[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:14

nicole, ja dan heb je het zelfde probleem inderdaad.
5 april is ze uitgerekend.

een camera hoeft inderdaad niet duur te zijn, maar we hebben er een nodig die buiten kan en het liefst goed nachtzicht heeft en we moeten een lange kabel hebben Lachen maar mijn vriend vind het wel leuk om dat uit te zoeken Tong uitsteken dan haalt hij iets uit china ofzo Knipoog

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:16

haha ja, dan zul je iets verder in de buidel moeten Clown

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:20

ja precies Tong uitsteken
ik loop nu stage waar ik stage vergoeding krijg, zullen we dat maar op maken Tong uitsteken
en ik kan natuurlijk ook nog kiezen om minder uit te kiezen en meer werk te hebben, zelf een behuizing bouwen en letlampjes enzo erin zetten Tong uitsteken (laat mn papa het niet horen, want hij betaald de stroom kosten Tong uitsteken)

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:24

zie je, dan durf ik die van mij ook niet uit te lenen, kan zomaar zijn dat sylke netjes op tijd gaat, maar Upona is voor 18 april en die ging dit jaar een week voor tijd, dat wordt dan alweer te krap..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:28

dat snap ik Lachen wel lief dat je er aan denkt. wel leuk dat ze zo dicht bij elkaar zitten (nouja, je weet het nooit Tong uitsteken) kunnen we samen laat opblijven Tong uitsteken

Nicole288Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:32

Doen we zeker Ja Het kan hier best leeg zijn op bokt zo midden in de nacht na een vals alarm Lachen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:34

jammer dat het nog zo lang duurt. pim (mijn vriend) zei net ook al, we wisselen wel af, hij is volgens mij wel beter in laat opblijven, alleen niet zo bokt verslaafd. (behalve dat hij wel een club op wil richten voor mannen-van-bokt-vrouwen die op concoursen kou moeten lijden)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:09

Grijns, ik ga me niet opsplitsen Clown
Voor bokkers heb ik misschien nog wel een stal vrij om een merrie te brengen al had ik eigenlijk de planning om voor '09 geen gastmerries aan te nemen.

En hier werkt het altijd prima met camera's op internet, de merries met een alarm om (vroeger met singel, tegenwoordig gebruik ik de halster systemen) en een moeder en een aantal vrienden die voor mij in de avond oppassen.
Als een merrie op het eind loopt, slaap ik van 18.00-23.00 en dan werk ik 's nachts achter de pc (of zit te chatten op marestare Schijnheilig ).
Het alarm gebruik ik voornamelijk als een merrie een twijfelgeval is en ik niet de hele nacht opblijf of als ik niet in huis ben om de camera's in de gaten te houden.
100% vertrouwen op een alarm doe ik niet. Bij twijfel vraag ik 's nachts een aantal vrienden uit Amerika om te kijken, dan is het bij hen 's avonds. Zij bellen dan als ik moet gaan kijken. Zo doe ik het ook als een paard ziek is bv. Dan is er toch net wat meer toezicht.

Ik had trouwens van de week een gave cam gezien: http://www.marestare.com/triplek.php
Volgens m'n pa is dat ook wel te maken straks als de nieuwe paddocks klaar zijn. Dan kan ik 3 paddocks en de rijbak ook in de gaten houden Haha!
Misschien ook een handig idee voor mensen die een cam op de wei willen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:44

Las iets over draagtijden

Ik heb tot nu toe gehad

Pauk
340 dagen - 337 dagen - 341 dagen

Alonna

322 dagen - 331 dagen

Las ook iets over angsten.

Waar ik heel erg tegenop zie is dat ik nu ook een Maiden merrie heb staan.
Ben erg bang dat zij straks niet zo moederlijk reageert of dat het helemaal fout gaat vergeleken met de oudere merries..

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:45

Marije maakt er een luxe gebeuren van. Haha! Die cam is wel gaaf zo!

Snuffie: Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben ook van de (over)bezorgde aard. Clown Merrie's staan met halsteralarm om, onder de cam die online staat. Er is altijd iemand thuis (Heel af en toe een paar uurtjes niet) en als ik het enigsinds spannend vind blijf ik wakker. En dat is vaak. Haha! Blossom ligt hele nachten plat te slapen, en ik en mijn birthalarm hadden een slechte band op dat moment.. Dus ik ben bij haar bijna een maand 'snachts wakker gebleven. Bloos (Maiden, daar ben ik helemaal panisch mee. ROFL Volgend jaar weet ik tenminste wat ik kan vewachten bij haar. Niet dat dat zo fijn is: Een overdag bevalling! Overdag wordt er minder goed opgelet als 's nachts. Nagelbijten / Gniffelen )

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:55

Oh ja dat is leuk overdag Clown
Ik denk dat ik op zo'n beetje ieder uur van de dag wel een veulen heb gehad hier. Maar het overgrote deel toch wel tussen 23.00 en 2.00 uur.
Ook wel eens een hele nacht op gezeten omdat een (maiden) merrie heel verdacht deed. Maar wat er ook gebeurde, geen veulen...
Tot ik om 7 uur 's ochtends ging voeren en ik kon net alle paarden die binnen stonden voeren en bij merrielief de voerbak weer uit de stal halen omdat het water brak ROFL
Vervolgens dacht buuf die avond dat het ook wel tijd was, ja doos jij was 3 weken eerder al uitgerekend! Clown
En om het af te leren de volgende dag een gastmerrie rond de 320 dagen die al die veulentjes zo leuk vond dat ze die van haar ook maar uitpoepte. Ach, kon ik daarna weer even een week of 2 bijslapen voor de volgende groep...

