Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nicole288 schreef:Maiden merries hebben hier altijd nog 1 voordeel gehad, dat ze goed lieten zien dat het te gebeuren stond. Dan wisten ze nog niet wat het was en gingen ze het ook niet verbergen zodat ze het alleen konden doen
Upona’s eerste bevalling ging helemaal vanzelf, het drinken ging ook goed.
Dat jaar is ook Mees geboren, ook haar moeders eerste veulen en dat ging moeizamer, die merrie had de baarmoeder binnenste buiten geperst en heeft dus nog een tijdje nazorg gehad. Zij liet door heen en weer lopen wel heel goed zien dat het zover was. Door de pijn na afloop iets minder makkelijk met drinken, maar even vasthouden was genoeg en toen was ze ook ineens beschermend.
Heske, de tinkermerrie, ging ook lopen en ook daarbij hebben we moeten helpen, maar dat schijnt bij tinkers vaker zo te zijn dan bij warmbloeden ( ? ). Heske vond het drinken niet leuk en het veulen was niet zo vasthoudend, wilde het eigenlijk opgeven en weer gaan liggen, toen hebben we het er onder geparkeerd en wederom was het na 1 keer drinken dikke mik.
Dit jaar was het voor Zimieka de eerste keer en zij deed het eigenlijk ook keurig, meteen bezorgd om haar kind, goed laten drinken.
MarijeR schreef:Wat bij maidens nog wel eens lastig is, is het veulen laten drinken.
Sommige willen het veulen niet uit het oog verliezen en draaien dan steeds mee zodat het veulen er niet bij kan
En er staat vaak spanning op het uier en ze moeten dan even doorkrijgen dat die spanning juist minder wordt als het veulen drinkt.
Soms moet je daar even bij helpen en even streng zijn tegen de merrie.
Maar mijn ervaring is als een merrie al eerder bij andere merries en veulens in de groep hebben gelopen, dat ze daar toch al veel van oppikken en beter weten wat de bedoeling is.
Overigens vind ik hengstveulens vaak trager en dommer dan merrieveulens
Hier waren de meeste merrieveulens veel sneller en fanatieker bij het zoeken naar het uier.
Bij de mini's blijf ik me er over verbazen dat ze binnen 10 minuten al rondlopen. En help je ze door ze neer te zetten op 4 pootjes, dan rennen ze ook meteen de stal door, net of je er een batterij in stopt
draaakje schreef:marije, ik weet helemaal wat je bedoelt met op de pootjes zetten en weg huppelen. dat was bij de kwpn veulens op de fokkerij ook altijd. bij een zelfs toen hielpen we het rechtop en toen kwam gelijk het kontje omhoog, brutaal ding. lange stelten hebben ze altijd (vind het een wonder dat ze er op kunnen lopen met die dunne lijfjes)