[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:41

xDonja schreef:
Hoihoi! :)

Tijdje niks gepost, wel meegelezen :)

Kan iemand mij helpen met de kleuren? De hengst is zwartbont (zijn moeder is Fries, dus homozygoot zwart) en papa is een bonte Kwpn (ik denk homozygoot bont).

Mijn merrie is zwart. Haar moeder is een zwartbonte Tinker (dus homzygoot zwart) en haar vader is een koffievos. Zijn vader is weer een gewone vos.

Help :D

Ik wil het wel proberen, maar ik heb wel wat meer gegevens nodig.. en anders hoop ik dat Peterina me helpt/verbetert :D
Is de vader van jouw hengst zwart-, bruin- of vosbont? Dit is belangrijk om erachter te komen of jouw hengst homo- of heterozygoot is voor zwart.
Als de vader van jouw hengst vosbont (vos is ee) is, weet je zeker dat jouw hengst heterozygoot (Ee) is voor zwart.
Is de vader bruin- of zwartbont, dan kán jouw hengst homozygoot zijn voor zwart, want zijn vader is dan Ee, of EE (homo- of heterozygoot voor zwart).
Jouw hengst kan of e of E meegekregen hebben van zijn vader. Aangezien jouw hengst sowieso al E van zijn homozygote moeder heeft, is hij EE of Ee en dat is altijd zwart (dit wordt pas bruin door agouti, maar dat heeft jouw hengst niet).

Dat de moeder van jouw merrie zwartbont is, betekent niet automatisch dat ze homozygoot is voor zwart, zwart is namelijk dominant.
Jouw merrie is heterozygoot (Ee) voor zwart (E van haar moeder, want jouw merrie is zwart en heeft dus E gekregen van haar moeder) en e van haar vader, die is vos dus (ee).

Dus we gaan uit van jouw merrie Ee en de hengst nemen we aan dat hij homozygoot is voor bont. Alleen nog even zijn kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:45

Cynthia82 schreef:
Ik lees verschillende theorieën over of aftekeningen altijd door sabino komen of niet. Sommige theorieën zeggen dat alleen veel wit (dus brede bles, stekelharigheid en hoge witte benen, in jouw geval, door sabino komen).
Andere theorieën zeggen dat alle aftekeningen (dus ook kolletje, snebje, witte kroonrand) door sabino komen.
Peterina, welke theorie is in jouw opzicht de juiste?
Ik denk dat jij 50% kans hebt op een veulen met veel wit.

O, en Peterina, klopt mijn denkwijze over dat het niet zeker is of de hengst van AGarcia homo-of heterozygoot is voor zwart niet? Aangezien jij aangeeft dat hij Ee is, waar maak jij dat uit op? Ik leer graag :D

Ik ken een geval van een merrie met een klein wit knolletje en 1 wit sokje dat nauwelijks de hoefballen dekte x hengst met geen aftekening! ... en daar uit is een maximaal sabino veulen gekomen; dit kan alleen als beide ouders het sabino gen dragen en net samen komen.

Je 'hoeft' geen bles of hoog oplopend witte benen of witte onderlip te hebben om sabino drager te zijn, het kan in zeer minimalistisch vorm of het kan een extreem maximalistisch vorm (wit paard met enkel haartje kleur! :wow: )

De hengst die Agarcia gebruikt heeft een vos vader dus kan nooit homozygoot zijn voor zwart ... tenminste als ik de juist welsh hengst voor hebt!?

Snoevie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:48

de merrie van de dochter van de manege eigenaar is een appaloosa schimmel met bruine stippen,en gedekt door een palomino hengst,en daar is een donkerbruin veulen uitgekomen,wel het laatste wat je verwacht,haha

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:50

Als je Rionoko hebt dan heb je de goede. En Rio als vader? dan heb je de goede. Dus dan moeten we weer een hele nieuwe berekening op loslaten. :(

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:59

Jep Firwood's Rinonoko (van je ondertiteling) :D Heb hem opgezocht en, dacht op de NWPCS... site staat zijn afstamming met melding dat zijn vader (DEN BRAMEL'S RIO) vos is.
Afbeelding

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:03

Cynthia82, ik duim ook voor jou mee!

