Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 20:48

Omdat jullie allemaal zo superlief meeleven:

Update Wild
Het gaat hartstikke goed met onze kanjer! Ze is heel relaxed en heeft gister al los door de rijbaan gestapt, gedraafd en gegallopeerd, terwijl het pas de 4e keer onder het zadel was! Ze is echt zo gaaf!

Helaas is ze gigantisch hengstig en heeft ze onder haar staart en bij haar tepels heel veel slijm zitten.. Ik vertrouw het voor geen meter!

Ik lees echt met plezier jullie verhalen, bekijk jullie foto's en tel hard met jullie mee, maar baal echt even flink van dit voorval..

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:56

Djesseka wil je even veel sterkte wensen buiten alles, ben blij dat het in iedergeval beter met je merrie gaat.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 21:10

Dankjewel.. Het is echt een klap in ons gezicht, maar we blijven positief. Drachtig zijn en hengstigheid kàn samen gaan!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:28

Belangrijkste is nu dat ze gezond en heel is! Volgend jaar weer een kans Ach gut

Knuffel die kanjer maar extra!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:38

Idd, het belangrijkste is dat ze haar avontuur overleefd heeft Ach gut Ze is nog hardstikke jong en kan volgend jaar weer drachtig worden.
Super dat het beleren zo goed gaat!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:53

Het belangrijkste is toch echt dat het met de merrie goed gaat OK dan! want een ongezonde merrie geeft ook geen gezond veulen...
Het klinkt niet helemaal hoopvol voor het veulen Ach gut maar voor alle geval toch eens laten scannen binnen wat tijd Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:12

Fijn dat het zo goed gaat!
Als ze nu hengstig staat heeft ze de vrucht al veel eerder verstoten en heeft het niks te maken met het avontuur. Even ervan uitgaande dan dat ze hengstig is omdat ze niet drachtig is, want zoals Djesseka al zei, hengstigheid en drachtigheid kan wel samen gaan.

En ik had gisteren een afspraak gemaakt om te laten scannen vandaag, zit al dik 4 uur te wachten in de stal, bel nog maar eens hoe lang het nog zou duren (had honger en dorst maar woon 10 km van stal af), hebben ze vanmorgen maar besloten om er een feestdag van te maken en alleen spoedgevallen te doen..... Gestoord
En niet even bellen van te voren, erg fijn. Boos! Nu komen ze morgenvroeg, ben benieuwd of ze drachtig is.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:32

Neonlight schreef:
Fijn dat het zo goed gaat!
Als ze nu hengstig staat heeft ze de vrucht al veel eerder verstoten en heeft het niks te maken met het avontuur. Even ervan uitgaande dan dat ze hengstig is omdat ze niet drachtig is, want zoals Djesseka al zei, hengstigheid en drachtigheid kan wel samen gaan.

En ik had gisteren een afspraak gemaakt om te laten scannen vandaag, zit al dik 4 uur te wachten in de stal, bel nog maar eens hoe lang het nog zou duren (had honger en dorst maar woon 10 km van stal af), hebben ze vanmorgen maar besloten om er een feestdag van te maken en alleen spoedgevallen te doen..... Gestoord
En niet even bellen van te voren, erg fijn. Boos! Nu komen ze morgenvroeg, ben benieuwd of ze drachtig is.

Ow daar ga je ook niet vrolijk van worden nee,zit je daarvoor met veel spanning komen ze niet opdagen nou ik vindt het niet echt netjes maarjah dat schijnt normaal tezijn deze tyd.
Vorige keer zat ik ook 2 uur tewachten en dan ook niet netjes bellen dat hij wat later kwam.
Ik maar nagels bijten Gestoord

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:03

Djesseka; het allerbelangrijkste is je merrie!!! En gelukkig heeft zij het gered!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:26

Ik vroeg me trouwens af... ik hoorde dat het beter is om nu al een merriebrok te voeren naast je gewone voer. Zeg maar een handje door de normale hoeveelheid... wie doet dit?
Ik zit erover te denken om de merrie brok van Havens door de Musli zonder haver (die ik nu van ze voer) te doen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:36

Mijn DA raadde me aan om de laatste 2 maanden over te stappen. Dit omdat paardenmelk niet zoveel mineralen enzo bevat, en het veulen dan tijdens de dracht al een extraatje binnenkrijgt..

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:36

Ja zowiezo voor de melkproductie is het goed, maar schijnt dat tijdens de dracht ook de voedingswaarden bepalend zijn ivm OC enzo.

ik quote ff van de Havens site:

.....een speciaal paardenvoer voor de dragende en zogende merrie met de volgende extra's:

- verhoogd energie- en eiwit-gehalte (met hoge biologische waarde) voor de groei van het veulen en een optimale melkproduktie;

- verhoogd gehalte van de 3 belangrijkste amino-zuren (Lysine, Methionine, Cysteine);

- verhoogde gehalten van de 3 botmineralen Calcium, Fosfor en Magnesium;

- Multi-Calcium-Complex: 3-voudige Calcium-voorziening (komt geleidelijk vrij) voor een optimale doorgifte van botmineralen aan het veulen. Hierdoor kan de kans op OCD bij het veulen worden verminderd.

