Mooie achterhand heeft next pitch
Gefeliciteerd Luna
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Kimm4 schreef:Kabayo schreef:Amhorses duidelijke reden! Hoe vaak wil je achter elkaar je hengst gebruiken op 1 merrie. Heb soms wel zoiets gehoord dat het maar 3x kan ofzo? Weet niet hoe of wat hoorNu klinkt ik vast onnozel haha
Mooie foto met de kleine!
Volgens mij heeft dat met de bloedgroep te maken (weet ik niet zeker). Een gastmerrie van ons is nu voor het vierde jaar op rij drachtig van onze hengst. En ik heb zo'n vermoeden dat de merrie weer terugkomt, haha.
Dennenboom schreef:Cynthia: ik heb wel eens gelezen dat jongetjes sperma sneller zwemmen maar korter overleven. En meisjes sperma langzamer zwemmen maar langer overleven. Dat zou betekenen dat je voor een hengstje dicht op de ovulatie moet insemineren en voor een merrie wat minder dicht. Dus iets eerder dan de ovulatie. Want dan zouden de hengst spermacellen al afgehaakt moeten zijnof het allemaal waar is, geen idee
Dennenboom schreef:Cynthia: ik heb wel eens gelezen dat jongetjes sperma sneller zwemmen maar korter overleven. En meisjes sperma langzamer zwemmen maar langer overleven. Dat zou betekenen dat je voor een hengstje dicht op de ovulatie moet insemineren en voor een merrie wat minder dicht. Dus iets eerder dan de ovulatie. Want dan zouden de hengst spermacellen al afgehaakt moeten zijnof het allemaal waar is, geen idee
StalMelyn schreef:Cynthia, ik zou voor de Duitse hengst gaan. Daar was je meteen weg van: groter,breder (en meer beweging?). Idris kan je aanhouden en kan je dan vergelijken met komend veulen. Wil het niet pakken met Duitse hengst stap je terug op casanova. Van casanova heb je er iig al een.
Caily schreef:Wellicht vergroot je de kansen op 1 of ander, maar zekerheid of grote verschillen heb je nooit. In 2019 gedekt op de eisprong na afspuiten ei, merrieveulen. 2,5 dagen na laatste dekking een mega hengstig merrie en kon geen sperma meer krijgen, dankbaar dat ze drachtig was, hengst. Hoe ouder, hoe zuurder de baarmoeder, hoe meer kans op een merrie. Jongste merrie: een merrieveulen.
Ik doe niks meer voor het geslacht
Van mijn merries maakt het ook niks uit. Mijn ene merrie heb ik al een merrieveulen van, maar hengstveulen kan niet blijven ivm 3 merries familie. De andere merrie heb ik überhaupt nog geen veulen van en is geen familie van de andere merries, dus kan het allebei aanhouden.
Ik zou ook voor de Duitser gaan Cynthia. Nadeel van 2 keer dekken met dezelfde hengst is dat het de tweede keer ook flink tegen kan vallen.