[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kitzbi

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:39

wat een mooie fjord :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:54

ZiekieLove schreef:
Heb net op zo'n site gekeken waar je de kleur kan berekenen maar snap er helemaal niks van(A):$

Ziekie is zwart en de hengst zwartbont weet verder niks van dat hererozygoot enz heb wel tot nu toe alleen vosbonte en zwartbonte nakomelingen van Viggo gevonden, ziekies vader is ook zwartbont(kovin van Malang.
Kan iemand mij misschien helpen(A)

De site is http://www.horsetesting.com/CCalculator2.asp

In jouw geval is het lastig..
Ik heb voor het bonte Tobiano ingevuld (de hengst kan ook overo-bont zijn, maar tobiano komt volgens mij vaker voor)
De hengst draagt ook het vos-gen (anders kan je geen vosbonte nakomelingen van hem vinden. Zwart is namelijk dominant, wat betekent dat als een paard 1 zwart-gen heeft, het een zwart paard wordt. Dus als de hengst homozygoot is, en dus 2 zwartgenen heeft, geeft hij er altijd één door en is zijn nakomeling altijd zwart).
Als hij alleen maar bonte nakomelingen heeft, is de kans groot dat hij homozygoot is (dit weet je niet zeker, misschien kan je het bij zijn eigenaar navragen) en dus altijd een bont-gen doorgeeft. De merrie hoeft dan geen bont-gen te hebben, want bont is dominant, dus met 1 bont-gen van papa, wordt het veulen bont.
Jouw merrie draagt niet het bont-gen van haar vader (vader was heterozygoot, want hij is wel bont, maar jouw merrie niet, en bont is dominant, dus hij moet wel het niet-bont gen hebben doorgegeven).
Was voor kleur heeft de moeder van jouw merrie? Dat moet je weten om in te vullen of jouw merrie homo- of heterozygoot is voor zwart (al wordt dit lastig, want als de moeder van jouw merrie zwart was, weet je nog niet of dat homo- of heterozygoot is. Hmmm... heeft jouw merrie meer nakomelingen gehad? En zo ja, welke kleur?
Stel, je merrie is heterozygoot voor zwart, dan heb je de volgende kansen:
37,5% zwartbont, 37,5% zwart, 12,5% vos en 12,5% vosbont
Is je merrie homozygoot voor zwart, dan heb je de volgende kansen:
50% zwart, 50% zwart bont.

Ik ben zeker niet alwetend, dus mocht iemand een foutje ontdekken in mijn denkwijze, schroom niet!

Op de 1e pagina heb ik bij de hengst zwart en tobiano ingevuld en voor de merrie zwart/solid. Nadat je op 'continue' hebt geklikt kan je het homo-en heterozygote verhaal invullen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:55

kitzbi schreef:
wat een mooie fjord :)

Dat is die zeker!!!! Supermooi beest!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:58

Ik hoop op een mooie vos merrie met 4 witte voeten en een bles.

Het wordt bij mij bruin of vos. De vader is bruin en heeft bij mijn weten nog geen zwarte gegeven.

Dit is de papa overigens:

Afbeelding

En dit de mama:

Afbeelding

De moeder van die van mij heeft 4 witte voeten en ook haar zus heeft 4 witten benen...

maar ja...die van mij maar 1 en Alexandro heeft er 3... duimen jullie mee?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:14

HCRanch schreef:
Cynthia als je dat wil graag moet je dan nog meer weten?

Ik heb het even via de site uitgerekend.
De site vraagt of de ouders het zilver-gen dragen (volgens mij niet) en of ze het agouti-gen dragen (gen dat op een bruin paard zorgt voor zwarte benen, maar op vos (en dus ook palomino en cremello, want dit zijn vossen met één of twee creme-genen) uit dit gen zich niet, maar het paard kan wel dat gen dragen). Dus voor de invulling op de site is dit niet belangrijk, want het heeft geen invloed op het veulen. Probeer maar, of je nou onbekend, homo- of heterozygoot invult, je kansen blijven hetzelfde.
Jouw kansen zijn 50% palomino, 25% vos en 25% cremello.

