[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:33

Bij mij is er maar 1 die het stro glad opeet (maar die vreet alles ) de rest zit er bijna niet aan. Een beetje hier en daar , maar verder niet.

Nog nooit koliek gehad door het stro eten als ik er een laag stro overheen doe, ook al staan ze normaal op strokorrels/krullen.

Welkom _Karin :j

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:02

Wat voor stro gebruiken jullie?
Mijn oude merrie at het altijd op. Als ik teveel deed kreeg zij koliek helaas. Dus ik ben er een beetje huiverig voor..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:12

Ik gewoon tarwestro. Ze zal er vast wat van eten maar geen koliekklachten. Ik vind de eerste dagen een strobed wel fijn voor een veulen. Warm en zacht. Voor het leren lopen (en vallen) ook fijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:19

Wij hebben ook stro in de stallen, nu al war aan het potten om een droge maar stevige onderlaag te creëren en mesten elke dag de drollen etc er uit wanneer de kleine er is heb ik altijd stro klaar staan waarmee ik gelijk kan op strooien. Hij gaat helemaal leeg wanneer het veulen minder val gevaarlijk is.
Wij hebben nu tarwestro maar hebben ook wel gerststro gehad zonder problemen.

Hier heeft de merrie het zwaar, ik zie dat anderen de zelfde blik hebben zoals die van jou muronia :=
Afbeelding
En de andere dames hebben ook zin in het veulen seizoen en neen de rechter is niet degene met de hormonen op hol :D
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:10

Nieky: de dames vinden het geen probleem om binnen te staan, zal ook wel door het weer zijn, want wat is het weer nat! Ze gaan er een paar x per dag wel even uit. We hebben geen waterbakjes in de stal dus dan kunnen ze even drinken uit de badkuip en kunnen we stallen doen. Dat doen we nu 2/3x per dag want wat een bende maken ze ervan! Goldy loopt al minder kreupel nu en laat gelukkig makkelijk de medicatie geven

Wij hebben ze op strokorrels staan, echt ideaal! Behalve bij Sjanty blijven de stallen ook netjes als we het nu zo bijhouden. Sjanty eet alles, ook strokorrels maakt niet uit of het hele korrels zijn of uitelkaar gevallen. Koliek heeft ze nog nooit gehad en ze is nu in de 20, maar goed is het natuurlijk niet

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:16

Ik gebruik gehakseld koolzaadstro. Voordelen van vlas, maar minder nadelen.
Bij de bevalling doe ik er dan een goede laag stro bovenop.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:36

Ik heb ze voorheen op stro gehad en dat ging prima, maar op dierenartsadvies staat alles op vlas. Ik ga denk ik tzt dan stro op de vlaslaag doen de eerste paar weken. Ik heb ook het idee dat dat vriendelijker is voor het veulen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:33

Zaagsel en sinds kort in combinatie met turf. :=

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:10

Ik ben daar ook nog over aan het denken. Ik heb nu een mix van vlas en houtvezel omdat Cupra haar stal met stro schoon leeg eet. Met geluk vind ik dan 1 of 2 sprietjes terug.
Ik ben dan dus ook bang voor koliek.
Recent nog eens geprobeerd maar ze laat haar hooi ervoor staan en eet zo een halve baal stro op.

Ik neig de eerste veulen periode naar alleen houtvezel.
Laatst bijgewerkt door Sabbuh op 18-02-24 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:11

Nieky van harte gefeliciteerd!
Ik ben benieuwd naar je foto’s.

Imaginaerum Wat vervelend zeg. Ik wou dat ik wat wist. Ik hoop dat je snel uit de brand bent geholpen.

Korbakimmy heerlijk, ik wil ook sneeuw. Ze zien er mooi uit hoor.

Cheytjuh Wat is ze knap. Sterke zelfbepaling zo te zien :D Wat fijn dat ze het zo goed doet.

