Eydis schreef:De bevalling van Fancy en die van de merrie hiervoor zijn een wereld van verschil. Dit verschilt ook per stal. Je mag meekijken in de stallen, die kans geven ze ons, maar het is niet altijd de werkwijze die iemand zelf misschien zou kiezen.
Die van de merrie hiervoor was juist heel rustig en daar lieten ze de merrie zelf haar gang gaan. Nou moesten ze bij Fancy wel ingrijpen omdat het een erg groot veulen is en de merrie doodop was en niet meer perste...het veulen moet er toch uit dan. Dat het geen prettig gezicht is ben ik met je eens.
Nouja, dat ze hier een handje hielpen bij de bevalling zelf kan ik wel inkomen, merrie had het er overduidelijk echt moeilijk mee.. dat was meer wat ik naar vond, je zag echt dat ze het flink moeilijk had. Maar het verbaast mij zo dat ze ook helpen opstaan, en iedere keer als het veulen weer omvalt het weer overeind zetten, steeds weer naar de melk brengen, iedere keer als het wegloopt weer terug naar de moeder brengen, etc. Zijn veulens echt zo 'hulpeloos' zegmaar? (Bij de andere twee heb ik het opstaan niet gezien, dus weet niet of het gebruikelijk is). Het lijkt me zo onlogisch. Ik wil niet oordelen over goed of slecht of juist of onjuist, maar ik kan me niet voorstellen dat een veulen echt zo hulpeloos is, dan wordt het 'in de natuur' toch moeilijk te overleven voor zo'n kleine?