- hoog gehalte aan Vitamine A en Pro-Vitamine A (uit Beta-Caroteen) ter ondersteuning van vruchtbaarheid van de merrie en de weerstand en het immuunsysteem van het veulen.

Sterke en gezonde veulens ontstaan in de baarmoeder van de merrie. Met Ferto-LAC 3 legt u daarvoor de basis door een optimale voeding.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:41

Er wordt inderdaad heel veel bepaald al voor de geboorte, middels de stoffen die een moeder(dier) binnen krijgt..

Gisteren ook weer in het nieuws dat kinderen van moeders die veel vis eten, beter en sneller ontwikkelen dan kinderen van moeders die veel slechte vetten eten..

Ik ben een beetje huiverig voor overvoeren van mijn merrie, aangezien Chub natuurlijk van een heel sober ras is. Ze krijgt al veel voor een Tink en inmiddels zijn we de hoeveelheid ook al iets aan het opvoeren: van anderhalve kg basisbrok naar 2 kg per dag plus elke dag een voerschep kruidenmuesli. Daarbij staat ze gewoon lekker 24/7 op de wei.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:53

Zo, ik kletste al wat mee, maar nu kan ik echt meekletsen hier. Neon is vandaag gescanned op 19 dagen en drachtig! Haha! Maar ik juich nog niet al te hard, vorig jaar heeft ze tussen de 18 en 42 dagen de vrucht verstoten. Maar het begin is er! Tong uitsteken

Zal al tijdig mijn bestelling doorgeven, een gespikkeld merrieveulen! Vork

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:03

jij bent er wel op tijd bij hoor Tong uitsteken gefeliciteerd iig Knipoog

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:06

Gefelicteerd!! Ik hoop voor je dat het dit jaar beter uitpakt voor julie! Laat je haar nog een keer scannen?

Ik word een beetje huiverig als ik zo lees over het bijvoeren van jullie merries. Mijn merrie zit pas op 27 dagen dracht, maar ze staat nu 24/7 op het land en ze krijgt niet bijgevoerd (op wat snoepjes/klein handje bix oid na als we gereden hebben ofzo). Zolang het weide seizoen duurt denk ik ook niet dat ik haar ga bijvoeren. Net wat Chubby zegt, ik ben ook bang voor over voeren. Een fjord is net als een tinker natuurlijk erg sober, vorig jaar toen ze niet drachtig was werd ze ook niet bijgevoerd, en op stal kreeg ze twee keer per dag 1/8 bix en wat hooi of kuil. Ik zal het waarschijnlijk even aan moeten kijken of/wanneer ik wat meer/anders ga voeren... Wat geen gedoe allemaal. Haha!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:32

Mijn merrie is dan wel niet van een sober ras, ze is KWPN, maar toch krijgt ze op dit moment 2 x 1/2 schep brok en verder alleen ruwvoer.
Ze wordt nl. erg snel dik en ik rij niet heel intensief.
Ik vraag me ook wle af wanneer ik haar meer krachtvoer moet gaan geven. Merriebrok wil ik haar iig vanaf de 7e maand gaan geven.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:36

Sabbel,ik denk ook niet dat het voor jouw merrie nu al nodig is hoor om bij te voeren,het is ook een sober ras hé,en tijdens de winter kun je dan gewoon opdrijven.

Neon: gefeliciteerd! Wat een meevaller! Nu hopen dat het op zn plaats blijft!

Pretty had dus een dik been maandag,en tegen savonds leek het te verergeren,dus maar de DA laten komen.
Blijken we geluk te hebben,het gaat om Lymfangitis,dat is een soort bacterie die binnendringt via een wondje of zo.
Haar ganse been zat al dik,nu heeft ze antibiotica,en is haar stalrust opgelegd,alleen wat stappen mag ze,ik laat haar dagelijks 2 keren een halfuurtje in het gras aan de hand,ahjee..huisarrest net nu het gras weer lekker en vitaminerijk is Ach gut
En zoon Epos lijdt mee..want die twee moeten ofwel samen op stal,ofwel samen buiten,of er komt van rusten niks in huis Koe

Gelukkig zou het geen kwaad kunnen voor het veulen,die antibiotica en pijnstillers.
Hij heeft ze terwijl nog eens opgevoeld,en ze is nog hardstikke drachtig,nu iets van 100 dagen..

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:42

Nee ik denk idd ook niet dat het nu al nodig is. Maar ik zal me er toch maar is in moeten gaan verdiepen, hoe en wat. Mijn staleigenaresse fokt ook met haar twee friese merries, dus ik zal ook eens met haar overleggen.