Hm, volgens mij vind ik het best relexed volgend jaar met maar 3 merries Haha!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:58

Jij maakt ook weer een hoop mee ieder jaar! Maar dat van Kyra en Fleur (toch?) weet ik ook nog wel. Haha! ROFL

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:02

Ja Fleur, Kyra en Violette staken elkaar toen aan Haha!
Ach het is ieder jaar weer een leuke tijd. Wat vermoeiend maar wel leuk Haha!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:04

Idd. Ik kan me er nu alweer op verheugen! Volgend jaar krijg ik er 3 in 1 maand. Gelukkig heb ik die maand ook vrij. Nagelbijten / Gniffelen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:13

Hooo, je bedoelt 3 uitgerekend in 1 maand?
ROFL ROFL ROFL

2 jaar terug had ik er hier 4 in 1 week. Was wat druk maar dan zit je wel in een goed ritme zeg maar... Clown
Overigens waren ze niet alle 4 in 1 week uitgerekend Schijnheilig

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:20

Hoe durf ik het te zeggen!! Bloos!
Ik zou toch beter moeten weten. Nors opkijken

Al moet ik zeggen dat de langste dracht ooit hier 345 dagen was. Clown *Klopt af*

Meagan heeft 2 jaar geleden een veulen gehad, die was 4 dagen oud toen ze bij ons kwam. Die mensen hadden haar drachtig gekocht, ze zou uitgerekend zijn in juni. Veulen is geboren op 2 augustus. Ik hoop maar dat ze zich vergist hebben tijdens het eigenaar wisselen en dat ze eind juli bedoelden. Clown

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 01:50

ik reken alleen mijlpalen op de volgende momenten (100 dagen ook, maar die hebben we al gehad):

150 dagen (helft 300)
160 dagen (helft 320)
200 dagen
300 dagen
320 dagen
11 maanden dracht (bijv. 23 februari gedekt dus 23 januari = 11 maanden verder)

Uitgaande van deze mijlpalen heb ik nog 30 mijlpalen te gaan (wat eigenlijk ook weer een mijlpaal is natuurlijk Clown )
vanaf deze maand tot en met mei volgend jaar heb ik iedere maand minstens 1 mijlpaal te melden.
2 in oktober
4 in november
5 in december
8 (!!!) in januari
2 in februari
1 in maart
6 in april
2 in mei

en dan heb ik de mijlpalen van de dames die op dezelfde dag uitgerekent zijn maar 1x geteld. Eigenlijk moeten dat er natuurlijk 2 zijn op die dagen en dan zouden er dus 6 mijlpalen extra zijn, maar goed, het is toch dezelfde dag en dezelfde mijlpaal...
20 oktober is de eerstvolgende mijlpaal weer Knipoog

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:18

Fab is precies 100 dagen drachtig Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:27

zit hier ook wel in de stress moet ik bekennen,
die twee dames van me ben ik zo stilaan wel gewoon Clown
maar dat nieuwe exemplaar... ten eerste is ze zelf natuurlijk nieuw, waardoor je haar toch moeilijker kan inschatten, ten tweede mag je nog niet overal aankomen (oefenen we nu al elke dag zodat dat tegen eind maart geen probleem meer is Knipoog) en ten derde is ze ook nog maiden (nouja, als je de vroege miskraam vorig jaar niet meerekent, maar die stelt me nu ook niet meteen geruster Clown )
als ze nu al eens een veulen gezond had gehad he, dan was de zorg al de helft minder Ach gut

