[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288Jarig

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:29

Haha! *past lijstje opnieuw aan*

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:52

mmm dan scheelt het misschien dat igora altijd in een vrij grote kudde heeft gelopen met jaarlijks zo'n 10 veulens dus heeft ze vaak gezien hoe het zou moeten....Hopen dat dat is blijven hangen..Ik weet dat ze vorig jaar het veulen van haar vriendinnetje heeft proberen in te pikken dus moedergevoelens zijn kennelijk wel aanwezig hihi

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:07

Nicole288 schreef:
Maiden merries hebben hier altijd nog 1 voordeel gehad, dat ze goed lieten zien dat het te gebeuren stond. Dan wisten ze nog niet wat het was en gingen ze het ook niet verbergen zodat ze het alleen konden doen Knipoog

Upona’s eerste bevalling ging helemaal vanzelf, het drinken ging ook goed.

Dat jaar is ook Mees geboren, ook haar moeders eerste veulen en dat ging moeizamer, die merrie had de baarmoeder binnenste buiten geperst en heeft dus nog een tijdje nazorg gehad. Zij liet door heen en weer lopen wel heel goed zien dat het zover was. Door de pijn na afloop iets minder makkelijk met drinken, maar even vasthouden was genoeg en toen was ze ook ineens beschermend.

Heske, de tinkermerrie, ging ook lopen en ook daarbij hebben we moeten helpen, maar dat schijnt bij tinkers vaker zo te zijn dan bij warmbloeden ( ? ). Heske vond het drinken niet leuk en het veulen was niet zo vasthoudend, wilde het eigenlijk opgeven en weer gaan liggen, toen hebben we het er onder geparkeerd en wederom was het na 1 keer drinken dikke mik.

Dit jaar was het voor Zimieka de eerste keer en zij deed het eigenlijk ook keurig, meteen bezorgd om haar kind, goed laten drinken.

Tong uitsteken

Tinkers hebben grotere hoofden? Tong uitsteken Haha! Haha!

Even nadenken. # jr terug hadden we hier 3 maiden's. 2 in de nacht alles alleen (we waren er bij).
De andere deed het overdag zelf.
Isabel liep vorig jaar de marathon 2 dgn voor de geboorte van Cash.
Wenonah dit jaar was wat moeilijker. Ook maiden. Die had er meer moeite mee (mogelijk door de tumor?). Daar hebben we toch wel een paar nachten naar gekeken. Ging ze uiteindelijk overdag.
IN het begin wist ze niet wat ze er mee moest.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:09

marije, ik weet helemaal wat je bedoelt met op de pootjes zetten en weg huppelen. dat was bij de kwpn veulens op de fokkerij ook altijd. bij een zelfs toen hielpen we het rechtop en toen kwam gelijk het kontje omhoog, brutaal ding. lange stelten hebben ze altijd (vind het een wonder dat ze er op kunnen lopen met die dunne lijfjes)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:12

MarijeR schreef:
Wat bij maidens nog wel eens lastig is, is het veulen laten drinken.
Sommige willen het veulen niet uit het oog verliezen en draaien dan steeds mee zodat het veulen er niet bij kan Clown
En er staat vaak spanning op het uier en ze moeten dan even doorkrijgen dat die spanning juist minder wordt als het veulen drinkt.
Soms moet je daar even bij helpen en even streng zijn tegen de merrie.
Maar mijn ervaring is als een merrie al eerder bij andere merries en veulens in de groep hebben gelopen, dat ze daar toch al veel van oppikken en beter weten wat de bedoeling is.

Overigens vind ik hengstveulens vaak trager en dommer dan merrieveulens Clown
Hier waren de meeste merrieveulens veel sneller en fanatieker bij het zoeken naar het uier.
Bij de mini's blijf ik me er over verbazen dat ze binnen 10 minuten al rondlopen. En help je ze door ze neer te zetten op 4 pootjes, dan rennen ze ook meteen de stal door, net of je er een batterij in stopt ROFL

Hahaha duracel batterijen Haha!

