[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:36

ja hier net zo, altijd op tijd betaald, nooit problemen, maar dat was schijnbaar teveel werk (had er 3 in pension staan daar), toen maar alles weggehaald, zowiezo die merrie. leek me niks om daar te moeten bevallen. kreeg voor de winter nog bericht of ik het veulen er in opfok wou >;) grote groepsbox, paar veulen en oude pony die eigelijk niks van voer mocht krijgen ivm hoefbevangenheid, dus de rest kreeg ook niks, gevolg veulens kregen niks binnen en groeiden amper. 8)7 dit is wat ik heb van horen zeggen, blij dat ik dat nooit gedaan heb.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:17

Spijtig als dat allemaal zo moet lopen. Was ook nogal een tijd toen hoor,ik werkte nog maar net en was gaan samenwonen en moest dan ineens een plek voor volgende winter vinden,voor 1 paard en 1 veulen.
Maar met wat durf is dat allemaal goedgekomen en ik heb ze sindsdien altijd in eigen beheer gehouden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:50

Tot een jaar of 15 terug had ik de paarden ook op pension staan en fokte ik ook. Maar het grote voordeel was daar dat juist de pension eigenaar fokker was en er wat pensionklanten bij ging doen. Daar komt ook mijn liefde voor fokken vandaan.
Ging van jongs af aan ook altijd met hem mee, naar keuringen, hengsten bekijken, mee als de merries gedekt moesten worden enz. En natuurlijk het waken en de bevallingen.
Toen ben ik ook met eigen merries gaan fokken maar dat liep pas echt uit de hand toen de paarden aan huis kwamen :+

Hier krijgen de merries trouwens ook onbeperkt hooi. Maar voor een aantal is dat nog geen plekje per dag wat ze op eten. Nu lopen ze overdag ook nog wel op een wei met veel gras, dat scheelt ook natuurlijk.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:39

Ik heb hier totaal geen gras meer.. De merries krijgen een grote bak per dag met 8 merries ongeveer één plak van de grootste plastic balen per dag en toch heb ik er 2 merries(net die dragend zijn) tussen zitten die niet helemaal op hun gewicht zijn(net dat ruggetje erop). Ga ze nog maar een keer extra ontwormen..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:11

Daarom krijgen ze hier ook pulp bij. Dat vult de rug goed :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:39

Gisteren wilde ik even rustig een paar rondjes stappen in de besneeuwde bak. Raven dacht daar anders over en bokte me er zo vanaf.
Ze bokt anders nooit, dus voor mij was dit het teken dat ze met zwangerschapsverlof gaat en we alleen nog grondwerk gaan doen en wandelen en ze mag als handpaard mee.

Hier krijgen ze 's morgens een flinke bult hooi om 7 uur en dan gaan ze om 9 uur naar buiten. Daar krijgen ze rond 1 uur 's middags nog beiden een flinke pluk en dan 's avonds bij het binnenkomen nog een flinke bult en een klein schepje muesli aangevuld met vitaminekorrels. Als ik dan laat nog even de hond uitlaat ligt er meestal nog de helft van het hooi.

Ze krijgen hier dus niet onbeperkt dan kan ik ze echt de berg af rollen en het is ook zeker geen rijk hooi (grof en stengelig). Nou wordt Raven ook snel erg dik, toen ik haar in 2010 in Amerika kocht was ze zeker 100 kg. te zwaar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:48

Ik heb mijn merrie ook in pension staan en ben meer als tevreden. Ze krijgen hier standaard 3 keer ruwvoer en 3 keer krachtvoer. Ik betaal nog bij voor 1 keer extra ruwvoer dus ze krijgt 4 keer heel ruim. Ze krijgt bij haar krachtvoer ook nog 3 keer 2 flinke handen luzerne dus ze komt niks te kort! Krachtvoer koop ik zelf en zet ik in bakjes klaar per dag ideaal.

Mijn merrie word door de pensioneigenaresse prima in de gaten gehouden en waarschijnlijk gaat ze nog een grotere box voor me maken of anders tijdelijk die van haar eigen grote paard van ruim 1.80 afstaan.

Ook heeft ze hier tot zondag in de wei gelopen met haar eigen 2 merries terwijl de andere allang op de paddock staan.

