[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:51

Lindy Je zou ook kunnen overwegen om volgend jaar pas te laten opereren, of met je DA een betaling regeling treffen.
Vooral het opereren ligt eraan wanneer je met hem aan het werk wil gaan en natuurlijk of hij nu niet kreupel loopt.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:52

dat is inderdaad pech...maar bij jou is de operatie alleen al dubbel zo duur als wat ze tegen mij hebben gezegd. hoe kan dat?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:53

Jes schreef:
Lindy Je zou ook kunnen overwegen om volgend jaar pas te laten opereren, of met je DA een betaling regeling treffen.
Vooral het opereren ligt eraan wanneer je met hem aan het werk wil gaan en natuurlijk of hij nu niet kreupel loopt.

graag zal ik met zomer wel wat met hem aan de slag willen gaan, beetje longeren enzovoort...
en een castratie zal ook nog ooit een keer moeten

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:54

wij hebben in februari laten opereren zo dat ze de zomer maanden weer lekker het land in kon.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:07

Mexxuna schreef:
bonnieaw; je merrie ziet er mooi drachtig uit, maar als je maar 1x gescand heb, zou ik het ook willen weten, dus zou ik haar evt. laten opvoelen of scannen van buitenaf inderdaad.
Maar ze ziet er goed drachtig uit!

Zijn hier ook mensen die met hun veulens naar de veulenkeuring gaan?
Voor mij is het de eerste keer met een stamboek veulen, heb wel eigen paarden op keuringen laten lopen, maar met een veulen ben ik nog nooit weggeweest.
Daarnaast is mijn veulen natuurlijk erg laat en is tie maximaal 12 weken als de late veulenkeuring is, hebben jullie weleens met zo'n jong veulen gelopen?

Mijn mini baby was ook heel schattig vorige week! En ik moet zeggen... de echo's werken verslavend, maar heb mn eigen voorgenomen hem nu pas weer te zien als ie naast zn mamma ligt! :D

Dankje :) ze begint idd een mooi buikje te krijgen.

Ik ben zeker van plan naar de keuring te gaan, afgelopen jaar ook met mijn merrie geweest voor stamboekopname en vond het erg leuk. Vorig jaar was de keuring in augustus, als dat nu weer is betekend dat dat mijn veulen dus ook nog vrij jong is. Heb hier eigenlijk nog niet over nagedacht maar dacht dat er vorig jaar nog wel jongere dieren tussen liepen.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:26

LiiNd_Y schreef:
dat is inderdaad pech...maar bij jou is de operatie alleen al dubbel zo duur als wat ze tegen mij hebben gezegd. hoe kan dat?

ik heb je een pb gestuurd is wat makkelijke

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:03

Merrie moet zowiezo weer naar de keuring, hopen op een voorlopig keur volgend jaar. :)
Veulens kunnen niet zoveel krijgen muv een eerste premie, maar geeft geen punten aan de merrie dusja, die hoeven niet zozeer bij mij, maar als de merrie er toch komt en het veulen is leuk dan is het wel mooi om even te doen.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:13

vandaag 190 dagen *\o/* *\o/* *\o/*
Helaas nog steeds geen (duidelijke) beweging gezien :(

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:19

Polleman wat een pech heb jij gehad dan met je merrie!

Lindy ik hoop dat jullie eruit kunnen komen :(:)

Proficiat Enjoy!

Denk dat er hier eentje gisteren of vandaag op 200 dagen zat (Cha-Cha)! Ze krijgen allemaal wat minder aandacht nu,maar dan is het straks misschien des te leuker te ontdekken dat ze eigenlijk wel hard aan het gaan zijn.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:21

Ja mensjes voor sommige gaat het hard nu en kunnen al af gaan tellen. Hier is whisper 252 dagen drachtig nu

Afbeelding

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:39

Bonnieaw hoe heeft je merrie het gedaan op de keuring?
enjoy86 nog hele maal geen beweging gezien of nu niet meer?
pretty straks als je weer wat meer tijd voor ze hebt dan denk je wow wat is de tijd in een keer snel gegaan

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:48

Ja Polleman,tegen dat de hond beter is (neem 2-3 maand verder),dan komt het ineens wel erg dichtbij!!

Wat is Whisper een leuke merrie,en zo sneeuwwit! <3

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:54

pretty wanneer verwacht jij je eerste veulen??
bij jullie gaat het nu ook snel patrick/whis mooie merrie hoor

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:57

hier zitten we nu op 160 dagen :)
nog 10 dagen en dan zijn we op de helft! *\o/*

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:00

De eerste merrie rond halfweg april. Cha-cha,ze is nu 200 dagen :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:00

