[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:45

Licht verteerbaar is gras en nat hooi.
Ik zou dus zeggen dat je dat zou voeren.
Ik snap trouwens niet wat de reden is om de darmen rust te geven door het ruwvoer weg te halen.
Meestal bij koliek halen we het krachtvoer in geheel weg en geven vele malen kleine beetjes hooi om de darmen bezigheid te geven.
krachtvoer mocht je blijven geven?
Ze eet geen krullen?
Het is ook allemaal zo ingewikkeld.
Mijn pony merrie had een maand of 2 / anderhalf voor de bevalling altijd heel veel last van koliekerige sympthomen.
Dat kwam door het veulen wat zo veel ruimte in nam.
Dat was 2-3 dagen dan was het over.
De eerste keer kwam de DA daarna niet meer.
Ik gaf geen krachtvoer meer en alleen ruwvoer.
Hopelijk houdt ze het een beetje rustig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:46

Yellomofoon schreef:
Wat jammer van de ban :(
En raar wat die paarden toch doen, kan het oogje misschien zijn door de wind of is het daar te extreem voor?

We zijn deze nacht nog 2x gaan kijken na we ze gestapt hadden en colosan hadden gegeven en het leek terug in orde. Ik vind het heel moeilijk in te schatten of ze nu dikker is geworden of opgeblazen door het gas. Over die baarmoeder verdraaiing had ik nog niet gehoord maar eergisteren had de da ze opgevoelt en heeft ze daar niets van gezegd. Wat zijn de symptomen en gaan deze ook weg en komen dan terug? Ik zal haar opbellen om het na te vragen.

Gisteren en eergisteren wou ze wel niet binnenkomen... Heel raar! De da had ook voorgesteld om met merriebrok te beginnen omdat dit lichter verteerbaar is en dan verdeelt over meerdere porties.

En hoe wordt zo'n verdraaiing opgelost?

Het zou wel kunnen want het zat niet echt fel dicht en vandaag leek het alweer weg. :? Dus misschien toch wat last van de wind oid..
*bezorgde muts he*

Jouw merrie houdt je ook lekker in de stress he?

Wb de ban van BC; die mag niet besproken worden normaal. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:48

Hoop dat je dametje snel kan opknappen Yellow, die spanning zou ik ook niet lekker vinden :(

Pris heeft steeds ene beetje ene traan/prut oogje en ik denk bij haar dat het in de tanden zit. Pony die altijd naar buiten tuurt de wind in heeft ook steeds prut oogjes. Misschien als het hoornvlies nog niet helemaal genezen is, en dan die koude scherpe wind erover??

Super trots op lieve Arie! Z'n wond is vrijwel volledig dicht gegranuleerd en er zit nog een kleine vierkante cm op de pees waar geen vlees op zit. \o/
Zonder sedatie behandeld vandaag en de knapperd was zo zoet.

Zaterdag weer wisselen en vanaf dan kijken wat we doen. Zodra alles mooi dicht is gaan we hem een keer zonder bandage zetten zodat de wond aan de lucht kan drogen. Dan een beschermend verband erom zodat hij de wond niet weer stuk maakt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:52

Geen vetramil smeren als hij zonder bandage staat.
De mijne vondt die zalf zo lekker dat ze de hele wond weer open heeft gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:53

kan zomaar Woogy...

Wat fijn dat het zo goed gaat nu me Arie! terug op de goede weg!!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:57

op het moment laat ik alles aan de artsen over, die hebben hem nu al zo enorm opgeknapt dat ik er vol vertrouwen in heb dat hij helemaal naar gezondheid wordt begeleid :)

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:04

Woogy wat fijn!!

het boek van paul de vries heb ik ook, ik weet nog dat er in 2007 een website online was, waarbij de groei van het veulen heel mooi met plaatjes enzo erbij stond beschreven, maar die kan ik nu niet meer vinden, kent één van jullie deze site??
in boeken enzo kan ik hier niet zo heel veel info over te vinden..

ohh en volgens mij heb ik gister voor het eerst lux dr veulen zien bewegen, zondag is ze 200 dagen drachtig, vind dat zelf wel erg vroeg? of is het normaal dat er dan al beweging te zien is?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:09

Bij onze kliniek hangen veel posters van embryo's vind dat zo interessant :) Ik heb ook ergens ene boek van Paul de Vries liggen, reuze interessant :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:10

Woogy dat is goed te lezen. Helaas hier ook een paard met koliek onze hengst Shah Quille liep vanmorgen nog lekker in het rond op het erf. Maar vanmiddag om een uur of twee zag ik dat het niet goed ging dus gelijk de VA gebeld die heeft hem behandelt en het lijkt voor nu beter te gaan. Nu extra duimen dat dat zo blijft want met dit weer kunnen we natuurlijk niet met de trailer mocht het echt fout gaan!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:13

we duimen!!
Wat voor koliek was het?

Onze hengst stond laatst met zand koliek, dachten dat we hem kwijt zouden raken de eerste keer dat hij het had :(

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:27

al die blessures en ziekbeelden...kan het niet gewoon NU voorjaar zijn??

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:28

O al die koliek gevallen. Wat een ellende.
Laten we hopen dat je hengst het ergste heeft gehad

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:44

Pff wat een ellende met de koliek enzo..

