[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:39

Mijn Tara is een product van 3 generatie lijnteelt. Vaders van beide ouders komen van dezelfde hengst. Ik zie vooral zijn slechte benen terug op mijn merrie, terwijl haar beide ouders top benen hebben.
Denk dus vooral goed of de hengst die je inteelt is wat je zien wilt, dat word namelijk versterkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:46

En ik heb niet graag dezelfde namen op 1 papier staan. Oogt ook niet echt leuk, vind ik. Dus vanaf vierde generatie zeker staan er niet meer op.
En idd zoals woogy zegt versterkt het vaak de slechte kenmerken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:11

Woogy en Fotsy,
Dat wil ik zeer zeker voorkomen. Zoek juist een langer gebouwde hengst aangezien mijn merrie een vrij hoge doorlopende schoft heeft en in mijn inzicht net wat te kort in de rug vind.

Ik heb een Z merrie en laat haar ook insemineren bij het Zangersheide. Nadeel daarbij is dat ze niet met lineaire scores werken, wat voor mij een voordeel is om te kunnen kijken op welke punten de hengst wat minder toont.

Echt informatie, standfoto's etc mis ik bij hun wel.
Wel weet ik dat het Z juist voor een beetje "inteelt" gaat. Zoals hun zeggen; Succes op succes fokken.

Maar ik wil niet het onzekere gaan nemen. Misschien kan ik wel gaan opzoeken bij zijn voorouders of ik daar informatie over kan vinden. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:21

xPenny: ik vind mijn lijnteelt merrie echt enorm goed. Ze heeft een waanzinnige bouw, super karakter en gangen. Alleen heeft ze bagger benen van haar overgrootvader, en dat is voor een renpaard niet ideaal :\
Ondanks dat hij zelf een enorm goed renpaard was, had hij geen mooie benen en dat is dus wel waar ik nu mee zit.

Het hoeft niet, maar de kans is wel heel erg aanwezig.
Kun je niet bij Zangersheide vragen of ze een gelijke hengst hebben met een andere pedigree?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:24

Woogy schreef:
xPenny: ik vind mijn lijnteelt merrie echt enorm goed. Ze heeft een waanzinnige bouw, super karakter en gangen. Alleen heeft ze bagger benen van haar overgrootvader, en dat is voor een renpaard niet ideaal :\
Ondanks dat hij zelf een enorm goed renpaard was, had hij geen mooie benen en dat is dus wel waar ik nu mee zit.

Het hoeft niet, maar de kans is wel heel erg aanwezig.
Kun je niet bij Zangersheide vragen of ze een gelijke hengst hebben met een andere pedigree?

Ik heb nog een ander op het oog maar niet zo gauw het type paard zelf wat ik zou kiezen maar wel met echt een goed papier waarvan ik wel vind dat deze bij mijn merrie past. Ik houd meer van de lichtvoetige types en vind deze hengst net wat te "simpel" en mist in mijn ogen net dat extra voorzichtigheid op de sprong.
Daarintegen is zijn vader wel het voorbeeld van voorzichtigheid op de sprong maar een frans gefokt type paard en deze zijn vaak wat "stug".

Aangezien ik nog geld van Zangersheide tegoedt heb, laat ik haar ook daar insemineren (ze zitten immers ook maar op 20 minuutjes rijd afstand vanuit mij).

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:12

Persoonlijk vind ik dat inteelt zo veel mogelijk vermeden moet worden. Ik ben er ook niet tegen ;)
Vorig jaar had ik een andere hengst gebruikt voor Wild Thing met inteelt, maar wat super paste kwa exterieur en beweging. Uiteindelijk heeft het niet gepakt...

Hoe gaat het met jouw merries Tinniie?

Esmeralda is vandaag gescand en word morgen geïnsimineerd *\o/*
Precies hetzelfde als vorig jaar. Meerdere grote eieren erop... Dus word weer extra spannend. Vorig jaar had ze ook een 2ling.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:18

Ik zou nooit met inteelt willen fokken. Helaas heb ik met mijn fries weinig keuze. Maar dat zit gelukkig heel ver weg.

Spannend AM!

Abby is weer terug. Normaal ik ze hemeurig en boos. En nu echt super lief! Voor het eerst dat ik met haar heb kunnen knuffelen in die 6 jaar dat wij haar al hebben. Steeds komt ze bij het hek voor een aai. Zo'n verandering. Ook is ze niet hengstig meer. Wij zijn positief!
Afbeelding
Camera ook al geïnstalleerd. Vorig jaar zo'n gedoe mee gehad. Maar hij doet het in 1x! Altijd een geruststelling. Nu staat mijn friesje erin. Maar dit is ook de bevalbox
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:49

AM, Voor Satinka moet ik ook morgen zaad gaan halen, voor Jade heb ik voor donderdag besteld. :)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:24

Hier nog enkele dagen wachten op de hengstigheid. Vanaf donderdag gaan we schouwen en zodra ze hengstig toont word ze om de dag gedekt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:30

Spannend Tinniie!

Dat klinkt Veel belovend Kabayo :j

Wachten duurt soms zo lang... spannend Blaze08!