Ik heb mijn merrie laten testen op het agouti-gen, omdat ik heel graag een valk wil. Die kans is groter met een paard dat homozygoot is voor agouti, de meeste Haflingers zijn homozygoot, maar de mijne natuurlijk niet |( Dat verkleind mijn kans op een valk met 12,5%, waardoor ik nu wel 12,5% kans heb op smokey black, ook leuk).

@NatasjevE, ik duim mee!! Duim je dan voor mij ook? Ik wil ook graag veel wit; voetjes én bles :D

edit: Bij de papa van het aanstaande veulen van NatasjavE zie je de uiting van het agouti-gen; de zwarte benen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:24

Cynthia82 schreef:
@NatasjevE, ik duim mee!! Duim je dan voor mij ook? Ik wil ook graag veel wit; voetjes én bles :D

edit: Bij de papa van het aanstaande veulen van NatasjavE zie je de uiting van het agouti-gen; de zwarte benen.

Ik duim met je mee. :D Das makkelijk omdat het om dezelfde aftekeningen gaat. :D

Overigens toont agouti zich alleen op een zwarte (en het is dan een bruine). Ook een donkerbruine heeft het agouti gen. Alleen waarom de ene zo mooi roodbruin wordt en de ander slecht donkerbruin...dat weet ik niet moet ik zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:26

O...en bij mijn merrie zie je ook nog een beetje hoe sabino zich ook kan uiten..
Lichte staart en stekelharig onder de buik.

Ze zou zomaar iets heel verrassends uit de hoge hoed kunnen toveren

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:31

wow. Die site daar kom ik echt niet aan uit!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:33

NatasjavE schreef:
O...en bij mijn merrie zie je ook nog een beetje hoe sabino zich ook kan uiten..

Jouw merrie is knap geworden trouwens! Ben erg benieuwd naar het veulen, Alexandro P. vond ik een hele aansprekende hengst (heb hem 2 jaar terug gezien).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:37

Suelza schreef:
NatasjavE schreef:

Jouw merrie is knap geworden trouwens! Ben erg benieuwd naar het veulen, Alexandro P. vond ik een hele aansprekende hengst (heb hem 2 jaar terug gezien).

Dank je wel :o
Ze heeft overigens nog meer kap gekregen.

De 2 Alexandro veulens uit haar moeder waren erg aansprekende veulens...ik ben dus ook heel erg benieuwd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:39

Joh! Pb mij even een recente foto! Het veulen van die Jazz merrie (die merrie die jij toen gezien had) begint trouwens ook mooi uit te groeien! Zal je vanavond wel even een foto sturen...

Wanneer is ze uitgerekend? En verloopt alles naar wens?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:44

Ik heb geen recente foto's ben ik bang. Ik zal even kijken...

O...die Jazz was erg leuk ja. Leuk om daar ook weer een veulen uit te fokken.

De merrie is 20 mei uitgerekend. Dat duurt dus nog wel even. Ja ik merk weinig aan de merrie. Ze is niet anders dan anders.
3 weken geleden voor het laatst gescand en toen zag alles er goed uit.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:45

Nee, die heb ik niet meer. Die heb ik verkocht, maar nog goed contact met de nieuwe eigenaresse en die laat haar volgend jaar weer dekken.

20 mei, oke! De eerste komt bij ons in maart en dan gaan we ook rap richting mei t/m juli.

Op zich wel een mooiere tijd om te veulenen vind ik... Maart komt wel heel vroeg nu...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:51

Ja zeker als je zo'n laat voorjaar hebt als dit jaar...dan komt maart wel vroeg.

Maar iets eerder had ik ook wel leuk gevonden...ik zou graag met het veulen naar de keuring gaan. Maar als ze lang overdraagt dan is het veulen ten tijde van de keuring wel erg piepjong...en dat ga ik niet doen.
Als ze op tijd afveulent dan is het 2 maanden...dat gaat wel. (ligt ook aan het veulen natuurlijk)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:54

Nee precies, ik snap het! Die hele jonge veulentjes neem ik ook niet graag mee hoor!

Ga je volgend jaar gelijk terugdekken?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:59

Rambogirl schreef:
wow. Die site daar kom ik echt niet aan uit!

Ik wil je wel proberen te helpen..

NatasjavE schreef:
Overigens toont agouti zich alleen op een zwarte (en het is dan een bruine). Ook een donkerbruine heeft het agouti gen. Alleen waarom de ene zo mooi roodbruin wordt en de ander slecht donkerbruin...dat weet ik niet moet ik zeggen.

