[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:13

Daan_Ordeal schreef:
Ik zit er ook over te denken om bij Divoza de birth alarm te huren, die stand B is wel super handig lijkt mij!

En wat een verschil inderdaad in draagtijd, ik ben heel benieuwd wanneer het bij Ordeal zo ver is. In de stal slapen is wel handig ja, daar is bij mij ook wel ruimte voor maar ik geloof dat ik dan geen oog dicht doe met mijn angst voor spinnen Clown

Ik heb meteen maar gebeld met Divoza en vastgelegd, inoverleg met hun, vanaf 10 april (uitgerekende datum 20 april)......Ze gaven aan dat het slim is om nu al te reserveren dus misschien een tip om dat nu al te doen?

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:10

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:22

froukje_daan: Leuk, 2 Friese dames!

Ik las over het huren van een BA (heb trouwens nog geen mail teruggehad van Robor over het huren) dat ze idd adviseren zo'n 2 weken voor de datum te huren, maar dat je het in totaal maar 4 weken mag houden. Zo heeft buurmeisje een BA gehuurd voor haar tinkermerie en die moest hem weer terugbrengen voordat de merrie bevallen was! (merrie ging een maand overtijd en ze zaten volgeboekt, dus alarm was alweer aan iemand anders verhuurd voor die tijd) Dan heb je er dus net niks aan Bloos!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:24

Froukje gefeliciteerd met je drachte dames Lachen

Quintus bedankt voor de tip! Hoeveel kost de huur eigelijk? Ik vind het nu wel heel moeilijk inschatten wanneer ik het dan moet reserveren als ik die verschillen in draagtijd hier allemaal hoor.

Jeetje Nicole dan baal je ook, denk je het geregeld te hebben...

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:30

ja die zal vast enorm gebaald hebben! Ik had met creamer ook geen geboorte-alarm om dit jaar, ze beviel al op 326 dagen en ik vond het uier niet echt erg groot.
Bij de vorige eigenaar was ze (kwam ik naderhand achter) ook op precies 326 dagen bevallen en ook zonder een echt groot uier. Komend jaar zal ik mijn uiercheck dus wel iets aanpassen bij haar Knipoog
Wel had ze de camera al in de stal en ben ik dus gebeld dat ze lag te bevallen
(jaja er is hier een ware nachtbraker in dit topic Haha! )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:33

Haha! Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:37

voel je je aangesproken Clown

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:40

Ik ben al jaren nachtbraker Ja Haha!

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:57

ik heb ook al jaren slapenloze nachten. maar dat werkt nog het beste..
met ze 2e op stal slapen en om ste buurt in de gaten houden.
al heb ik vorig jaar wel 2 weken op stal geslapen. omdat ze al bijna 2 weken kegelde. pff dat wordt je op geef moment gek hoor. wil je het veulen er het liefst uittrekken haha ;')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:06

voor mij allenmaal nieuwe ervaringen... Haha! en ik hoop dat ik tegen die tijd me eigen stalletje met mijn eigen stukje wei heb... dan kan mara in alle rus bevallen en wennen aan haar kind. En zelfs buiten bevalllen... Wat wil je nog meer?

Ik sta nu op een prive stal wat het heeeerlijk druk is... :S ach ja... we zien wel...

Ik ben continu bang dat ze haar veulen verwerpt... is dit een vreemde reactie bij je eerste foksel of ben ik nou gek en zou mijn voorgevoel kunnen kloppen?? Ik wil haar iig nog op laten voelen voor ze op stal gaat... (slim iedee... dan kan ik het verder zelf in de gaten houden?)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:07

Daan_Ordeal schreef:
Froukje gefeliciteerd met je drachte dames Lachen

Quintus bedankt voor de tip! Hoeveel kost de huur eigelijk? Ik vind het nu wel heel moeilijk inschatten wanneer ik het dan moet reserveren als ik die verschillen in draagtijd hier allemaal hoor.

Jeetje Nicole dan baal je ook, denk je het geregeld te hebben...

De huur is 55,- voor de 1e week en daarna 45,- pw. Borg van 300,- .
Ik heb nog gevraagd of er eenmax-periode aan zit, maar de meneer zij van niet.....
Nicole, hoop dus dat dat goed gaat komen! Anders zou het idd wel bagger zijn.

Gelukkig ben ik ook een avondmens Haha! ...... zie het al helemaal gebeuren dat er 's nachts niets komt maar als ik les sta te geven ofzo met mijn brakke kop dan.......haha

Froukje, super, 2!!

Peelie, HELEMAAL GEEN vreemde reactie.......weet er alles van Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:11

Ik maak me niet druk over verwerping maar ben wel bang voor de bevalling. Wil er zo graag bij zijn, dat ik denk dat ik alleen daardoor het al ga missen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:20

quintusgl: Oke, dat is idd fijn als er geen max aan zit, maar je zult wel op tijd die extra tijd moeten reserveren, je kunt in het seizoen niet meer bijtekenen als ze over dragen, want dan zit iedereen om die dingen te springen!

peelie: Dat is op zich niet vreemd, maar probeer om het na het opvoelen los te laten. Zit het er dan nog in dan heb je echt een aantal maanden voor de boeg waarin bijna nooit meer iets fout gaat, dat je het dan op het eind weer spannend vindt oke, dat hoort erbij Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:25

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me om alles druk maak... Lol, eigenaar lijkt zich nergens druk om te maken, die heeft alle vertrouwen in Farita.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:26

