Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cynthia82 schreef:Heeft de hengst zwarte manen (en staart)? Dan is hij geen vos.
Op één van de vorige pagina's zei ik dat ik zou laten weten wat de test bij VHL kost. Ik lees net in een oud topic dat ik voor het 'totaalpakket' € 2,50 meer moest betalen dan wanneer ik haar op één gen (in mijn geval agouti) zou laten testen.
Ik was in totaal € 90,- kwijt.
Dit voor degene die het nog willen weten, want Peterina heeft al aangegeven dat het in Engeland goedkoper is. Alleen lees ik net dat het in Engeland € 20,- per test is, dus zodra je je paard op 5 punten of meer laat testen, ben je in Nederland goedkoper uit.
Vanaf de vierde post in dit topic staat wat informatie over het sabino-gen:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=974510&&start=275
Snoevie schreef:maar waarom test je eigenlijk?je veranderd er de uiteindelijke uitkomst toch niet mee(dan bedoel ik t veulen)
AGarcia schreef:ojha. blond
Hengst: bruin 4 witte voetjes bles
Merrie: vos stekelharig links voor 1 wit voetje, sneb, wittekroonrand rechts achter, kolletje
Ik heb dus écht geen geld voor zo'n test.
Peterina?
Suelza schreef:Snoevie schreef:maar waarom test je eigenlijk?je veranderd er de uiteindelijke uitkomst toch niet mee(dan bedoel ik t veulen)
Omdat wij de homozygote beestjes aanhouden en de heteroygote voor verkoop beschikbaar stellen...
YSR1971 schreef:Ingewikkeld al die kleurenberekeningen. Ik heb me laten vertellen dat Aaf een vos of een palomino kan krijgen (50/50), maar is dit echt zo?
Kom er niet echt uit op die site, wie heeft zin om het eens voor me te proberen?
Aafke is een licht stekelharige vos met brede bles, voor 2 sokjes en achter 2 witte benen. Haar ouders zijn beide vos, moeder waarschijnlijk stekelharig (van horen zeggen, weet ik niet zeker).
Paps van het veulen is palomino (bles, 4 witte benen) en hij komt uit een koffievos vader en een schimmel/grijze moeder (weet niet welke kleur moeder bij geboorte had).
zitake schreef:De hengst waardoor mijn merrie gedekt is is bruin, heeft vnl dit jaar bruine veulens gegeven (al dan niet schimmel), maar er lopen ook zwarte nakomelingen van rond. de een met meer of minder aftekeningen. Mijn merrie is vos geboren, schimmel, met veel witte aftekeningen (brede bles, hoge witte benen), maar is dit bij een schimmel ook sabino te noemen? Haar eerste veulen was volgens mij donkervos (heb maar 1 foto, dus niet altijd makkelijk af te leiden), volgende veulen volgens mij ook vos geboren, 3de veulen ook lichter vos, met heeeel veel wit, heel erg grillige aftekeningen ook. Nummer 2 en 3 zijn in elk geval schimmel geworden. Maar hoe zit het nu met vos en agouti, is vos dominant over agouti? Ik verwacht dus heel waarschijnlijk een veulen met veel wit(joehoe!) en ik vermoed vos en schimmel.
Mijn jongste merrie zal echt een complete verassing worden, ik kan nl echt niet uitmaken welke kleur zij bij de geboorte had. Als iemand suggesties heeft
http://www.staltervake.be/admin/uploads ... %20020.jpg
Moet ik daar nu bruin in zien?