[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:35

GJ9 schreef:
Mag ik me ook melden hier?

Wij hebben voor het eerst een merrie drachtig, heel spannend dus allemaal! Het lijkt me leerzaam om hier mee te lezen.

Het gaat om Belinda (v Cinovo), gedekt door Elegant. Oude hengst, dekking was natuurlijk, is met de 2e cyclus gelukt. Is op 18 en op 40 dagen gescand, zit nu op 90 dagen en heeft al een wat gezwollen buikje bij de flanken!

Hey hoi :wave:

Dat het maar een mooie vos met 4 witte benen mag worden...en een merrie
(jaja en gezond en zo... :D )

o..en Bella is gewoon Bella...altijd knuffelig maar ook een echte nuf.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-10-10 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:36

die van zit nu dus al op 170 dagen...
ze heeft paar weken stil gestaan wegens blessure..
deze week nu 3 keer gereden..maar ze reageert vrij heftig op m'n been...ze is niet echt actief en als ik een keer flink aanspoor word ze dus boos...
ben bang dat ik niet meer zo lang kan rijden op haar

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:36

Dat is toch wel het minimale waar ik op hoop ;)

En dat ze een beetje weg mag hebben van haar halfzus Bella.

Of kan ik zulke dingen beter niet hardop typen ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:52

LiiNd_Y schreef:
heb ook nog geen namen..

als het een merrie is wil ik de naam laten beginnen met de W
(veulen word aangemeld bij Barock Pinto)

als het een hengst is EN bont, dan wil ik er Bonte voor zijn naam hebben op zijn paspoort en papier...als roepnaam moet natuurlijk wel leuk zijn :)

Mijn merrie is gedekt door een Barock Pinto, kan ik de mijne dan ook inschrijven? En moet de naam dan met een W beginnen of vind je dat gewoon leuk? :)

Mijlpaal voor Kwal vandaag trouwens, 100 dagen :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:30

xDonja: Gefeliciteerd met je mijlpaal!!!

GJ9: Welkom en je mag alles hardop typen, maar of het verstandig is... :+

Oké: ik wil een hengst, hengst, hengst!!!!
Zou het helpen? Zou het nu een merrie worden? :D

Natuurlijk is het belangrijkste dat merrie en veulen gezond zijn, maar we mogen toch wel dromen en hopen?
Ik wil echt graag veel wit.
Het liefst een valk, of een mooie smokey black merrie met een bijzondere bles en witte voetjes/beentjes (niet te hoog bij een valk, want dan is de helft van mijn valk weg :+ )
Maar ik heb de grootste kans op een palomino (50%) en die kunnen ook supermooi zijn.

Stiekem denk ik dat het een palomino wordt. Ik zie mezelf volgend jaar namelijk 100.000 keer zeggen: "Neeheee, het is géén Haflinger. Ja, het lijkt er sprekend op, ja, maar het is een palomino. Een Haflinger is een vos.. bla bla bla"
Pfffffff..... Ik word er nu al moe van :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:36

uhhh vast heel dom,maar wat is het verschil tussen een palomino en haflingerkleur?

Ravina is op dag 136 vandaag,ik hoop op een grijs hengstje :D
eigenlijk hoop ik op een rodblakke merrie,maar als ik het tegenovergestelde zeg,helpt dat toch,haha

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:45

YSR1971 schreef:
Voor Aafke (Welsh) is er vrije keus qua letter (correct me if I'm wrong please) en dat maakt het veel moeilijker vind ik. Tips zeer welkom. Het wordt een vosje of een palomino, paps heet Pride.

Ojha?
Bij mij moet 't met een A (eerste veulen) en dan ga je zo het alfabet af. meestal stop je dan bij Q :o

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:02

Snoevie schreef:
uhhh vast heel dom,maar wat is het verschil tussen een palomino en haflingerkleur?

