[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:10

Cynthia82 schreef:
ZiekieLove schreef:
Heb net op zo'n site gekeken waar je de kleur kan berekenen maar snap er helemaal niks van(A):$

Ziekie is zwart en de hengst zwartbont weet verder niks van dat hererozygoot enz heb wel tot nu toe alleen vosbonte en zwartbonte nakomelingen van Viggo gevonden, ziekies vader is ook zwartbont(kovin van Malang.
Kan iemand mij misschien helpen(A)

De site is http://www.horsetesting.com/CCalculator2.asp

In jouw geval is het lastig..
Ik heb voor het bonte Tobiano ingevuld (de hengst kan ook overo-bont zijn, maar tobiano komt volgens mij vaker voor)
De hengst draagt ook het vos-gen (anders kan je geen vosbonte nakomelingen van hem vinden. Zwart is namelijk dominant, wat betekent dat als een paard 1 zwart-gen heeft, het een zwart paard wordt. Dus als de hengst homozygoot is, en dus 2 zwartgenen heeft, geeft hij er altijd één door en is zijn nakomeling altijd zwart).
Als hij alleen maar bonte nakomelingen heeft, is de kans groot dat hij homozygoot is (dit weet je niet zeker, misschien kan je het bij zijn eigenaar navragen) en dus altijd een bont-gen doorgeeft. De merrie hoeft dan geen bont-gen te hebben, want bont is dominant, dus met 1 bont-gen van papa, wordt het veulen bont.
Jouw merrie draagt niet het bont-gen van haar vader (vader was heterozygoot, want hij is wel bont, maar jouw merrie niet, en bont is dominant, dus hij moet wel het niet-bont gen hebben doorgegeven).
Was voor kleur heeft de moeder van jouw merrie? Dat moet je weten om in te vullen of jouw merrie homo- of heterozygoot is voor zwart (al wordt dit lastig, want als de moeder van jouw merrie zwart was, weet je nog niet of dat homo- of heterozygoot is. Hmmm... heeft jouw merrie meer nakomelingen gehad? En zo ja, welke kleur?
Stel, je merrie is heterozygoot voor zwart, dan heb je de volgende kansen:
37,5% zwartbont, 37,5% zwart, 12,5% vos en 12,5% vosbont
Is je merrie homozygoot voor zwart, dan heb je de volgende kansen:
50% zwart, 50% zwart bont.

Ik ben zeker niet alwetend, dus mocht iemand een foutje ontdekken in mijn denkwijze, schroom niet!

Op de 1e pagina heb ik bij de hengst zwart en tobiano ingevuld en voor de merrie zwart/solid. Nadat je op 'continue' hebt geklikt kan je het homo-en heterozygote verhaal invullen.

heej dank je voor de uitleg!
de moeder van mijn merrie was een vosje en haar vader was ook een vos, de moeder weet ik niet zal zo eens kijken of ik dat ergens kan vinden...de vader van de vader van mijn merrie was ook zwartbont en zijn voorouders ook een aantal zwartbonte hengsten en heel ver weg zelfs een witte(merries zijn vrijwel niet te vinden dus weet voor het grootste deel alleen de hengsten)
ze heeft nooit eerder nakomelingen gehad! haar moeder heeft wel 2x een vosbonte nakomeling gehad(gedekt door een vosbonte hengst) en 2 zwarte(incl die van mij,2e zwarte veulen was wel van een zwarte hengst)en 1 vos, heeft nog meer veulens rondlopen maar welke kleur die hebben weet ik niet...
De vader van mijn merrie heeft ook wel meerdere zwartbonte veulens gegeven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:14

Peterina schreef:
NatasjavE schreef:
Ik hoop op een mooie vos merrie met 4 witte voeten en een bles.

Het wordt bij mij bruin of vos. De vader is bruin en heeft bij mijn weten nog geen zwarte gegeven.

Ik zou er toch ook nog rekening mee houden dat het veulen misschien zwart gekleurd kan zijn. ;)
De hengst heeft nog niet genoeg veulens op de grond om te bepalen of hij wel of niet homozygoot is voor Agouti (maakt van zwart een bruine).

Ik hoop echt van niet.

Als juist ik een zwarte krijg van Alexandro.... Ooooo dan gaat iedereen me uitlachen := _O-
Waar ik wel nog van droom is dat de moederlijn stiekem zilver draagt,....maar ik denk het niet :z (er is geen rede om aan te nemen dat dat het geval zou kunnen zijn)

Een Zilverappelbruine <3 <3 <3 <3 Ooooohhhh...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:46

ZiekieLove schreef:
Heb net op zo'n site gekeken waar je de kleur kan berekenen maar snap er helemaal niks van(A):$

Ziekie is zwart en de hengst zwartbont weet verder niks van dat hererozygoot enz heb wel tot nu toe alleen vosbonte en zwartbonte nakomelingen van Viggo gevonden, ziekies vader is ook zwartbont(kovin van Malang.

