[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:14

Jammer tiinniie. Maar mijn dierenarts zegt hoe meer follikels hoe meer kansen :)

Mooie achterhand heeft next pitch

Gefeliciteerd Luna

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:22

Een aantal die de hengstigheid gemist hebben lees ik, gelukkig is het nog vroeg!

Luna gefeliciteerd met de dracht!

Kabayo, Zilver ziet er goed uit! Aleeyah is ook alweer helemaal bijgetrokken gelukkig.

AM, mooie trotse Sammie <3

Jammer tinnie.. Succes met de tweede poging.

Paardje2013, mooie combi. Nu duimen dat ze drachtig is!

Ik heb vandaag weer een hengst aan het lijstje voor Nadjarah toegevoegd ipv afgestreept :')
Normaal had ik altijd voor de winter mijn keuze al gemaakt, nu super laat en ook nog veel te veel (4) hengsten op de lijst. Oh ja, en ook bijzonder, er staat er van elke kleur 1 op mijn lijstje :x Weer eens wat anders dan al die schimmels. De laatste 2 toegevoegde hengsten wil ik volgend weekend gaan bekijken, misschien wordt de keuze dan wel ineens duidelijk.

Bij Aleeyah ben ik er nog niet uit of ik dit jaar weer terug ga dekken, na de geboorte van Jahwhar staan er ook bij haar 2 hengsten op mijn lijstje. Degene waarvan ik al een dekking heb of misschien terug dekken met de papa van Jahwhar?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 00:55

Hier zeggen de dierenartsen wat anders. Als je heel veel grote eitjes hebt en dan bedoel ik niet 2 of 3. Dat lukt het meestal niet. Tot nu toe hadden ze hier bij mij gelijk in. Je kunt beter één follikel hebben die harder groeit en goed ovuleert.

AZ. Leuk dat je ze misschien toch allebei gaat dekken.
Dat maakt de keuze alleen maar lastiger met nog een kandidaat erbij :+
Ik vind Jahwhar echt een plaatje. Lastig om keuzes te maken

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:53

Leuke combi paardje2013. Mooie hengst next pitch. Staat hier ook op het lijstje.

Wij zijn ook weer begonnen voor volgende jaar. De eerste vanmorgen hengstig gespoten en dinsdagavond scannen.
Onze Gelderse merrie. Spannend weer.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:57

Wat jammer tinnie op naar de volgende ronde

Luna van harte gefeliciteerd

AM wat een prachtig veulen heb je gekregen

Kabayo Zilver doet het maar weer goed.

AZ is altijd lastig die hengstenkeuze hier ook wel een jaar bezig geweest om iets te zoeken voor mijn merrie.

baudyh hoeveel merries ga jij dekken dit jaar ? Voor welke had je next pitch op je lijstje en wat verwacht je dat hij toe zou kunnen voegen? Vindt het wel spannend hoor om nog met een onbewezen hengst te dekken maar hij paste gewoon goed in mijn plaatje.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:10

Tinniie: Jammer! Op naar de volgende ronde.

Paardje2013: Mooie combi, vind Next Pitch een hele gave hengst.

Al_zawra: Blijft lastig hé, die hengstenkeuze. Hopelijk scheelt het als je die 2 andere hebt gezien.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:57

Vanochtend is de dierenarts geweest maar het ei zat er nog was nu bijna 6 cm vanvond gaan we nog een keer insemineren.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:44

Ik spring vanaf hier weer in en nu wat actiever :)

De laatste week druk geweest met een spannende Fiore en vrijdag op zaterdagnacht is Idris geboren, een meer dan prachtig (perlino?) hengstje <3 Hij is precies wat ik in mijn hoofd had als perfect veulen, qua kleur, bles, 4 hoge witte benen, alleen helaas weer een hengst.
Hij is zo prachtig dat ik ben gaan twijfelen aan mijn hengstenkeuze voor dit jaar.
Ga ik voor de Duiste hengst die 10 cm groter is en wellicht volgend jaar niet meer ter dekking staat, of ga ik voor de herkansing met Cassanova omdat Idris zó ontzettend goed gelukt is?
Hier wat foto's van de kleine man