Seven Je hebt de merrie ook mooi in beeld. Die andere merrie gaat ervoor haha.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:15

Hier als onderlaag standaard rapsodie en daaroverheen een dikke laag stro. Bij alle paarden behalve de Shetlanders. Die hebben alleen rapsodie, die eten zich rond. Niet tot koliek aan toe, dat niet. Maar die zijn dik genoeg :') Rondom de bevalling staat er altijd een kruiwagen vol stro klaar wat ik er zo bij kan gooien
Voor de paarden die alles opeten, waarom? Hebben ze zo erge honger? Hoeveel voerbeurten geven jullie ruwvoer? Of zijn het gewoon veelvraten net als mijn Shetlanders :+ Wij hebben 4 ruwvoer beurten

Knolselder gehakseld koolzaadstro is volgens mij hetzelfde als rapsodie. Vind ik ook altijd wel fijn

Jennyk wat fijn dat Goldy al wat opknapt.

Seven mooi beeld op de camera. Ze zier eruit alsof ze er geen zin meer in heeft := Je kan al beginnen met dekken joh :+ Maar het weer doet ook vreemd. Zoals onze hortensia struik, die is ook in de war :+
Afbeelding

_Karin welkom! Mooie merrie. Wat is je plan met het veulentje?

Imaginarum ik heb je pb gestuurd. Corinadrenth biedt beval stalling aan

Kendra veulenverkiezingen van 2024, hoop ik?

Cheytjuh geweldige foto's en video's. Fijn dat het zo goed gaat! Je verwacht meer veulens toch?

Stal_HD klinkt naar... sterkte :knuffel:

Korbakimmy8 ook uit Zweden? Lekker zo in de sneeuw. Beter dan die regen..

Hier dag 250 vandaag. Uier doet nog weinig. Denk dan toch een hengst.. jammer :P Ze keek wel lief toen ik met de camera bezig was
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:37

Mijn mini’s hebben voor 2 weken aan hooi in hun netten en troggen , maar als de stal opgestrooid wordt (op de boerderij wel stro ivm grootte stal), zitten ze allemaal stro te vreten :')
Er heeft er echter nog nooit een koliek van gekregen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:40

Cheytjuh
Wat fijn dat het goed gaat met je knappe vossen

Karin
Welkom,
Knappe combi <3

Phileine
Ik heb er 2 camera's op staan dus kan dr van alle kanten goed zien :j echt ideaal vind ik dat.
De stal oogt nu wel heel klein zie ik :=

Kabayo
Ja joh gister de eerste echt mooie zonnige dag en 1 goed hengstig en nu begonnen ze allemaal :D niet erg ik wil 2 dekken en 1 spoelen dus kom maar op met dat mooie weer :j

Ik hoop op een hengst want ik niet eigenlijk verkopen :D jij wil liever een merrie?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:15

Hoelang van te voren doen jullie stro erbij?

Wat een vreselijk weer vandaag zeg. Ben zo toe aan zon en vooral droog en lentekriebels zoals jouw merries seven :j

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:18

Ik wil het rond de veilig-datum gaan doen, denk ik nu. Ze is vorig jaar dicht gezet, dat moet nog open, en dan ook maar in het stro dacht ik zo.

Hou op over het weer, pfff de paarden gaan maar een paar uurtjes per dag naar buiten omdat de wei zo nat is. Sanaa stond na een kwartier al aan het hek, die heb ik na een uur weer naar binnen gedaan. De prinses houdt niet van regen. Ze staat dan in haar eentje binnen en dat vindt ze prima.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:05

Ik geef 4x ruwvoer. Net van mijn drachtige merrie is in de avond en ochtend nooit leeg dus ze eet niet alles op. Mijn oude merrie was echt een veelvraat en heel koliek gevoelig en dat is helaas ook haar einde geworden op bijna 26-jarige leeftijd maar heb er wel een fobie aan overgehouden dus vind het best spannend.
Misschien binnenkort maar eens uitproberen. Ik heb ze op een hele dikke laag vlas staan en mest in de ochtend en voor het slapen gaan uit dus ze hoeft niet in haar mest te liggen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:15

Vreselijk dit weer
Ze hebben hier tot 1 uur buiten gestaan en toen maar weer naar binnen waren ze allemaal doorweekt en blij weer binnen te staan. Normaal staan ze hier hele dagen buiten maar met dit weer is dat niets.

