[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:58

Vandaag op mijn nieuwe stal een pas geboren Douglas veulen en een 2 maanden oude MCJonnas veulen en 4 weken oude kruising berner senner pups gezien.
Wordt je wel hebberig van hoor al dat leuk kleine grut.
En dan Is het nog zo lang wachten :(

Vandaag 111 dagen.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:59

Bedankt voor alle felicitaties! Ik probeer voorzichtig positief te zijn, je weet het maar nooit.. zaterdag eerst maar weer afwachten.

Haha leuk om te lezen over alle leeftijds verschillen. Ik vind het wel grappig dat je inderdaad bij sommige hele andere leeftijden verwacht.

Ik behoor ook bij de 20tigers. Dit jaar de 21 aan getikt. Dit word mijn 3e gefokte veulentje (de vorige 2 ook van Ushi) voor de mensen die het nog niet wisten. *D

Knolselder, wat verschrikkelijk balen zeg.. hopenlijk als je het nog een keer gaat proberen meer geluk!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 00:25

Hier ook 27!

Maar heb wel 't idee dat steeds meer jongeren mensen (beginnen met) fokken, paar jaar geleden waren 't vooral nog ouderen mensen (60+), bij 't kwpn dan. Wel erg leuk vind ik, fokken is ook erg mooi en leuk. Vind ik dan hihi.

Zag iemand met een merrie voorbij komen die een keizersnee gehad heeft en weer terug drachtig is. Lijkt me toch zó spannend, veulentje fokken is sowieso altijd al spannend, maar na een keizersnee lijkt 't me nog veel spannender. Gelukkig dat het "gewoon" puur pech was, dat het niets erfelijk was of zo.

Heel veel succes, hopelijk gaat 't deze keer helemaal goed met een gezonde merrie en veulentje!

Ik lees trouwens elke dag braaf bij, maar (op iedereen) reageren lukt me niet zo goed. Dat trek ik helaas niet. Of dan vooral mn hersenen niet.

Iedereen met drachtige merries gefeliciteerd in ieder geval! Op stal komen er maar erg weinig merries terug, dus veel drachtig. Lees hier alleen toch wel veel merries die niet drachtig zijn...

Tot wanneer gaan jullie eigenlijk door? Wanneer is 't klaar?

Mijn merrie is tot nu toe elke keer terug gekomen, maar haar cyclus liep niet erg goed (ook erg kort telkens, met 12 dagen stond ze al weer zo hengstig dat ze geinsemineerd moest worden). Ze heeft een cyclus op regumate gestaan, de cyclus daarna was ze goed met "normale" aantal dagen. Nu is ze de 19e weer geinsemineerd en was nu mooi 't ei dag er na weg en lijkt 't allemaal goed te kloppen. Ze is verder helemaal goed en schoon, maar toch deze keer na 't insemineren gespoeld (wie weet helpt 't). 6 augustus zou ze dan 18 dagen zijn. We hebben nu goede hoop, ze is ook best anders in gedrag (nog knuffeliger dan afgelopen weken).

Echter, als ze nu weer terug komt. Wel of niet nog een poging doen? Laat veulen vind ik overigens niet erg, ze gaat nu ook weer even terug de sport in voor 't sport (en dus ook elite) predicaat. Dus niet drachtig is ook geen heel erg groot probleem... Dan beginnen we volgend jaar gewoon op tijd (niet te vroeg, want ze gaat volgend jaar mee naar Zweden en wil niet al in februari/maart een veulen, aangezien er dan gewoon nog sneeuw ligt).

Ik vind 't erg lastig. Al hoop ik natuurlijk dat ze nu drachtig is!

We waren met haar eind mei begonnen, haar veulen dit jaar is 19-5 geboren. Dus ook nog niet super laat. Kan 't zijn dat deze hengst geen goede combinatie is met haar? Nu ga ik dit jaar niet meer van hengst veranderen, maar toch.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 01:17

Quir schreef:
Hier ook 27!

Maar heb wel 't idee dat steeds meer jongeren mensen (beginnen met) fokken, paar jaar geleden waren 't vooral nog ouderen mensen (60+), bij 't kwpn dan. Wel erg leuk vind ik, fokken is ook erg mooi en leuk. Vind ik dan hihi.

Zag iemand met een merrie voorbij komen die een keizersnee gehad heeft en weer terug drachtig is. Lijkt me toch zó spannend, veulentje fokken is sowieso altijd al spannend, maar na een keizersnee lijkt 't me nog veel spannender. Gelukkig dat het "gewoon" puur pech was, dat het niets erfelijk was of zo.

