[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:06

Ik vind het wel makkelijk als ze niet meer gaan liggen op het laatst. Want als ze dan liggen komt het veulen. Ik heb er een gehad die echt de laatste weken niet meer ging liggen.

Onze Ivo ( ivoorprinses) is nu 308 dgn. Ze heeft best al flink uier maar loopt die buiten weer helemaal weg. Tepels zitten nog ver weg gelukkig.
Ze wilde de laatste 2 dagen slecht brok eten, wel hooi. Maar nu met haar favoriete muesli wat meer gaat het er weer in.
Ze word ook heel lief. En rustig . Mag van mij altijd wel zo zijn. Ha ha

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:12

Afbeelding

Die van mij ligt wel veel nog. Heb haar al optijd onder de camera merk wel dat het iets minder word. Eerst zat ze aan 5 keer per nacht slapen/liggen. Nu denk ik ongeveer 2/3 keer per nacht. Als zo terug kijk.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:26

Ik kreeg gisteren ook en berichtje van stal dat mommy to be verhuisd is naar de kraamstal, met screenshot. Ze moet nog 53 dagen tot veilig en is enkel naar de overkant van de schuur verhuisd, waar de stal nog wat groter is en er een camera op staat. :)

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:40

Dankjewel voor de verjaardags wensen

Imaginaerum Helaas kan ik je niet vooruit helpen met een plek voor je merrie.

KorbaKimmy8 Ze hebben mooie buikjes gekregen al.

Stal_hd veel sterkte met de Domper :(:) mag ik vragen wat er is gebeurt?

Cheytjuh wat super leuke foto's en filmpje van Uk <3 . Wat is eigenlijk de plan van aanpak komende weken? Vind het nog steeds een wonder dat ze het overleefd heeft.

Ladonna75 Wij hebben gehakseld koolzaadstro. Als het veulen geboren is gaat er een nieuw pak bij. De dag erna gaan de natte plekken eruit en gaat er een dikke laag stro overheen. Als het veulen dan stevig staat en sterk is in de benen gaat alles eruit en staan ze alleen op een dikke laag stro.

_karin welkom en wat een leuke merrie heb je. Ook heel speciaal om met een zelf gefokte merrie weer een veulen te Fokken.

Kiko Ze eten wel eens stro maar nooit overdreven veel. Zolang ze maar genoeg hooi hebben erbij en vers drinkwater komt dat normaal wel goed. Koliek door stro is ook soms dikke pech. Mijn ruin heeft ooit koliek gehad door stro maar staat nog steeds op stro nu zonder problemen. Het stro moet maar net verkeerd zitten in de darmen en je hebt koliek. Sterker nog we hebben vorig jaar een veulen gehad met ernstige verstopping koliek omdat die een grove stengel hooi gegeten had en dat verkeerd ging zitten :+ Dus zelfs van grof stengeling hooi kunnen ze in theorie koliek krijgen. Het is een beetje een gevalletje pech in zo een situaties.

Seven arme merrie heeft het zo te zien idd zwaar :(:) . Ga je al dekken?

JennyK wat fijn dat Goldy zich rustig houd en ook al minder kreupel loopt. Dat is toch al zeer positief.

Kabayo ik heb er hier een aantal die bv eerst een half uurtje hooi eten en dan stro eten. Erna weer verder gaan met hooi enz. Die vinden dat gewoon lekker gok ik :+
Maar Tinkers zijn ook best veelvraten dus wellicht heeft dat er ook mee te maken :')
Was dit veulen voor de verkoop? Zilver kijkt idd erg lief zo <3

Ladygiroc vanaf 320 dagen gaat de hele stal leeg en wordt deze zuiver gemaakt, dan krijgen ze gehakseld koolzaadstro erin zodat er een dikke, vaste laag gevormd wordt. Na de bevalling krijgen ze stro.

Claucarlien Fijn dat het voetje al beter gaat. Vorig jaar hebben we het veulen met de hele kromme beentjes idd ook op gehakseld koolzaadstro gehouden tot hij recht stond. Ook op aanraden van de veearts om dezelfde reden als bij jou.

Am_Horse sneu is dat hé als ze zo moe zijn op het einde :(:) . Is er een groter risico als je haar eerder laat open zetten of als ze langer open staat voor ze moet bevallen?

Baudyh Wel leuk idd als ze zich anders maar fijner gedragen op het einde haha. Fleur hier is ook terug liever naar ons ( die was echt mega bitchy naar alles) en zoekt soms echt steun.

Janinevv mooi beeld zo op de camera.

