[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:02

Roodschimmel. Zo staat het in haar papieren

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:15

Meld me hier ook weer... Zal morgen wel even wat foto's van Chennai maken want ben zelf ook wel benieuwd hoe ze eruit ziet onder dr deken :P

Kwa namen ben ik er al uit, hengst moet met een D beginnen en merrie is vrij maar wil ik graag met een G beginnen zodat ze meeloopt met het KWPN (Chennai was ook vrij maar heb ik ook laten beginnen met een C).

Zolang het veulen er nog niet is is het voor mij ook nog een 'het'. Verder heb ik voor beide geslachten 2 namen liggen en 1 daarvan zal er wel bij passen. Hou ze alleen voor me tot het veulen er is (en sommige mensen vinden dat best gemeen :D)

Kwa kleuren is het niet zo moeilijk hier, kan alleen palomino uitkomen en dan met of zonder bont...

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:53

Ik heb al verschillende leuke namen gehoord en ben er eigenlijk ook wel al uit. Maar welk t is :P

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:44

hier moeten we ook 6 namen gaan verzinnnen :P en in het "ergste" geval allemaal met een D !!! :D dat wordt nog wat ;) haha !!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:47

marjolein88 schreef:
hier moeten we ook 6 namen gaan verzinnnen :P en in het "ergste" geval allemaal met een D !!! :D dat wordt nog wat ;) haha !!

Ahh ik heb meelij met je. Ik moet een naam hebben voor 1 veulen en ik vindt het al een hel.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:50

Ja het is best lastig om een goede naam te vinden.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:57

Ik heb veel katten en dan moest je ook ineens een naam verzinnen. Nou je wil niet weten hoe ze allemaal heten.
Mijn vader mag steeds door de tuin roep: Watje kom dan!! :Y) :=

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:08

wij hebben 4 katten :P
Liesje,Elsje,Henkie en Tommy,haha

ik hoef maar 1 veulen naam te verzinnen gelukkig

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:27

xDonja schreef:
LiiNd_Y schreef:
heb ook nog geen namen..

als het een merrie is wil ik de naam laten beginnen met de W
(veulen word aangemeld bij Barock Pinto)

als het een hengst is EN bont, dan wil ik er Bonte voor zijn naam hebben op zijn paspoort en papier...als roepnaam moet natuurlijk wel leuk zijn :)

Mijn merrie is gedekt door een Barock Pinto, kan ik de mijne dan ook inschrijven? En moet de naam dan met een W beginnen of vind je dat gewoon leuk? :)

Mijlpaal voor Kwal vandaag trouwens, 100 dagen :D

als goed is kun je je veulen daar gewoon inschrijven....nee bij de barock pinto maakt niks uit waarmee de naam begint...ik wil dat gwoon zelf omdat de moederlijn van mijn merrie de naam met de W begint..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:54

Net de dierenarts over de vloer gehad en de laatste merrie die we drachtig hebben is nog steeds keurig dragend...

Dus voor nu is alles nog steeds vol!

Namen waag ik me nog niet aan... daar denk ik nooit over na, die zitten 'ineens' in mijn hoofd, haha!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:51

CubaLibre schreef:
Meld me hier ook weer... Zal morgen wel even wat foto's van Chennai maken want ben zelf ook wel benieuwd hoe ze eruit ziet onder dr deken :P

Kwa namen ben ik er al uit, hengst moet met een D beginnen en merrie is vrij maar wil ik graag met een G beginnen zodat ze meeloopt met het KWPN (Chennai was ook vrij maar heb ik ook laten beginnen met een C).

Zolang het veulen er nog niet is is het voor mij ook nog een 'het'. Verder heb ik voor beide geslachten 2 namen liggen en 1 daarvan zal er wel bij passen. Hou ze alleen voor me tot het veulen er is (en sommige mensen vinden dat best gemeen :D)

Kwa kleuren is het niet zo moeilijk hier, kan alleen palomino uitkomen en dan met of zonder bont...

Ik vind kleurvererving erg interessant en weet er wel wat van af. Zo even snel uit mijn hoofd zou jij dan een vosbonte (heterozygoot voor bont) met een cremello gekruisd moeten hebben. Klopt dat, of vergeet ik nog een andere mogelijkheid?

Ik hou de namen ook voor me en dat vindt inderdaad niet iedereen leuk. Nou en! :D

@..Ranch (weet je naam even niet meer en ik typ dit op mijn mobiel, dus zo ver terugkijken is niet handig) ik denk dat het met deze gegevens moet lukken. Ik ben rond 16 uur thuis en dan ga ik even voor je kijken!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:57

Zal de veulens maar niet namen in de richting van onze poezennamen geven (oa. Draak, Flipje, Muis, Muts en Doos...).

Een aantal jaren geleden heb ik voor een van de Shettenveulens een veulennamenwedstrijd uitgeschreven bij de manege (waar ik alle activiteiten organiseer). Was vreselijk leuk! Ik had, hoe Penny, kleine papiertjes gemaakt met schattige tekeningen erop van een meisjespony en een jongetjespony (vast My Little Pony of zoiets), eentje met een roze lintje en eentje met een blauwe en daar konden de kids namen op invullen. Resultaten konden in een brievenbus en de winnaar zou een prijs winnen. Prachtige namen hebben ze verzonnen, echt! En onvoorstelbaar veel, we konden kiezen uit ruim 400 (!) namen. De winnares kreeg een mooi halster voor haar eigen pony en kwam met een grote kleurenfoto in de krant.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:00

CubaLibre schreef:

Ik vind kleurvererving erg interessant en weet er wel wat van af. Zo even snel uit mijn hoofd zou jij dan een vosbonte (heterozygoot voor bont) met een cremello gekruisd moeten hebben. Klopt dat, of vergeet ik nog een andere mogelijkheid?