Jeetje patrick dat schiet al mooi op!
Hier iets over de 200 dagen, maar nog geen duidelijke beweging gezien, die buik beweegt wel af en toe wat, maar of ze het nu zelf doet of een bouncing baby :) we zien wel, met een maand of 7 zag ik het ook pas bij mijn andere merrie.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:09

pretty inderdaad dan als je hondje hersteld is dan verwacht jij al bijna de eerste kleintje!
baby bonita is erg rustig heb vorige week zien bewegen met poetsen toen werd bonita boos,
maar voor de rest heb ik het naar de laatste echo niet meer gezien jammer hoor!
eten jullie merrie`s nu ook zo veel???
mag van dierenarts onbeperkt hooi geven zit op 15 kilo hooi nu en nog honger,
snap er niks meer van!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:18

oh die van mij bunkert ook hoor. zou een keer moeten wegen hoeveel ze krijgt precies. maar gemiddeld 6plakken per dag (en dat is nog niet eens onbeperkt voor der), heb balen van een kg of 30. doe daar ongeveer 3-4 dagen mee. Pony weegt ongeveer 320kg gemiddeld genomen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:20

als het veulen nu erg groeit,dan moet ze dat er ook allemaal aan zien te vreten Polleman :j
Mijn grote merrie ook,die stond nog op pension toen ze voor't eerst drachtig was,in plaats van ronder worden,werd ze steeds magerder,gewoon omdat ze hun voer niet wilden aanpassen. Uiteindelijk hebben we ze toen weggehaald,want op 9 maand dracht zag je nog niks,ze heeft toen ook 3 weken overgedragen om het weer op te halen en een piepklein veulentje gegeven.

De shetters mogen niet onbeperkt,die zou je kunnen rollen :o ;sommigen kunnen er dan wel weer tegen.
Vera is zo rond geworden,en die is nog geen 200 dagen,dat gaat weer ontzettend hard bij haar! Maar uit ervaring weet ik dat het dan ineens weer stabiliseert,ze kan dan nog net haar stal binnen :D

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:21

patrick en whisper eten samen zo'n 400 a 450kilo ruwvoer(voordroog) in twee weken weg
Plus zit er nog hooi bij vermengt voor Patrick
whisper had vorige week een paar dagen dat ze iets minder at, maar denk dat pluis tegen haar darmen aan lag hihi

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:33

pretty schreef:
als het veulen nu erg groeit,dan moet ze dat er ook allemaal aan zien te vreten Polleman :j
Mijn grote merrie ook,die stond nog op pension toen ze voor't eerst drachtig was,in plaats van ronder worden,werd ze steeds magerder,gewoon omdat ze hun voer niet wilden aanpassen. Uiteindelijk hebben we ze toen weggehaald,want op 9 maand dracht zag je nog niks,ze heeft toen ook 3 weken overgedragen om het weer op te halen en een piepklein veulentje gegeven.

De shetters mogen niet onbeperkt,die zou je kunnen rollen :o ;sommigen kunnen er dan wel weer tegen.
Vera is zo rond geworden,en die is nog geen 200 dagen,dat gaat weer ontzettend hard bij haar! Maar uit ervaring weet ik dat het dan ineens weer stabiliseert,ze kan dan nog net haar stal binnen :D

idd dracht en pensionstallen gaan niet samen. hier ook gehad 2 jaar terug, zo'n merrie heeft veel nodig. krachtvoer bijgeven wouden ze amper terwijl de zak (van mij) voor de stal stond. dus kon ik elke avond op en neer hupsen na 9-10u, om voer te geven en een bats hooi erbij in te gooien, want tegen de avond was ook het stro op. Kon ik niet meer lachen, bijvoer mocht je zelf niet doen, maar kon me niks schelen. als zij het niet geven, dan deed ik het zelf wel.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:36

Ik heb mijn eerste veulen op een pensionstal gehad, bij twee hele lieve staleigenaren, zou het DAAR zo weer doen. Whisper kreeg alles wat ze nodig had( zelfs haar stal is groter verbouwt) zelf een staleigenaar die s'nachts zijn bed uit ging om bij haar te kijken. Ik heb daar 12 dagen in me trailer geslapen om te waken en toen Serada geboren was ging piet de eerste nachten erna er ook nog uit of ze goed dronk en niks aan de hand was. Maar bij andere stallen zou ik het ook niet zomaar doen hoor. Zeker ruwvoer is voor veel stallen een probleem om te geven (waarom snap ik nooit)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:52

bedankt voor jullie berichten,
ik maakte me dus zorgen voor niks,
ik sta ook op pensioen stal maar moet klaar zetten wat er gevoerd moet worden dus dat is heel fijn!
brokken en hooi zet ik neer en krijgt ze 3 keer per dag eten en heb een hooi net hangen,
in de hooi net zit gemiddeld 8 kilo in
en dan nog 3 bakken hooi met 2 kilo per bak,
ik dacht dat het heel veel was maar valt dus mee tot 2 weken terug was ik blij als ze 6 kilo hooi per dag at en liet ze nog liggen en nu zo veel meer poe
ja ik stond hier voor op stal en voerder ook te weinig hooi ik ook bijvoeren tot ik anderen stal had,

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:54

Whisper heb ik net uitgerekent als de baal 400kilo is zou ze ongeveer op 15kilo per dag zitten meis.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:28

Zeker bij warmbloeden zou ik nooit beperken in ruwvoer tijdens dracht! Ze hebben het nodig.

Cemlys jij dus ook,niet fijn! Ik ben toen ook gaan overleggen,ik wou de merriebrok kopen en klaarzetten,maar ook dat mocht niet eens. Ik gaf toen ook eten bij (nam het van thuis mee) maar dat mocht niet,de andere paarden zouden dat zien.
Niks mocht,dus mijn keuze was toen wat vroeger naar huis halen (de zomermaanden stond ze thuis),en ik moest het jaar erop dus ook niet meer terugkeren. (ik was hun oudste klant,10 jaar en nooit 1 dag te laat betaald of gezeurd!!!)

Achteraf gezien de beste zet ooit,want sindsdien is mijn paard veel gelukkiger en al wat ermee gebeurd of wat ze te eten krijgt,bepaal ikzelf.