[HK][Barncam] Foalcamobessus Eyespoppingoutus 2010 #1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:05

Screenshotje van de geboorte zelf om beeld te geven:

Afbeelding

En net geboren, samen uitpuffen, lieve mama :+:

Afbeelding

Al proberen te staan na 10 min:

Afbeelding

Met wat hulp

Afbeelding

En zelf, vlotte dame! :D

Afbeelding

Kusje van mama ;)

Afbeelding

En update van MS:

Belinda called and said everything was fine just took a bit of good pushing for Fancy to get that big girl out!!! all is well mama is exhausted ............congrat's to the Owner's!!
Laatst bijgewerkt door Eydis op 12-03-10 02:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Re: [HK][Barncam] Foalcamobessus Eyespoppingoutus 2010 #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:11

fancy nét gemist......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:12

helpen ze het veulen nu met staan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:13

Daar lijkt het wel op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:14

en behoorlijk vastberaden ook....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:17

Puur uit nieuwsgierigheid want ik ben op dit gebied een leek, (heb vandaag wel al 3 bevallingen 'meegemaakt' via de cams :Y) ) maar is dit de gewone gang van zaken bij bevallingen? Het komt, niet al te negatief bedoeld, zo 'bemoeierig' over- gaat de natuur niet gewoon zijn gang zegmaar? Of moet je altijd een handje helpen met eruit halen / laten staan / laten drinken / iedere keer terug naar de moeder brengen omdat ze zo jong gewoon simpelweg nog niet in staat zijn zulke dingetjes op eigen kracht te doen?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:20

WildWings schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid want ik ben op dit gebied een leek, (heb vandaag wel al 3 bevallingen 'meegemaakt' via de cams :Y) ) maar is dit de gewone gang van zaken bij bevallingen? Het komt, niet al te negatief bedoeld, zo 'bemoeierig' over- gaat de natuur niet gewoon zijn gang zegmaar? Of moet je altijd een handje helpen met eruit halen / laten staan / laten drinken / iedere keer terug naar de moeder brengen omdat ze zo jong gewoon simpelweg nog niet in staat zijn zulke dingetjes op eigen kracht te doen?

De bevalling van Fancy en die van de merrie hiervoor zijn een wereld van verschil. Dit verschilt ook per stal. Je mag meekijken in de stallen, die kans geven ze ons, maar het is niet altijd de werkwijze die iemand zelf misschien zou kiezen.
Die van de merrie hiervoor was juist heel rustig en daar lieten ze de merrie zelf haar gang gaan. Nou moesten ze bij Fancy wel ingrijpen omdat het een erg groot veulen is en de merrie doodop was en niet meer perste...het veulen moet er toch uit dan. Dat het geen prettig gezicht is ben ik met je eens.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:23

Laat ik het zo zeggen; daar heeft ieders zo z'n mening over, en blijkbaar denken deze mensen daar anders over dan mij, maargoed dat geeft natuurlijk niet.

Als ze van nature al hulp nodig hadden die ze iedere keer op de benen zetten, met de kop naar de melkbar duwen, wéer rechtop zetten, etc. etc. dan zou zo'n veulen zonder die hulp in 't wild natuurlijk niet kunnen overleven.

Ligt er ook per veulen aan; sommigen zijn wat 'slomer' anderen zijn erg ondernemend en kunnen bij wijze van een half uur na de geboorte al perfect staan en zelfs een stukje draf/galop meepakken.

Onze merrie heeft 6 veulens gehad, ben er helaas nooit bij geweest, wel altijd gewaakt maar er helaas nooit bij kunnen zijn, die wachtte altijd gewoon tot je weg was.
Is vrijwel altijd prima gegaan.

Ik ben van mening dat je het veulen en de moeder eerst eens de tijd moet geven, even bijkomen van de bevalling, veulen moet zelf eerst eens proberen te staan en de melkbar te vinden. wil dat na een tijd nog steeds écht niet lukken, dan krijgen ze vaak hulp van de merrie, en anders kun je idd zelf in grijpen.
Maar persoonlijk vind ik het nergens voor nodig om 10 min. na geboorte veulen al omhoog te hijsen en constant weer op z'n pootjes te zetten en naar de uier te zetten.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 12-03-10 02:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:23

Poeh wat zit ze toch rond te zwieren met dat veulen!

Wel een leukerd, zal wel een schimmeltje zijn, niet?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:25

Ik ben het op dat punt zeker met je eens Joycie! Wat ik bedoel uit te leggen is dat zoals ook in de beginpost staat aangegeven wij het hier niet voor het zeggen hebben over op welke manier dan ook met de veulens/merries en geboortes wordt omgegaan, we mogen juist blij zijn dat we de kans krijgen dit "live" mee te maken. :) Wij zijn als het ware "te gast".