Ik hou de namen ook voor me en dat vindt inderdaad niet iedereen leuk. Nou en! :D

@..Ranch (weet je naam even niet meer en ik typ dit op mijn mobiel, dus zo ver terugkijken is niet handig) ik denk dat het met deze gegevens moet lukken. Ik ben rond 16 uur thuis en dan ga ik even voor je kijken!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:17

Sorry, post hier vrij weinig dit jaar! :=

Komt wel weer als ik weer wat meer tijd heb... ;)

Sool is inmiddels alweer over de helft! 176 dagen.. gaat hard! :P

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:17

Heb net op zo'n site gekeken waar je de kleur kan berekenen maar snap er helemaal niks van(A):$

Ziekie is zwart en de hengst zwartbont weet verder niks van dat hererozygoot enz heb wel tot nu toe alleen vosbonte en zwartbonte nakomelingen van Viggo gevonden, ziekies vader is ook zwartbont(kovin van Malang.
Kan iemand mij misschien helpen(A)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:47

haha van de fjordenkleuren heb ik meer verstand.

Ravina is een grablakke,Rubis een rodblakke,nu is brunblakke(de 'standaard' kleur)altijd dominant,die kan er van deze combinatie ook uitkomen,maar Orsta,Ravina's vader,geeft ook rodblakke door,dus dat gen kan ze mogelijk meedragen,en icm Rubis weer meegeven aan het veulen,als er in Rubis' bloedlijnen ook ergens een gra voorouder zit,zou dat icm Ravina ook weer gra kunnen geven,maar als alle bovenstaande genen niet 'samen komen' dan komt het dominante brunblakke er weer uit

kortom,kans op 3 kleuren!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:42

Cynthia82 schreef:
CubaLibre schreef:

Ik heb inderdaad een vosbonte die heterozygoot is (moeder was platenbont (zie profiel) en vader is een vos) die kan dus effen of bont doorgeven en aangezien vos dominant is geeft ze dat als kleur door. Ze is inderdaad gedekt door een cremello hengst (Don Cremello du Bois) en daardoor kan er alleen een palomino of palomino-bonte uit komen....

Dus je zit helemaal goed :D

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:48

hoe heet die site waar je de kleur op kan berekenen. Ik wil het ook heel erg graag weten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:54

CubaLibre schreef:
Ik heb inderdaad een vosbonte die heterozygoot is (moeder was platenbont (zie profiel) en vader is een vos) die kan dus effen of bont doorgeven en aangezien vos dominant is geeft ze dat als kleur door.

vos is juist niet dominant maar recessief!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:01

Vos is inderdaad recessief. Dus van een vos weet je zeker dat het 2 genen voor de voskleur bezit en dat is de reden dat je zeker weet dat jouw merrie die kleur doorgeeft. Een palomino is een vos met 1 cremegen, dus ook de hengst heeft in jouw geval 2 vos-genen en ook hij geeft dus zeker weten een vos-gen door. Jouw veueln krijgt dus zeker van beide ouders een vos gen en wordt dus vos. De vraag is alleen op papa (knappe vent trouwens) een zaadcelletje met of een zaadcelletje zonder creme-gen bij de eicel heeft afgeleverd.
Is het een zaadcel zonder creme-gen geweest, krijg je een vos. Is het een zaadcel met cremegen, krijg je een palomino.
Bont is wel dominant volgens mij. Dus als de bevruchte eicel van jouw merrie het gen voor bont bevat, krijgt ze een bont veulen.

Ik ga zo even kijken hoe die site heet, dan zet ik het in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 08-10-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:06

Kitzbi vandaag 127 dagen drachtig...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo als jullie zien zie je er nog niets van :) :)
En dat na 4 veulens :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:07

Rambogirl schreef:
marjolein88 schreef:

Ahh ik heb meelij met je. Ik moet een naam hebben voor 1 veulen en ik vindt het al een hel.

Vloike!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:11

Cremello krijg je alleen door 2 palomino's te kruisen dus in mijn geval weet ik zeker dat ik een palomino krijg, papa heeft naast het vos-gen 2x het verdunningsgen dus een andere mogelijkheid is er niet.

En inderdaad is vos recessief, mijn fout... ik typte te vlug :o

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:33

Ik haal nu ook twee verhalen door elkaar. Die van jou (jij krijgt inderdaad sowieso palomino) en die van HCRanch. Zij heeft twee palomino's gekruisd, dus het verhaal van het zaadcelletje met of zonder creme-gen is op haar van toepassing, niet op jou ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:38

Kitzbi ziet er goed uit,mooi strak nog!

en intressant,over de kleurvererving!

als ik mocht kiezen,ging ik voor een rodblakke merrie
Afbeelding
Afbeelding
dit is rodblakke,voor de mensen die het nog niet wisten,en de papa in spé