Annash Ooh fijn zeg dat de stal dat zo geregeld heeft. Nu kun je al lekker camera staren :D

Gisteren was Nina 300 dagen. Iets met skippybal op pootjes :')
Afbeelding

Uier begint ook al wat te doen.
Afbeelding

En de andere dames hun uiers
Fleur doet nog niet Super veel ( 324 dagen)
Afbeelding

Loes is wel al goed bezig (318 dagen)
Afbeelding

Amy doet het zoals gewoonlijk ook rustig. Meestal draagt ze een beetje over ( 316 dagen)
Afbeelding

En Daisy is triestig kwa uier :') . Vandaag 317 dagen.
Afbeelding

Ter vergelijking dit was in 2022 met 300 dagen :+ . Of ze gaat mega overdragen of ineens super snel vullen.
Afbeelding

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Tinniie - Jade - 331 dagen
Cheytjuh - Fenyalenza - 327 dagen
Nieky1993 - Fleur - 324 dagen
Luna2006 - Meesje - 310 dagen
Knolselder - Quinn - 302 dagen

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:48

Nog een vraagje over de camera's... hoeveel internet gebruiken jullie ongeveer per maand bij een 4g camera?.. ik wil ook zo'n camera gaan gebruiken, maar heb geen idee hoeveel ik op de simkaart moet zetten

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:55

ik deel hem hier ook nog n keertje altijd handig.. Camera dingetje komt toch steeds weer naar boven.

Ik heb een oude telefoon op stal liggen, waar een simkaartje met 15g in zit. Hierop staat de hotspot aan. Zeker als je meerdere cameras is dit ideaal.
Ik houd ruim over met 15g, ik heb 5 cameras en 2 slimme stekkers.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:06

Dank je wel

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:33

Ik heb ook 15gb maar heb dat lang niet nodig voor 1 camera. Alleen als ik verlaag scheelt het heel weinig dus laat maar lekker zo.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:37

Wisanda, ik had 5 Gb maar dan alleen voor regelmatig kijken. Continu opnemen zou veel verbruik kosten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:51

Ik heb vaste bedrading.
Had eerder onbeperkt maar was blijkbaar illegaal wat ik deed en werd ik uit de lucht gehaald. Oeps ;)

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:16

ik heb onbeperkt internet genomen, dit omdat meerdere mensen straks mee gaan waken en sommige het leuk vinden om te kijken.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:31

Dank je wel allemaal!.. op het moment heb ik wifi camera's, maar het netwerk wil me regelmatig in de steek laten.
Dadelijk in mei rond de bevalling wil ik dan een 4g camera installeren zodat ik haar toch goed in de gaten kan houden

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:37

Hier ook vaste bedrading. Stal is te ver weg van het huis. Dus dit was het verstandigste.
Blij mee. In 3 stallen een camera.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:48

Ik ben ook maar eens op de camera gaan terugkijken en ze ligt wel minder en vanaf 5 uur is ze wel meer gaan liggen en overdag ook. De komende tijd maar effe monitoren zodat ik het ritme weet. Denk dat ik ook van 5 keer per nacht naar 3 keer ben gegaan. En overdag ligt ze nu zo’n 3-4 keer en dat was 1-2 keer.
Wij hebben een wifi versterker zodat ik bij de stallen gewoon wifi heb want die liggen nog wel een stukje van het huis. Als niet iemand de stekker eruit trekt doet de camera het. Heb ook een infrarood lamp dus kan in het donker gewoon zien.

Nieky1993 wat een verschil in uiers. Grappig om te zien dat de 1 voller zit dan de ander en soms nog langer moet. Het is inderdaad net alsof ze een skippybal heeft ingeslikt. Zo rond is die van mij nog niet. Donderdag zitten we op 300 dagen.
Ik heb altijd pech dus ben er wel iets voorzichtiger in geworden. Zal erover nadenken of ik stro ga doen.

Doen jullie ook rond de veilig datum de wanden ontsmetten of hoeft dat niet?

Annash lekker hè zo’n grote stal en camera. Wij hebben standaard camera in de stal alleen is de stal nu groter dus kan er nog maar eentje zien
Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:35

wisanda2003 schreef:
Dank je wel allemaal!.. op het moment heb ik wifi camera's, maar het netwerk wil me regelmatig in de steek laten.
Dadelijk in mei rond de bevalling wil ik dan een 4g camera installeren zodat ik haar toch goed in de gaten kan houden

Lukt het dan niet om ze te bekabelen met een ethernet kabel naar extender of router?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:27

Anna is vandaag 311 dagen en lekker rond. Heb echt medelijden met haar :') De uier doet nog niet zoveel, maar dat had ik ook niet verwacht, is het nog wat vroeg voor.

Afbeelding
Afbeelding

En gisteren kregen we van de hengstenhouder een heel mooi cadeau. Een paar glazen waar Pandorez O op staat (de hengst waar Anna mee gedekt is). Echt superleuk!
Afbeelding

Over wifi e.d. kan ik niet meepraten. Wij hebben alles bekabeld. Ik denk dat wij van de week de camera ook op gaan hangen.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:35

TJ_Stables schreef:
wisanda2003 schreef:

Lukt het dan niet om ze te bekabelen met een ethernet kabel naar extender of router?