Edit:
Oeps, ik drukte te snel op het verzenden knopje...

@ Bar: mijn merrie word dus ookzo snel dik, zelfs als ze goed in het werk staat. Ik roep altijd dat ze al dik word als ze naar gras kijkt. Haha! Te weinig voeren nu is niet goed, maar een te dikke merrie ook niet natuurlijk.

@ Pretty: balen zeg! Ze zal wel zelf ook wel flink balen met haar huisarrest! Haha! Succes met d'r been, gelukkig is het niets onoverkomelijk. Goed om te horen dat het veulentje nog lekker op de plek zit! OK dan!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:36

@ Sabbel: Vinga krijgt een 1/4 brok per dag met wat peen en appel. Voor de nacht krijgt ze een net met flink wat hooi,
overdag staat ze op de wei (zeer korte wei)
Om maar even te vergelijken he, want wij hebben het zelfde ras Haha!

Ik weet ook niet of het nodig is straks merriebrok te gaan voeren in de laatste maanden aangezien het ras zo sober is, kan
iemand daar een antwoord op geven??

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:52

@Neonlight, gefeliciteerd! Hopelijk blijft het netjes zitten waar het zit.

Over het voeren, het belangrijkste is voeren op het oog. Zowel bij mini's tot grote rijpaarden.
Hier krijgen mijn cob merries allemaal verschillende hoeveelheden voer.
De 3 jarige die geen veulen zoogt, krijgt alleen gras.
De zogende merries staan op een stuk waar weinig gras staat en zij krijgen 2x per dag voordroogkuil. En 's ochtends krijgen ze allemaal wat brok. De een wat meer, de ander wat minder. Meestal zo tussen een handje en een halve schep.
Verder hebben ze een mineralenblok in de wei (geen zoutblok).

Ik heb mijn merries graag wat voller dan normaal. Ze moeten t/m februari nog 24/7 buiten lopen en mogen dan wat zwaarder zijn om straks met de kou niet te veel af te vallen.
Maar als straks de veulens afgespeend zijn, krijgen ze voorlopig alleen ruwvoer. Brok krijgen ze later in de dracht pas weer.
Dan krijgen ze wel merriebrok. De mineralenverhouding is daarin anders dan in basisbrok of sportbrok.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:00

Ik vroeg het voornamelijk omdat er op de site van Havens ook een stuk staat over OCD en dat je al meteen van het begin van de dracht merriebrok kunt voeren.
Aangezien de meeste paarden toch brok krijgen dacht ik ik gooi me vraag even in de groep....
Ik had er vanmiddag al een stuk over getypt en stuk gequote maar dat is verdwenen... :s

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:15

Mijn dierenarts had me juist afgeraden vroeg met merriebrok te beginnen omdat ze er veel en veel te vet van wordt. (ligt ook weer aan het ras waarschijnlijk) ze adviseerde me om in de laatste maand of na de bevalling merriebrok te gaan voeren.

Vinga krijgt nu Pavo Liga brok met veel vitamines.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:36

Ik voer mijn merrie's weinig bij, ze staan beide 24/7 buiten in de wei, en zijn dik zat. Af en toe een handje brok erbij.
Toch heb ik ze liever wat voller de laatste maanden vooral omdat mijn merrie enorm ingevallen is met haar vorige veulen.

Vanaf welke maand kun je het veulen zien en voelen bewegen eigelijk?
Bij de vorige dracht heb ik het veulen heel weinig zien bewegen, maar rond de 10 mnd wel het idee dat ik 'm kon voelen bewegen.

Pretty; he wat balen zeg van je merrie Ach gut

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:51

Ook wij voeren op het oog. Wij voeren nooit merriebrok, altijd gewoon basisbrok en ze zijn nooit iets tekort gekomen. Er komt bij ons regelmatig een voedingsdeskundige voor de sportpony's, en omdat die er dan toch is laten we de fokmerries ook maar meteen checken, en ze zijn kerngezond en komen niks te kort. En alleen maar makkelijk voor ons, omdat we toch al met basisbrok en sportbrok zitten wordt een extra ton merriebrok alleen maar ingewikkelder en de kans op verkeerde brok voeren alleen maar groter.

Nu heb ik zelf een hele schrale merrie, en dit jaar heb ik haar een 10 dagen voor de bevalling (was eigenlijk langer ervoor bedoeld maar de merrie vond het nodig het veulen eerder te laten komen Tong uitsteken ) en 2 weken na de bevalling een vitaminespuit gegeven. Verder krijgt ze 3 kilo basisbrok (is standaard voor haar, krijgt ze ook als ze niet drachtig is) en ze wordt nu bijgevoerd met maismeel om haar voller te maken. Per dag verder 2 kruiwagens gras en onbeperkt voordroog.