ZiekieLove schreef:
de moeder van mijn merrie was een vosje en haar vader was ook een vos, de moeder weet ik niet zal zo eens kijken of ik dat ergens kan vinden...de vader van de vader van mijn merrie was ook zwartbont en zijn voorouders ook een aantal zwartbonte hengsten en heel ver weg zelfs een witte(merries zijn vrijwel niet te vinden dus weet voor het grootste deel alleen de hengsten)
ze heeft nooit eerder nakomelingen gehad! haar moeder heeft wel 2x een vosbonte nakomeling gehad(gedekt door een vosbonte hengst) en 2 zwarte(incl die van mij,2e zwarte veulen was wel van een zwarte hengst)en 1 vos, heeft nog meer veulens rondlopen maar welke kleur die hebben weet ik niet...

Ik snap het niet meer...
De vader van jouw merrie is toch zwartbont?
De ouders van jouw merrie kunnen niet allebei vos zijn als jouw merrie zwart is. Lees ik het verkeerd, of staat het er verkeerd? :=

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:49

ZiekieLove schreef:

Je merrie is Ee aa toto = heterozygoot voor zwart EN vos, en omdat ze zwart is, is zij recessief voor Agouti, en omdat zij geen bont is is zij recessief voor tobiano. Zij kan (uit haar eigen) alleen de kleuren vos en zwart doorgeven, nooit bruin (agouti) en nooit bont, omdat zij zelf niet bont is.
Welke hengst ga je gebruiken? Of hebt je gebruikt?
Laatst bijgewerkt door Peterina op 08-10-10 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:52

Cynthia82 schreef:
ZiekieLove schreef:

ZiekieLove schreef:

Ik snap het niet meer...
De ouders van jouw merrie kunnen niet allebei vos zijn als jouw merrie zwart is. Lees ik het verkeerd, of staat het er verkeerd? :=

Ik moest het ook twee keer lezen voordat ik het snapte!
De moeder van de merrie is/was vos en diens vader was vos, geen 'kleur' info over de moeder van de merrie beschikbaar.
De vader van de merrie is zwart-bont.

Net even de pedigree van de dekhengst Viggo opgezocht ... in zijn vader's en moeder's lijn zit vos dus het is niet uitgesloten dat hij ook vos draagt (Ee). Zo ja, dan verhoogt je kans op basis kleur vos aanzienlijk (met of zonder bont).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:09

NatasjavE schreef:
Waar ik wel nog van droom is dat de moederlijn stiekem zilver draagt,....maar ik denk het niet :z (er is geen rede om aan te nemen dat dat het geval zou kunnen zijn)

Heeeeel kleine kans (Oregon/Nubert lijn) maar bij de meeste moderne hengsten, en merries, 'zie' je het niet meer ... is precies veel uitgefokt.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:10

Cynthia82 schreef:
ZiekieLove schreef:

ZiekieLove schreef:

Ik snap het niet meer...

idd zoals hierboven al gezegd wordt, de vader van de moeder van mijn merrie(wat een zin ook)was ook vos, dus de opa van mijn merrie zeg maar:P

Ziekie is gedekt door zwartbonte Viggo van Stal Munnikenland, alle nakomelingen die ik tot nu toe heb kunnen vinden waren OF zwartbont OF vosbont heb nog geen zwart of vos oid gezien/gelezen, en de ouders van Viggo zijn ook zwartbont, de oma van Viggo is vosbont, verder heb ik het nog niet kunnen vinden maar tot nu toe dus al heel wat bont in zijn familie(Viggo is dus de hengst waar mijn merrie drachtig van is)

Zie nu net(ben tussendoor ook beetje aan het zoeken)de moeder van ziekies vader(haar oma dus)is zwart, zij is toen gedekt door een zwartbonte en kwam wel een zwartbonte uit(ziekies vader dus xD) geen idee of deze info van belang is maar dacht vermeld het toch even!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:16

Peterina schreef:
NatasjavE schreef:

Heeeeel kleine kans (Oregon/Nubert lijn) maar bij de meeste moderne hengsten, en merries, 'zie' je het niet meer ... is precies veel uitgefokt.