ik vertrouw eigenlijk wel bijna blindelings op het alarm, uiteraard houden we zelf ook een oogje in het zeil door de merrie grondig te observeren en er staan nog steeds 2 camera's op, maar moet zeggen dat ik er de vorige jaren eigenlijk geen slaap voor gelaten heb Bloos
Vorig jaar wilde ik al een week de birth alarm op angel, maar omdat het met zo'n singel is, vond mn ma dat zielig en werd en werd het maar uitgesteld... tot ik op een avond in actie schoot en besloot dat het nu welletjes was geweest: die BA ging erop! Tegen de tijd dat ik de vijsjes los had, batterij erin, vijsjes nét allemaal weer aangedraaid, kwam mijn vriend juichend binnen: "hou er maar al mee op, veulen staat er al naast Clown " mijn gevoel was dus goed, had alleen iets sneller mogen zijn Nagelbijten / Gniffelen
In datzelfde jaar heeft Tinkerbell er dus iets eerder aan moeten geloven, wilde niet nog eens hetzelfde scenario Clown BA heeft ons netjes gewekt (doet overigens best bizar zo die eerste keer wakker worden van dat gepiep)
Dit jaar ook bij Angel BA erop, wisten van s avonds al: dit wordt em! we zaten eigenlijk alleen maar te wachten van: wanneer gaat ze plat en begint het te piepen... vlak voor we naar bed zouden gaan, was het dan plots zover, op de camera vlak ervoor nog NIKS te zien, dus zonder BA hadden we er zeker een uurtje doorheen geslapen vooraleer we onze wekker zouden hebben gezet Clown danku BA Haha!
Bij Tinkerbell ging het vlotter, mams belde (BA en 1 scherm staan bij ons, paarden en 1 scherm bij moeders, ontvanger van BA kan ik lekker meenemen Haha! we wonen niet ver uit elkaar) "als je niet wilt wachten tot je schrikt van het gepiep van je BA en je dan moet haasten, kom je nu al naar hier, zal niet lang meer duren, kwestie van paar minuten."
die paar minuten waren lichtelijk onderschat Knipoog heeft wel nog een uurtje geduurd, maar hebben dus met zn allen naar het scherm zitten staren en dan ging ze neer en konden we met zn 4ren countdown tellen tot de BA ging piepen Clown

Dit jaar wordt wellicht ietsje krap: Angel moet de 20ste en Siuan de 24ste maart Tong uitsteken
Ik hoop dus dat Angel, zoals altijd, iets eerder gaat en Siuan iets langer wacht Clown
wil graag minstens een week ertussen ivm stalling en gebruik BA Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:50

Marije, helaas zit je geloof ik iets te ver weg. Anders was het best aantrekkelijk.

Frenia, jij hebt toch ook je eigen BA? Wel makkelijk. Helaas voor 1 merrie vind ik dat net te prijzig. En huren eigenlijk ook, want met een beetje pech kun je het een maand lang huren. Of inderdaad weer moeten inleveren voordat de merrie bevallen is.

Draaakje, mag ik dan ook mee hyperen? Rond die tijd is Neon ook uitgeteld, die is 2 dagen korter drachtig dan Upona.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:13

Ja heb een eigen BA, inderdaad erg makkelijk Haha!
Heb hem tweedehands van Marije gekocht voor zo'n 500 euro, is uiteraard niet het allernieuwste model (dus geen gsm-melder bv) maar ik kan hem als ik dat absoluut wil wel aansluiten op de telefoonlijn maar uiteindelijk heb ik dat niet nodig Clown
wilde hem oorspronkelijk ook verhuren/uitlenen, maar heb daar meteen van af gezien... ben veel te precies op mijn eigen spullen Bloos en zou het de huurder nooit vergeven als er wat aan was
en stel dat je het volgende jaar je eigen BA weer wil gebruiken en hij geeft geen alarm om god weet welke reden, merrie dood, veulen dood... wie geef je dan de schuld?
nee voor mij dus geen verhuur of uitlenen

met wat ik nu weet zou ik hem ook nieuw kopen Ja
voordeel is wel dat ik 2 (nu dit jaar 3) merries heb die elk jaar een veulen moeten krijgen, dan brengt dat ding rapper "zijn geld" op. Voor een eenmalig veulen zou ik toch gaan huren, desnoods 3 maand aan een stuk, vind het namelijk toch een enorme geruststelling...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:36

Weet iemand ook of als je merrie met het eerste veulen probleemloos bevalt de kans bij de volgende kleiner is dat ze een moeilijke bevaling krijgt of werkt het zo niet?

Ik ga echt proberen om er te slapen, lijkt me het makkelijkste. Mocht ik nou financieel toch geen alarm kunnen kopen, huren word niks zul je zien dat onze merrie ook meer dan een maand over tijd gaat.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:50

ik denk dat dat ook verschilt..

Alonna is een ervaren merrie, heeft probleemloos 7 veulens op de wereld gezet maar nummer 8 ging toch een stuk moeilijker.
Achteraf bleek de placenta al aan het loslaten en hebben we dus onwijs geluk gehad dat het geen redbag was..
Mensen die hebben meegekeken weten het nog wel, was geen fijn gezicht en de DA weigerde toen te komen..
(Heb hem daarna wel aan z'n verstand gekregen dat dat niet meer de bedoeling was..)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:50

er is altijd een risico, alleen kan je er "meestal" van uit gaan dat een eerste bevalling vaak zwaarder is dan de daaropvolgende (mits paard in goede conditie) omdat alles nog moet "opengerokken" worden, bovendien kent de merrie het hele proces nog niet.
een merrie die het eerder zwaar heeft gehad, loopt ook meer risico op opnieuw een zware bevalling, maar opnieuw; dat is geen regel!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:52

Oke dus vooral de eerste keer dus geen slecht idee om er te gaan kamperen hihi