Klopt idd wat je zegt in het eerste.
Er staat bij veel merries toch best wat druk op. Heb bij een merrie tot nu toe gehad dat ze echt bijna begon te gillen als het veulen tegen het uier aanstootte. Zo veel druk zat er op. Dat was echt sneu. Nagelbijten / Gniffelen
Ze weten idd vaak niet helemaal wat de bedoeling is.
Isabel bv heeft er al zo veel gehad, die parkeert zichzelf gewoon voor het veulen en tilt nog net haar been niet op. Clown

Hier is er nog niet een duidelijk verschil tussen de merrieveulens en de hengstveulens. Maar goed. Er zijn er ook wat minder geboren dan bij jou Marije Ja

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:30

hebben jullie nog tips?
onze fjorden baal was 2 weken geleden verkouden, nu niet meer (geen snot neus en helemaal schone ogen enz.) maar nu zagen we dat hij opgezeten lymfe klieren heeft. aan de zijkant van zijn hoofd bij zijn kaak. (aanknopingspunt van zijn nek) natuurlijk gaat er gelijk een belletje rinkelen, droes..
morgen komt mijn zus gelukig thuis (opleiding diergeneeskunde) maar hebben jullie misschien ook een idee wat het kan zijn.
het zou natuurlijk ook iets met zijn speeksel klieren kunnen zijn. het rare is, vorige week at hij niet heel graag was wat lusteloos enz. maar aldus de dierenarts, "gewoon" verkouden. nu eet hij wel graag, is vrolijk, heeft geen koorts alleen die dikke klieren...
(is wel off topic, als het niet de bedoeling is hoor ik het graag, maar eigenlijk is vidar gewoon een grote baby Tong uitsteken)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:32

Kan het niet een reactieve lymfeklierzwelling zijn als gevolg van een infectie-tje. Een klein virusje te pakken?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:36

ja dachten wij ook aan, maar daar zijn zijn klieren eigenlijk te dik voor, je zou ze dan niet mogen zien, alleen maar voelen.
als het zijn speeksel klieren zijn zou het dan ook van bijvoorbeeld eikels eten kunnen zijn? (geen idee of hij die op heeft, we halen ze steeds weg maar ze vallen wel in de bak, lijkt me alleen dat hij er dan vorig jaar ook last van gehad moet hebben want toen at hij ze wel, vandaar dat we ze nu steeds weg halen)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:38

draaakje schreef:
marije, ik weet helemaal wat je bedoelt met op de pootjes zetten en weg huppelen. dat was bij de kwpn veulens op de fokkerij ook altijd. bij een zelfs toen hielpen we het rechtop en toen kwam gelijk het kontje omhoog, brutaal ding. lange stelten hebben ze altijd (vind het een wonder dat ze er op kunnen lopen met die dunne lijfjes)

Die mini's zijn niet te vergelijken met kwpn veulens Haha!
De cobs waren altijd erg traag, kwpn veulens redelijk vlot voor hun grootte en lange benen maar die mini's.... Echt die springen overeind en rennen rond Haha!
Dit jaar had ik er eentje bij die na 3 uur rennen en bokken uit de bocht vloog en toen pas een keer ging slapen.
Voor 5 minuten en daarna weer vrolijk tempo ging maken in de stal Haha!
Of 1 uur oud en over je moeder springen die nog met naweeën ligt ROFL

Afbeelding

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:40

Hahaha Marije Haha! Die screen Haha! Haha! Haha!

