[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:44

Bonnieaw schreef:
Wat was de reden van een aantal van jullie om zo vroeg al te dekken? Is het niet fijner als ze direct t land op kunnen in het voorjaar? (Ik ben nieuw tot de 'fokkerij' ;) dus het is puur nieuwschierigheid.

Ik heb gister voor het eerst echt een poos mijn handen op m'n merrie haar buik gelegd, ze vond het heel fijn (het is zo'n schatje!), maar niks gevoeld of gezien, denk dat het daar ook nog iets te vroeg voor is voor ons. Het lijkt wel of haar uier iets gezakt is, veel groter lijkt hij nog niet.

:') hier staat ze zomer en winter op het land hoor :) en we spenen af met 8-10 maanden maar nooit als het als het rotweer is in de winter ivm terugvallen.

Mexxuna

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:46

Dus die kleine prulletjes van jou staan straks gewoon buiten SA?

Mexx is ook in de gladheid/kou geboren en ik vond het niets hoor, durfde haar bijna niet buiten te zetten, zo bang dat ze uit zouden glijden enz, daarnaast had Mexx het ook verschrikkelijk koud, echt sneu.

Nu hoef ik er niet bang voor te zijn in augustus! haha..!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:47

Mijn merrie moet rond eind april bevallen dat vind ik wel een mooie tijd. Ik vind een vroeg veulen ook niet zo prettig maar dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:50

Ken hier ook een pensionstal in de buurt die zo vroeg fokken, ivm dazen en horzels 's zomers.
Die kleine veulentjes hebben daar geen leven in 's zomers, dus dan zijn ze al wat groter en sterker.

Zo heeft iedereen wel een goede reden. :)

Mijn veulentijd is niet ideaal, I know, ik ben nu ook verplicht een jaartje over te slaan. :) (mits ik nog een veulentje wil)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:50

Mexxuna schreef:
Dus die kleine prulletjes van jou staan straks gewoon buiten SA?

Mexx is ook in de gladheid/kou geboren en ik vond het niets hoor, durfde haar bijna niet buiten te zetten, zo bang dat ze uit zouden glijden enz, daarnaast had Mexx het ook verschrikkelijk koud, echt sneu.

Nu hoef ik er niet bang voor te zijn in augustus! haha..!

Ze gaan indd gewoon naar buiten, alleen afhankelijk van het weer tussen 3 en 10 dagen opbouwen naar hele dagen. Ze moeten niet gaan liggen op de koude en/of natte grond, dus in het begin gaan ze maar even, 2x een halfuurtje of uurtje ofzo. Dat breiden we steeds meer uit tot ze zowat de hele dag gewoon staan. En wat extra hooi op het land voor het geval ze wel willen liggen, dan doen ze dat normaal in het hooi terwijl moeder staat te eten ;)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:52

:D Ahh schattig!
Ik ben benieuwd naar je eerste aanwinsten, heb t al vaker gevraagd; maar ben nieuwgierig wat jij doet met je arab's, worden ze ook dressuurmatig gereden?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:52

Briesje zit nu op 207 dagen en het lijkt wel of ze steeds dunner wordt in plaats van dikker. Wel krijgt ze een klein zuchtplekje onder aan haar ribbenboog en voel je het veulentje soms echt goed bewegen in haar flanken. Ze ziet er nog steeds wel drachtig uit hoor en ze is absoluut niet mager, maar ze is niet meer tonnetje rond zoals aan het eind van de zomer.

Briesje eet ook rond de 15 kilo hooi per dag. Ik doe 3 dagen met een 100 kilo baal per 2 paarden. Wel voer ik nu winterpeen bij sinds deze week en heb ik ze gisteren een kilo krachtvoer gegeven vanwege de koude wind. Dit hou ik even aan tot het weer wat milder weer wordt. Zit te twijfelen om ze vannacht op stal te zetten, omdat het gaat waaien in combinatie met sneeuwval..

Winterbanden heb ik al een paar weken eronder liggen. Hier is wintertijd=winterbanden, zomertijd=zomerbanden..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:55

Mexxuna schreef:
:D Ahh schattig!
Ik ben benieuwd naar je eerste aanwinsten, heb t al vaker gevraagd; maar ben nieuwgierig wat jij doet met je arab's, worden ze ook dressuurmatig gereden?

Ik rij al jaren niet meer en het ontbreekt me enorm aan bijrijders hier, maar ze kunnen alle kanten op in principe. Meestal worden ze wat western-achtig gereden als ze gereden worden, maar dressuurmatig is ook geen probleem. Ik heb 1 dame die ik graag in de endurance zou zien, maar daar heb ik gewoon niet de ruiter voor... Die merrie loopt zo graag <3

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:15

Oh dat is jammer SA,
ik heb altijd al een zwak gehad voor Arab's, vind ze prachtig, ik wilde ooit mijn Haflingertje laten dekken door een Arab, maar wegens ziekte van Haf nooit kunnen waarmaken.. :(

Lijkt me geweldig om een Arab in de hogere dressuur te starten! :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:26

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:35

Afbeelding
Snazzy op 245 dagen :D

Hier gaan vroege veulens ook gewoon de wei op hoor :j
Ik moet de veulens wel voor half april hebben omdat ik daarna vaak weekenden van huis ben ivm de wedstrijden met de showpaarden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:42

Prachtige foto Marije!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:44

Gave foto Marije :+:

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:29

Wij zijn vroeg gaan dekken omdat het met Patrick slecht ging en weer opgeknapt was en we niet hadden verwacht dat hij er nog zou zijn.
Op het moment dat hij ging dekken ging het goed en zijn we gaan dekken.
Als het allemaal goed en whis bevalt op tijd is het met werk beter te combineren het heeft hier dus aantal redenen.

