Cynthia82 schreef:ZiekieLove schreef:Heb net op zo'n site gekeken waar je de kleur kan berekenen maar snap er helemaal niks van(A):$
Ziekie is zwart en de hengst zwartbont weet verder niks van dat hererozygoot enz heb wel tot nu toe alleen vosbonte en zwartbonte nakomelingen van Viggo gevonden, ziekies vader is ook zwartbont(kovin van Malang.
Kan iemand mij misschien helpen(A)
De site is http://www.horsetesting.com/CCalculator2.asp
In jouw geval is het lastig..
Ik heb voor het bonte Tobiano ingevuld (de hengst kan ook overo-bont zijn, maar tobiano komt volgens mij vaker voor)
De hengst draagt ook het vos-gen (anders kan je geen vosbonte nakomelingen van hem vinden. Zwart is namelijk dominant, wat betekent dat als een paard 1 zwart-gen heeft, het een zwart paard wordt. Dus als de hengst homozygoot is, en dus 2 zwartgenen heeft, geeft hij er altijd één door en is zijn nakomeling altijd zwart).
Als hij alleen maar bonte nakomelingen heeft, is de kans groot dat hij homozygoot is (dit weet je niet zeker, misschien kan je het bij zijn eigenaar navragen) en dus altijd een bont-gen doorgeeft. De merrie hoeft dan geen bont-gen te hebben, want bont is dominant, dus met 1 bont-gen van papa, wordt het veulen bont.
Jouw merrie draagt niet het bont-gen van haar vader (vader was heterozygoot, want hij is wel bont, maar jouw merrie niet, en bont is dominant, dus hij moet wel het niet-bont gen hebben doorgegeven).
Was voor kleur heeft de moeder van jouw merrie? Dat moet je weten om in te vullen of jouw merrie homo- of heterozygoot is voor zwart (al wordt dit lastig, want als de moeder van jouw merrie zwart was, weet je nog niet of dat homo- of heterozygoot is. Hmmm... heeft jouw merrie meer nakomelingen gehad? En zo ja, welke kleur?
Stel, je merrie is heterozygoot voor zwart, dan heb je de volgende kansen:
37,5% zwartbont, 37,5% zwart, 12,5% vos en 12,5% vosbont
Is je merrie homozygoot voor zwart, dan heb je de volgende kansen:
50% zwart, 50% zwart bont.
Ik ben zeker niet alwetend, dus mocht iemand een foutje ontdekken in mijn denkwijze, schroom niet!
Op de 1e pagina heb ik bij de hengst zwart en tobiano ingevuld en voor de merrie zwart/solid. Nadat je op 'continue' hebt geklikt kan je het homo-en heterozygote verhaal invullen.
heej dank je voor de uitleg!
de moeder van mijn merrie was een vosje en haar vader was ook een vos, de moeder weet ik niet zal zo eens kijken of ik dat ergens kan vinden...de vader van de vader van mijn merrie was ook zwartbont en zijn voorouders ook een aantal zwartbonte hengsten en heel ver weg zelfs een witte(merries zijn vrijwel niet te vinden dus weet voor het grootste deel alleen de hengsten)
ze heeft nooit eerder nakomelingen gehad! haar moeder heeft wel 2x een vosbonte nakomeling gehad(gedekt door een vosbonte hengst) en 2 zwarte(incl die van mij,2e zwarte veulen was wel van een zwarte hengst)en 1 vos, heeft nog meer veulens rondlopen maar welke kleur die hebben weet ik niet...
De vader van mijn merrie heeft ook wel meerdere zwartbonte veulens gegeven.