[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:52

Ik vind het ook niet zo raar dat de hengstigheid afbreekt. Heb je drie dagen zon en daarna weer een week regen. Ik zou ook niet weten wat ik daar mee aan moet.

Wij scande voorheen altijd op 18 & 25 dagen. Dit jaar kunnen we voor het eerst de 25 dagen over slaan en scannen op 45 dagen. Na de 2e scan scande wij niet meer. Want het was na de 2e scan altijd wel duidelijk dat het zou blijven zitten (of niet :')).

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:07

Volgende week woensdag gaan wij normaal ook scannen. allemaal zo spannend vind ik het.
Mijn andere merrie gaat mei pas weg, dat lijkt nog zo lang

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:46

Woooo net gebeld door van Uytert en mijn merrie is klaar! Follikels zijn dus weg en dan van het weekend even afspreken wanneer we die '18 dagen scan' gaan doen!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:50

Luna, spannend hoor! Mei duurt inderdaad nog eventjes, maar tijd zal wel weer vliegen.

Fijn Kimsel!

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:50

Ik heb mijn merrie nog hengstig gezien enkele dagen na inseminatie. Ga ik er dan alvast maar vanuit dat het niet gelukt is?

Nochtans had ze een ei van maar liefst 52mm dat al redelijk aan het afplatten was op het moment van inseminatie...

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:54

Crines, die van mij heeft ook wel eens nog een dag of 2/3 hengstig gestaan na het insemineren. Toch elke keer netjes drachtig.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:56

kimsel ook in de spannende 18 dagen wachttijd haha

Muis plast nog steeds voor Bocah en toch heb ik het idee dat het gepakt heeft. Gewoon afwachten en duimen dat het gepakt heeft crines.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:41

Alvast kleine gefeliciteerd kimsel :D

Crines ik denk niet drachtig dan.. Toch maar even scannen en evt nog een keer dekken

Spannend suffie!

Wij scannen alleen op 18 dagen

Merries vinden het nog geen mooi weer :+

Sjintoo mooie merrie!! Spannende tijden :D

Sorry zit beetje in meeleesstand.. Onze merrie word dit weekend voor het eerst gescand

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:55

Crines schreef:
Ik heb mijn merrie nog hengstig gezien enkele dagen na inseminatie. Ga ik er dan alvast maar vanuit dat het niet gelukt is?

Nochtans had ze een ei van maar liefst 52mm dat al redelijk aan het afplatten was op het moment van inseminatie...

Ligt er maar net aan wanneer het ei is gesprongen. Heb je na het insemineren niet meer laten scannen?
Ik heb een merrie die na de ei sprong nog wel 4 dagen hengstig toont.. Het kan dus wel.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:50

Aankomende zaterdag zit Bibi op 18 dagen en Sun op 8. Twijfel of ik de week erop 1 laat scannen of wacht tot de 2e ook zover is.. maar anders mis je misschien die hengstigheid als ze niet drachtig blijkt.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:22

Idd Zamora, de kans is groot dat je dan de hengstigheid mist als ze niet drachtig blijkt te zijn..

Hier was Jade gisterenavond nog niet af, dus nog maar een dosis zaad besteld om vandaag te insemineren..

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:49

Volgens mijn 'planning' moet Myrthe Zondag weer hengstig worden, dus hopelijk maandag/dinsdag scannen of er een mooi eitje zit. In overleg met de dierenarts heeft mijn vriend besloten het toch thuis te willen doen, en we kijken wel hoe het loopt. Als we zoals vorig jaar 1 cyclus missen, is er nog geen nood aan de man. We hebben dit jaar een hengstje erbij, dus we kunnen schouwen, helemaal makkelijk :j

Wel een beetje spanning, omdat het vorig jaar natuurlijk met een aantal maanden eraf gekomen is.... We duimen dat dat dit jaar niet weer gebeurt. Al zit ze ook onwijs veel beter in haar vel natuurlijk.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:42

Vulina schreef:
Crines schreef:

Ligt er maar net aan wanneer het ei is gesprongen. Heb je na het insemineren niet meer laten scannen?
Ik heb een merrie die na de ei sprong nog wel 4 dagen hengstig toont.. Het kan dus wel.

Nee Vulina. Was de eerste keer dat ik zelf het proces van scannen/insemineren doe en ik vertrouwde hier dus op het oordeel van mijn veearts. Ik heb er zelfs niet bij stilgestaan dat er misschien wel best nog eens gescand werd na het insemineren. Ik dacht dat het nu sowieso wachten wat op de 18 dagen-scan.

Aangezien het ei al zo groot was op de avond voor het insemineren (ze is dan de volgende middag geïnsemineerd), denk ik dat mijn VA er vanuit ging dat het nu toch wachten was of het gepakt had, omdat opnieuw insemineren met een dag tussen toch sowieso te laat zou zijn? Althans dat is toch hetgeen ik denk? (ik kon zelf niet aanwezig zijn bij het insemineren).