Ik ben wel op zoek naar iets anders aangezien ik na de dracht alleen nog maar buiten en in het bos wil rijden en deze stalling heel luxe is voor sportpaarden en ik graag wil dat ze meer buiten komt in de winter.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:46

Hier ook de paarden aan huis, staan 24/7 buiten en krijgen nu 2 x 15 kg hooi per dag, heb ook nog wat gras staan maar daar zit natuurlijk niets meer in.
Straks als het echt kouder wordt krijgen ze 2 x 30 kg hooi.
Op de pension stal waar ik vroeger stond al eens een veulen gekregen (niet van Casa, andere merrie die we drachtig hadden gekocht) juist vlak voor de bevalling daarheen gegaan omdat ze op de vorige stal waar ik ook met Casa al 2 jaar stond ineens moeilijk gingen doen, en dat terwijl we voor aanschaf van de merrie overlegd hadden of het mogelijk was!
Vrij snel na de bevalling Casa toen ook naar die stal gebracht toen er plek was en daar nog een paar jaar met heel veel plezier gestaan. (tot onze verhuizing naar Frankrijk)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:01

Hier krijgen ze onbeperkt voordroog en hooi.
Whisper krijgt nu 2 volle scheppen muesli.
Whis eet af en toe wat minder voordroog of hooi op het moment, maar had ff gegoogled dat dat kan zijn bij sommige drachtige merries.
Ik hou het goed in de gaten, maar ze is flink genoeg.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:19

Patrick klopt dat zij mijn dierenarts ook ze laten de darmen legen zo dat veulen meer ruimte heeft

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:28

Ik heb ze ook aan huis, kan dus voeren wanneer ik dat wil en dat bevalt me goed.
Ik voer op het oog, veel ruwvoer. Voer 6 keer per dag.
Soms als ik niet thuis ben dan krijgen ze meerdere maaltijden ineens in hun stal.
(portie hooi tesamen met bv. bietenpulp).
Krachtvoer geef ik 1x per dag.
Dames doen het er goed op.

Polleman 15 kg en nog honger komt echt vaker voor.
Cantate kan ook de hele dag eten eten en nog eens eten.
Tenna daarentegen laat rustig wat liggen voor later.

Goed naar de merries kijken vind ik het meest belangrijk.
En aan de hand daarvan voeren.
Maar dat is op een pensionstal natuurlijk een stukje lastiger.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:17

Sorry Barrye, ik woon over de grens bij Coevorden maar ken Dante niet.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:45

waaraan merk je eigenlijk als je merrie meer voer nodig heeft?

roosje is weer heerlijk in de oorlog met haar hormonen :')
maar gelukkig heeft ze nu ook weer lieve dagen ertussen *\o/*

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:13

polleman schreef:
Bonnieaw hoe heeft je merrie het gedaan op de keuring?

Niet heel slecht, ook niet goed haha... 2e premie. Liep wel als 3e als ik me goed herinner van de 11 3-jarige merries dus ik was wel trots! De verbeter punten die ze aangaven is toevallig precies wat de hengst wel in huis heeft. (Heb de dekking gewonnen, niet zelf hengst gekozen).

Ik sta ook op een pensionstal en we hebben hier meerdere grote merrieboxen. Ze staat nu nog in een normale, maar ik denk dat ik haar de laatste maand verhuis. Voer moeten we zelf klaarzetten en dat gaat eigenlijk altijd goed. Ze hebben haar op mijn verzoek een tijd extra ruwvoer gegeven maar hier ben ik weer mee gestopt omdat ze erge stalbenen kreeg (nu dus ook weer over).

Wat ik wel heel jammer vind is dat ik dit jaar de enige ben met een drachtige merrie, wat betekend dat het veulen dus ook de eerste tijd alleen met moeder en evt een ander volwassen dier staat en dat hij/zij daarna dus weg moet voor de opfok. Mijn paardje heeft nog een 2e huis (poelenburgh in schoorl) en ook daar geen drachtige merries helaas.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:54

Quibje, ik voer altijd op het oog. Vallen ze te veel af? Dan meer voer. Worden ze te vet? Dan minder voer.

Bonnieaw, dat is wel heel jammer ja als het veulentje straks geen maatje heeft.
Ze leren zoveel van het spelen met andere veulentjes.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:17

Mexx krijgt ook meer hooi, en een halve schep extra muesli op een dag, ze heeft het echt nodig merk ik, ze werkt ook harder, en binnenkort gaan er weer 5 trainingen beginnen van onze Kring, dus dan moet ze weer hard werken. :)

Ik kan het veulentje nog niet voelen, maar ik zie wel dat als ik gereden heb, dat hij heel bewegelijk is, ik zie dat nl aan Mexx haar houding en reactie.
Mexx is extra gevoelig, en dan staat ze met haar hoofdje omhoog en oortjes een beetje naar achter, en dan bibbert haar buik af en toe.