Heel veel succes, hopelijk gaat 't deze keer helemaal goed met een gezonde merrie en veulentje!

Ik lees trouwens elke dag braaf bij, maar (op iedereen) reageren lukt me niet zo goed. Dat trek ik helaas niet. Of dan vooral mn hersenen niet.

Iedereen met drachtige merries gefeliciteerd in ieder geval! Op stal komen er maar erg weinig merries terug, dus veel drachtig. Lees hier alleen toch wel veel merries die niet drachtig zijn...

Mijn merrie is tot nu toe elke keer terug gekomen, maar haar cyclus liep niet erg goed (ook erg kort telkens, met 12 dagen stond ze al weer zo hengstig dat ze geinsemineerd moest worden). Ze heeft een cyclus op regumate gestaan, de cyclus daarna was ze goed met "normale" aantal dagen. Nu is ze de 19e weer geinsemineerd en was nu mooi 't ei dag er na weg en lijkt 't allemaal goed te kloppen. Ze is verder helemaal goed en schoon, maar toch deze keer na 't insemineren gespoeld (wie weet helpt 't). 6 augustus zou ze dan 18 dagen zijn. We hebben nu goede hoop, ze is ook best anders in gedrag (nog knuffeliger dan afgelopen weken).

Echter, als ze nu weer terug komt. Wel of niet nog een poging doen? Laat veulen vind ik overigens niet erg, ze gaat nu ook weer even terug de sport in voor 't sport (en dus ook elite) predicaat. Dus niet drachtig is ook geen heel erg groot probleem... Dan beginnen we volgend jaar gewoon op tijd (niet te vroeg, want ze gaat volgend jaar mee naar Zweden en wil niet al in februari/maart een veulen, aangezien er dan gewoon nog sneeuw ligt).

We waren met haar eind mei begonnen, haar veulen dit jaar is 19-5 geboren. Dus ook nog niet super laat. Kan 't zijn dat deze hengst geen goede combinatie is met haar? Nu ga ik dit jaar niet meer van hengst veranderen, maar toch.

Haha ja het is inderdaad nu nog spannender :+
Hoe vaak heb je nu geprobeerd met dezelfde hengst? Het is zeker mogelijk dat de combinatie gewoon niet wil.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 06:51

Hier ook een twintiger :D net 28 geworden om precies te zijn :D

Silly, kan me voorstellen dat je hebberig word, maar 111 dagen is een mooi eind op weg :)

Annelies, hopelijk was dit "one lucky shot" :j dat ze alles netjes binnen houd is in ieder geval een fijn idee!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 06:54

Quir ik denk dat erg persoonlijk is en ook aan de faciliteiten op stal ligt.
Voor mij is het dekseizoen al over, daarom was de keuze om de tweede scan over te slaan ook makkelijker. Wij hebben een zeer basic stal, voor de paarden heel fijn (veel weidegang, rust en kleine stabiele kudde) maar we hebben een wei, een paddock en een rijtje (4) buitenstallen. Ook zitten we op kleigrond. Een veulen in mei is dus prima maar richting juli zou ik te laat vinden, ik wil wel dat het veulen groot genoeg is om bij de groep te kunnen als ze op de paddock moeten wanneer het land te nat wordt. (Veulentje is ook van een B pony en andere zijn +1.48 dat speelt ook mee).
Zelf ben ik ook geen fokker, ik vind mijn pony gewoon erg fijn in het werk en wil graag met een nakomeling van haar weer verder dus is gewoon een eenmalige actie en als het niet lukt is het balen maar is het niet het einde van de wereld.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:02

Wat leuk tochh al die verschilende leeftijden. Ik word volgende maand 26 en fokte mijn eerste veulentje toen ik 17/18 was. Helaas gelijk de harde les geleerd dat het ook fout kan gaan wat het toen heel erg deed, maar daarna gelukkig bijna allemaal gezonde veulens gehad.

Fab zit vandaag op 16 dagen.. Zit te twijfelen vandaag vragen om te scannen of nog even wachten tot dinsdag op 20 dagen en even schouwen :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:03

hier ook een 40er.. dochter van 15 (en nog 3 jonger). qua gevoel de ene dag 70 en de andere dag 20...heel wisselend.

@Silly, hoe was de MacJonas? die stond/staat namelijk ook hoog op ons lijstje om eens te gebruiken.

