[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:17

Vicky (ijsklontje) was ook maiden... Maar die bracht het veulen weer 13 (?) dagen te vroeg...

Dus ja... in hoeverre kun je er van op aan?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:21

Heb weer mooie veulentjes voorbij zien komen!!! Iedereen met een veulen: gefeliciteerd!!!

Cuba had gister weer een mijlpaal, ze was dus 300 dagen dragend....

Post hier niet zo veel omdat ik het echt zo druk heb gehad de laatste tijd...

Vandaag gaat cuba naar een andere stal toe en ik begin nu toch wel wat zenuwen te krijgen.... Is ook niet niks om een hoogdrachtige merrie te verhuizen naar een geheel nieuwe stal maar daar krijgt ze meer verzorging dan waar ze nu staat en het is voor mijn spieren (heb iets aan mn spieren) ook beter want ik hoef straks niets meer te doen behalve haar borstelen en rijden.... dus als ik dan een keer een mindere dag heb hoef ik me niet zo schuldig te voelen als ik niet naar haar toe ga en dat doe ik nu dus wel aangezien ze anders niet uit stal komt.

Zal proberen iets meer hier te komen en iets meer te gaan posten.... laat wel weten hoe de verhuizing is gegaan....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:26

CubaLibre schreef:
Heb weer mooie veulentjes voorbij zien komen!!! Iedereen met een veulen: gefeliciteerd!!!

Cuba had gister weer een mijlpaal, ze was dus 300 dagen dragend....

Post hier niet zo veel omdat ik het echt zo druk heb gehad de laatste tijd...

Vandaag gaat cuba naar een andere stal toe en ik begin nu toch wel wat zenuwen te krijgen.... Is ook niet niks om een hoogdrachtige merrie te verhuizen naar een geheel nieuwe stal maar daar krijgt ze meer verzorging dan waar ze nu staat en het is voor mijn spieren (heb iets aan mn spieren) ook beter want ik hoef straks niets meer te doen behalve haar borstelen en rijden.... dus als ik dan een keer een mindere dag heb hoef ik me niet zo schuldig te voelen als ik niet naar haar toe ga en dat doe ik nu dus wel aangezien ze anders niet uit stal komt.

Zal proberen iets meer hier te komen en iets meer te gaan posten.... laat wel weten hoe de verhuizing is gegaan....

Tja, goed is het niet, maar als de merrie gewoon goed draagt, vallen de risico's reuze mee. Ze zullen alleen uit voorzorg wel een veulenprikje geven.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:28

Suelza schreef:
Groot gelijk heb je!

Heb je trouwens nog geluk mee gehad, als de nageboorte eerder aan het loslaten was. Had een Red Bag kunnen worden, dus...

Maar goed, gezonde dochter op de wereld en alles gaat verder goed. Dan ben je al je zorgen toch meteen vergeten.

Dat bedacht ik me ook, ik heb wel gelijk m'n vader hiermee duidelijk kunnen maken waarom het zo belangrijk is dat we dr bij zjin.. Ook bij een ervaren merrie!

yashilha schreef:
Goedemorgen
Pino Gefeliciteerd
Pauk Gefeliciteerd met je merrieveulen
Wat een lekker ding zeg(vind ik zo gaaf bij haffie's een kolletje op het hoofd Bloos )

M'n eerste reactie toen ik de neus zag:
JAAAA ze heeft geen bles Haha!
Ik vind een kol ook helemaal geweldig!

adnil35 schreef:
Maikuh; wat een prachtig veulen! Dat er nog vele mooie Spielbergjes mogen volgen op Bokt Clown
Pino en Pauk gefeliciteerd! Het lange wachten is eindelijk beloond Knipoog
Gefeliciteerd Thirsa met deze twijfelachtige eer..... jij bent de eerste die aan de buurt is!

Pauk en Thirsa gaan het gemiddelde zo wel goed omhoog schoppen!

Nee hoor, Alonna is 4 dagen te vroeg bevallen, dus op 331 dagen..

Alonna voelt zich duidelijk stukken beter maar is wel erg moe.. Logisch ook.. Is behoorlijk wat..
Ik zit nu op m'n werk met halfdichte ogen, en moet tot 9 vanavond werken.. Ff doorbijten dus

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:30

@suelza: vorig jaar heeft het veulen ook een veulenprik gekregen, doen ze hier standaard.
Verder is de verhuizing in goed overleg met de va gegaan en als die het had afgeraden had ik het niet gedaan....
Ze draagt idd gewoon goed en is ook geen stress kip dus verwacht niet echt erge problemen....
Daarbij komt ook nog eens dat ze helemaal apart komt te staan van de andere paarden dus dat scheelt ook wel weer, ze heeft straks alle rust die ze nodig heeft en een box waar ze in kan galopperen Pling

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:31

Pauk: jaaa!!GEFELICITEERD!!! ze is echt heel mooi!
was jij dat nou die heel benieuwd was naar de combi( en graag een hengstje wou van deze combi voor keuring?)

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:35

Xpinoxx: gefeliciteerd!!
Pauk: een dikke proficiat! prachtig merrietje, vind t super zo een kolletje

de ooievaar vliegt volgens mij op diesel, hij is aant warm vliegen, oh wee als m op dreef is Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:37

CubaLibre schreef:
@suelza: vorig jaar heeft het veulen ook een veulenprik gekregen, doen ze hier standaard.
Verder is de verhuizing in goed overleg met de va gegaan en als die het had afgeraden had ik het niet gedaan....
Ze draagt idd gewoon goed en is ook geen stress kip dus verwacht niet echt erge problemen....
Daarbij komt ook nog eens dat ze helemaal apart komt te staan van de andere paarden dus dat scheelt ook wel weer, ze heeft straks alle rust die ze nodig heeft en een box waar ze in kan galopperen Pling

Aha.. de DA hier adviseerde alleen een veulenprik in bijzondere gevallen (verhuizing, te laat drinken, problematische geboorte etc.), mits de merrie tijdig en voldoende geent is gedurende de dracht uiteraard...

