xDonja schreef:Hoihoi!
Tijdje niks gepost, wel meegelezen
Kan iemand mij helpen met de kleuren? De hengst is zwartbont (zijn moeder is Fries, dus homozygoot zwart) en papa is een bonte Kwpn (ik denk homozygoot bont).
Mijn merrie is zwart. Haar moeder is een zwartbonte Tinker (dus homzygoot zwart) en haar vader is een koffievos. Zijn vader is weer een gewone vos.
Help
Ik wil het wel proberen, maar ik heb wel wat meer gegevens nodig.. en anders hoop ik dat Peterina me helpt/verbetert

Is de vader van jouw hengst zwart-, bruin- of vosbont? Dit is belangrijk om erachter te komen of jouw hengst homo- of heterozygoot is voor zwart.
Als de vader van jouw hengst vosbont (vos is ee) is, weet je zeker dat jouw hengst heterozygoot (Ee) is voor zwart.
Is de vader bruin- of zwartbont, dan kán jouw hengst homozygoot zijn voor zwart, want zijn vader is dan Ee, of EE (homo- of heterozygoot voor zwart).
Jouw hengst kan of e of E meegekregen hebben van zijn vader. Aangezien jouw hengst sowieso al E van zijn homozygote moeder heeft, is hij EE of Ee en dat is altijd zwart (dit wordt pas bruin door agouti, maar dat heeft jouw hengst niet).
Dat de moeder van jouw merrie zwartbont is, betekent niet automatisch dat ze homozygoot is voor zwart, zwart is namelijk dominant.
Jouw merrie is heterozygoot (Ee) voor zwart (E van haar moeder, want jouw merrie is zwart en heeft dus E gekregen van haar moeder) en e van haar vader, die is vos dus (ee).
Dus we gaan uit van jouw merrie Ee en de hengst nemen we aan dat hij homozygoot is voor bont. Alleen nog even zijn kleur.