Ik ben ook geen fokker, nog niet althans, maar wil het gewoon graag allemaal eens meemaken, wie weet krijg ik de smaak te pakken. Heb 3 merries staan en ruimte genoeg :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:42

Quir, het ligt er aan of je een laat veulen kwijt kan. Wij hebben veel land, en daardoor maakt het bij ons weinig uit. Ik wil graag onze veulens de wei op hebben tot het afspenen. Daarna gaan ze regelrecht de opfok in met leeftijdgenootjes. Een juli veulen of zelfs augustus vind ik nog geen drama. Maarrr, het liefst heb ik ze in mei of juni. Het is toch allemaal net wat fijner, qua weer etc. Ik heb ze ook wel in februari/maart, dat vind ik ook niet handig (koude nachten, dus kunnen ze nog niet 24/7 de wei op)

Ik denk dat ik mezelf wel een fokker mag noemen :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:05

Het veulen van lady word mijn eerste zelf gefokte veulen. Mijn ouders hebben destijds cisco voor mij gekocht (ik was 8) die drachtig was van le matsjo. Uit haar kwam lady. Dus officieel is lady van mijn ouders. Dit veulen betaal ik helemaal zelf. Van scannnen naar dekking , van halster tot zadel :)

Ik vind het superspannend *\o/*

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:24

juval schreef:
hier ook een 40er.. dochter van 15 (en nog 3 jonger). qua gevoel de ene dag 70 en de andere dag 20...heel wisselend.

@Silly, hoe was de MacJonas? die stond/staat namelijk ook hoog op ons lijstje om eens te gebruiken.

Ik ben ook geen fokker, nog niet althans, maar wil het gewoon graag allemaal eens meemaken, wie weet krijg ik de smaak te pakken. Heb 3 merries staan en ruimte genoeg :)

Ja prachtig! Een flinke merrie ook(gaat wel tegen de 1.70 worden), erg aanhankelijk en nieuwsgierig.
Ik heb niet super veel verstand van veulens, maar ze lijkt erg goed in elkaar te zitten.
Ik zou er zo mee fokken als ik nog een veulen zou fokken.

Haha dat scheelt voor mij Juval, ik ben vrijgezel en heb geen kinderen, dus voel mij ook echt jonger dan 44, al zegt mijn lijf regelmatig anders, maar ook dat heeft zijn reden wat niets met leeftijd te maken heeft.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:27

Ik heb Zolex geprobeerd drachtig te krijgen van mcjonnas. 2013 geloof ik, voor Levi. Maar daar werd ze helaas niet drachtig van.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:55

Dit wordt mijn 3e veulen (allemaal uit Jazzy). Misschien als ik nog fanatiek met haar had kunnen rijden dat ik haar niet had laten dekken (of in ieder geval niet zo vaak). Maar ze staat nu niets te doen en de kosten gaan gewoon door. Dan kan ze beter een paar leuke veulens krijgen, toch?

Ook bij mij is het 2 jaar geleden mis gegaan (doodgeboren tweeling), maar wilde toen zo graag een veulen van Don Cremello, dat ik haar gelijk weer heb laten dekken. Spanning of het er uiteindelijk echt maar 1 blijft, hou ik wel. Zeker rond de dag (290) dat het toen mis is gegaan.

Dit jaar wordt een vroeg veulen (eind febr), maar wil ze wel zo veel mogelijk naar buiten hebben. Gelukkig sta ik op een stal waar ik het gehele jaar door op de wei kan. Dat is wel fijn. En als het heel koud is, gaan we mooi op zoek naar een cute veulendekentje :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:11

Je hebt groot gelijk Setteli.

Half maart is ook al vroeg, maar ook ik wilde het zo lang mogelijk op de wei en bij moeders houden, dat het in 1x gelukt is had ik overigens niet werwacht.

Heb wel al een 2e hands veulendekentje gekocht voor de zekerheid ;)

Diane_BasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:11

Silly1972 schreef:
Ik ben stik jaloers Diane haha, ben 44 nog nooit getrouwd geweest, komt er voorlopig ook niet (aangezien ik vrijgezel ben) van en moeders leeft niet meer dus helaas :p

Ochjee ik snap het. Was voor mij extra bijzonder. Mn moeder was in 2013 bijna overleden, was echt randje.. Eind 2013 mn schoonmoeder verloren en begin 2015 mn schoonvader. Mijn vader heeft 2 weken terug een herseninfarct gehad maar herstelt goed. Dus was heel dankbaar dit samen met mijn moeder te kunnen doen.

Leeftijd? Ik ben 34 en over precies een maand 35. Lichamelijk meestal 80 door Reuma en Artrose, maar mentaal een twintiger. En dat Penny. Dat herken ik ook. Zeker met mijn welshpony's hihi

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:35

Silly1972 als je al havens voert zou nik zeker overwegen op zelfde merk te blijven,
plus dat havens 25 kilo zakken heeft en voordelige is.