Bij ons kunnen ze ook gewoon naar buiten sta prive

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:44

aah prachtige foto Marije!!

En toch wil ik niet dat het sneeuwt. :( Is ook vervelend voor mijn hondje straks,die moet met haar ijzeren constructie door de sneeuw en die koude kan dan direct op haar botten slaan. Dus zak errond en eventueel nog een handdoek,lekker handig...
Bovendien wordt ze ook wild als ze sneeuw ziet,dan wilt ze crossen,maar ze mag dus niet,ocharme. :(:)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:40

Mooie foto Marije.
Heb je t erg koud gehad zonder verwarming?? :brr:
Niet handig met dit weer nee!!

Wij zijn per ongeluk voor ons doen redelijk vroeg dit jaar.
Tenna was in een keer drachtig ondanks haar leeftijd en ondanks dat ze vorig jaar gust gebleven is.
Ach is ook leuk een maart veulentje.

Gaat hier ook gewoon direct naar buiten, niet hele dagen in het begin maar langzaam wennen.
Inderdaad met hooi op de grond.

Wij zitten ook in het heftige dazen gebied dus ik ben blij dat ik tegen de tijd dat het heel heftig wordt de veulens snachts buiten kan laten.
We wisselen dan het schema, overdag op stal en snachts buiten.

Mexxuna ach in Augustus een veulen is weliswaar nog lang wachten maar prima te doen.
Inderdaad terug dekken is niet zo handig, jaartje overslaan. En bij een evt. keuring is het veulen nog zo baby dat wel. Maar voor de kleine is het prima toch? in Augustus is de temperatuur fijn, de dazen gaan hier dan weg.
Moet je een opfok zoeken? Das dan wel lastig misschien.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:55

Mooie foto zo in de sneeuw :)

Wij zitten in de polder en hebben dus niet zo heel erg last van beesten gelukkig. Nadeel is wel weer dat de paarden eigenlijk alleen tussen (met goed weer) april/mei en september op het land kunnen. Het is geen onwil maar het is gewoon 1 groot zwembad in de rest van het jaar. Ze staan wel swinters in de paddock en als ik het goed heb heeft een merrie met veulen voorrang op de rest en mag zij wat eerder een stukje land. (Dit was wel altijd met veulens van de staleigenaar).

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 04:21

Bij mij op stal kunnen ze ook de hele winter de wei in.
Ze staan nu In winterland en gaan straks als weer goed is naar zomerland.
Bonita gaat Naar zomer stuk zodra haar veulen er is!
Wij hebben vroeg veulen door dat ze op de praktijk stond
Vanwege een klap..
En we zo iets hadden laten we het proberen
Diepvries sperma merrie nooit hengstig gezien
E ze nemen niet altijd meteen op .
Ze heeft naar dekken veel vocht in baarmoeder gehad is daar voor behandeld
En 15 dagen laten zagen we een vrucht niet verwacht toch gekregen.
Hoeveel kilo hooi mag in max voeren?
Heb haar gister en vandaag 10 kilo in hooi net gedaan.
En dan nog 10 kilo los en eet alles brand schoon op
Ik hang de net 5 uur op en morgens is die op
inclusief de 3 kilo los hooi van de avond

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 04:22

Mooie foto Marije!!!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:28

Hier eten ze momenteel tussen 230 en 260 kg per dag op 19 paarden. Hoeveel precies per paard verschilt, de ene krijgt het dubbele van de ander, de een eet meer dan de ander, er zit wat jong spul bij en de meiden hebben nog hooi op de wei staan. dus de grootste eter zal eerder ruim 15 of 16 kg eten en de ander maar 8 of 10 ofzo.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:06

Goedenmorgen!!

wat 'n weer zeg... het is hier echt erg.. :(
Ik wil straks wel even naar paardje lief toe om dekentjes te wisselen, maar de weg op gaan zie ik nu ff niet zo zitten..

Morgen moet ik heel de middag schrijven op een selectie wedstrijd, ben benieuwd of dat die doorgaat..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:17

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:37

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:42

Hier alleen drap sneeuw..
En een trailer heb ik wel maar niet die jij zoekt.
Mijne komt ook vroeg := heb nu al medelijde met t kleine ding :+

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:54

T sneeuwt hier echt flink door, wil voor 12.00u ff dekentje wisselen bij mn meisie, anders zitten we straks ingesneeuwd..! Mooi momentje om de kerstboom te zetten.. hihi...