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:26

:= dat viel mij dus ook op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:26

Eydis schreef:
De bevalling van Fancy en die van de merrie hiervoor zijn een wereld van verschil. Dit verschilt ook per stal. Je mag meekijken in de stallen, die kans geven ze ons, maar het is niet altijd de werkwijze die iemand zelf misschien zou kiezen.
Die van de merrie hiervoor was juist heel rustig en daar lieten ze de merrie zelf haar gang gaan. Nou moesten ze bij Fancy wel ingrijpen omdat het een erg groot veulen is en de merrie doodop was en niet meer perste...het veulen moet er toch uit dan. Dat het geen prettig gezicht is ben ik met je eens.

Nouja, dat ze hier een handje hielpen bij de bevalling zelf kan ik wel inkomen, merrie had het er overduidelijk echt moeilijk mee.. dat was meer wat ik naar vond, je zag echt dat ze het flink moeilijk had. Maar het verbaast mij zo dat ze ook helpen opstaan, en iedere keer als het veulen weer omvalt het weer overeind zetten, steeds weer naar de melk brengen, iedere keer als het wegloopt weer terug naar de moeder brengen, etc. Zijn veulens echt zo 'hulpeloos' zegmaar? (Bij de andere twee heb ik het opstaan niet gezien, dus weet niet of het gebruikelijk is). Het lijkt me zo onlogisch. Ik wil niet oordelen over goed of slecht of juist of onjuist, maar ik kan me niet voorstellen dat een veulen echt zo hulpeloos is, dan wordt het 'in de natuur' toch moeilijk te overleven voor zo'n kleine?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:28

Nee veulens zijn niet zo hulpeloos meestal (althans in het begin wel maar dat is logisch), maar het is meer de visie van de eigenaren of ze snel helpen of niet.
Soms heeft het voordelen soms nadelen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:29

de merrie staat zelf nog wankel op haar beentjes :(:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:29

Een veulen is doorgaans echt niet zo hulpeloos, helemaal niet in een stal zonder wilde dieren die het veulen maar al te graag willen oppeuzelen....

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:31

ik vind het echt zo'n schattig zicht hoe die kleine van de ene kant naar de andere wankelt :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:32

Het leek me al zo ontieglijk onlogisch van de natuur. Maar het was niet als oordeel bedoeld hoor! Puur een overpeinzing/hersenspinsel zo op de late avond :+. Ik vind het juist erg gaaf om zo eens een kijkje te kunnen nemen bij bevallingen, leuk dat dat op deze manier zo 'live' kan- en het is toch ook maar weer leerzaam blijkt! :D

Deze mams moet nog echt even een beetje bekomen lijkt het wel he :(:)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:35

Ja precies en dat is precies waar dit topic bedoeld voor is, erg leerzaam en leuk ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:14

MamaSnoopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:30

Veulen van Dun spun van Hicks is een filly en Fancy ook een filly :D
@ Eydis leuk dat je foto's geplaatst hebt van de bevalling van Fancy.....bedankt!!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:41

Eydis schreef:
Ik ben het op dat punt zeker met je eens Joycie! Wat ik bedoel uit te leggen is dat zoals ook in de beginpost staat aangegeven wij het hier niet voor het zeggen hebben over op welke manier dan ook met de veulens/merries en geboortes wordt omgegaan, we mogen juist blij zijn dat we de kans krijgen dit "live" mee te maken. :) Wij zijn als het ware "te gast".

ik vind het ook heel geweldig dat we mogen meekijken, ik leer hier erg veel van, bij mij word dit voorjaar (30 mei) het aller eerste veulentje geboren dus héél spannend, en als je dan al wat bevallingen hebt gezien weet je wel een beetje wat je zelf ook kunt verwachten, ik hoop natuurlijk dat mijn merrie het helemaal zelf doet zonder problemen, maar ik ben nuchter genoeg om te weten dat het ook anders kan, en dan is het handig om te weten wat je kunt /moet doen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:48

Mensen, voor al dit geleuter (lees: onzin) hebben we het OOT!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:45

petraaken schreef:
Mogen we jullie eraan herinneren dat iedere stal en fokker zijn eigen handelswijze heeft wat betreft bevallingen bij paarden en het wegwijs helpen van de veulens. Commentaar erop geven is dus van weinig nut en offtopic. Die mensen kunnen zich ook niet verdedigen. Wie zich teveel druk maakt hierover kan dan beter stoppen met naar die webcam te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:48

Ik stelde mijn vraag niet om de handelswijze van welke stal waar dan ook ter discussie te stellen of te bekritiseren, puur uit nieuwsgierigheid, dat staat ook echt wel een paar keer in mijn berichten vermeld volgens mij. :) Ik snap ook niet waarom zo'n vraag botweg onder de noemer 'onzin' wordt gerekend?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:54

Lees dan , voor vragen kun je naar het OOT. :D