Ja, je hebt helemaal gelijk. Gelukkig haalt dat foutje niet mijn hele theorie onderuit :D
Misschien heeft dat weer met een ander gen te maken, weet ik ook niet..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:05

@suelza
Weet ik nog niet. Als het veulen erg goed is misschien wel.
Maar volgend jaar zijn er misschien 2 nieuwe hengsten bij.

Cassaron, een Ginus x Zichem uit de moederlijn van Tipic la Sillia, en Chablis een Upperville uit een Zep x Amor x Commandant moeder...juist...dezelfde moederlijn als die van mij. :D (de moeder van Chablis is een 3/4 zus van de moeder van mijn paard)

Die staan nu in Stegeren.... en ik heb wel oren naar Casaron (v Ginus)moet ik zeggen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:55

dank je Cynthia voor je berekening en uitleg. Dat Agouti wist is bv ook niet. Dat kan je laten testen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:06

NatasjavE schreef:
Ik hoop op een mooie vos merrie met 4 witte voeten en een bles.

Het wordt bij mij bruin of vos. De vader is bruin en heeft bij mijn weten nog geen zwarte gegeven.

Ik zou er toch ook nog rekening mee houden dat het veulen misschien zwart gekleurd kan zijn. ;)
De hengst heeft nog niet genoeg veulens op de grond om te bepalen of hij wel of niet homozygoot is voor Agouti (maakt van zwart een bruine).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:14

Hier is madame bijna 4 maand drachtig ... aan buik, buiten het wei-buik, nog niets te zien, aan karakter daarentegen wel iets op te merken. Zij is af en toe zuur naar de andere paarden en hangerig naar mij = merrieveulen!! :9 (natuurlijk wishful thinking aan mij kant) Bij hengstenveulens merk je niet dat zij drachtig is, bij merrieveulens dan weer wel en is ze meer uit haar doen.

Kleur wijze kan het alleen palomino of cremello zijn.

Weet iemand wat de naam geving regeling is bij het N.R.P.S.?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:33

HCRanch schreef:
dank je Cynthia voor je berekening en uitleg. Dat Agouti wist is bv ook niet. Dat kan je laten testen?

Ja, heb ik ook gedaan. De site is http://www.vhlgenetics.com

Ik wilde haar eerst alleen laten testen op agouti, maar het totaalpakket was maar iets duurder (ik weet niet meer precies hoe veel duurder). Voor het totaalpakket was ik € 90,- kwijt. Niet goedkoop, maar ik vond het het wel waard.

Ik heb een NRPS gehad; De merrienaam is vrij. De naam van de hengst moet beginnen met de eerste letter van de naam van de vader.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:35

weet je zo wat het kost om alleen op vosgen te testen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:40

Je test niet direct op het 'vos' gen maar op het Extension gen ... deze bepaald de kleur en de Agouti gen de verspreiding van de kleur.
Als de test positive is voor vos dan krijgt je de uitslag 'ee' het recessieve vorm van Extension gen; ander EE (homozygoot zwart) of Ee (heterozygoot zwart en vos) waarbij E aanduidt het dominant vorm, oftewel zwart.

Voor kleur testen, oa Agouti, Extension, enz, kan je veel goedkoper via het Engels Labo laten doen. Deze labo is erkend en zeer professioneel. Procedure is heel makkelijk en vrij snel. Of je stuurt de haarmonsters op naar VHL of je stuurt ze op naar Engeland ... result is hetzelfde maar het schilt je wel tientallen euro's! Agouti test = £17.50= 20 euro
http://www.horsedna.co.uk/

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:44

Niet uit mijn hoofd. Mijn formulieren liggen nog in mijn auto (al maaaaaaaaaanden). Ik ga zo toch even weg met de auto, dan zal ik ze wel weer meenemen mijn huis in (waar ze horen :+ ) en dat laat ik dan wel weten.

Wat ik wel weet is dat als je op één gen laat testen dat maar iets goedkoper is dan wanneer je het totaalpakket neemt. Het maakt niet uit op welk gen je laat testen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:53

die in engeland klinkt goed, denk dat ik mijn beide dames maar laat doen.