[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:52

frenia schreef:
zit hier ook wel in de stress moet ik bekennen,

Nu al? Wow!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:54

Als ik thuis blijf en een alarm neem dan kan ik op zn snelst een kwartier na het alarm bij de merrie staan. Zou dat wel snel genoeg zijn mochten er problemen zijn?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:56

heb je grote kans dat je er weken lang meerdere keren per nacht uit moet, LADPR Nagelbijten / Gniffelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:56

dus toch maar beter op stal slapen dan?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:03

Iedere bevalling is weer anders.
Een ervaren merrie kan kleine problemen vaak zelf oplossen.
Zo had ik eerder hier een merrie die bij 2 bevallingen het probleem had dat het veulen niet helemaal gedraaid was. Het lag op de zij ipv in buikligging.
Bij het 1e veulen heb ik het veulen moeten draaien terwijl het jaar daarop was ze slim genoeg om een paar keer te gaan staan en weer liggen en te rollen waardoor het veulen in de juiste positie kwam. Toen hoefde ik er niet bij te helpen.
Terwijl ik ook wel eens bij een hele ervaren merrie heb gehad dat de voorbeentjes over het hoofd lagen en nadat ik die goed had gelegd, durfde ze niet meer te persen... Dat is niet handig. Na een klein beetje helpen en stimuleren lukte het wel maar niet met de kracht die ze normaal heeft.
Jaar daarop was er geen enkel probleem.

Bij een maiden duurt het vaak iets langer omdat alles idd op moet rekken. Al heb je ook merries die echt niet weten wat er gebeurt en denken dat ze dood gaan Clown
Een paar jaar geleden had ik hier zo'n merrie en die deed haar ogen pas weer open toen we het veulen voor haar neus hadden gelegd Clown
Een veulen? MIJN VEULEN??? En toen was ze op en top moeder Haha!
Maar ik heb ook maidens gehad die tijdens het persen al volop aan het hinniken waren en meteen een super moeder waren.
Ook wel eens eentje die zich later het apezuur schrok toen het veulen op stond. Dat kleine schattige hoopje was haar kind, maar dat grote ding wat achter haar aan liep NIET!
Na een paar minuten was dat ook weer gewend en moest het dan ook maar meteen aan het uier Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:05

Hihi heel spannend dus

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:05

jippie It's alive!! sorry maar vandaag heb ik voor het eerst de kleine zien/voelen bewegen!!
De camera is weer aangesloten en het BA gereserveerd.

FF vraagje: wanneer beginnen jullie met merriebrok?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:10

Ze zijn idd allemaal anders Marije Haha!

Herkenbaar Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:59

Sjoert schreef:
frenia schreef:
zit hier ook wel in de stress moet ik bekennen,

Nu al? Wow!

hahaha, nee niet echt nu al natuurlijk Knipoog
maar als ik eraan denk, ja... Bloos
Bij mn andere 2 heb ik zo'n gevoel van "laat maar op me af komen, komt wel goed" en bij haar dan zo van "mhmm, toch wel spannend" Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:02

Dat klinkt allemaal heel leuk en spannend Marije! Mijn merrie heeft nog nooit een veulentje gehad dus ik ben heel benieuwd hoe ze gaat reageren.

Ik ben ook zo overbezorgd, ik was steeds bang dat ze het veulen had verworpen en had het liefst iedere week laten scannen Clown Maar nu kan ik duidelijk aan haar buik zien dat er wat zit, hele geruststelling! Tegen de tijd dat het geboren kan gaan worden ga ik denk heel erg zenuwachtig worden Haha!

Ik heb begrepen dat je merriebrok vanaf 9 maanden zou kunnen gaan voeren, dat ben ik van plan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:11

Haha, ik vind het ook wel spannend hoor!

De merrie had gister last van haar kind, slaan naar de buik, zwiepen met de staart en ook nog happen. Was na 5 minuten over, misschien moest veulie even draaien? Haha! Voelde me wel schuldig toen de springles begon, maar gelukkig had ze er lol in Haha!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:13

Neonlight natuurlijk, gezellig Tong uitsteken

over ervaren merrie's, wat dat betreft maak ik me niet veel zorgen syl heeft al meerdere veulens gehad, en na vorig jaar weet ik dat ze meer zelf kan als ik dacht, ze heeft 2 veulens in een half uur helemaal droog gelikt en bleef maar tussen die 2 inlopen.
ik was heel bang dat ze het vlies misschien zou laten zitten maar dit eet ze dus helemaal op, hier ben ik heel blij mee.
neemt niet weg dat er nog van alles kan gebeuren, maar syl geeft dus niet zomaar op.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:15

HAHAHA, Marije, wat een geweldig verhaal van de maidenmerrie's, zie het al voor me met Porva....krijg je leuke beelden van! (ben ah werk en niemand begrijpt waarom ik letterlijk tranen over m'n wangen heb vdh lachen)

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:44

Maiden merries hebben hier altijd nog 1 voordeel gehad, dat ze goed lieten zien dat het te gebeuren stond. Dan wisten ze nog niet wat het was en gingen ze het ook niet verbergen zodat ze het alleen konden doen Knipoog

Upona’s eerste bevalling ging helemaal vanzelf, het drinken ging ook goed.

Dat jaar is ook Mees geboren, ook haar moeders eerste veulen en dat ging moeizamer, die merrie had de baarmoeder binnenste buiten geperst en heeft dus nog een tijdje nazorg gehad. Zij liet door heen en weer lopen wel heel goed zien dat het zover was. Door de pijn na afloop iets minder makkelijk met drinken, maar even vasthouden was genoeg en toen was ze ook ineens beschermend.