Ravina is op dag 136 vandaag,ik hoop op een grijs hengstje :D
eigenlijk hoop ik op een rodblakke merrie,maar als ik het tegenovergestelde zeg,helpt dat toch,haha

Dat is niet dom, ik ga mijn best doen:
Een Haflinger is een vos met het Flaxen-gen dat zorgt voor de witte manen en staart.
Een palomino is in principe een vos, maar met één creme-gen die hij dus van één van zijn ouders gehad heeft. Dat creme-gen verdunt de vos-kleur, waardoor het palomino wordt (een soort van bruine verf mengen met witte verf :D ). Als het veulen twee creme-genen meekrijgt (dus eentje van paps en eentje van mams) dan wordt zijn voskleur twee keer verdund (dus bruin met witte verf wordt palomino, maar.. we doen er meer witte verf bij), dan krijg je een cremello (zien er bijna wit uit).

Schema'tje:

Kleur één creme-gen twee creme-genen
Zwart Smokey black Smokey creme
Bruin Valk Perlino
Vos Palomino Cremello

Mijn Haflinger draagt dus niet het creme-gen, maar papa de Perlino heeft er wel twee en hij geeft er dus altijd één door aan zijn veulens.
Het is dus alleen nog de vraag of Daisy dr veulen oorspronkelijk zwart (17,5%), bruin (37,5% of vos (50%) wordt en dan verdund met één creme-gen tot smokey black, valk, of palomino

Ter verduidelijking zoek ik nog even een plaatje op..

Gevonden:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 07-10-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:04

bedankt voor je uitleg :D idd een plaatje maakt nog meer duidelijk

palomino vind ik prachtig,maar een mooie donkere haf ook

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:05

Graag gedaan! :D
Palomino's kunnen zeker erg mooi zijn, maar dan wel de wat donkere. Valk vind ik ook erg mooi en smokey blacks kunnen ook heel mooi zijn.. Dus ja... laat ik het er dan toch maar op houden dat ik vooral een gezond veulen wil :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:08

AGarcia schreef:
YSR1971 schreef:
Voor Aafke (Welsh) is er vrije keus qua letter (correct me if I'm wrong please) en dat maakt het veel moeilijker vind ik. Tips zeer welkom. Het wordt een vosje of een palomino, paps heet Pride.

Ojha?
Bij mij moet 't met een A (eerste veulen) en dan ga je zo het alfabet af. meestal stop je dan bij Q :o

O ja? :o Mij is door de hengstenhouder verteld dat de letterkeuze vrij is. Zou dat dan nog afhankelijk zijn van wat voor soort Welsh? Welsh Cob of Welsh A, B ofzo?
Mijn veulen wordt een part bred Welsh (een halve dus) en kan wel in het Welsh-stamboek worden ingeschreven, dus dan lijkt mij dat ik me ook aan de voorschriften qua namen moet houden...

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:09

@AGarcia: Is dat echt zo?
Dit wordt haar 3e veulen, vorige was idd met een B, maar de 1e niet met een A. Ik zou het zelf wel fijn vinden als ik een beginletter moet kiezen, geeft wat houvast met het namen uitzoeken. ;)
Kan ik dit ergens vinden op site NWPCS?

Edit: stukje erbij.
Cynthia82: Aaf is Welsh sectie B, vaders ook. En ik weet het echt niet, had me laten vertellen dat het vrije keuze is, maar ga nu toch twijfelen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:13

Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 07-10-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:15

Ja, ik ga ook speuren en morgen even bellen met het stamboek.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:17

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:23

Haha, jij bent snel! Beetje opluchting, maar nu geen handvaten voor de namen... Tips dus nog steeds welkom!

Voor onze oliebol gebruiken we de "achternaam" Di Korsou (=van Curaçao, man en kind zijn daar geboren en ook ik heb daar een aantal jaren gewoond), vandaar de namen met Spaanse klanken. Maar weet nog niet of ik dit voor het veulen van Aaf ook wil gebruiken. Is toch niet zo..... Welsh :+
Zoonlief vindt overigens van wel, hij vindt het erg mooi.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:51

Hier 50% kans op vos en 50% kans op palomino en dan is er nog 50% kans op bont dus ben benieuwd wat eruit rolt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:57

Charaz schreef:
Hier 50% kans op vos en 50% kans op palomino en dan is er nog 50% kans op bont dus ben benieuwd wat eruit rolt.