Fotsy dat wist ik helemaal niet dat oudere merries dat hebben.

Diane_Basje wat leuk dat je gaat trouwen gefeliciteerd wanneer is de grote dag?

Lovelyn gefeliciteerd je zou nu wel erg moe zijn met alle spanningen.

Knolselder jeetje wat balen maar hopelijk is het nu dan toch gelukt en dat het eitje nog goed was.

KellyDV ziet er netjes uit. jammer dat 1ste ervaring zo was, maar snap je besluit en had het zelfde gedaan zeker als het geen gevolgen heeft lekker genieten van deze dracht.

AnniekSlijk dat heb ik inderdaad vaker gehoord dat ze jeuk krijgen van pavo, zelf geen last van gehad gelukkig;

Vulina wat leuk hopelijk wil het lukken, heb je volgend jaar wel aardig wat veulens of niet?

mooney gefeliciteerd met de dracht.

Setteli wat gaat het snel je bent bijna op de helft.

Dustinlover spannend ben erg benieuwd naar je combinatie.
lastig je wil het natuurlijk graag weten en met 16 dagen kan je al wel wat zien natuurlijk.

hier 25 jaar en 1ste keer gaan dekken toen ik 19 jaar oud was dat jaar 2 merries verloren alle 2 in dikke buiken topic 2011.
1 door afgooien van dracht en een tumor van een volleybal in de baarmoeder wat allemaal te risico was om wat aan te doen.
en 2de merrie precies half jaar later drachtig en wel vonden we haar verlamd in weiland.
gelukkig anderen 2 x wel goed gegaan.

vandaag zag alles er goed uit gelukkig en we hebben besloten nog 1x er voor te gaan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:40

KellyDV schreef:
Quir schreef:
Hier ook 27!

Haha ja het is inderdaad nu nog spannender :+
Hoe vaak heb je nu geprobeerd met dezelfde hengst? Het is zeker mogelijk dat de combinatie gewoon niet wil.

Dat kan ik me zo goed voorstellen! Hopelijk is het jullie nu gegund en volgend jaar prachtig gezond veulentje met mama!

Merrie is nu 4x geinsemineerd met deze hengst, kwaliteit van sperma is goed. Dus dat is 't ook niet... Hopelijk is ze nu alsnog drachtig, maar toch wel bezig met wat als ze niet drachtig is. Dit jaar een andere hengst gaat 't in ieder geval niet meer worden.

mooney schreef:
Quir ik denk dat erg persoonlijk is en ook aan de faciliteiten op stal ligt.
Voor mij is het dekseizoen al over, daarom was de keuze om de tweede scan over te slaan ook makkelijker. Wij hebben een zeer basic stal, voor de paarden heel fijn (veel weidegang, rust en kleine stabiele kudde) maar we hebben een wei, een paddock en een rijtje (4) buitenstallen. Ook zitten we op kleigrond. Een veulen in mei is dus prima maar richting juli zou ik te laat vinden, ik wil wel dat het veulen groot genoeg is om bij de groep te kunnen als ze op de paddock moeten wanneer het land te nat wordt. (Veulentje is ook van een B pony en andere zijn +1.48 dat speelt ook mee).
Zelf ben ik ook geen fokker, ik vind mijn pony gewoon erg fijn in het werk en wil graag met een nakomeling van haar weer verder dus is gewoon een eenmalige actie en als het niet lukt is het balen maar is het niet het einde van de wereld.

Faciliteiten op stal zijn perfect en optimaal voor fokkerij en veulentjes. Ik sta namelijk met haar op een hengstenhouderij (waar ik eerst, voor ik zo ziek werd, ook werkte). Daar staat ze ook in een groep met vier merries met veulens op de wei. Waarvan nu haar veulen de oudste is, terwijl dat ook geen vroeg veulen was (19 mei).

Dus ook dat zou geen probleem zijn voor een laat veulen.

Vulina schreef:
Quir, het ligt er aan of je een laat veulen kwijt kan. Wij hebben veel land, en daardoor maakt het bij ons weinig uit. Ik wil graag onze veulens de wei op hebben tot het afspenen. Daarna gaan ze regelrecht de opfok in met leeftijdgenootjes. Een juli veulen of zelfs augustus vind ik nog geen drama. Maarrr, het liefst heb ik ze in mei of juni. Het is toch allemaal net wat fijner, qua weer etc. Ik heb ze ook wel in februari/maart, dat vind ik ook niet handig (koude nachten, dus kunnen ze nog niet 24/7 de wei op)

Ik denk dat ik mezelf wel een fokker mag noemen :P

Mei/juni is inderdaad het meest ideale, als ze nu drachtig is, is ze in juni aan de tijd. Als ze niet drachtig is wordt het juli of zelfs augustus... het veulen kwijt kunnen is dus geen probleem.

