[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:28

gblover wat een blunder zeg! Ik snap dat je het laat zitten, maar kan me ook voorstellen dat je er totaal niet blij mee bent. Ik zou echt heel kwaad zijn, als mijn merrie drachtig was van de verkeerde hengst! (natuurlijk wel een beetje afhankelijk van welke hengst het dan zou zijn ;) )

Ik dacht al dat ik geluk had gehad dat Mausi zaterdag nog geïnsemineerd heeft kunnen worden, en dat blijkt ook zo te zijn. Normaal gesproken moet het sperma altijd 's ochtends voor 8 uur besteld worden, en dan is het de volgende ochtend bij de merrie. Nu kreeg ik vrijdag om 11 uur een sms dat ze Mausi 1 uur later zouden gaan checken, en 's avonds kreeg ik een sms dat er voor de dag erna sperma was besteld. Wat naar mijn idee dus niet kon?
Maar goed, ook de hengstenhoudster wist niet hoe haar man het voor elkaar had gekregen de DA nog op tijd op stal te krijgen om het sperma nog met het transport mee te krijgen, maar ik ben heel blij dat het gelukt is! Nu maar afwachten of ze ook drachtig is.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:49

Fingers crossed dat Mausi ook drachtig is en naar huis kan!
PS Hoe is het eigenlijk met je andere dame en het transport afgelopen?

Nou lekkere reclame dan voor Van Olst! Omdat ik volgend jaar met diepvries sperma aan de gang wil, is het plan om mijn merrie daar te zetten. Moet er toch niet aan denken dat mijn bier geïnsemineerd wordt met sperma van een KWPNer... |(
Voordeel: ze zullen nu wel eens zo goed opletten haha! :D

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:52

YildizArabs, ik hoop dat ze de rassen sowieso apart houden :+

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:55

Yildiz, Aziza staat daar toch nog. Omdat ik uiteindelijk te horen kreeg dat Mausi de week erna hengstig zou moeten worden (wat ze gelukkig ook deed), heb ik besloten Aziza toch nog 1 maand extra te laten staan. Qua kosten kwam het op hetzelfde neer, een extra keer heen rijden of een extra maand stalgeld. Dus nu heel hard duimen dat Mausi drachtig is, en dan haal ik ze over een paar weken tegelijk op! Ik hoop dat Aziza dan ook wat rustiger blijft op de trailer, als ze samen zijn.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:31

Op 14 dgn scannen is wel ongebruikelijk vroeg, wat daar de reden van kan zijn weet ik eigenlijk niet. Hier scannen ze vaak op 16 dgn als ze bang zijn dat er kans is op tweelingdracht, als ze drachtig zijn, kun je dat op 16 dgn vaak toch wel al zien. 18 dgn is de standaard, we hebben ook al wel gehad dat we dan meteen konden insemineren en dat de merrie daarna geovuleerd had, idd als het 'groeizaam' weer was :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:06

Vandaag nog 10 maanden tot mijn bijzondere combi geboren word :P Duurt nog zo lang hahaha.. Maar kan echt haast al niet meer wachten..

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:13

Wachten duurt lang he, ik ben ook al aan het aftellen: nog 9 maanden en 3 weken :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:13

Spannend Dustinlover!! Leuk om naar uit te kijken!

Ik moet eerst nog maar zien of mijn merrie drachtig is. Hoeveel pogingen doen jullie meestal? En als het niet lukt, laten jullie dan nog verder onderzoek doen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:32

Hier moet ook nog gedekt gaan worden, maar ik kan niet wachten tot er schot in de zaak zit en er iets van aftellen kan gebeuren :D eerst hopen dat alles gaat zoals het hoort.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:36

Jibbel, hier gaan we door tot ongeveer begin juli/ midden juli. Als ze dan nog niet drachtig zijn stoppen we ermee. Willen ook geen veulen wat midden in de zomer geboren wordt. Als je een paar maand verder bent zit je alweer in de herfst en dan kunnen ze bij ons het land niet meer op en moeten merrie en veulen veel op stal staan. Dat willen we ook niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:39

Nee precies, ik zou zelf ook geen laat veulen willen, ons shet veulen is van 5 juni (vandaag dus besef ik me nu, dus jaarling) en dat vind ik eigenlijk al laat zat..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:04

Ik vind juist die hele vroege veulens wel sneu. In februari, wanneer het vaak nog te koud is om veel buiten te lopen, ideaal vind ik april-mei.