Wild is op moment echt bitchi }:) maar dat is een goed teken. Als ze lief is klopt er meestal iets niet :')

Papa to be was vandaag weer heel knap <3
Afbeelding

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:13

Al aardig wat merrie’s geïnsemineerd zie ik! Spannend! Hier met de Metall merrie afgelopen vrijdag bij de dierenarts geweest om te scannen. Dacht dat we aan de vroege kant waren, maar al 2 mooie eieren. Nog iets bijgespoten en gisteren geïnsemineerd. Morgen weer terug om te kijken of eitjes weg zijn.
Normaal ben ik ook niet zo van het hengstig spuiten. Eerste jaar gedaan bij mijn merrie en na 4 keer insemineren gust gebleven. Vorig jaar gewacht op hengstigheid en in 1 keer drachtig.

Uier aanraken heb ik eigenlijk nooit geoefend. Bij mijn merrie mocht ik er absoluut niet aankomen. Dit jaar het eerste veulen en vanaf het begin geen problemen met melk drinken. Maar dat zal wel niet bij alle merrie’s zo zijn.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:14

Gisteren mijn dame weer opgehaald, ze is de woensdag en vrijdag gedekt maar had er vrijdag al weinig zin meer in waarop we besloten hebben haar de zaterdag met nog 1 laatste poging tot dekken op te halen, maar ze liet het niet meer toe.
Morgen ochtend bel ik de DA om een afspraak te maken voor de echo en tot die tijd duimen alsof het gelukt is...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:42

Knappe tinkerdame is het toch.

Evelien we gaan duimen!

AM knappe schimmelpapa inderdaad!

Duimen draaien Kabayo!

Ik heb hier ook 2 merrietjes waarvan ik ver weg moet blijven met bepaalde bloedlijnen omdat het er 2x in voorkomt. Zie het toch liever niet,maar ik kon ze er ook niet om laten staan.

Dit weekend niks speciaals meer gebeurd hier. Onze hengst staat nogal hitsig,als hij zijn manieren niet kan houden bij de merries gaat hij er toch echt weer apart van en wordt er alleen nog uit de hand gedekt. Nochtans kan hij zo lief zijn met hun als hij wil maar voor nu denkt hij voorlopig maar aan één ding. }:)

Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:50

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:05

Fantastisch is die. Goed ras zijn die westvlamingen toch hé. =:)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:33

Cas voelt de lentekriebels in zijn ..... benen :P

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:06

Wat leuk om al die combinatie's al te zien.
Hier liggen de 2 combinatie's voor volgend jaar ook vast sinds vandaag.

Mijn haflinger krijgt haar eerste veulen volgend jaar in Mei hoop ik, in Juni gaat ze naar de hengst Staro van 't klaverenhof. Duurt dus nog eventjes ;-) Ze toont alleen heel slecht hengstig dus nu al aan het opletten op tekens. Deze hengst gekozen om zijn kalmte en hoogte, ze zijn ongeveer dezelde hoogte en vind deze juist goed voor mijn haflinger. Het veulen (haar enige waarschijnlijk) blijft hier en wordt voor de dochter.

Mijn tinker merrie is donderdag bevallen van een hengstenveulen, deze wordt ook in Juni gedekt door Winfield van 't Piepveld. Hiervoor vooral gekozen door zijn hoogte, hij is hoger maar niet te hoog, omdat hij homozygoot bont is, een super karakter heeft ;) De keuze was niet makkelijk, maar door dat wij voor het BTS kiezen is de keuze ook niet heel groot en veel hengsten zijn dan toch te hoog voor onze merrie 1.40. Dr pssm test is onderweg dus hopelijk snel antwoord dan weten we het 100% zeker :-)

Hopelijk mag ik hier meezenuwen en kletsen :D :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:30

Altijd sneu voor die hengsten :') als ze zo graag willen maar niet mogen. Hahaha Formidable wilt ook wel elke dag :+

Welkom sylkai!

Vandaag Esmeralda nog gescand. We hebben besloten om morgen ochtend te dekken. Zitten 2 hele grote eiers en nog een paar grote :') zou een goede zijn voor embryo's. Zo proberen we dichtbij de ovulatie te zitten, en dan nog hopen dat niet al die andere gaan ovuleren. Maar sperma van Formidable blijft ruim 3 dagen goed. Dus ik vrees weer voor een 2ling

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:32

Succes AM, maar niet te veel succes, hopelijk maar eentje :P

Ik ben net terug van mijn tripje, retour toch 5u weggeweest. Hopelijk neemt ze haar cadeautje mooi aan en hoef ik het volgende maand niet weer te doen..

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:43

welkom sylkai

hopelijk dan maar eentje bij esmeralda

jeetje Tinniie je moet er wel veel voor over hebben zo _/-\o_
hopelijk pakt het gewoon in 1 keer

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:56

Ze is gisterenavond geinsemineerd en kreeg net telefoon dat ze vannacht geovuleerd had... dus perfecte timing. Duimen maar :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:08

Klinkt gunstig Tinnie!

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:29

Tinniie schreef:
Ze is gisterenavond geinsemineerd en kreeg net telefoon dat ze vannacht geovuleerd had... dus perfecte timing. Duimen maar :)

Klinkt goed! Mijn duimen draaien mee :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:51

Tinniie schreef:

Spannend!!!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:57

Super Tinniie! Afwachten maar...

Esmeralda is vanmiddag geïnsimineerd. Spannend...