[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_lover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:16

Jeetje, moest ff wat pagina’s bijlezen.... weer een hoop gebeurd!

Gefeliciteerd voor de nieuwe drachtige merries!

Ik duim nog steeds (ook al laat ik niet altijd evenveel van me horen) voor de anderen die nog bezig zijn of nog op scans wachten!

Lastige keus Dais, maar idd is t nieuwe seizoen alweer over 7 mnd!

Leuk om jullie ook over jullie hondjes te horen. Wij hebben een chihuahua kruising en een oliebol kruising. Beide reutjes en beide gekruist met Maltezer. Super lief maar beide zo verschillend <3

Kate alweer 83 dgn en behoorlijk rond (vet :D ) maar dat wil wel met dit hete weer... ze doet de laatste 2 weken bijna niets omdat we t te warm vinden... Maar ze is oh zo lief... Zijn haar nu aan t beleren en dat gaat prima :) Heerlijk om dat te doen nu ze in de dachtigechillstand zit :+ :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit waren foto’s van 10 dgn terug...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:30

Gefeliciteerd Painted!

Goh wat zijn er een hoop alweer ver. Nog ff en we gaan weer aftellen hahaha :').

Ik heb vanmiddag even de aanstaande papa op de foto gezet <3
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:45

Wat een stoere bink CP :~

Lastige beslissing Dais, maar denk wel de goede. Mooi even schoon houden en goed herstellen, hopelijk volgend jaar gewoon meteen in één keer raak! *\o/*

AM_Horses wat een mooie foto met dat luik! Zo fijn hè om lekker je eigen plekje te hebben. Vind het ook heerlijk nu stallen en alles aan huis, gewoon kunnen doen hoe en wat je zelf wilt. Zelf bepalen wat en hoeveel ze eten, wanneer trainen, naar binnen/buiten, gewoon nergens en met niemand rekening hoeven houden behalve met jezelf en de paarden natuurlijk. :))

Heeft Formidable veel gedekt dit seizoen?

Merken jullie veel verschil in gedrag bij de drachtige merries? Mijn merrie is nu 80 dagen drachtig, maar is zooooo extreem relaxed en braaf met alles, naar mijn mening veel té. :+
Bloed is perfect en nu wat meer gaan voeren in energie en eiwitten, kijken of dat verschil maakt.

Best veel met drachtige merries gewerkt en eigenlijk allemaal wel wat rustiger en makkelijker, maar zo'n groot verschil had ik nog niet eerder meegemaakt. :=

Zo dus _O-
Afbeelding

Afbeelding

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:11

meld me ook weer, vooralsnog is onze merrie drachtig gescand van Mister Diamond (was tweeling, 1 weg gehaald, andere is tot nu toe blijven zitten). Wij probeerden toch niet nogmaals dus voor nu drachtig en nu hopen dat ze volgende maand bij de scan ook nog drachtig is

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:53

Bij Ariel is nog niks te merken qua gedrag, ze is nog steeds een blij ei, en doet nog graag haar eigen ding. :')

Aftellen... Ariel nog 255 dagen en Olivia nog 299 dagen. :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 01:05

Hier een heel duidelijk verschil bij sommige merries! Kato is normaal een heel drukke merrie die van haar eigen mooi op gewicht is. Als ze dragend is verliest ze best wat op de rug en is ze niet vooruit te branden..

Andere dames merk ik niets aan en heb er zo eentje die ook niet dik wordt tot een dag of 300 en dan ook geen uier. Dus behoorlijk lastig

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:38

Poeh, ik heb dan dus weer de uitzondering op de regel van relaxtere en lievere drachtige merries. Veronia is juist krengiger naar de andere paarden en ook onder het zadel minder braaf terwijl ze normaal juist een goedzak is. Hormoontjes... }>

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:35

Kate is exact zoals Quir beschrijft... extreem relaxed... maar nu ook meer door de warmte... denk ik...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:09

De warmte helpt inderdaad ook niet mee, vandaag ook weer 38 graden... Al kan vosje wel best redelijk tegen warmte, maar nu is het wel weer heel heet.

Ze verliest ook wat spek op haar rug en ribben (ze is eigenlijk altijd heel makkelijk op gewicht te houden, soms iets te makkelijk in de zomer), maar meer voer helpt wel goed gelukkig. Wel heeft ze een bollere buik, normaal juist super strak afgetraind buikje. :+

Naar andere is ze af en toe wel heel fel, vreemde paarden slaat ze echt heeel duidelijk direct weg (en niet zo lief := ). Haar beste maatje accepteert ze wel goed, maar kan wel af en toe wat fel zijn met eten, maar slaat niet.