Hopelijk word de fout snel recht gezet met bianca al weet ik niet wat er aan de hand is.. Ik heb ook een 1e OW een paar maanden geleden te pakken gehad :P was wat mij betreft niet nodig, maar als iemand het bloed onder je nagels haalt moet je toch netjes blijven reageren was modjes letterlijke reactie.. Dus wie weet waarom het is, misschien wel iets heel stoms.. :P

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:01

Inmiddels de da gebeld en ze was 100% zeker dat de baarmoeder niet verdraait was. En krachtvoer mocht ook niet meer, smorgens niet, pas savonds mocht ze terug krachtvoer. Nu gaan we dit verdelen over 3 porties en hooi krijgt ze ook in 3 porties maar ik denk dat dit te veel is voor haar. Is ook zo'n paard dat blijft eten tot ze bomvol zit. Hopelijk lost dit het probleem op... Ben echt geen fan van fokken zo!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:02

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:31

danku!! die sites zocht ik!! stonden niet meer bij favorieten ivm nieuwe pc :P

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:33

Als paarden onbeperkt ruwvoer ter beschikking hebben stoppen ze vanzelf met over eten.
Kan je niet een slowfeeder ophangen zodat ze altijd ruwvoer heeft?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:41

Hier stoppen ze iig vanzelf. :) Als ik aankom staan ze vaak niet aan de bak ondanks dat die altijd nog 1/4e vol is.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:59

Ik sta op een pensionstal dus ik kan niet zomaar alles veranderen natuurlijk. Ze krijgt echt genoeg ruwvoer en die slowfeeder waren we van plan om tijdens het einde van de dracht te geven. Enkel ik ben niet zo voor netten ophangen, daar heeft ze al eens een keer in vast gezeten... Ik zou het gewoon op de grond leggen, dat werkte tijdens haar stalrust ook goed voor haar. Wij gaven ook nog bietenpulp en extra luzerne bij. We gaan dus minderen met krachtvoer en dan naar behoefte ruwvoer geven.

En casu stopt ook vanzelf maar dan is ze echt suf van zich rond te eten...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:39

Ik sta ook op een pensionstal.
Ken dus wel het probleem dat je niet onbeperkt kan doen wat je zou willen.
Maar heb gelukkig toestemming om een slowfeeder net op te hangen.

Deze hang ik 1x per dag vol op.
En daar heeft ze dan de hele dag genoeg aan.
Daarnaast krijgt ze tijdens de voer rondes (7:00/12:30/16:00/22:00) nog wel een klein beetje.
Anders blijft ze staan hinniken omdat ze over geslagen wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:40

Vanwaar heb je dat net pp?

Ik heb gewone hooinetten maar daar trekken ze nog alles poepsimpel uit en ze knoeien er enorm mee...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:46

Ik heb dezelfde netten, van de welkoop ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:55

Lis is een slechte eter, dus heb eerder moeite er genoeg in te krijgen dan dat ze te veel eet. Sinds ze niet meer in de sport loopt (3 jaar) is ze wel wat aangekomen, maar niet schrikbarend.

Yellomofoon, voer je rijk kuil of arm hooi? Als ze koliekgevoelig zijn zou ik eerder arm hooi kiezen, van het krachtvoer af en indien nodig een beetje zemelen met een scheutje olie erdoor bijvoeren.

Intussen gaat met Lis (en mij) alles zn gangetje. Lis doet inmiddels alweer vrij weinig. Met mn bijrijdster nog wel wat bakwerk, maar met mij alleen nog lange teugelbuitenritjes. Ik ben zelf ook vrij druk met mn opleidingen, dus het komt me niet verkeerd uit zo...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:04

Ik heb deze van de Epple Jeck. Daar hebben ze een kleine en grote maat.
Dit is een grote. Maar zag nu vandaag bij de ruitersport zaak dat ze daar ook netten met kleine maas hebben van Harry's Horse.
Ze zijn inmiddels dus wel wat makkelijker te krijgen.
Moet zeggen dat ik toen ik begon met netten wel het idee had dat ze alles op at.
Maar nu niet meer.
En deze merrie wordt dik van de lucht.
Maar dik is ze nu niet.

Olie is trouwens heel goed voor koliek gevoelige paarden.
Zemmelen met olie is inderdaad een goeie

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:08

Leuk dat het goed gaat met Lis, houden zo ;)

Bedankt voor alle adviezen! We hebben net het een en ander besproken ivm casu's voerbeleid. (Oa zo goed als geen krachtvoer) Zijn net een klein half uurtje gaan stappen en ze is nog wel minder brutaal maar ze had toch weer meer zin om te eten. Haar hooi was ook helemaal op! (Gisteren en eergisteren was dit niet zo)
Casu krijgt enkel hooi ipv kuil. Daar wordt echt heel goed rekening mee gehouden! Hoeveel hooi kan je in die slowfeeder steken? Wij hebben netten van 3cm mazen waar we 3 a 4 plakjes inkregen, zo kreeg ze in haar herstelperiode 2 slowfeeders en dan nog 2x een berg hooi van zo'n 1,5 a 2 plakjes en dan stond ze nog niet onbeperkt.
Ik hang ook niet zo graag netten op door het verkeerd afslijten van de tanden en vermits casu een luchtzuiger is moet daar ook extra rekening mee gehouden worden.

Hele handleiding heeft die van ons ;)

Nog een vraagje: wat heeft merriebrok dan voor nut buiten melkproductie stimuleren?