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook besloten dat ik niet alleen de veulenhengstigheid en de hengstigheid daarna oversla, maar ook die dáárna. De eerste na de veulenhengstigheid zou rond 25 april vallen. Voor mij handig, omdat ze dan nog op stal staan. Is makkelijker met opvolgen en insemineren dan op de wei. Maar ten eerste is ze dan rond 31 maart uitgerekend en als ze dan weer twee weken eerder gaat, wordt het helemaal zo'n vroeg veulen en als ik nog een hengstigheid wacht, kan Fi ook wat langer herstellen. Dan zou ze rond 20 april uitgerekend zijn, twee weken eerder is rond 6 april, dus dat is prima :)

En dit keer laat ik het ei niet afspuiten om de kans op een merrie te vergroten én er gaan liters appelazijn in :D

Kimm4 schreef:
Kabayo schreef:
Amhorses duidelijke reden! Hoe vaak wil je achter elkaar je hengst gebruiken op 1 merrie. Heb soms wel zoiets gehoord dat het maar 3x kan ofzo? Weet niet hoe of wat hoor :+ Nu klinkt ik vast onnozel haha
Mooie foto met de kleine!

Volgens mij heeft dat met de bloedgroep te maken (weet ik niet zeker). Een gastmerrie van ons is nu voor het vierde jaar op rij drachtig van onze hengst. En ik heb zo'n vermoeden dat de merrie weer terugkomt, haha.

Dit klopt. Bij het derde veulen van dezelfde hengst heb je kans op een rhesusveulen. De merrie maakt dan antistoffen aan tegen de bloedgroep van de hengst. Zo'n veulen kan doodgaan als hij de eerste dagen melk van de merrie binnenkrijgt, omdat daar antistoffen tegen zijn eigen bloedgroep in zitten.
Ik heb wel eens drie keer met dezelfde hengst gedekt, omdat ik het toen nog niet wist en alles is goed gegaan. Maar ik zou nu bij een derde keer me hier wel meer in verdiepen.

Tinniie, jammer dat het nog niet gelukt is. Op naar de volgende poging!

Mooie combi Paardje2013!

Gefeliciteerd Luna!

AZ, ik stem voor een kleurhengst ipv schimmel :D

Zijn hier trouwens mensen die de merrie wel eens appelazijn hebben gevoerd om de kans op een merrieveulen te vergroten en zo ja, kreeg je toen een merrie of een hengst?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:13

Cynthia: ik heb wel eens gelezen dat jongetjes sperma sneller zwemmen maar korter overleven. En meisjes sperma langzamer zwemmen maar langer overleven. Dat zou betekenen dat je voor een hengstje dicht op de ovulatie moet insemineren en voor een merrie wat minder dicht. Dus iets eerder dan de ovulatie. Want dan zouden de hengst spermacellen al afgehaakt moeten zijn :+ of het allemaal waar is, geen idee _O-

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:18

Dennenboom schreef:
Cynthia: ik heb wel eens gelezen dat jongetjes sperma sneller zwemmen maar korter overleven. En meisjes sperma langzamer zwemmen maar langer overleven. Dat zou betekenen dat je voor een hengstje dicht op de ovulatie moet insemineren en voor een merrie wat minder dicht. Dus iets eerder dan de ovulatie. Want dan zouden de hengst spermacellen al afgehaakt moeten zijn :+ of het allemaal waar is, geen idee _O-

100% waar!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:47

Cynthia haha je moet gewoon een merrie krijgen ~~}> Ik gun het je!
Duidelijke uitleg. Denk dat ik inderdaad een rhesus veulen bedoel!

Paardje groot ei! Duimen op een dracht! Mooie combinatie zeg :D

Beudyh ook begonnen! Spannend zeg :D

Az heel fijn dat die dikkies weer slank zijn :D Hopelijk kom je uit je hengstenkeuze :P

Amhorses ik sla de veulenhengstigheid over :) Nigrante is toch een 3 jarige nakomeling van formidable?

