje krijgt op het moment dan geen graan zolang hij de flu heeft omdat hij nu al tegen de hekken opklimt :=
Alles meng ik aan met compact gras zodat ze goed kunnen kauwen en verteren en dat werkt super. Ze zijn allemaal mooi vol, fit en glanzen je tegemoet

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:26

Mijn paarden staan op een pensioenstal en overdag altijd in de wei zomer en winter en krijgen daarbij op stal genoeg hooi smorgens bij binnenkomst en s'avonds laat. Ik zorg zelf voor krachtvoer. Ik geef ze brok van het merk action quality, en Sammie krijgt straks daarvan de sport versie als ze verder in de dracht is. Ik geef ze swinters maximaal 2x een schep ( vaak 2x een halve schep)met grasbrok en lucerne. En daarnaast krijgen ze nu ook wortelen en na het werk muesli van Hartog. Moet zeggen dat mijn paarden er momenteel echt allemaal goed uitzien!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:15

Hier staat fab ook in pension en staat nu overdag in de paddock omdat ze nog geen vast maatje hebben voor haar. Mijn mini's staan lekker buiten met inloop stal en een stuk is ook verhard. Ze krijgen nu mijten muesli en straks merriebrok van horsefood.

Fab nog maar 125 dagen tot haar veulen! Begint op te schieten :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:28

Gaat snel met Fab!

Wij zitten vandaag op een kwart (85 dag) Set vandaag:

Slettebek vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:37

Lekker wintervachtje heeft setje :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:40

Ja he, ze staat ook zonder deken. Maar met het noodweer toch maar even ingepakt :) de wind is zo koud en hard.

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:46

Omdat Znoes nou niet helemaal lekker loopt en ze toch wel wat vervelend wordt van het niets doen.
Hebben we onze fantasie maar even gebruikt.
Op deze manier kan ik haar toch nog wat in het werk houden.
En ze vindt het nog leuk ook.

Gelijk heb je hoor dat je Set even een deken op hebt gedaan. Het is echt een snijdende wind.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:35

Leuk ponyparadijs! Wij zijn ook begonnen met lange lijnen en nu ik die bbp heb aangeschaft merk je wel dat ze het heel fijn vindt om voor je te "werken".

Gisteren is hier alles nog kalm gebleven!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:12

afgelopen 2 dagen wel bijgelezen steeds maar ff niet aan reageren toegekomen.

mijn zus was eergisteren met haar bijna 3 jarig zoontje (mijn neefje / petekind) naar de huisarts geweest omdat hij niet lekker was.
nu vond de huisarts het in eerste instantie niet nodig om ze te laten komen maar gezien zijn medische geschiedenis belde hij later terug dat ze direct moesten komen.

eenmaal daar hebben ze filmpjes gemaakt van het hartje van mijn neefje en dat vertrouwden ze toch niet.
gisteren zijn ze de hele middag in het ziekenhuis geweest bij cardiologie dacht ik en hebben ze weer filmpjes gemaakt.
het is in elk geval niet goed,wat ik begreep is dat zijn hartje stopt,dan op hol slaat en dan weer normaal en dat meerdere keren op een dag.
mijn neefje merkt er zelf niet echt veel van denk ik,misschien omdat hij nog zo jong is.
hij is in elk geval aangesloten op een kastje die nu 24 uur zijn hart ritme gemeten heeft en over een week of twee horen we verder wat het plan is.

het wijst in elk geval op een aangeboren hartritme stoornis.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:15

He Inowa wat naar zeg -O- wij hadden afgelopen jaar in mijn 'schoonfamilie' (familie van vriendje) ook een paar keer kinderen met iets ernstigs, op de een of andere manier raakt dat nog meer vind ik. Heel veel sterkte met het nieuws en hopelijk heeft het geen enorme gevolgen.