Helaas, het zou mij verbazen als mijn merrie nog drachtig is. Ze heeft eergister vastgelegen in de wei.. Heb je ze in de wei lopen, rollen ze zich nog vast! Ze heeft er waarschijnlijk niet heel lang gelegen, maar had het al wel 'opgegeven'. Stalgenootje zei meteen dat zij al vaak had gezien dat merries bij zo veel stress verwerpen.. Maar goed, we wachten af, anders maar weer opnieuw proberen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:16

Ja februari vind ik idd ook wel erg vroeg. Vanaf eind maart t/m eind mei vind ik de mooiste tijd eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:18

Hmm als de komende winters even lang gaan worden als de afgelopen zou ik het niet erg vinden als ie pas in mei/juni komt.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:40

Oeps, ik loop een beetje achter hier :)

gblover, jammer zeg dat ze die fout hebben gemaakt, maar hopelijk is dit ook een hele leuke combinatie. En komen ze je vanuit het hengstenstation nog een beetje tegemoet.

Yellomofoon, gefeliciteerd!

Casca, ik hoop voor je dat het toch nog mee valt. Wel sneu voor je merrie dat ze zo vast heeft gelegen. Heeft ze er zelf niks aan overgehouden?

Haha, er zijn er al een stel goed aan het aftellen hier! Wij nog 10 maanden en 12 dagen :P

Met onze merrie zijn wij vandaag naar het hengstenstation gereden voor de 18 dagen scan en we zagen een mooi vruchtblaasje zitten! *\o/*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:38

Hier is vanmorgen de DA weer geweest voor een 2e ronde scannen.
Eentje heb ik opnieuw laten scannen want de merrie was ziek geweest maar het vruchtje is gewoon blijven zitten ondanks hoge koorts van de merrie.
En ik had er een aantal staan die al wat verder in de dracht waren maar nog niet gescand.
Bij eentje zei de DA, dat is al een heel veulen! Ja die was ook al 9 weken drachtig :D
Wel leuk om te zien op de scan.

De enige die het lastig maakt is Cookie. De vorige keer lukte het scannen niet en nu met een andere DA ging het wel iets beter maar ze kan gewoon niet ver genoeg komen omdat Cookie zo smal is. Dus dat gaat veel nachtrust kosten volgend jaar :+
Van de winter maar een keer van buitenaf laten scannen al weet ik als ze dan drachtig is, ook niet van welke cyclus het is...

Heb nog wel eentje toe te voegen aan de lijst zag ik:

20 maart - MarijeR - DT Velvet Dynamic Buckeroo (v.Libertymeres Velvet Buckeroo) x Fallen Ash Eagles Dark Deputy

Ik heb juist het liefst vroege veulens. Geen probleem met de kou, ook met sneeuw en vriezend weer gaan gewoon de wei op hoor. Ik denk dat mijn veulens meer buiten hebben gelopen met de kou dan veel veulens die later geboren zijn met al die regen en natte zooi in april/mei...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:35

Door het verhaal van GBlover even de stuipen gehad, kliniek belde om te zeggen dat 'het pakje' was toegekomen???? Ik bel naar de hengstenhouder en die was niet langsgeweest. Dacht al dat ze ze gingen insemineren met verkeerde zaad :7

Maar nee, ze is nog steeds niet klaar, zal pas tegen eind dit weekend klaar zijn om te insemineren.

Amai er zijn er hier al veel aan het aftellen naar een veulentje *\o/*
Super, wordt weer spannend. Succes allemaal.