Oo...nou das precies genoeg om er fijn nog een paar maanden over te kunnen dromen :D :z :z :D

In mijn merrie zit alleen maar oud bloed. Maar ik hou gewoon maar rekening met of een vos of een bruine.

Als het dan toch een zwarte is stop ik hem/haar weer terug :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:38

Mmm zit met beetje hetzelfde probleem ... zou dolgraag een palomino veulen (liefst merrie), deze verkopen beter maar voor een cremello merrie krijgt je meer maar duren wat langer te verkopen.
Als het een palo merrie is bestaat een kleine kans dat ik mijn man kan overtuigen om het te houden <3 :D Een cremello ziet hij niet zitten ... heeft niet zo'n klik met mijn cremello merrie (das mijn! meid).

Natuurlijk kan het een hengstje worden ... ik heb hengsten moeders helaas ... dan liever cremello (heb ik al een koper voor).

NatasjavE

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:43

Ik heb overigens even in de stamboom gekeken. maar die van mij gaat via Oregon terug op Nubert/Ebert. (Elegant/Theoloog/Marconi/Indiaan/Oregon/Kurassier/Nubert/Ebert)

Oregon was bruin en hierbij spat mijn zilverappeldroom(pje) uiteen..
Aja...46%kans op een vos...das toch mooi.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:58

Ik heb de test ook even ingevuld, alleen heel simpel omdat ik echt niet weet wat voor extra dingen ik zou moeten invullen. Merrie is bruin (moeder schimmel, vader bruin) en vader is vos (staat op paardenfokken niet wat de kleur van zijn vader is,moeder is wel vos.)

Ik heb 58% kans op bruin, 33% op vos en de rest is zwart.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:17

Peterina schreef:
Hier is madame bijna 4 maand drachtig ... aan buik, buiten het wei-buik, nog niets te zien, aan karakter daarentegen wel iets op te merken. Zij is af en toe zuur naar de andere paarden en hangerig naar mij = merrieveulen!! :9 (natuurlijk wishful thinking aan mij kant) Bij hengstenveulens merk je niet dat zij drachtig is, bij merrieveulens dan weer wel en is ze meer uit haar doen.

Kleur wijze kan het alleen palomino of cremello zijn.

Weet iemand wat de naam geving regeling is bij het N.R.P.S.?

Wanneer het een hengstveulen wordt, moet het veulen met de 1e letter beginnen van de naam van de vader.
Merrienaam is vrij

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:24

Ok bedankt! Dan moet ik namen klaar hebben met een M indien een hengstje en de rest kan ik 'verzinnen' :D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:27

graag gedaan ;) haha ja idd :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:10

Cynthia82 schreef:
HCRanch schreef:
dank je Cynthia voor je berekening en uitleg. Dat Agouti wist is bv ook niet. Dat kan je laten testen?

Ja, heb ik ook gedaan. De site is http://www.vhlgenetics.com

Ik wilde haar eerst alleen laten testen op agouti, maar het totaalpakket was maar iets duurder (ik weet niet meer precies hoe veel duurder). Voor het totaalpakket was ik € 90,- kwijt. Niet goedkoop, maar ik vond het het wel waard.

Ik heb een NRPS gehad; De merrienaam is vrij. De naam van de hengst moet beginnen met de eerste letter van de naam van de vader.

Kijk, had ik ook al geschreven, maar we gaan vanavond zo hard met de berichten hier :+

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:18

hoe komen jullie aan al die kleurenmogelijk heden?? :o
ik snap er nix van...

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:21

meld me ook weer, jeanneke nog steeds dragend dus alles loopt lekker hier, het komende jaar gaan er normaal 2 gedekt worden dus dan weer meer posten :)

wij gaan voor gitzwart zonder witte aftekeningen (zoals altijd) ;)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:10

Cynthia82 schreef:
Rambogirl schreef:
wow. Die site daar kom ik echt niet aan uit!

Ik wil je wel proberen te helpen..

Ow heel erg graag!!! Mijn merrie is een roodschimmel. Er kunnen 2 verschillende hengsten op hebben gezeten. Dat weet ik dus niet.
De ene hengst is ook een roodschimmel en de andere hengst was een hele mooie vos. Heb je zo voldoende informatie?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:04

AGarcia schreef:
ik snap er nix van...

Ik heb er veel over gelezen, dus daardoor weet ik een aantal dingen uit mijn hoofd. Daarnaast is er een site (link staat in tweede post op de vorige pagina) waar je het uit kan rekenen, als je de benodigde gegevens hebt.
Als je het interessant vindt en je komt er niet helemaal uit op de site, wil ik je best helpen, maar ik weet lang niet alles, hoor.