De mooiste screen vind ik nog steeds dat Macy zo boos op je was Nagelbijten / Gniffelen

Draak; ik zou gewoon ff wachten tot je zus er morgen is.
Bij jong spul zou ik me nooit zo snel zorgen maken denk ik. Die moeten alles toch een keer gehad hebben. *LOL*

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:41

hello daar ben ik weer even Lachen
heb latigo gisteren naar de opfok gebracht! hij staat nu lekker in een box met z'n nieuwe 3 vriendjes.
nu heb ik een vraag , aan wie mag ik hem stellen Lachen (via pm)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:42

Hangt er af wat je wilt vragen?
Mn pincode krijg je bv niet Tong uitsteken

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:43

haha ROFL nee dat is het niet hoor Schijnheilig

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:45

NOu, dan waag er maar een pb aan bij mij. Wie weet kan ik je helpen Lachen

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:46

haha je hebt pm *LOL*

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:49

vragen staat altijd vrij. (of ik een antwoord heb ik een tweede)

marije, die foto, geweldig, ik heb medelijden met de mamas van die mini croskabouters.

sjoert, hij gedraagt zich als een baby maar hij is al 4. mijn zus neemt in ieder geval haar spullen en boeken mee, en anders mag de dierenarts morgen even op bezoek komen, bedankt voor het mee denken!

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:52

Het veulending van ons staat alweer ver bij haar moeder vandaan, Nicole heeft de moederrol op zich genomen wat wij absoluut niet verwacht hadden. Eerder was het zo dat als die kleine ook maar iets te dicht bij haar in de buurt kwam, ze gelijk begon te gillen. Tja, de dames groeien gestaag. Heb er geen meer hengstig gezien, dus wij gaan er hier vanuit dat er volgend jaar 3 veulens komen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:55

Pfffff mn dame was weer aan de wandel gegaan

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:56

Draak, ik had het idee dat het om een jaarling oid ging. Bloos Haha!

LADPR: onder het draad door?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:58

dat komt door mij, zo praat ik altijd over hem. het is ook echt zo n lief sukkeltje Tong uitsteken (laat mijn zusje het niet horen, voor haar is hij werkelijk DE rots in de branding) Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:00

Nee weer dwars door het hek. We zijn er achter dat om een of andere reden de stroom neit goed werkt als het veel regent.

Mevrouw gaat dus elke keer met dit weer aan de wandel. Word er niet goed van elke keer sloopt ze weer wat.

Het is sowieso een rare ponie, had haar bij mijn hengstje breekt ze direct uit ze wil dus echt met gene mogelijkheid bij hem staan. Nu staat ze dus alleen in een paddock naast het hengstje en gaat ze elke keer met regen aan de wandel en grasjes eten. Ohh en als je an op stal komt en je laat haar staan word ze heel pissig, ze verwacht dat je direct haar van het gras komt bevrijden en haar weer op dr plek zet, trutje

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:02

Maar hoe ga je dit doen als het veulen er is? Dan gaat ze in een ander land staan mag ik hopen? Lachen

Wel vervelend. Waarschijnlijk maakt het draad ergens contact. Als het dan regent, geleid echt alles weg. Ff alles controleren!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:05

Er zit nog wel een buitenhek hoor dus het is niet zo dat ze de weg op kan ofzo, maar het is wel vervelend zo steeds. Voordat het veulen er is, komt overal nog gaas zodat ze er sowieso niet meer uit kunnen en dan hoop ik het stroomverlies met regen ook toch zeker wel opgelost te hebben hihi.

Morgen maar even alles nalopen op planten e.d.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:08

Ik geloof dat elk veulen bij ons tot op heden al wel eens flink de omheining heeft getest. Nagelbijten / Gniffelen
Dat is echt leuk als je er dan ineens stroom op kunt zetten

* saddist Nagelbijten / Gniffelen Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:09

Hahaha ja heerlijk is dat maar sadistisch inderdaad haha.

Cyntha voelt tegewoordig eerst voorzichtig of er wat op staat.

Mn hengstje haalt het niet in zijn hoofd om het draad aan te raken

Hebben jullie trouwens gelijk de stroom er al op met de pasgeboren veulentjes?