Ze hebben hier binnen of buiten altijd ruwvoer het stro komen ze eigenlijk vrijwel niet aan.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:26

Wij hebben ze op hempbed staan.
En dit gaat ook prima.

Het voetje is vandaag al een stuk beter. Moeten idd wat op en neer lopen over een harde ondergrond.
Maar hij zakt eigenlijk al bijna niet meer naar voren.
Toevallig dat de DA gisteren nog zei dat het mooi was dat hij niet op stro stond want anders moest het veulen met dit voetje te veel moeite doen tegen de dikkere bulten stro en nu een mooie vlakke bodem.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:27

Het was echt huilen met dit weer vandaag hoor.. echt drama!

Ik heb de merrie in een potstal staan nu. De onderste laag geeft ook warmte af en ik zorg dat de bovenste laag schoon en droog is. Het voelt een beetje als een dik matras.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:23

Heb ze om kwart voor 4 binnen gehaald. Ze waren helemaal koekoek. Mijn shet was maar aan het bokken en het rennen. Denk dat die graag naar binnen wilde toen ze mij zag want daarvoor stond ze nog in een hoekje :-)
Had bij beide de hals eraan gedaan en dat scheelt wel met regen.

Claucarlien fijn dat het voetje al beter gaat. Met een beetje geduld is het straks vast weer helemaal goed.

Kabayo ze lijkt nog helemaal niet dik of vertekend de foto zich? Die eerste foto is geweldig.. die denkt echt moet dit nou echt?

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:59

Wat fijn claucarolien dat de stand van het voetje zo verbeterd al!

Wij hebben ook stro, gewoon tarwestro. Mijn haflinger gaat soms eerst nog de lekkere stukjes daaruit opvretten, voordat hij aan zijn hooi begint! Het trekpaard eet er amper van.
Momenteel eten/likken ze enorm veel zand in de bak, niet blij mee! :(

Wat een prutweer inderdaad, maar wel zo goed als de hele dag buiten, alleen ‘‘s nachts binnen. Vind t fijn dat mijn haf lekker droog kan liggen met zijn peesblessure & de drachtige merrie ook.

Vandaag spijkerpendelen gedaan…. Duidelijk rondjes!!! Dus als ik dat mag geloven, een merrie! :):) Zijn er hier al voorstellingen uitgekomen?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 01:25

Hier staat alles op stro. Ik heb een bevalling ook wel eens op strokorrels gedaan, op die stal mocht geen gewoon stro. En het werkte eigenlijk heel goed. Wel een dikke laag natuurlijk.

Claucarlien. Fijn dat voetje al betert. Vaak trekt het met een paar dagen recht.

Weer was vandaag niet te doen. Alles hier op de stalling is binnen gebleven. Je maakt niemand blij in de modder, in nonstop regen.

Een mooi dagje om te wassen en toiletteren. Wild Thing is helemaal klaar om een veulentje te krijgen. Geen idee waarom, maar ik geef ze altijd nog een grote beurt voordat ze moeten bevallen. Ze is ook mega aan het verharen. Ze knapte er goed van op :j 318 dagen ondertussen.
Ik twijfel nog een beetje wanneer haar open te laten zetten. Einde van de week of toch nog volgende week. Ze doet nog niet echt spannend met haar uier.
Afbeelding
Ze is zo verschrikkelijk moe, maar ligt niet meer. Ze slaapt en wiebelt dan zo op haar benen op en neer. Het zou zoveel makkelijker zijn als ze gewoon ging liggen...
filmpje hiervan in mijn verhaal gezet op insta
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 07:51

Dat uier is idd helemaal niet spannend, maar niet meer liggen vind ik wel spannend, dat deed die van mij de laatste 2 nachten niet meer..
Is er nu nog risico met te vroeg open zetten dan?

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:47

Gisteren heb ik de camera geïnstalleerd in de stal
Afbeelding

Het is een foscam geworden.
Hier vandaag op 219 dagen.

Verharen is hier ook al wat aan de orde.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:10

hier ook 2 camera's binnen, alleen nog extra verlengsnoer halen en dan gaat morgen alles in de stal. ze draaien nu proef thuis nog even.