Ons Shetje is ook een leuke voor de kleurtjes wellicht. Kiki is een wat ze bij het NSPS steevast bruinschimmel noemen (bruinroan) en ze heeft als moeder een vosschimmel (vosroan). Haar vader is een bruine met zwarte manen en staart. Ze is gedekt door een zweetvosje, die als vader een vosje heeft. Moeders kant van de dekhengst kan ik niet vinden welke kleuren hierin zitten.

Bij haar hoop ik dat haar roanfactor wordt doorgegeven. Haar vorige veulen was van een donkere vosbonte hengst en dit resulteerde in een zwartschimmelbont veulen (prachtig!), terwijl een tante van haar (vosroan) van diezelfde hengst een "gewoon" vosje kreeg.

Edit: haha, ik was niet op de hoogte van de automatische correctie van verkeerde woorden. Ik zeg en schrijf altijd Shetje met een i.... (bb), maar dat vindt de Boktcensuur niet goed...
Laatst bijgewerkt door YSR1971 op 10-10-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:04

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:06

jeetje wat een leuk veulen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:07

@AGarcia, via deze link kan je er wat over lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Kleur#Zwart_.28black.29
Alles uitleggen is geen doen. Ten eerste weet ik het niet :Y) , ten tweede is het zo veel en ingewikkeld..

zitake schreef:
Leuk dus waarschijnlijk 2 merries met het sabino gen en dus waarschijnlijk ook veulens met veel wit. Ik bedoel idd dat agouti zich niet toont op een vos. Dus waarschijnlijk heeft hij dus 1 agouti gen, en mijn merrie een vosgen (in elk geval 1), dus grote kans dat het veulen vos wordt, met wit hoofd en benen haha. en daarna jammer genoeg schimmel wordt, ik weet nl niet of veulen 1 schimmel geworden is of niet, kan echt niks over dit veulen terug vinden, dus mss eens op zoek gaan, ben nu wel benieuwd.

Heeft de hengst ook aftekeningen?
De hengst is sowieso heterozygoot voor agouti (1 augouti-gen, Aa), want hij is bruin, dus heeft agouti (anders was hij zwart gebleven), maar hij heeft ook zwarte nakomelingen, dus geeft soms ook agouti niet door. Hij geeft dus A (agouti) of a (geen agouti) door.
Je merrie was vos, dus je weet niet of zij AA, Aa, of aa (agouti) is.
Je veulen heeft dus kans op AA, Aa én aa.
Jouw merrie heeft sowieso 2 vosgenen/ is homozygoot voor vos (ee), want vos is recessief, dus een paard moet wel 2 vosgenen hebben om er als vos uit te zien. Als ze 1 vosgen zou hebben, zou ze Ee zijn, en dus zwart (E), want zwart is dominant.'

Je kan een berekening maken op de site en dan het volgende invullen:
Voor de hengst: bruin en solid
Voor de merrie: vos, sabino, schimmel (gray)

Dan continue en dan:
Hengst: 'onbekend' voor homo-of heterozygoot voor zwart en heterozygoot voor agouti (dat is zeker).
Merrie: non silver en de rest is onbekend, dus ga maar lekker puzzelen en zoek de verschillen :D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:08

Wat een heerlijk veulen! Zo'n bekkie wil ik straks ook wel zien!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:11

Ik ben zelf nog altijd op zoek naar een hele leuke Splash sabino, maar moeilijk te vinden wat ik echt wil ;).
http://www.thepromisewelsh.com/ hier staat meer van dat schoons :).

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:13

Peterina schreef:
Cynthia82 schreef:
Ik lees verschillende theorieën over of aftekeningen altijd door sabino komen of niet. Sommige theorieën zeggen dat alleen veel wit (dus brede bles, stekelharigheid en hoge witte benen, in jouw geval, door sabino komen).
Andere theorieën zeggen dat alle aftekeningen (dus ook kolletje, snebje, witte kroonrand) door sabino komen.
Peterina, welke theorie is in jouw opzicht de juiste?
Ik denk dat jij 50% kans hebt op een veulen met veel wit.