Maar normaal is ze super snel gestresst en gespannen (en eerder wat onderdanig naar andere paarden), nu dus niet. Ze vind alles wel best. Maar goed, laat haar maar lekker gewoon alleen een beetje zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:33

38 graden? :wow:
Hier in Nederland gelukkig koeler, hoewel het hier ook weer de 30 graden aantikt.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:21

Kate is normaal wat eerder schraal dan vet, en valt vaak terug in gewicht... nu is ze best behoorlijk om t netjes te zeggen :')

Hier vandaag ook weer 32 graden... maar ik heb niet t idee dat ze last van de warmte hebben... staan alleen wat meer in de schaduw te soezen ;)

Misschien heb ik er al 1000x overheen gelezen (als dat zo is mijn excuus) maar hoe krijg ik mijn combi in de OP?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:37

Door een pb te sturen naar een mod van informatief.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:58

yeah weer enkele merries drachtig, gefeliciteerd! :D

knappe Papa is het CP..

Zo leuk die buikfotootjes al, daar lachen we volgend jaar om als ze drie keer zo dik zijn

Hier merk ik bij mijn schimmelmerrie pas vaak verschil wat verder in de dracht. Mijn nieuwe merrie heb ik net pas en zijn haar nu aan het inrijden, is super introvert maar wil wel graag voor je werken. Ik ben benieuwd of ik verschil in haar karakter ga zien als ze volgend jaar niet meer dragend is.

Gewoon voor de leuk nog even een foto van Lotusje, nu 80 dagen drachtig en haar eigenwijze dochter :+

Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 06:59

Iedereen die het toch nog gelukt is om hun
Merrie drachtig te krijgen gefeliciteerd

Muronia. Jij bent baas hè over je eigen paard dus gewoon eisen dat ze een swap doen. Nu hoeft het niet meer maar volgend jaar gewoon bij
De eerste hengstigheid doen. Ook al is die nog vroeg in het jaar dan weet je waar je staat.

Wij verzekeren niks.

Ik zou altijd bij het kwpn registreren als dat kan. Het is misschien het duurste maar je paard is gewoon meer waard en makkelijker te verkopen. En zeg niet dat je dat nooit doet want je weet nou eenmaal niet hoe het gaat in het leven.

Hier 4 drachtig voor 2021. Laat ze allemaal nog een keer scannen eind Sept. Voor de gist verklaring. Zonde geld anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:07

Als ik al zou moeten verkopen, en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ik niet verkoop, dan zou de hoofdprijs het laatste van mijn zorgen zijn, dus daarop kies ik mijn stamboek niet.
Sowieso zou ik iemand die zo naar het papier kijkt geen geschikte eigenaar vinden.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:51

Ayasha schreef:
Als ik al zou moeten verkopen, en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ik niet verkoop, dan zou de hoofdprijs het laatste van mijn zorgen zijn, dus daarop kies ik mijn stamboek niet.
Sowieso zou ik iemand die zo naar het papier kijkt geen geschikte eigenaar vinden.

Mag ik vragen waarom? Ik als fokker kijk juist ook naar de papieren. Moet een interessante lijn zijn, niet verwant aan mijn eigen pony's, niet teveel inteelt etc..
Maakt mij dat een ongeschikte eigenaar? Ik ben juist heel goed voor mijn pony's.

De tijd vliegt, Pleun hier alweer 105 dagen drachtig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:04

Omdat als ik mijn paarden zou verkopen, ik iemand zoek die ze wil om wie ze zijn, niet om wat ze kunnen zijn. :) Anders laat ik ze nog liever in slapen.
Kijk je vooral naar de wat, dan houd je mijn paarden toch niet. Zo simpel is het. Die zijn kwa bloedlijnen het niet waard voor de meesten om met ze om te gaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:23

En als je aan iemand verkoopt met fok plannen? Dan is een papier juist wel belangrijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:44

1. Ik verkoop niet. En ja, met het leven dat ik tot nu toe geleid heb durf ik dat te zeggen. Tenzij ik dood ga blijven ze hier en als ik dood ga dan heb ik er verder toch niks meer over te beslissen gok ik. Tenminste, zo werkt dood niet voor zover ik weet.
2. De enige waarmee gefokt kan worden zal voor de meeste fokkers niet boeiend genoeg zijn. En "not worth the trouble" als je zodanig naar papier kijkt. :) Heb er met mijn merrie niet naar gekeken en zal met de nakomeling ook niet kijken naar een populair stamboek. Waarschijnlijk wordt het hier RBPS. Ik gok dat NRPS of Welsh (Cassanova is Welsh goedgekeurd dacht ik maar weet niet wat de verdere eisen zijn binnen dat stamboek) hier ook mogelijkheden zijn.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:56

