[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:34

Moeilijk maar ik persoonlijk zou ze direct na inseminatie en als ze af is naar huis halen, als eitje dan bevrucht raakt duurt het nog 2 weken voor nesteling dus dan is ze in rustige vertrouwde omgeving. Zo doe ik het toch.
Het liefst zou ik ze zelfs thuis insemineren maar dat kan helaas niet.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:35

Vanaf dan begint het veulen zijn hoofd te bewegen en met de weken nemen de bewegingen toe in de benen en hoofd.
Maar hoe langer je afwacht, hoe meer zekerheid inderdaad.

Mijn fopster die 2 weken na haar hengstigheid weer hengstig werd, vandaag aan de longe.
Ze doet het prima om al max 15 keer aan de longe gelopen te hbben.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Memere op 06-04-16 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:37

Probleem is dat als het niet pakt ze dan weer terug moet.
Omdat ze bij ons dus ook niet aan huis insemineren en waar ze nu staat dus wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:52

Oké dank je wel memere, ik probeer haar inderdaad zolang mogelijk te houden daar.
In iedergeval niet eerder terug tot de paarden weer op de wei staan, dat is voor haar prettiger.

Ga je haar weer laten dekken?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:17

Hoe bedoel je weer laten dekken?

Dit zou haar 1e veulen zijn. Mevrouw ging normaal dit weekend naar de hengst gaan maar ze besloot om een week eerder, op een zondag hengstig te worden waardoor we nergens een trailer konden huren en iedereen met trailer geen tijd had om 7 uur lang te rijden of ze waren zelf op wedstrijd :+

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:20

Silly, mijn ene merrie is ook een beetje stresserig na verhuizingen e.d. Ook op onze nieuwe plek (waar ze na de hengstenhouder heen zijn gekomen) is ze toch zeker wel een maand van de leg geweest. Ze heeft ook een kleine maand bij de hh gestaan waar alles nieuw was. Gingen met 4 merrie's heen en zouden terugkomen als alle vier drachtig waren. Gelukkig pakte alles in één keer.
En mijn stressmerrie was de eerste. Geïnsemineerd die avond na zo'n 4 uur op de vrachtwagen en zij was dus 27 dagen drachtig toen ze terug zijn gekomen. Mijn andere merrie was pas 16 dagen toen ze terug kwam. Allebei nu nog hoogdrachtig.
Maar het is misschien ook gewoon hoe makkelijk je merrie drachtig wordt natuurlijk. Als ze al moeilijk zijn, draagt stress natuurlijk niet bepaald bij.

Wil ze dit jaar met veulens echter toch wel graag bij huis houden, of in ieder geval niet weer zo ver weg.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:56

@ silly, mijn merrie gaat een paar dagen voor dat ze hengstig zou moeten worden (in theorie, ze doet nog wel eens anders als zou moeten 8)7 ) naar de hengstenhouder. Nadat het ei weg is haal ik haar naar huis en word ze thuis gescand op dracht. Ze is ook wel stressig na verhuizen, dus hoop dat dat niet te veel invloed heeft.

Spannend voor de gene die moeten scannen, hoop dat het in 1x raak was!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:11

ik weet nog niet wat wij willen en wat het beste is. merrie naar de hengst brengen, of een aantal keer heen en weer rijden, of aan huis insemineren?? .. Onze merrie is ook een stresskip.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:18

Onze merrie gaat naar de hengst toe als ze hengstig wordt en blijft daar dan totdat ze afslaat. Ze wordt natuurlijk gedekt. Ik ben haar nu in de gaten aan het houden of ik een hengstigheid kan ontdekken al. Ze is wel behoorlijk bitchie tegen de jaarling opeens, dus wie weet zit er wat aan te komen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:04

Memere schreef:
Hoe bedoel je weer laten dekken?

Dit zou haar 1e veulen zijn. Mevrouw ging normaal dit weekend naar de hengst gaan maar ze besloot om een week eerder, op een zondag hengstig te worden waardoor we nergens een trailer konden huren en iedereen met trailer geen tijd had om 7 uur lang te rijden of ze waren zelf op wedstrijd :+

Ja ik zeg het inderdaad verkeerd, bedoelde wanneer ga je haar nu laten dekken?
maar ik neem aan gewoon de eerstvolgende cyclus dan.
Sorry was een beetje duf denk ik haha

Dank je Aniek, ja geen idee hoe makkelijk drachtig ze wordt aangezien het de eerste keer is, maar we gaan het gewoon zien.

AnniekSlijk, dan is het voor jou ook nog spannend!

Welke site gebruiken jullie om de verwachte bevaldatum uit te rekenen?
En welke aftelapp?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:20

Als de merrie zo'n stresskip is, zou ik toch eerder kiezen voor zo lang mogelijk daar te laten, tot z'n minst de 30 dagen (scan).