Jammer zeg tinniie! :(

Over 2.5 week al weer scannen. Vind het nu alweer spannend :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:47

@kabayo, Dank je wel, ik pb je wel even.

Waar onze jonge merrie vandaan komt, insemineren ze juist laat om de kans op een merrie te vergroten en dat lukt aardig bij ze. Daar overwegend merrie veulens.

Op zich heb ik geen voorkeur. Het veulen blijft toch.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:49

Dennenboom schreef:

Klopt inderdaad. Dus als ik het eitje niet laat afspuiten, is de kans groot dat die later springt dan met wel afspuiten en dan krijgen de merries meer kans :D

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:59

Zijn er inderdaad mensen met echt werkende manieren om de kans op een merrie te vergroten?
Ik hoop dit jaar ook enorm op een merrie :o

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:06

Cynthia, ik zou voor de Duitse hengst gaan. Daar was je meteen weg van: groter,breder (en meer beweging?). Idris kan je aanhouden en kan je dan vergelijken met komend veulen. Wil het niet pakken met Duitse hengst stap je terug op casanova. Van casanova heb je er iig al een.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:35

Ik ben ook wel benieuwd naar manieren om een merrieveulen te krijgen :o
Vorige keer ei afgespoten en inderdaad een hengst gekregen. Hoop volgend jaar op een merrieveulen :Y)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:00

Hier is het ei ook afgespoten en ik hoop juist op een hengst :D

Wij moeten nu 2 weken wachten om te weten of ze drachtig is. Duimen dat het gelukt is :)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:08

Ik wil liever een merrie dus ik wacht wel tot dat ei zelf springt :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:37

Wellicht vergroot je de kansen op 1 of ander, maar zekerheid of grote verschillen heb je nooit. In 2019 gedekt op de eisprong na afspuiten ei, merrieveulen. 2,5 dagen na laatste dekking een mega hengstig merrie en kon geen sperma meer krijgen, dankbaar dat ze drachtig was, hengst. Hoe ouder, hoe zuurder de baarmoeder, hoe meer kans op een merrie. Jongste merrie: een merrieveulen.

Ik doe niks meer voor het geslacht :+

Van mijn merries maakt het ook niks uit. Mijn ene merrie heb ik al een merrieveulen van, maar hengstveulen kan niet blijven ivm 3 merries familie. De andere merrie heb ik überhaupt nog geen veulen van en is geen familie van de andere merries, dus kan het allebei aanhouden.

Ik zou ook voor de Duitser gaan Cynthia. Nadeel van 2 keer dekken met dezelfde hengst is dat het de tweede keer ook flink tegen kan vallen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:43

Cynthia ik zou ook de Duitse hengst kiezen. Om de reden die stalmelyn ook aangaf

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:51

Mijn merrie van 28 was met 4jr eerste keer drachtig, natuur gedekt en die ruin staat hier met mama. Daarna kregen we weer een hengstje :) Na inseminatie op meerdere dagen.
Ze heeft op 2 na alleen maar hengsten gekregen. En dochter van 14 staat ook bij mams en broer. Die kreeg in 2019 de eerste en ook een merrie. Maar daar insemineerde ze ook laat voor een merrie.

Ze was vorig jaar thuis hengstig geworden en daarna ook leeg gescand. Ze groeide wat, kreeg zucht en was veel te lief, dus ze leek stiekem drachtig.
Toen zeiden mensen weer, als een merrie hengstig blijft tijdens de dracht draagt ze een hengstje.
Maar weet van 2 mensen die een merrietje kregen terwijl merrie hengstig bleef tonen.

Laatst had ik het erover met iemand en die zei; Merries blijven soms hengstig tonen als ze met een ruin/hengst samenleven.

Geslacht maakt me echt niet uit, Alles heeft voor-en nadelen. Toen ik zwanger was ooit, lang geleden, had ik ook echt geen voorkeur. Eerlijk gezegd hebben we er niet eens over nagedacht. We zagen het ergens met 27wk volgens mij, maar zelfs toen dacht ik; alles is prima.