In dat laatste geval is een veulenprik feitelijk overbodig...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:45

Zo zie je maar weer dat elke va het anders doet Haha!

Maar goed, cuba wordt toch goed in de gaten gehouden....

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:49

Onze DA vond standaard veulenprik geven ook overbodig. Geen idee of we het wel of niet laten doen. We willen iig DA wel ff langs laten komen of moeders en kind te controleren en placenta ff te bekijken. Maargoed, eerst moet die kleine er nog uit natuurlijk Haha!

jessjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:51

Wbt de veulenprik doen wij standaard een bloedtestje de dag na de geboorte, kunnen ze meteen zien of het veulen alle antistoffen heeft die nodig zijn en indien nodig een spuit geven. Is nog nooit nodig geweest want volgens de DA heeft mijn merrie altijd super-biest, de veulens hebben net heel veel antistoffen, maar ik vind het toch geruststellend zeker te weten dat alles ok is (maar ik ben dan ook ietwat overbezorgd met het veulen *LOL* )

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:03

jessje schreef:
Wbt de veulenprik doen wij standaard een bloedtestje de dag na de geboorte, kunnen ze meteen zien of het veulen alle antistoffen heeft die nodig zijn en indien nodig een spuit geven. Is nog nooit nodig geweest want volgens de DA heeft mijn merrie altijd super-biest, de veulens hebben net heel veel antistoffen, maar ik vind het toch geruststellend zeker te weten dat alles ok is (maar ik ben dan ook ietwat overbezorgd met het veulen *LOL* )

Daar zit ik ook aan te denken, aan de bloedtest... Anderzijds... Mijn opa heeft zoveel veulens gefokt en daar is het ook altijd goed gegaan...

Maar even aankijken hoe de bevalling gaat en wanneer het drinkt/staat etc. en dan zie ik wel wat ik doe. De DA komt zowiezo voor de placenta, dus ach...

Ga van de week het land afzetten denk ik... Kan het gras vast mooi groeien voor als moeder en kind erop gaan. Wrsl gaat er ook nog een 2 jarige bij... Ben heel benieuwd.

Helemaal afgezet van sloten en dan aan 3 kanten verschillende groepen paarden. Aan de ene kant onze eigen groep, aan de andere kant een fries en wrsl nog een paard die de merrie kent van vorig jaar en aan nog een andere kant de paarden van de buren... (Ze staan dus in een grote driehoek)... Ik wil geen risico nemen met sloten e.d! Zeker neit als het veulen de handigheid van moeders geerft blijkt te hebben Clown

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:04

pauk en pino van harte!
Nou pauk kun je eindelijk weer lekker slapen!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:05

Suelza schreef:
CubaLibre schreef:

Aha.. de DA hier adviseerde alleen een veulenprik in bijzondere gevallen (verhuizing, te laat drinken, problematische geboorte etc.), mits de merrie tijdig en voldoende geent is gedurende de dracht uiteraard...

In dat laatste geval is een veulenprik feitelijk overbodig...

Normaal krijgen ze hier ook geen veulenprik maar de kleine Aura heeft die vanmorgen toch gehad.
Aangezien ik het toch niet vertrouwde kon ik het beter wel ff doen dan het laten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:06

Hier krijgen ze niet standaard een veulenprik, ook in gevallen zoals hierboven aangegeven. Lachen

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:09

Hier krijgen ze het ook niet altijd. Als alles volgens het boekje gaat krijgen ze hem niet. In andere gevallen wel. Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:10

@ Pauk... voorkomen is altijd beter dan genezen. Bij twijfel... altijd doen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:12

ik doe wel altijd een veulenprik.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:16

Diablo: Spannende uiers met wel of niet een druppel Lachen

Cuba: Succes met de verhuizing!

Iedereen met een mijlpaal gefeliciteerd!

Er zullen vandaag toch wel meer veulentjes gemeld worden dan gisteren? Of zouden ze echt op het warmere weer wachten

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:18

hiba had een druppel hangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

was bijna wit
was wel beetje kleverig!
toen k zachtjes in de speen alleen kneep spoot t eruit..

maar is dat altijd zo kleverig? of?

pauk je mag trots zijn op je merrietje!

frenia hiba is ook 335 dagen vandaag! we gaan gelijk dus!

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:19

Rajate zit vandaag op 320 dagen, dus de laatste lootjes.
Uier groeit nog steeds, s morgens voller dan s avonds. Muts wordt al losser, staart kan al helemaal omhoog.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:21

biest is heel raar dik geel kleverig spul

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:22

Hars moet kleverig zijn toch?

Hier net weer bij Mira geweest, er leek een gele druppel te hangen, maar nog niet groot. Ik kan het ook niet zo heel goed zien, omdat ze link wordt als ik te dichtbij kom. Daar heb ik mijn man bij nodig, die moet haar vasthouden. Of andersom, ik vasthouden en híj kijken en voelen. Is al heel wat, want eerder mocht je écht niet aan haar uier komen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:22

Hier weer even een keertje een overzichtje;

Nicoline; 346
Nathalie; 337
Caroline; 318
Linda; 311
Alinda; 304
Vodina; 265

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:23

ok dan kan ik mededelen dat hiba kegelt!

het is wit/gelig en kleeft enorm!