Volgens mij heeft ze echt zoiets van; wat zit er nou in mijn buik te rommelen?! :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:26

haha mooi hoor, hier werkt pony al lang niet meer, maarja ze is ook nog best jong, dusja van mij hoeft ze niet teveel in een keer te doen. we nemen het mennen straks wel weer op als beeb eraf is.
Mooi pak sneeuw hier. Niet handig mss, maar ik heb vakantie en hoef de weg niet op :). sneeuwt nog flink door hier ook. Straks maar even foto's maken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:55

A.F. Shanaya x S.A. Tawfiq - 1 januari - 315 dagen drachtig (merrie) (torsio op 238 - mastitis L op 257 +/- 1 week)
S.A. Mawiyah x S.A. Tawfiq - 1 januari - 314 dagen drachtig (merrie) (acute oedeem of hernia op 296 LA klein "lendewervels" +/-10-14 dgn)
Ramaylla E.S. x S.A. Djamal - 1 januari - 311 dagen drachtig (hengst)
S.A. Emira Arabia x ZK Kuray - 8 februari - 273 dagen drachtig (merrie)
Njadien x ZK Kuray - 10 februari - 271 dagen drachtig (merrie)
Xenah x ZK Kuray - 9 mei - 180 dagen drachtig (merrie)
Firenza x ZK Kuray - 14 juni - 145 dagen drachtig (hengst merrie)

over 26 dagen is het 1 januari _/-\o_

geen ontwikkeling nog... We krijgen een echte winter met alles dikker in het haar dan de afgelopen 2 winters en geen uierontwikkeling of enige tekenen dat ze op het eind lopen :P

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:07

Cemlys schreef:
haha mooi hoor, hier werkt pony al lang niet meer, maarja ze is ook nog best jong, dusja van mij hoeft ze niet teveel in een keer te doen. we nemen het mennen straks wel weer op als beeb eraf is.
Mooi pak sneeuw hier. Niet handig mss, maar ik heb vakantie en hoef de weg niet op :). sneeuwt nog flink door hier ook. Straks maar even foto's maken.

Hoe oud is je merrie?
Mijn merrie 7jr, wilde eigenlijk nog mn Z debuut maken, maar denk niet dat dat er nog van gaat komen (aan haar omvang te zien), we doen ons best, maar wat niet lukt, lukt niet hoor.. gezond- en welzijn van het dier staat op nummer 1. :)

SA: dat gaat opschieten!!! :D
Mexx is ook op een sneeuwdag geboren! Maar dat was wel 10mrt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:11

4 nu. maar vorig najaar met 3.5 wel flink gemend (al viel dat ook weer mee hoor, haha, een keer in de week vrij zware les, kon ze eigelijk amper uitrijden), en dan vaak nog een keer recreatief bos in, of buitenrijden. maar ze is gewoon zwaar al, en ze is natuurlijk haar sportconditie ook compleet kwijt, door gebrek aan tijd om te trainen en derg. Beetje rotjaar aangaande paarden, maar het roer beetje omgegooid, hoop dat ik nu qua werkdruk een stuk beter zit en eindelijk weer een normaal een paar uurtjes van mn hobby kan genieten per week, en hoop dat alle ongeluk in 2013 beetje uitblijft.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:11

Hier ook een aardig pak sneeuw en het blijft maar door sneeuwen! :D
Uiteraard net nu (weer) de verwarming kapot dus ik kan voor de 3e keer deze week op een monteur wachten :roll:

Vandaag zit ook Amy op de 200 dagen. Het nakomertje :P
Isis zit nu op 266 dagen en heeft in de ochtend serieus al wat zucht voor/in het uier wat ze overdag nog makkelijk weg loopt. Maar het verschil met 's ochtends en eind van de middag als ze weer op stal komt is al goed te voelen.
Ik gok dat ze weer haar eigen planning aanhoudt en zo rond de 300-310 dagen gaat dragen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:13

begint wel voor een paar heel dichtbij komen nu. We zijn ook al december, binnenkort dag oudejaar! :) en eens we januari zijn vliegt de tijd vooruit. zeker als de eerste veulens dan ook komen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:14

jippie 200 dagen
ben nu weer wat meer met roosje aan het doen (longeren enzo) lijkt dat ze daardoor lekkerder in haar velletje zit
SA ben bijna jaloers, bij jou gaat het bijna beginnen ;)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:27

Hier sneeuwt t niet zo erg als bij jullie, ligt een klein laagje op de grond,
helaas was ik weer te laks geweest met het omleggen vd winterbanden, dus kwam ik vanmorgen nauwelijks de afrit af.
Vanavond moeten we naar concert van Chris Brown in Amsterdam, dus hebben we gelukkig nog winterbanden kunnen regelen, want dit schoot niet op, glibber.. de glibber...

Vandaag is de uitvaart van MariekeA, vreselijk zeg...

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:33

Wat was de reden van een aantal van jullie om zo vroeg al te dekken? Is het niet fijner als ze direct t land op kunnen in het voorjaar? (Ik ben nieuw tot de 'fokkerij' ;) dus het is puur nieuwschierigheid.

Ik heb gister voor het eerst echt een poos mijn handen op m'n merrie haar buik gelegd, ze vond het heel fijn (het is zo'n schatje!), maar niks gevoeld of gezien, denk dat het daar ook nog iets te vroeg voor is voor ons. Het lijkt wel of haar uier iets gezakt is, veel groter lijkt hij nog niet.