Dat is heel spannend, ja! Vos of palomino. Bont of niet?
Waar hoop je op?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:00

meld me ook hier. Wij hebben een palomino quarter merrie, drachtig van een palomino hengst. In eind april is ze uitgerekend ongeveer. Ze is voor het laatst gedekt rond 23 mei. (hengst liep in de kudde en dat is voor het laatst gezien dus we weten het niet helemaal precies)

Is het dan zeker dat we een palomino veulen krijgen? of kan er ook nog iets anders uitkomen, ik ben echt een koe met die kleurvererving ik snap er niks van. Weet alleen dat palomino een verdunde vos is.

Volgend jaar hopen we dat onze zwarte hengst onze dun merrie dekt. Daar komt dus helemaal een verassing uit. (als het lukt hengst is nog jong)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:49

HCRanch schreef:
meld me ook hier. Wij hebben een palomino quarter merrie, drachtig van een palomino hengst. In eind april is ze uitgerekend ongeveer. Ze is voor het laatst gedekt rond 23 mei. (hengst liep in de kudde en dat is voor het laatst gezien dus we weten het niet helemaal precies)

Is het dan zeker dat we een palomino veulen krijgen? of kan er ook nog iets anders uitkomen, ik ben echt een koe met die kleurvererving ik snap er niks van. Weet alleen dat palomino een verdunde vos is.

Volgend jaar hopen we dat onze zwarte hengst onze dun merrie dekt. Daar komt dus helemaal een verassing uit. (als het lukt hengst is nog jong)

Welkom!
Met twee palomino's kun je een vos krijgen (beide ouders hebben 1 creme-gen, dus als je toevallig een eitje en een zaadcel hebt zonder creme-gen, krijg je vos. Het kan weer een palomino worden (als 1 van de ouders het creme-gen doorgeeft) en je kan ook een cremello krijgen (als het veulen van beide ouders een creme-gen meekrijgt).
In het plaatje hierboven staat er eentje.
Als je wil dat ik de kansen op deze drie voor je uitreken, doe ik dat wel even..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:58

Cynthia82 schreef:
Charaz schreef:

Dat is heel spannend, ja! Vos of palomino. Bont of niet?
Waar hoop je op?

Een palomino bonte, maar ga uit van een effen vos, ach nog een paar maanden en dan zullen we het zien.
Dit jaar is ons veulen na een paar dagen overleden, dus mij maakt het echt niet uit dit jaar als hij maar niet dood gaat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:59

Cynthia82 schreef:
AGarcia schreef:

Ojha?

O ja? :o Mij is door de hengstenhouder verteld dat de letterkeuze vrij is. Zou dat dan nog afhankelijk zijn van wat voor soort Welsh? Welsh Cob of Welsh A, B ofzo?
Mijn veulen wordt een part bred Welsh (een halve dus) en kan wel in het Welsh-stamboek worden ingeschreven, dus dan lijkt mij dat ik me ook aan de voorschriften qua namen moet houden...

bij de welsh is het vaak zo dat er met lijnen wordt gewerkt, de eerste letter van de naam van de merrie wordt meestal gebruikt. Bv P-lijn, Pascha haar moeder heette prisca en pascha haar veulens begonnen ook met een P (peter pan, parc avenue,..), maar neem je wat anders dan kan het gewoon met het stamboek. Ik ben nog aan het twijfelen of ik het zo doe ;).

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:24

Cynthia als je dat wil graag moet je dan nog meer weten?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:55

Ik vraag me af wat er bij Lucy voor kleurtje uit komt. Ze is zelf roodschimmel. En er kan een vos of een andere roodschimmel op hebben gezeten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:01

Roodschimmel of roan?