O, en Peterina, klopt mijn denkwijze over dat het niet zeker is of de hengst van AGarcia homo-of heterozygoot is voor zwart niet? Aangezien jij aangeeft dat hij Ee is, waar maak jij dat uit op? Ik leer graag :D

Ik ken een geval van een merrie met een klein wit knolletje en 1 wit sokje dat nauwelijks de hoefballen dekte x hengst met geen aftekening! ... en daar uit is een maximaal sabino veulen gekomen; dit kan alleen als beide ouders het sabino gen dragen en net samen komen.

Je 'hoeft' geen bles of hoog oplopend witte benen of witte onderlip te hebben om sabino drager te zijn, het kan in zeer minimalistisch vorm of het kan een extreem maximalistisch vorm (wit paard met enkel haartje kleur! :wow: )

De hengst die Agarcia gebruikt heeft een vos vader dus kan nooit homozygoot zijn voor zwart ... tenminste als ik de juist welsh hengst voor hebt!?

Over sabino: Thanks, weer wat geleerd!!
Over die hengst van AGarcia: Tja... ik wist niet dat hij een vos-vader had. Ik heb het alleen met haar uitleg gedaan en was niet zo slim om verder te kijken :+

Enne, verbeter je me als ik iets verkeerds zeg bij mijn uitleg voor anderen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:17

Cynthia82 schreef:
@AGarcia, via deze link kan je er wat over lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Kleur#Zwart_.28black.29
Alles uitleggen is geen doen. Ten eerste weet ik het niet :Y) , ten tweede is het zo veel en ingewikkeld..

zitake schreef:
Leuk dus waarschijnlijk 2 merries met het sabino gen en dus waarschijnlijk ook veulens met veel wit. Ik bedoel idd dat agouti zich niet toont op een vos. Dus waarschijnlijk heeft hij dus 1 agouti gen, en mijn merrie een vosgen (in elk geval 1), dus grote kans dat het veulen vos wordt, met wit hoofd en benen haha. en daarna jammer genoeg schimmel wordt, ik weet nl niet of veulen 1 schimmel geworden is of niet, kan echt niks over dit veulen terug vinden, dus mss eens op zoek gaan, ben nu wel benieuwd.

Heeft de hengst ook aftekeningen?
De hengst is sowieso heterozygoot voor agouti (1 augouti-gen, Aa), want hij is bruin, dus heeft agouti (anders was hij zwart gebleven), maar hij heeft ook zwarte nakomelingen, dus geeft soms ook agouti niet door. Hij geeft dus A (agouti) of a (geen agouti) door.
Je merrie was vos, dus je weet niet of zij AA, Aa, of aa (agouti) is.
Je veulen heeft dus kans op AA, Aa én aa.
Jouw merrie heeft sowieso 2 vosgenen/ is homozygoot voor vos (ee), want vos is recessief, dus een paard moet wel 2 vosgenen hebben om er als vos uit te zien. Als ze 1 vosgen zou hebben, zou ze Ee zijn, en dus zwart (E), want zwart is dominant.'

Je kan een berekening maken op de site en dan het volgende invullen:
Voor de hengst: bruin en solid
Voor de merrie: vos, sabino, schimmel (gray)

Dan continue en dan:
Hengst: 'onbekend' voor homo-of heterozygoot voor zwart en heterozygoot voor agouti (dat is zeker).
Merrie: non silver en de rest is onbekend, dus ga maar lekker puzzelen en zoek de verschillen :D

Hengst heeft een bles http://www.jannekederade.nl/kastanjehof ... n_1378.jpg
http://www.pendockstud.com/images/pdaylight1.jpg nakomeling hengst
http://www.jannekederade.nl/studnieuws/ ... R_2683.jpg hengst van voor gezien.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:23

Mooie hengst!! En duidelijk sabino!! Die vlek op zijn buik :D
Dus vul bij hem ook maar 'sabino' in.

Heb je al gepuzzeld op de site?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:25

zitake schreef:
Ik ben zelf nog altijd op zoek naar een hele leuke Splash sabino, maar moeilijk te vinden wat ik echt wil ;).