Ik ben van het gedacht: als een vroeg veulen in de sneeuw kan lopen dan kan een laat het ook, niet??
Tis omdat we nu niet veel optie meer hebben op een vroeg veulen :P

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:44

Haha nu al aan het aftellen nee dat doe ik pas als het Januarie 2014 is anders word mijn man helemaal gek van mij :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:14

Mij maakt het eigenlijk niet uit wanneer het veulen geboren wordt, ons vroegste veulen was 28 februari en het laatste 12 juli.
We hebben geen keuringen en hebben met inscharen geen problemen dus maakt het niet veel uit.
Naar buiten gaan ze hoe dan ook.

Maar voor mij zijn de maanden mei en begin juni het prettigst.

Morgen aan het eind van de middag komt de DA scannen.
Maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat Annisse hengstig is.
Amia zie ik niks aan. Ben wel heel benieuwd.
Ik laat Cantate ook gelijk opvoelen dan hebben we daar ook beeld.

Marije agoss had je een dametje met hoge koorts, nu weer alles oke?
Gelukkig vruchtje niet verloren.
Cookie heel smal, is dat dan ook een risico bij de geboorte??

Mitxa jeuh gefeliciteerd!!

Casca, stress is vaak een verwerpfactor maar het wil echt niet zeggen dat bij alle stress de merries verwerpen hoor!
Wat akeligdat ze vast gelegen heeft, :(:)
Gewoon even laten scannen dan weet je het, maar laat haar eerst maar even bijkomen van alle ellende.

AZ ik duim ook dat Mausi drachtig is hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:33

Casca schreef:
Ik vind juist die hele vroege veulens wel sneu. In februari, wanneer het vaak nog te koud is om veel buiten te lopen, ideaal vind ik april-mei.

Helaas, het zou mij verbazen als mijn merrie nog drachtig is. Ze heeft eergister vastgelegen in de wei.. Heb je ze in de wei lopen, rollen ze zich nog vast! Ze heeft er waarschijnlijk niet heel lang gelegen, maar had het al wel 'opgegeven'. Stalgenootje zei meteen dat zij al vaak had gezien dat merries bij zo veel stress verwerpen.. Maar goed, we wachten af, anders maar weer opnieuw proberen.

:(:) hopen dat ze nog drachtig is!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:03

Mag ik me hier ook weer melden?? :D

@ Casca, wij hebben een merrie die 2 maal koliek heeft gehad, en de 2de keer een (héle) heftige allergische reactie kreeg op de pijnstiller die in de bloedbaan werd gespoten. Ik dacht dat ze dood ging, zo erg leek het. Maar... vandaag drachtig gescand! De ene keer kan het niks hebben en de andere keer alles..

@Gblover.. Wow!! Wat een mega fout! Ik zou daar wel even een dingetje van maken qua dekgeld! Jij hebt niet om deze hengst gevraagd! (al vind ik het wel een super goede hengst, en paps is natuurlijk LL, dus de appel valt niet ver van de boom ;) )

Hier vandaag de 2de drachtig gescand. Nu nummer 3 nog afwachten die mag 15 Juni voor de 18 dagen scan.

Nu drachtig:
Avalon (v Gribaldi) drachtig van Meander van de Heimerite voor 10 April
Maybe (v Heinse) drachtig van Meander van de Heimeriete voor 23 April (Fries x Few Spot Appaloosa)

Nog afwachten:
Lamantha (v Flemmingh) hopelijk drachtig van Houston voor 2 Mei

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:06

Heb ook naar Meander gekeken (vluchtig) voor mijn fries voor eventueel volgend jaar, staat hij op KI?

Hopelijk zit eventueel vruchtje er nog in Casca!

En wat een fout van van Olst :oo Heftig!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:08

KI willen ze wel doen, maar wij hebben natuurlijk gedaan. De ene merrie wil niet makkelijk drachtig en natuurlijk lukt het de eerste beste keer. Volgend jaar gaan we wel voor KI, want dan willen we weer 'gewoon' een KWPNer gebruiken voor haar.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:09

Oke, thanks! Wil namelijk niet reizen met deze merrie als er een veulen naast staat.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:16

Nee, hier hetzelfde :) Beide hebben nu een Scen Tao veulen. Ze zijn hier geweest met de hengst :)