Hij had ons zelfs speciaal helemaal naar Asse laten rijden om het zaad persoonlijk op te halen omdat dat misschien toch enkele uurtjes sneller zou zijn dan de expreskoerier...Het zou op die enkele uurtjes kunnen aankomen zei hij.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:58

Dan heeft hij blijkbaar verwacht dat het ei was gesprongen.. Helaas kun je dat pas 100% zeker weten na het scannen. Ik had even geleden een merrie die haar ei maar hield, en uiteindelijk er nog een 2de bij maakte. Die sprongen tegelijk. Volgende week dus scannen op tweelingdracht..

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:24

Heeft iemand nog tips over het bijhouden en zien van hengstigheid?
Bij onze merrie is de hengstigheid eigenlijk nooit te merken..
Haar staartdracht is altijd vrij hoog, we hebben haar in alle jaren nog nooit zien knipperen overdreven plassen o.i.d.
Helaas hebben we ook niet echt een hengst in de omgeving om te schouwen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:06

suffie schreef:
Sjintoo schreef:
Daar staat ze dan tussen allemaal 'sjiekere' paarden als enige koudbloedje.
Ze is meteen gescand geweest bij aankomst maar nog steeds zat er geen eitje klaar. Wel veel follikels beiderzijds. Dus hopelijk is ze dit weekend hengstig.

[ [url=m/BZKCzt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stal in Herwen?

Nee in Glabbeek in België :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:33

Pasha dat probleem heb ik ook met enkel 2 merries. Je kan laten scannen om te kijken waar ze in haar cyclus zit.

Ga toch Bibi vrijdag laten scannen als die DA kan. Liever dat even zeker weten voor ik ze ophaal. Is niet om de hoek :D

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:42

Zamora schreef:
Pasha dat probleem heb ik ook met enkel 2 merries. Je kan laten scannen om te kijken waar ze in haar cyclus zit.

Ah natuurlijk, dankje voor de tip!
Is voor ons de eerste keer dit hele proces in gaan. Nog allemaal een beetje nieuw (behalve de bevallingen).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:10

Haha dit is zo toepasselijk :')
Afbeelding

Pasha dit hadden we met lady ook. Gewoon even laten opvoelen om te kijken hoe haar cyclus is :)

Intressant om alle dingen te lezen..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:17

leuk en spannend Pasha! :D

geweldig plaatje :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:20

Zamora, ik denk dat ik de DA twee keer zou laten komen als je twijfelt aan dracht. Anders mis je weer een maand waarin je kan insemineren, dat is ook zonde.

Tinniie, ik hoop dat het eitje nu goed af komt! Succes!

Milan-lover, spannend, al bijna scannen!

Mijn merrie gedraagt zich nu al drachtig. Bizar hoe snel hun lichaam zo iets door kan hebben.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:24

nu begin ik te twijfelen of ik Falke niet beter op het dekstation laat staan tot de 18 dagen scan. Want zo niet moet ze toch weer terug naar daar. Ik heb nl zelf geen vervoer en ben afhankelijk van anderen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:24

Wij dekken natuurlijk maar heb idd besloten haar daar te laten scannen a.s. vrijdag. Mijn andere merrie scan ik thuis :j

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:29

Hahahah Elina (Kabayo) die afbeelding! Onze dame is van zichzelf behoorlijk hittepetit haha.

Zeker spannend Zamora! Maar wel erg leuk. Ik vind het allemaal erg interessant.
Goed kijken naar wat we wel en niet willen fokken en op welke manier dan.
Alles uitzoeken kost tijd, maar absoluut de moeite waard.

Misschien een gekke vraag, maar wat zijn bij jullie de gemiddelde kosten voor het hele fokproces (dus opvoelen, dekking, scan, DA kosten etc.)?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:44

Pasha_2011 schreef:
Hahahah Elina (Kabayo) die afbeelding! Onze dame is van zichzelf behoorlijk hittepetit haha.

Zeker spannend Zamora! Maar wel erg leuk. Ik vind het allemaal erg interessant.
Goed kijken naar wat we wel en niet willen fokken en op welke manier dan.
Alles uitzoeken kost tijd, maar absoluut de moeite waard.

Misschien een gekke vraag, maar wat zijn bij jullie de gemiddelde kosten voor het hele fokproces (dus opvoelen, dekking, scan, DA kosten etc.)?

Bij lady 120 euro dierenarts kosten. 50 week stallen bij hengstenhouder en 400 dekgeld. Was in 1 keer drachtig.

Sjintoo dan had ik haar er even laten staan :)

Raar he myrthe... Ze hebben het snel door!