Rambogirl schreef:
Ow heel erg graag!!! Mijn merrie is een roodschimmel. Er kunnen 2 verschillende hengsten op hebben gezeten. Dat weet ik dus niet.
De ene hengst is ook een roodschimmel en de andere hengst was een hele mooie vos. Heb je zo voldoende informatie?

Dit bijvoorbeeld vind ik lastig, maar ik wil wel gaan zoeken en zo ver mogelijk komen voor je, omdat ik het leuk vind.
Als er iemand anders is die het zonder te zoeken weet, roep maar!! Zo leer ik ook weer wat bij.
Ik moet nu een aantal dingen gaan doen, maar ga vanavond even puzzelen voor je (als iemand anders me niet voor is geweest ;) )
Een roodschimmel is in ieder geval een schimmel met als basiskleur vos, maar aangezien schimmel dominant is, is het wel belangrijk om te weten of de merrie en eventuele hengst homo- of heterozygoot zijn voor schimmel. Dit zie je aan de buitenkant niet, omdat schimmel dominant is en een paard met 1 schimmel-gen (heterozygoot) dus al als fenotype (uiterlijk) schimmel is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:59

AGarcia schreef:
ik snap er nix van...

Meer dan 35 jaar wetenschappelijk studie waarvan ongeveer de laatste 18 jaar op kleurengenetica bij paarden en meer dan 30 jaar paardenfokken.

@ Rambogirl ... de enige kleuren die uit de combinatie:
vos-schimmel x vos-schimmel =
- indien een van de twee schimmels heterozygoot is: 75% vos-schimmel en 25% vos
- indien een van de schimmels homozygoot is: 100% vos-schimmel
vos-schimmel x vos =
- indien schimmel heterozygoot: 50% vos-schimmel, 50% vps
- indien schimmel homozygoot: 100% vos-schimmel

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:26

aahh
Hier mijn rekensommetje
vosstekelharig x vos met 4 witte voetjes

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:52

Vos x vos is altijd vos, omdat vos recessief is.
Hoe het precies zit met stekelharigheid weet ik niet. Mijn Haf is ook stekelharig. Ik weet dat het iets te maken heeft met 'een' sabino-gen, daar zijn er volgens mij meerdere van. Mij is verteld dat het sabio-gen dat zorgt voor stekelharigheid nog vrij onbekend is (en niet op getest kan worden).
Ik weet dat aftekeningen ook door het sabino-gen kunnen komen, maar dan hebben we het wel over aftekeningen als hele brede bles doorlopend naar onderlip, witte buikvlek en hoge witte benen (vooral als ze in een punt naar boven lopen).

Daisy heeft een hele brede bles (net zo breed als de voorkant van haar hoofd) die doorloopt tot over haar onderlip/kin en twee witte vlekjes boven haar linkeroog). Ze is stekelharig én haar achterbenen zijn hoog wit, in een punt omhoog lopend.
Deze kenmerken zouden kunnen betekenen dat Daisy ook het sabino-gen bezit, maar volgens mij is dat juist het sabino-gen waar nog niet op getest kan worden.
Een gewone bles, kol, sneb en witte voetjes komen volgens mij niet van het sabino-gen.
Ik ben wel heel benieuwd hoe dat werkt, dus "PETERINAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!! :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:00

even wat details:

Merrie: kolletje, sneb, linksvoor wit voetje en dus stekelharige vos. met aalstreep
Hengst: zwarte manen, 4 witte voetjes, vos, bles

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:17

Heeft de hengst zwarte manen (en staart)? Dan is hij geen vos.

Op één van de vorige pagina's zei ik dat ik zou laten weten wat de test bij VHL kost. Ik lees net in een oud topic dat ik voor het 'totaalpakket' € 2,50 meer moest betalen dan wanneer ik haar op één gen (in mijn geval agouti) zou laten testen.
Ik was in totaal € 90,- kwijt.
Dit voor degene die het nog willen weten, want Peterina heeft al aangegeven dat het in Engeland goedkoper is. Alleen lees ik net dat het in Engeland € 20,- per test is, dus zodra je je paard op 5 punten of meer laat testen, ben je in Nederland goedkoper uit.

Vanaf de vierde post in dit topic staat wat informatie over het sabino-gen:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=974510&&start=275

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:06

ojha. blond :Y)

Hengst: bruin 4 witte voetjes bles
Merrie: vos stekelharig links voor 1 wit voetje, sneb, wittekroonrand rechts achter, kolletje

Ik heb dus écht geen geld voor zo'n test.
Peterina? :D