Jullie hebben mij wel overtuigd/bevestigd om voor kwpn-papier te gaan. Veulen gaat wat mij betreft niet weg, dat wordt de opvolger van mijn merrie en staat aan huis in ons groepje, maar wat ik al aangaf, als het met diepvries was gelukt, had ik geprobeerd er Portugees papier bij te krijgen.
Nu een kwpn-hengst. Dan moet ik er voor mijn eigen gevoel!, vanuit diezelfde gedachte, ook gewoon kwpn-papier bij laten komen.
Die extra kosten ben ik ook al ruimschoots kwijt met 3 pogingen diepvries, dus dit kan er ook nog wel bij. En een naam met een R gaat over een hele tijd, als het veulen goed blijft gaan, ook vast wel lukken.

Ik laat eind september ook nog een controle doen voor de gustverklaring. Zeker zonde van het geld anders.

Fijn dat er nog een paar drachtig zijn. Én voor een aantal nog even spannend afwachten of nog een poging doen. Hopelijk straks ook nog mooi drachtig!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:39

Wij hebben hier ook de eerste mijlpaal. De eerste 40 dagen zijn voorbij. Nog 300 te gaan :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:53

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! Je bent er bijna angelpam! *\o/*

Wat zouden jullie dan doen met mijn 2021 veulen?
Fiore is als WPBR ingeschreven bij het WPCV (is Haflinger x Welsh Cob). Cassanova is ook goedgekeurd bij het Welsh stamboek. Dus het veulen kan ik inschrijven bij het WPCV, maar ook bij het NRPS.

Ik ga denk ik voor het WPCV, maar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen en waarom.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:03

Ayasha schreef:
Omdat als ik mijn paarden zou verkopen, ik iemand zoek die ze wil om wie ze zijn, niet om wat ze kunnen zijn. :) Anders laat ik ze nog liever in slapen.
Kijk je vooral naar de wat, dan houd je mijn paarden toch niet. Zo simpel is het. Die zijn kwa bloedlijnen het niet waard voor de meesten om met ze om te gaan.

Wauw := Ik verkoop mijn veulens veelal om het papier en omdat ze goed kunnen bewegen; dus de verwachtingen liggen hoog.
Ik wil geen papierloze paarden, al is het om te weten wat hun bloedlijn is ivm inteelt en gezondheid. 'Wild' fokken vind ik puur vermeerderen. Je weet niet eens of je bij wijze van spreken de eigen vader er op zet..

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:18

Gefeliciteerd Smeetje en CP!

Muronia, poh wat een gedoe zeg! Ik zou er inderdaad ook nog eens achteraan gaan en ze erop aanspreken... En op z'n minst toch wel een korting eisen voor volgend seizoen hoor. Ik weet niet hoe of wat handig is, maar ik zou zelfs nu nog een swap (willen) laten nemen, gewoon om mijn eigen gevoel daarin te bevestigen...

Betreft jouw stamboek kan ik niks zeggen Cynthia, ik heb me daar nooit in verdiept namelijk. Zelf ga ik mijn veulen inschrijven bij het KWPN. Zowel moeder als vader zijn KWPN. Momenteel heb ik voor volgend jaar een BWP hengst op 't oog, maar ook dan schrijf ik die van mij in bij het KWPN.
Ondanks dat de intentie is, iig voor dit eerste veulen, om hem/haar te houden wil ik toch ook de andere kant bekijken... 'Wat als ik het veulen niet kan houden' .

Goede papieren hebben het leven van mijn merrie toch wel echt gered. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:23

Vulina schreef:
Ayasha schreef:

Wauw := Ik verkoop mijn veulens veelal om het papier en omdat ze goed kunnen bewegen; dus de verwachtingen liggen hoog.
Ik wil geen papierloze paarden, al is het om te weten wat hun bloedlijn is ivm inteelt en gezondheid. 'Wild' fokken vind ik puur vermeerderen. Je weet niet eens of je bij wijze van spreken de eigen vader er op zet..

Ik heb nergens gezegd dat ze GEEN papier heeft. Ik heb gezegd dat ze voor de meeste fokkers geen interessante bloedlijn heeft. :roll: Dat is nog wel een verschil.
Denk dat een hoop paarden met goede afstamming alleen maar kunnen leren van de gangen van mijn merrie trouwens. Dus over de beweging maak ik me geen zorgen.

En ik ben vrij zeker dat ze inteeltvrijer is dan de meeste ‘lijnenteelt’ KWPN’ers. :+
Edit: of is het resultaat beter als je weet dat je ze met de grootvader dekt?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-08-20 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt