[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:22

Bij mij is het makkelijk, ik ga gewoon uit van een schimmel veulen, vos geboren met veel wit ;) of heel mss bruin, voor de rest als het wat anders is, big surprise, maar kans op een schimmel is denk ik het grootst.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:28

Tja, ik wil perse weten wat eruit kán komen. Kan ik tenminste alvast een naam bedenken :Y)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:28

_O-

Weet je of de hengst homo- of heterozygoot is voor zwart? Als hij vos-nakomelingen heeft gegeven, of één van zijn ouders is vos, dan is hij heterozygoot.
De hengst is bruin, dus heeft sowieso agouti, maar homo- of heterozygoot? Als je dat niet weet, vullen we 'onbekend' in.
Misschien kan de hengstenhouder bovenstaande vragen beantwoorden. Hoewel voor het homo- of hetrozygoot voor zwart voldoende is om te weten of één van zijn ouders, of één van zijn nakomelingen vos is.

Ook voor de merrie moeten we weten of zij het agouti-gen draagt. Heeft ze eerder nakomelingen gehad? Zo ja, met wat voor hengst wat voor kleur veulen? Misschien kunnen we daar iets uithalen..

Hoe meer factoren je niet weet, hoe vaker je 'onbekend' in moet vullen en hoe meer je kansen in de calculator verspreid worden.
Als je bijvoorbeeld voor agouti bij de merrie 'onbekend' invult, gaat hij het uitrekenen zonder, als heterozygoot én als homozygoot.
Je snapt dat er dan meer opties uitkomen dan als je weet of ze het gen draagt (en zo ja, homo- of heterozygoot).
Weet je de ouders van de merrie?

Enne, als je alleen de agouti-test in Engeland zou doen, ben je ongeveer € 20,- kwijt. Dat valt mee, toch? :9

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:39

nou.. ik ben een kind van 13 dat afgelopen weekend met de kermis haar geld is kwijtgespeeld :+
De hengst heeft bij ons op stal alleen maar bruine nakomelingen. dus kan ik uit de tekst halen dat het een homozygoot is. de merrie heeft nog niet eerder nakomelingen gehad.
of ze het agouti-gen heeft weet ik niet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 07:26

Cynthia82 schreef:
Heeft de hengst zwarte manen (en staart)? Dan is hij geen vos.

Op één van de vorige pagina's zei ik dat ik zou laten weten wat de test bij VHL kost. Ik lees net in een oud topic dat ik voor het 'totaalpakket' € 2,50 meer moest betalen dan wanneer ik haar op één gen (in mijn geval agouti) zou laten testen.
Ik was in totaal € 90,- kwijt.
Dit voor degene die het nog willen weten, want Peterina heeft al aangegeven dat het in Engeland goedkoper is. Alleen lees ik net dat het in Engeland € 20,- per test is, dus zodra je je paard op 5 punten of meer laat testen, ben je in Nederland goedkoper uit.

Vanaf de vierde post in dit topic staat wat informatie over het sabino-gen:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=974510&&start=275

Ja, die test hebben wij idd ook gebruikt voor een van onze merries om te testen of ze homozygoot is... Werkt op zich prima, uitslag was er binnen 1 of 2 weken en ze sturen zelfs een certificaat mee :+

Ik vond het niet verkeerd! We gaan de veulens daar volgend jaar ook laten testen (maar wij testen maar op 1 punt, dus dat scheelt natuurlijk wel!)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:37

maar waarom test je eigenlijk?je veranderd er de uiteindelijke uitkomst toch niet mee(dan bedoel ik t veulen)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:22

Snoevie schreef:
maar waarom test je eigenlijk?je veranderd er de uiteindelijke uitkomst toch niet mee(dan bedoel ik t veulen)

Nee, dat verander je er niet mee, maar er zijn mensen die het leuk vinden om te weten, zodat ze qua kleur van het veulen wat meer zekerheid hebben.
Zeker bij hengsten wordt het vaak gedaan.
Neem mijn voorbeeld, ik wil graag een valk en ik heb een Haflinger. Met een perlino-hengst die homozygoot is voor zwart heb ik een grotere kans op een valk, dan met een perlino-hengst die heterozygoot is voor zwart.

@ Agarcia: als de hengst alleen maar bruine veulens heeft gegeven heb je nog geen zekerheid. Vos is recessief, wat betekent dat je twee vosgenen (ee) nodig hebt (dus 1 van papa en 1 van mama) om een vos te krijgen. Als de hengst homozygoot is voor zwart (EE) heeft hij geen vosgen (e) en zal hij altijd het 'zwartgen' (E) doorgeven. Het veulen heeft dan dus al E van papa en wat zijn moeder ook doorgeeft (E of e) hij kan nooit vos (ee) worden.
Als de hengst heterozygoot is voor zwart (Ee) kan het zijn dat hij per toeval iedere keer zijn 'zwartgen' (E) heeft doorgegeven, of als hij zijn vosgen (e) doorgaf, het veulen het 'zwartgen (E) van de moeder kreeg.
Als hij wel een vos-nakomeling had gehad, had je zeker geweten dat hij heterozygoot was, want dan had hij (e) doorgegeven, aangezien vos (ee) is. Snap je?

Je zal dus zowel bij het vosgen, als bij agouti van de hengst 'onbekend' in moeten vullen en bij de merrie bij agouti 'onbekend'.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:33

Snoevie schreef:

Omdat wij de homozygote beestjes aanhouden en de heteroygote voor verkoop beschikbaar stellen...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:05

AGarcia schreef:
ojha. blond :Y)

Hengst: bruin 4 witte voetjes bles
Merrie: vos stekelharig links voor 1 wit voetje, sneb, wittekroonrand rechts achter, kolletje

Ik heb dus écht geen geld voor zo'n test.
Peterina? :D

Hengst is: Ee A? en sabino ...
Merrie is: ee, sabino ...

Combinatie: Ee A? SB1sb x ee ?? SB1sb
- zwart effen of met veel wit
- 50% kans vos effen of met veel wit
- bruin effen of met veel wit

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:12

Daisy, afgaande van de beschrijving, zou Sabino kunnen zijn.

Op dit moment kan je maar op 1 sabino gen testen, Sabino 1 (SB1), maar er is al bewijs dat er minstens 4 sabino interactive genen bestaan. Ze vinden en VASTLEGGEN zodat er DNA tests op gedaan kunnen worden is iets anders. Probleem is ook dat deze genen heel erg verbonden zijn het White gen (Wit gen) EN in-uterus en ex-uterus condities.

Waarom testen op kleur ? ... in bepaalde rassen kan je specifieke afwijkening en aandoening uitsluiten door te testen. Deze aandoening zijn kleur verbonden. Frame Overo Paint eigenaren, bijvoorbeeld, moeten (m.i. verplicht) testen op O.L.W.S. wat dodelijk is voor veulens.
Natuurlijk ook als je een goede basis fokmaterieel hebt en je bent gezegend met ook nog kleur, dan wil je idd het homozygoot bijhouden om zo je toekomst te verzekeren. Ook een reden waarom oa cremello's zo moeilijk zijn om aan te komen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:15

Ingewikkeld al die kleurenberekeningen. Ik heb me laten vertellen dat Aaf een vos of een palomino kan krijgen (50/50), maar is dit echt zo?
Kom er niet echt uit op die site, wie heeft zin om het eens voor me te proberen?

Aafke is een licht stekelharige vos met brede bles, voor 2 sokjes en achter 2 witte benen. Haar ouders zijn beide vos, moeder waarschijnlijk stekelharig (van horen zeggen, weet ik niet zeker).
Paps van het veulen is palomino (bles, 4 witte benen) en hij komt uit een koffievos vader en een schimmel/grijze moeder (weet niet welke kleur moeder bij geboorte had).

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:49

Jippiie! ik ben blij met de uitslag!
nu nog wachten op eindmaart! ik ga in de week dat ze onrustig word enzo ALLES afzeggen en alleen naar mendy toe!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:36

Suelza schreef:
Snoevie schreef:

Omdat wij de homozygote beestjes aanhouden en de heteroygote voor verkoop beschikbaar stellen...

okee vandaar!is dat gunstiger voor de fok oid?

ik ben een oenemeloen op dat gebied,sorry voor de vragen,haha

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:45

YSR1971 schreef:
Ingewikkeld al die kleurenberekeningen. Ik heb me laten vertellen dat Aaf een vos of een palomino kan krijgen (50/50), maar is dit echt zo?
Kom er niet echt uit op die site, wie heeft zin om het eens voor me te proberen?

Aafke is een licht stekelharige vos met brede bles, voor 2 sokjes en achter 2 witte benen. Haar ouders zijn beide vos, moeder waarschijnlijk stekelharig (van horen zeggen, weet ik niet zeker).
Paps van het veulen is palomino (bles, 4 witte benen) en hij komt uit een koffievos vader en een schimmel/grijze moeder (weet niet welke kleur moeder bij geboorte had).

Jij hebt inderdaad 50% kans op vos en 50% kans op palomino.
Zowel de merrie als hengst zijn homozygoot voor vos (ee) (een palomino is namelijk een vos met 1 creme-gen).
Dus jouw veulen wordt in de basis een vos. De vraag is alleen of het veulen het creme-gen van de vader meekrijgt of niet (die kans is 50%, omdat paps een palomino is en dus 1 creme-gen heeft).
Waarschijnlijk is je merrie ook sabino (vanwege de stekelharigheid, brede bles en witte benen).
Ik lees verschillende theorieën over of aftekeningen altijd door sabino komen of niet. Sommige theorieën zeggen dat alleen veel wit (dus brede bles, stekelharigheid en hoge witte benen, in jouw geval, door sabino komen).
Andere theorieën zeggen dat alle aftekeningen (dus ook kolletje, snebje, witte kroonrand) door sabino komen.
Peterina, welke theorie is in jouw opzicht de juiste?
Ik denk dat jij 50% kans hebt op een veulen met veel wit.

O, en Peterina, klopt mijn denkwijze over dat het niet zeker is of de hengst van AGarcia homo-of heterozygoot is voor zwart niet? Aangezien jij aangeeft dat hij Ee is, waar maak jij dat uit op? Ik leer graag :D

@ Snoevie, ja, dat is gunstiger, omdat je, zoals Peterina zegt, de kans bepaalde afwijkingen (waarvan sommige zelfs dodelijk zijn, zoals O.L.W.S.) kunt uitsluiten als je weet of het paard bepaalde genen wel/niet bezit.
Daarnaast zullen mensen, als ze verschillende hengsten op het oog hebben die qua bouw bij hun merrie passen, en ze willen ook nog graag een bepaald kleurtje, eerder kiezen voor de hengst bij wie ze de grootste kans op die kleur hebben, en dat weet je dus alleen als de paarden getest zijn.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 10-10-10 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:47

poeh moeilijk allemaal!

fjordenkleuren zijn makkelijker :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:50

Ik kan alleen maar homozygoot bont krijgen, en zwartbont
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:55

De hengst waardoor mijn merrie gedekt is is bruin, heeft vnl dit jaar bruine veulens gegeven (al dan niet schimmel), maar er lopen ook zwarte nakomelingen van rond. de een met meer of minder aftekeningen. Mijn merrie is vos geboren, schimmel, met veel witte aftekeningen (brede bles, hoge witte benen), maar is dit bij een schimmel ook sabino te noemen? Haar eerste veulen was volgens mij donkervos (heb maar 1 foto, dus niet altijd makkelijk af te leiden), volgende veulen volgens mij ook vos geboren, 3de veulen ook lichter vos, met heeeel veel wit, heel erg grillige aftekeningen ook. Nummer 2 en 3 zijn in elk geval schimmel geworden. Maar hoe zit het nu met vos en agouti, is vos dominant over agouti? Ik verwacht dus heel waarschijnlijk een veulen met veel wit ;) (joehoe!) en ik vermoed vos en schimmel.

Mijn jongste merrie zal echt een complete verassing worden, ik kan nl echt niet uitmaken welke kleur zij bij de geboorte had. Als iemand suggesties heeft ;)
http://www.staltervake.be/admin/uploads ... %20020.jpg
Moet ik daar nu bruin in zien?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:02

Dank je Cyntha82!
Hoop op veel wit, vind ik erg mooi. Vos of palomino maakt me niet zoveel uit. Palomino misschien meer "speciaal", maar vos vind ik ook altijd prachtig. We wachten rustig af...

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:09

Hoihoi! :)

Tijdje niks gepost, wel meegelezen :)

Kan iemand mij helpen met de kleuren? De hengst is zwartbont (zijn moeder is Fries, dus homozygoot zwart) en papa is een bonte Kwpn (ik denk homozygoot bont).

Mijn merrie is zwart. Haar moeder is een zwartbonte Tinker (dus homzygoot zwart) en haar vader is een koffievos. Zijn vader is weer een gewone vos.