Nee helaas niet, omdat ik alleen het paarden gedeelte huur en niet het huis wat erbij is... nu ga ik me morgen wel informeren voor een 4g router, dan hoef ik misschien niet alle camera's te vervangen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:27

Wat leuk die glazen van de hengsten houder.
311 dagen dat schiet op.

Mijne zit op 297 dagen dus nog 3 dagen en ook 300 gepasseerd.

Haar buik is enorm
Afbeelding
Afbeelding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:44

Mooie skippybal janinevv :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:15

Am horses
Heerlijk isndat ze even goed verwennen, hier ook een spa dagje gepland als onze zoon weer naar school is.

Tj super dan kan het wachten altijd pas echt beginnen met merrie tv

Baudy
Ja heerlijk is dat als ze zo zen zijn, onze dame is eigenlijk juist vrij vlot vooral met de weg weer naar huis het liefste gaat ze in een flinke draf heb ik het gevoel die wil graag weer op stal en rusten

Janine
Hier ook geregeld liggen ze hier

Annash
Heerlijk d'r beval suit in die 53 dagen klinken nog ver weg maar de tijd vliegt :j

Nieky
Nee die merrie mag ecen wachten die willen we graag spoelen want die loopt heel fijn in de sport en willen graag door zetten naar het zz

Wat is nina lekker rond
De rest doet nog niet super veel zo te zien ondanks de gevorderde dracht al

Kiko
Zo Heerlijk als ze lekker kunnen liggen
Wij hebben nu standaard 3.5 x 4 m boxen maar wil ooot 2 grotere boxen bouwen voor de drachtige dames.

Goldenarrow
Wat een geweldig kado om te krijgen <3

Wauw Janine
Die is echt rond :D

Wij zitten vandaag op 313 dagen gaat snel
Haar uier begint achterin meer te vullen
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:45

Wauwie, wat een uiers allemaal al, hier nog 2 maand wachten op een veulentje.. dus weinig ontwikkeling behalve dan dat mevrouw echt heel rond aan het worden is.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:00

Aaah Nieky, jouw merries zijn ook niet zo fanatiek met hun uiers dit jaar dus, stelt me wat gerust :D

Hier doet Jade eindelijk wat met haar uier…
Afbeelding

Dag 331 vandaag.

Eerdere jaren (waar ze nu dus ruim gaat over gaan denk ik)
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:34

Sanet schreef:
Wauwie, wat een uiers allemaal al, hier nog 2 maand wachten op een veulentje.. dus weinig ontwikkeling behalve dan dat mevrouw echt heel rond aan het worden is.

Ja hier idem, nog een goede 2 maanden tot ze veilig is maar ze wordt momenteel met de dag ronder :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:20

Tinnie spannend! Onze merrie heeft een vergelijkbaar uier, maar zij moet de 300 dagen nog passeren.

Janine: wauw dat is met recht een skippybal :')

Goldenarrow wat een leuk cadeau zo'n mok. Origineel ook!

Wij hebben een camera op wifi. Dat werkt prima! Moet wel een wifi versterker er tussen zetten.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:25

Kabayo jouw merrie vindt het allemaal heel gezellig. En ook jij hebt je camera al hangen dus. Geeft veel rust hè.

Handig Seven, twee camera’s!
En je merrie maakt ook een mooi uiertje. Ik ben erg benieuwd!

AM _Horses Lekker toch, even een grote beurt van te voren. Ik begrijp die behoefte wel hihi. Ach staat ze te wiebelen.. daar wordt het allemaal wel zwaar van inderdaad.

Janinevv handig hè, als je ze van te voren op je gemak kunt volgens qua gewoontes etc.
Ze is inderdaad enorm, maar wel heel mooi. <3

Annash ideaal dat dat zo geregeld is :j

Nieky1993 mooi jouw collage en skippybal Nina. Ik ben benieuwd wat jouw Daisy gaat doen.

Kiko heerlijk jouw foto van je merrie in diepe rust. Mooi beeld ook.

Goldenarrow wat ziet ze er prachtig uit! En super leuk dat cadeau. :j

Mijn merrie staat altijd op stro en heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking.
Ik heb vanavond de camera geïnstalleerd. Wel heel vroeg al, maar ik wilde ook merrie tv :D . Ik heb ook nog een screenshot bijgevoegd waar ze even zonder pyjama stond omdat ik de camera wilde uitproberen. Dik tevreden ben ik.
Het is trouwens wel een hele hippe camera :+ Geen snoer nodig en ik kan zelfs tegen m’n paard praten (ik geloof niet dat ik dat ga doen _O- )

Afbeelding