Dank je Nicole, zal ze nog even bellen vd zekerheid. Is idd niet handig anders....
Peelie, ik was er ook bang voor, toen de DA kwam voor de enting heb ik hem toch nog even laten kijken voor mijn eigen gevoel. Nicole heeft daar wel een punt, loslaten. hmmm ik ben zo goed als nooit onzeker over mijn paarden maar nu met de eerste dracht wel. Vandaar dat ik ook blij ben met dit topic, kan je veel uithalen en zitten veel mensen op die het vaker mee hebben gemaakt.
Nog even terugkomend op het rijden, is er nog iemand met een tip tot hoelang je door rijdt? Moet ik op het gevoel afgaan of rij ik dan misschien te lang door (het is niet dat ze dan stil komt te staan omdat ik ook lange teugel met haar doe)...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:30

Bij mijn eigen oude merrie zat ik overal bovenop, vond ik alles veel spannender dan bij de fokmerries. Zij is twee jaar drachtig geweest, 1e jaar een tweeling die (vroeg) afkwam en 2e jaar tot 6 weken scan goed en daarna op een week of 10 alsnog weg. De fokmerries ben ik ook bij met scannen/dekken en bij de scans erna, maar die gaan dan de wei in en groeien vanzelf wel en daar denken we verder niet te veel over na.
Nu denk ik echt niet dat veel erover in zitten bij mijn merrie gezorgd heeft dat het mis ging, dat was gewoon pech, maar voor jezelf is het veel fijner zoals het hier met de fokmerries gaat, de tijd lijkt ook veel sneller te gaan als je er niet zo bovenop zit Ja

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:42

Ik vind het vooral zo eng omdat dit jaar het veulens wat van onze hengst geboren werd hulp nodig had (is dus niet bij ons geboren) en een veulen van een vriendin van mij ook.

Ik ben als de dood om straks op stal te komen dat een van de twee of beide dood is omdat ik er niet bij was om te helpen of wat dan ook.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:47

Zorgen dat je een BA en/of camera hebt, zodat je er bij bent. Meer kun je niet doen toch? (behalve ze bij de DA of kraamstal plaatsen voor de bevalling)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:53

Ja dat is waar, het liefst wil ik er dus slapen dan ben ik er direct en kan ik eventueel de wekker elk uur zetten of zo.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:06

na het drama van dit jaar waarbij het veulen met red bag geboren is en na een week al overleden, hoop ik maar 1 ding; een normale bevalling van een gezond veulen maar ja de tijd zal het leren.
Moet wel zeggen dat ik wel ietsje gespannen ben mede omdat igora een maidenmerrie van 12 is......

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:14

inkepink schreef:
na het drama van dit jaar waarbij het veulen met red bag geboren is en na een week al overleden, hoop ik maar 1 ding; een normale bevalling van een gezond veulen maar ja de tijd zal het leren.
Moet wel zeggen dat ik wel ietsje gespannen ben mede omdat igora een maidenmerrie van 12 is......

He bah, kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt. Ik ga wb maidenmerrie maar gewoon uit van mijn DA. Die heeft haar voor de dekking helemaal nagekeken en hij zag geen problemen om haar te laten dekken (Por is 16). Dus als je merrie gezond is, moet het geen extra groter risico zijn..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:43

quintusgl schreef:
Ik heb meteen maar gebeld met Divoza en vastgelegd, inoverleg met hun, vanaf 10 april (uitgerekende datum 20 april)......Ze gaven aan dat het slim is om nu al te reserveren dus misschien een tip om dat nu al te doen?

Bedankt voor de tip, maar die gaat voor mij niet op. Aangezien jouw merrie 2 daagjes verder is in de dracht ben je me voor. Clown

Neon heeft mij al 3 keer verrast, en ze kan het prima alleen af. Wel probeer ik dit jaar een webcam te plaatsen. Alleen dan moet het draadloos internet van de staleigenaar wel werken, en moet ik voldoende signaal op kunnen pikken. Zit toch nog een 50 meter tussen het huis en de stal, en hij heeft zijn draadloos internet nog niet werkend gekregen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:45

Dit is voor mij ook de eerste keer dat mijn merrie bij mij een veulen krijg..
Vind het ook wel erg spannend.
Vandaag is de veearts geweest voor de entingen en hij heeft ook even naar haar buikje gekeken.
En hij zag wel degelijk dat ze drachtig was Haha!

geeft weer gelijk een gerust gevoel!

Ook met hem even gehad over de verder verloop van alles, en dat is ook wel super fijn Lachen
Hij neemt alle tijd om mijn vragen te beantwoorden.
Ben soms nog wel onzeker of ik alles goed doe hoor Bloos

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:54

wat is dat ok al weer als een veulen met red bag geboren wordt??
en hebben jullie wel eens van een veulenbroodje gehoord? mijn merrie had dat vorig jaar. en dat schhijnt geluk te geven maar mooi niet. na andere halve maand is hij overleden aan Rhodoccocus equi.
hebben jullie er ervaring mee. geeft het echt geluk. en had ik stom pech. of was dat een fabeltje??

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:58

Haflinger; leuk dat alles goed zit!
Hoe zag de DA aan de buik dat ze dragend was?

Froukje; MarijeR kan goed uitleggen wat een red bag is.
Iig is het vlies waar het veulen in zit dan zo hard, dat het veulen er niet zelfstandig uit komt. Het stikt dan in de blaas.
Het heeft iets met bloedvaten in deze blaas te maken.
Red bag is ook de reden dat veel fokkers er bij de geboorte bij willen zijn. Als je het vlies namelijk open scheurt, is er verder geen probleem.

Over het veulenbrood: ik denk dat je zelf wel in kunt vullen dat dat een fabel is. Leuke verhalen, maar verder.