Hoeveel keer scannen jullie de merries?

Silly1972: Zij wordt de eerst volgende hengstigheid naar de hengst gebracht. Zijn wel steeds pittige ritjes tot daar: 3 1/2 uur enkele rit. Ben revaliderende van rugoperatie dus dat lang zitten is een hel, is wel te doen met de nodige pijnstilling maar alsnog lig ik de dagen erna volledig plat. Maar ga liever mee zodat ik zelf zie hoe of wat en ook meer ter geruststelling.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:29

Silly, dat had ik vorige keer dus ook + een merrie die ik nooit hengstig zag. Daarom er ook voor gekozen dat ze naar de hengstenhouder zouden gaan en ivm de afstand (Groningen - België) daar bleven tot ze drachtig waren.

Vorig jaar zijn mijn merries rond de 15 dagen gescand bij de hh en heb ze zelf allebei na terugkomst nog laten scannen op ca. 30 dagen.
Was van plan om in het najaar nog een keer te scannen, maar beide waren toen al zo bol, dat we dat over hebben geslagen...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:34

Ik scan rond de 18 dagen maar heb er meerdere dus de ene zal 18 dagen zijn en de andere misschien al 30 ofzo. Eerst toch schouwen en dan pas scannen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:13

Och jeetje Memere, maar ik begrijp het wel, je moet er wat voor over hebben he.

ik wil haar inderdaad tot in iedergeval de 30 dagen scan laten staan.

Zo Aniek dat is inderdaad ook een flinke afstand!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:15

Afgelopen zaterdag is Jazzy geinsemineerd en ik heb haar geloof ik tot nu toe 6x gescand. Tussen de 5e en de 6e keer scannen is ze geinsemineerd. Nu de 20e pas terugkomen.
Ik rij wel elke keer op en neer naar de dierenarts (20 min heen en 20 min terug). Jazzy is geen stresskip, maar is absoluut niet gecharmeerd van het scannen. Maar als ze haar hengstigheid niet goed toont, dan moet je wel. Ik hoop ook dat ze in 1x drachtig is, dan hoef ik dat hele traject niet opnieuw door :o

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:18

Setteli: Moet er bij KI zoveel gescand worden? Ben een leek hierin, gezien hier enkel natuurlijk gedekt word.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:23

Pris werd heel moeilijk drachtig en deed stom bij de HH. Die werd het eerste jaar gedekt en we werden gebeld dat ze klaar was, bij thuiskomst is ze nog dik een dag hengstig geweest, maar sloeg haar laatste dag wel de hengst bijna dood, mis dus.
Uiteindelijk hebben we haar de keren erna op de scan bekeken wanneer ze hengstig genoeg was om te dekken en hebben heen en terug gereden.
Uiteindelijk het laatste jaar het ei afgespoten en nu loopt hij er al 6 weken naast :)

Alles over CA is hier te vinden, overigens niet geheel onbelangrijk als er met NRPSers wordt gefokt met veel Arabisch bloed.
Op de eerste pagina staat een heel duidelijk filmpje van een CA lijdend veulentje

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:44

hoeft niet, mijn merrie toont zo super gewillig dat de DA gelijk al wil insemineren, zonder uberhaupt te scannen haha
Maar dat wil ik niet.

Mijne is NRPS, maar maar 5% arabisch bloed.

Maar niemand de beste site voor datum uit te rekenen en een aftelapp?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:58

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:30

Geen nrps hier woogy noch arabjes.

Flo is zo easy met scannen dat ze in kliniek zelfs gebruikt werd om naast de stresskipjes te staan tijdens hun scan :P

Silly ik gebruik die in de OP en een aftelapp heb ik niet, zit in mijn agenda van tel

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:02

Ohh dat is handig haha.
Thanks beide

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:19

Mijn DA komt gelukkig lekker aan huis scannen. Mevrouw is nu hengstig, zo jammer dat ik nog niet mag.. Hopelijk wordt ze maandag weer gezond verklaard en kunnen we begin mei of eind april nog insemineren.

Memere die van mij wordt ook best vaak gescant. Eerst om te zien hoe ver ze in de cyclus zit en dan moet je natuurlijk vrij precies op de eiersprong zitten, want mijn DA insemineert het liefst maar 1x. Dan als ze is geinsemineerd nog een keer na een dag of 2 om te zien of het eitje weg is. Daarna op 18 dagen en 25 dagen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:43

Waarom kan het nu niet? Waar moet ze van herstellen?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:47

Ze is half maart geopereerd. Al haar snijtanden zijn verwijderd door de gevolgen van EOTRH. Dus haar mond moet nu genezen. Artsen in Utrecht zeiden dat ze minstens een maand moet genezen voor ze gedekt mag worden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:54

ooh oke, Ik heb echt even moeten googelen wat die aandoening inhoudt.
Maar gaat wel goed met haar nu?