Heske, de tinkermerrie, ging ook lopen en ook daarbij hebben we moeten helpen, maar dat schijnt bij tinkers vaker zo te zijn dan bij warmbloeden ( ? ). Heske vond het drinken niet leuk en het veulen was niet zo vasthoudend, wilde het eigenlijk opgeven en weer gaan liggen, toen hebben we het er onder geparkeerd en wederom was het na 1 keer drinken dikke mik.

Dit jaar was het voor Zimieka de eerste keer en zij deed het eigenlijk ook keurig, meteen bezorgd om haar kind, goed laten drinken.

Het verschilde hier dus wel per merrie, maar als veulen gedronken had was het ook goed. En we mochten er bij allemaal ook goed weer bij en aan komen vanaf het begin.

Dit jaar bij Upona’s 3e was ze echt helemaal af toen het eruit was (ondanks de hulp) en bleef plat liggen zonder om te kijken. Dan ben je wel blij dat je er bent zodat je iig vast het vlies los kunt maken.

Dustinlover: gefeliciteerd met de 100 dagen!

Pauk: Ja, dat weet ik nog als de dag van gisteren, dat was echt erg. Goed dat je die DA alsnog op het matje geroepen hebt OK dan! Dat hij er maar van leert

LADPR: Een kwartier is wel erg lang, dan ben je iig niet meer op tijd om dingen te voorkomen, hopelijk wel om alsnog in te grijpen als er iets mis is, maar bij een red bag ben je er onherroepelijk te laat bij. Lekker gaan logeren dus Ja

Inkepink: Veulen gevoeld, super OK dan!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:46

Hihi leuk al die verhalen zo en heel prettig ook om zoveel verschillende dingen te lezen.

Haha ja word dan toch maar ene tentje kopen of zo

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:51

Dus van wat ik lees, over het algemeen hebben die maiden merries dus wel het moedergevoel, ligt dr dus alleen aan of ze het uiten tijdens de bevalling of erna..
Ik ben namelijk zo bang dat Kyra straks dr beeb niet accepteert..

@ Nicole.. Mocht ik hem volgend jaar nodig hebben blijf ik net zo lang bellen tot die wel moet komen, maar gelukkig zag hij ook in dat het idd nodig was geweest en dat die nu enkele uurtjes te laat was..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:00

Wat bij maidens nog wel eens lastig is, is het veulen laten drinken.
Sommige willen het veulen niet uit het oog verliezen en draaien dan steeds mee zodat het veulen er niet bij kan Clown
En er staat vaak spanning op het uier en ze moeten dan even doorkrijgen dat die spanning juist minder wordt als het veulen drinkt.
Soms moet je daar even bij helpen en even streng zijn tegen de merrie.
Maar mijn ervaring is als een merrie al eerder bij andere merries en veulens in de groep hebben gelopen, dat ze daar toch al veel van oppikken en beter weten wat de bedoeling is.

Overigens vind ik hengstveulens vaak trager en dommer dan merrieveulens Clown
Hier waren de meeste merrieveulens veel sneller en fanatieker bij het zoeken naar het uier.
Bij de mini's blijf ik me er over verbazen dat ze binnen 10 minuten al rondlopen. En help je ze door ze neer te zetten op 4 pootjes, dan rennen ze ook meteen de stal door, net of je er een batterij in stopt ROFL

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:09

Pfoe nou dat scheelt, Kyra heeft ondertussen al 4 veulens in de kudde gezien..

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:11

MarijeR schreef:
Bij de mini's blijf ik me er over verbazen dat ze binnen 10 minuten al rondlopen. En help je ze door ze neer te zetten op 4 pootjes, dan rennen ze ook meteen de stal door, net of je er een batterij in stopt ROFL

Haha!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:33

Mijn meisje is vandaag 5 maanden drachtig!!!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:49

suffie: van harte met je eigen zwangerschap!

marije: geweldig al die verhalen ROFL

AD: van harte met je mijlpaal!

dustinlover: ook jij gefeliciteerd!

Inkepink: super is dat hè, het veulen voelen!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:59

leuk topic!
zal het in de gaten houden hier.
die van mij is rond 5 april uitgerekend, word haar eerste veulen dus vind het wel spannend.
begin van het jaar gaan we verhuizen en in haar nieuwe stal wil ik een camera gaan ophangen zodat ik alles straks goed in de gaten kan houden.
ben ook erg nieuwsgierig wat voor een kleurtje er uit komt, mamma is een koffievos kleurige pintaloosa en pappa een palomino bonte, word een grote verassing dus!
ze word al aardig dik hier, er komt nu toch echt een dikke buik aan de zij en onderkant, vanaf hoeveel maand kan je het veulen eigenlijk voelen?

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:01

probabeest: Wat een leuke combi, daar moet wel iets leuks uit komen! Hoe heten je merrie en de hengst? Dan zetten we je erbij in de lijst op pagina 1
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-10-08 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:04

merrie is rozenhaghe's lollypop
hengst is sebastopols renzo

lees net trouwens dat je het veulen vanaf een maand of 6 kunt voelen, volgende maand zit ik dus hele dagen op stal net zo lang tot dat ik wat voel Haha! Haha! Haha!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:26

o, en uitgerekend wanneer ze precies uitgeteld zou zijn....10 april