Vind ik schitterend! En zeker het 'bewijs' dat het oorspronkelijk toegestaan werd!!
Helaas weet ik dat ze toch met argus ogen naar veel wit kijken bij het registratie en durven het in de 'hulp' book te zetten ... rechtvaardig nee, maar ze doen het toch EN zeker als het een hengst is!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:30

Cynthia82 schreef:
Mooie hengst!! En duidelijk sabino!! Die vlek op zijn buik :D
Dus vul bij hem ook maar 'sabino' in.

Heb je al gepuzzeld op de site?

De hengst zelf heeft geen vlek, wel die nakomeling ;), ik ga onmiddelijk aan de puzzel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:31

Ik hen een op nakomelingen afgekeurde Welsh hengst gehad...
Hij was op nakomelingen afgekeurd omdat zijn kinderen te veel wit hadden.
En dan te bedenken dat hij schimmel was...de helft van zijn kinderen zou je het toch niet meer op zien. :')

Maar goed...ik had er een fijne sportpony aan :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:33

Peterina schreef:
zitake schreef:

Vind ik schitterend! En zeker het 'bewijs' dat het oorspronkelijk toegestaan werd!!
Helaas weet ik dat ze toch met argus ogen naar veel wit kijken bij het registratie en durven het in de 'hulp' book te zetten ... rechtvaardig nee, maar ze doen het toch EN zeker als het een hengst is!!

Idd en ik vind eerlijk gezegd dat het nog vaak in Engeland te zien in, Nederland wordt er meer op gelet. Ik vind het in 1 woord prachtig, of ik het voor de fok zou gebruiken, mss beperkt en als er vraag naar is. Is nog altijd wat ik wil, een grote sectie A of B of wie weet mss een C, vos/bruin/zwart met die splash aftekeningen. Ik wacht tot ik de perfecte tegenkom :).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:47

Eventjes alles ingevuld
Hier de resultaten:
Offspring Color Probability

12.50% -
Gray (Bay) Sabino
12.50% -
Gray (Bay)
12.50% -
Bay Sabino
12.50% -
Bay
8.33% -
Gray (Chestnut) Sabino
8.33% -
Gray (Chestnut)
8.33% -
Chestnut Sabino
8.33% -
Chestnut
4.17% -
Gray (Black) Sabino
4.17% -
Gray (Black)
4.17% -
Black Sabino
4.17% -
Black

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:48

Dus grootste kans op bruin (al dan niet schimmel en sabino). Ik ben benieuwd. :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:53

interessant al die kleur berekeningen :j ik ben ook heel erg beneiuwd wat wij voor ukje gaan krijgen volgend jaar, Noortje is al geinig gekleurd maar ze schijnt gedekt te zijn door een appaloossa hengstje, maar goed wat voor 1 dat weet ik helaas niet.. afwachten dus! het is iig een grote verassing want het kan van alles zijn :))

vandaag heeft Noortje haar A diploma in ieder geval gehaald, hahah we hebben heerlijk met haar gewandelt in het zonnetje :)
voor de liefhebber hier een link met wat foto's

[ITP] Noortje en Puck samen op stap, en gaan voor hun A diploma!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:59

@ Zitake, ik had jouw puzzel ook al ingevuld op de site, dat is nog eens wat anders dan bij mij :D
Ik heb 3 opties, bij jou wordt het wel heel spannend, maar dat komt ook wel omdat er een aantal onbekenden tussen zitten. Als je daar achter zou kunnen komen, kan dat al veel schelen in de uitkomsten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:17

haha heb je zo'n site niet voor de fjordenkleuren :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:18

Cynthia82 schreef:
@ Zitake, ik had jouw puzzel ook al ingevuld op de site, dat is nog eens wat anders dan bij mij :D
Ik heb 3 opties, bij jou wordt het wel heel spannend, maar dat komt ook wel omdat er een aantal onbekenden tussen zitten. Als je daar achter zou kunnen komen, kan dat al veel schelen in de uitkomsten.

Idd vul 1 onbekende meer in en dan kom je al tot een heel ander resultaat.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:24

Snoevie schreef:
haha heb je zo'n site niet voor de fjordenkleuren :D

Er staat ontzettend veel kleuren bij! Maar volgens mij de Fjordenkleuren niet.
Welke kleuren bestaan er? Dan ga ik eens zoeken of ik er wat over kan vinden.