Help :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:12

zitake schreef:
De hengst waardoor mijn merrie gedekt is is bruin, heeft vnl dit jaar bruine veulens gegeven (al dan niet schimmel), maar er lopen ook zwarte nakomelingen van rond. de een met meer of minder aftekeningen. Mijn merrie is vos geboren, schimmel, met veel witte aftekeningen (brede bles, hoge witte benen), maar is dit bij een schimmel ook sabino te noemen? Haar eerste veulen was volgens mij donkervos (heb maar 1 foto, dus niet altijd makkelijk af te leiden), volgende veulen volgens mij ook vos geboren, 3de veulen ook lichter vos, met heeeel veel wit, heel erg grillige aftekeningen ook. Nummer 2 en 3 zijn in elk geval schimmel geworden. Maar hoe zit het nu met vos en agouti, is vos dominant over agouti? Ik verwacht dus heel waarschijnlijk een veulen met veel wit ;) (joehoe!) en ik vermoed vos en schimmel.

Mijn jongste merrie zal echt een complete verassing worden, ik kan nl echt niet uitmaken welke kleur zij bij de geboorte had. Als iemand suggesties heeft ;)
http://www.staltervake.be/admin/uploads ... %20020.jpg
Moet ik daar nu bruin in zien?

Ik denk dat dat merrietje bruin is ja, maar sowieso schimmel.
De aftekeningen komen van het sabino gen, ook als een paard schimmel is.
Ik weet niet of je het zo zegt, dat vos dominant is over agouti, maar ik denk dat je wel bedoelt hoe het werkt; Agouti toont zich namelijk niet op een vos-paard.
Agouti maakt van een zwart paard een bruine (waardoor het zwarte teruggedrongen wordt naar de 'uiteinden van het paard; manen, staart, benen en punten van de oren).
De hengst is in ieder geval niet homozygoot voor agouti, aangezien hij ook zwarte nakomelingen heeft. Als hij wel homozygoot was geweest (AA), had hij altijd 1 agouti-gen doorgegeven en aangezien agouti dominant is, komt dit gen ook in heterozygote vorm tot uitdrukking en zou elke 'zwarte' nakomeling van hem bruin worden door de aanwezigheid van dit gen.
Weet je niet of het eerste veulen schimmel is geworden? Als die vos is gebleven, is je merrie heterozygoot voor schimmel, zo niet, kan je het niet zeker weten, aangezien schimmel dominant is.
Ik zou bij de berekening dan maar uitgaan van heterozygoot voor schimmel, wel sabino, en homozygoot vos (ee)

@YSR1971. Ik hoop met je mee op veel wit, hoop jij dan ook voor mij mee? Ik vind veel wit zooooooooooo mooi!! Ik heb alleen maar kans op 'bijzondere' kleurtjes, al hoop ik het meest op valk, maar palomino of smokey black is ook leuk!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:27

jullie hebben allemaal kans op zoveel kleuren en typen :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:29

Ooee.. nu word ik nieuwschierig en leergierig.
Kan iemand een schema maken / vertellen hoe het allemaal zit?? :Y)

*mag uiteraard ook in PB maar ik denk dat er nog meermensen in dit topic zijn die het willen weet* :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:30

Leuk dus waarschijnlijk 2 merries met het sabino gen en dus waarschijnlijk ook veulens met veel wit. Ik bedoel idd dat agouti zich niet toont op een vos. Dus waarschijnlijk heeft hij dus 1 agouti gen, en mijn merrie een vosgen (in elk geval 1), dus grote kans dat het veulen vos wordt, met wit hoofd en benen haha. en daarna jammer genoeg schimmel wordt, ik weet nl niet of veulen 1 schimmel geworden is of niet, kan echt niks over dit veulen terug vinden, dus mss eens op zoek gaan, ben nu wel benieuwd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:37

nou ik vind het allemaal wel ingewikkeld hoor :D

Ravina is op dag 139 vandaag,en heeft nog ffies 192 en 193 punten gehaald in de B vandaag,jury was erg over haar te spreken :)

ze is erg fit,en er is nog niet gek veel te zien aan haar buik

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:41

hier gaan er ook nog wedstrijden plaats vinden, tenminstee.... als er een zwaardere auto is. Maar ik weet toch wel dat ze met wedstrijden of andere belangrijke bezigheden toch wel voor je door het vuur gaat. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om ;) Haar gedrag is wel veranderd. In de wei wat dominanter tegen de Welsh K en wanneer ik er bij ben al helemaal. Ze word een beetje afhankelijk.