Omdat bij ons de eerste zwangerschap mis ging, zeiden ze wel dat het bij jongetjes vaker mis gaat dan bij meisjes. Was in 1996, dus misschien is dat nu wel anders.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:47

Grappig om te lezen over dat afspuiten en hopen op merrie wist ik niet dat dan dus de kans vergroot op hengst.

Ach ik denk dat je het nooit helemaal kunt sturen.

Cynthia ik vind hem heel mooi!
Ik denk dat dit jaar mijn Fries onder de hengst gaat eerste keer en onze nieuwe welsh cob word in week 15-16 gedekt dan moet ze waarschijnlijk opnieuw hengstig staan.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:41

StalMelyn schreef:
Cynthia, ik zou voor de Duitse hengst gaan. Daar was je meteen weg van: groter,breder (en meer beweging?). Idris kan je aanhouden en kan je dan vergelijken met komend veulen. Wil het niet pakken met Duitse hengst stap je terug op casanova. Van casanova heb je er iig al een.

Daar heb je wel een heel goed punt! Thanks! Nog even afwachten wat mijn gevoel zegt over 1,5 maand, maar dit helpt wel in mijn keuze :)

Caily schreef:
Wellicht vergroot je de kansen op 1 of ander, maar zekerheid of grote verschillen heb je nooit. In 2019 gedekt op de eisprong na afspuiten ei, merrieveulen. 2,5 dagen na laatste dekking een mega hengstig merrie en kon geen sperma meer krijgen, dankbaar dat ze drachtig was, hengst. Hoe ouder, hoe zuurder de baarmoeder, hoe meer kans op een merrie. Jongste merrie: een merrieveulen.

Ik doe niks meer voor het geslacht :+

Van mijn merries maakt het ook niks uit. Mijn ene merrie heb ik al een merrieveulen van, maar hengstveulen kan niet blijven ivm 3 merries familie. De andere merrie heb ik überhaupt nog geen veulen van en is geen familie van de andere merries, dus kan het allebei aanhouden.

Ik zou ook voor de Duitser gaan Cynthia. Nadeel van 2 keer dekken met dezelfde hengst is dat het de tweede keer ook flink tegen kan vallen.

Zekerheid heb je inderdaad nooit, maar proberen kan geen kwaad :)
Wat je zegt van het twee keer dekken met dezelfde hengst klopt wel. Ik heb drie keer met Sublime gedekt, de eerste twee, Ti en Fi vond ik heel goed gelukt. De derde, Vie, is een 'gewone leuke pony' geworden, niets bijzonders.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:39

Tinniie. Is ze klaar gedekt, hoe heeft het zich onte9de follikels?

Baudyh. Spannend. Welke hengst heb je uiteindelijk voor de Gelderse merrie gekozen?

Paardje2013. Dat is een heel groot EU, is deze nu geovuleerd?

Cynthia. Leuk dat je er weer bij bent. Ik zou dit jaar voor de grotere hengst kiezen. Anders het niet lukt kun je altijd nog Casanova gaan. Hopelijk nu een merrie :Y)

Ik heb een luxe probleem :') tot nu toe 5 merrie veulens en één hengst van onze eigen hengst. Vorig jaar van een andere hengst een hengstveulen.

Nigrante staat super hengstig :):) ik heb haar opgevoeld en voelde heel zacht aan, wat top is. Ik ga haar vanavond insimineren. Ik wilde deze cyclus op het oog doen, lukt get niet gaan we de volgende netjes scannen. Is nog vroeg zat.

Nigrante is idd een nakomeling van Formidable, ze is Uhm echt mega groot en heeft echt tijd nodig. Is echt een leuk paard :j mega bewegen en super lief.
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:42

Cynthia ik zou ook voor die knappe duiste hengst gaan :D ik las mee in het topic ja.

En inderdaad anders terug naar Casanova.

Spannend am! :D
Kun je dat allemaal zelf ?