Denk dat we het dan toch nog maar een keer proberen als ze nu ook weer niet drachtig is. Hoop dat 't niet nodig is natuurlijk.

Ze was ook elke keer in één keer drachtig (behalve van dv), maar dan had ze geen veulen aan de voet. Misschien dat dat mee telt?
Muts laat ook andere veulens bij haar drinken. :+

Maar goed, niet drachtig is ook geen ramp, maar zou wel leuk zijn. Anders hebben we ook wat meer tijd om "even" dat sport predikaat erop te rijden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:44

Ik heb jaren meegelopen en gewerkt op een fokkerij en KI station, maar dit jaar toch echt mijn eerst veulen gekregen..
was zo bijzonder om het zelf mee te maken met een eigen paard, is toch iets anders dan met paarden waarmee je werkt.

Ik voer merriebrok van Cavalor, maar op dit moment krijgt mijn merrie met veulen aan de voet helemaal niets bij en staat nog steeds rond, te rond zelfs.

Dani haar wonde is goed toe aan het gaan, de zalf doet z'n werk en wat voor werk! :oo :oo
Nog steeds stalrust, maar mogen wel opbouwen met stappen.
Stap gaat goed, maar eenmaal als ze in draf gaat is ze nog steeds flink onregelmatig.
Uiteraard hou ik haar gelijk tegen zodat ze terug in stap is.

10 dagen geleden:
Afbeelding

6 dagen geleden:
Afbeelding

4 dagen geleden:
Afbeelding

Hiernet:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Memere op 29-07-16 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:45

Oh Polleman, ik ga voor jullie duimen dat het allemaal toch nog mag lukken .

Ik voerde eerst altijd Podo Lac van Pavo. Ben een aantal jaar geleden overgestapt met alle voer van Dodson and Horrel. Wel een stuk duurder, maar ik heb mijn paardjes er super bij staan.
Jazzy krijgt dan ook straks de Mare and Youngstock muesli. Dat vul ik dan aan met Agrobs Fetura voor de extra eiwitten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:47

Diane_Basje schreef:
Silly1972 schreef:
Ik ben stik jaloers Diane haha, ben 44 nog nooit getrouwd geweest, komt er voorlopig ook niet (aangezien ik vrijgezel ben) van en moeders leeft niet meer dus helaas :p

Ochjee ik snap het. Was voor mij extra bijzonder. Mn moeder was in 2013 bijna overleden, was echt randje.. Eind 2013 mn schoonmoeder verloren en begin 2015 mn schoonvader. Mijn vader heeft 2 weken terug een herseninfarct gehad maar herstelt goed. Dus was heel dankbaar dit samen met mijn moeder te kunnen doen.

Leeftijd? Ik ben 34 en over precies een maand 35. Lichamelijk meestal 80 door Reuma en Artrose, maar mentaal een twintiger. En dat Penny. Dat herken ik ook. Zeker met mijn welshpony's hihi

Nou dat geloof ik absoluut Diane, ik ben zelf mijn moeder (2007) vader en stiefmoeder (tegelijk eind 2011) verloren dus ik begrijp hoe speciaal het is.
Gewoon lekker van genieten :D

Ja ga ik inderdaad doen Polleman
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 29-07-16 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:49

Ziet er goed uit Memere.. +:)+
Welke zalf gebruik je nu? Iets op honingbasis zeker?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:50

Ik gebruik inderdaad honingzalf, Vetramil. :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:51

Zo dat heelt echt heel netjes Memere!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:53

Goed spul hè.. die honingzalf.. ;)

Zelf vind ik mestitran wel fijner werken.. :o
Vetramil smelt heel makkelijk op de huid, wat bij mesitran wat langer duurt, en het dus beter blijft zitten..
Maar desalnietemin een mooie genezing hoor!! +:)+ +:)+
Enne... geen wild vlees straks..!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:03

Moe(s)t van de DA 3 keer per dag de wonde wassen en terug op smeren, maar is inderdaad goed spul!

Ik ben nu wel benieuwd wanneer ze terug goed zal lopen in draf en wat voor gevolgen dit zal blijven hebben in haar beweging. :)