[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:41

Wat vervelend Nobel! Hopelijk knapt ze snel op

Zie al mooie beginnende buik foto's voorbij komen *D

Vraagje: Wie rijden nog op de drachtige merrie's? En tot hoe lang wil je en denk je dit te kunnen doen? En waar merk je dit aan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:45

Hopelijk voelt ze zich snel beter nobel. :(:)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:51

Oei als ze met zoveel pijn staan. Moet de dierenarts van mij komen. Anders bel ik de volgende. Koorts lijkt me toch iets van ontsteking.

Dennenboom. Kijken wat ze aan kan. Ik rijd Nigrante 2 a 3x in de week afwisselend met longeren. Wild Thing ga iknu ook weer rustig oppakken. Zij is dan ook pas eind juni uitgerekend. Bbij haar enkel lichte training En wat buitenritjes.

Quir. Dat speelt natuurlijk ook mee. Als hij enkel matige merries dekt. Hier gaat alles op de foto voordat ik er überhaupt iets mee ga doen. Net als karakter van een hengst neem ik meestal met een korreltje zout. Formidable was ook benoemd als stout? Niks stout aan, hij was heel speels onder het zadel. Er wordt wel eens vergeten dat het hengsten zijn.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:36

Dennenboom schreef:
Vraagje: Wie rijden nog op de drachtige merrie's? En tot hoe lang wil je en denk je dit te kunnen doen? En waar merk je dit aan?

Bij mij lopen ze nog in de rustigere lessen mee. Ik laat zoveel mogelijk met barebackpad rijden. We springen niet meer.
Gisteren heeft een drachtige heks de boel nog op stelten gezet tijdens de les, ik merk nog niet dat ze het zwaarder hebben met rijden.

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:59

Hier zit ze nu op 134 dagen en wij rijden nog. DA gaf advies zolang mogelijk door te gaan. Wel een nog bredere boom gekocht, zit nu op 2xw van wintec, en dat voor een pony...... Nog nooit zo'n brede gehad.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:47

Dennenboom schreef:

Ja hoor hier rijden we nog gewoon lekker. Kijken wel naar wat ze zelf aangeeft. Rijden voornamelijk nog met de BBP en af en toe met zadel.
Afgelopen zaterdag nog een heerlijke rit door het bos gedaan.
Springen is iets wat we sinds ze drachtig is niet meer gedaan hebben. Was wel goed te merken in het bos zaterdag. Staan daar namelijk ook cross hindernissen. En daar ging ze wel op dribbelen en naar de hindernissen toe trekken.
Vandaag aan de longeerlijn was madam weer aardig gek. Keihard in galop, bokken. Gestopt omdat ze door haar debiele gedoe een paar keer bijna onderuit ging.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:13

Nobel01, sneu dat ze zich niet goed voelt, hopelijk is de dierenarts geweest en heeft die wat kunnen doen :(:)

Dennenboom, ik rijd mijn merrie nu nog zo'n 4 dagen in de week. Dat bouw ik de komende maanden rustig af. Als het aan haar ligt, loopt ze tot de laatste dag onder het zadel :o Die gaat wel :') Ik ga na een tijdje dus minder rijden, maar blijf wel zo lang mogelijk grondwerk doen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:14

Kiki1976 Proficiat met Bo haar mijlpaal *\o/*

Tjakka123 Ik denk dat sommige merries echt weten wat er speelt. Dit jaar een merrie gehad die spontaan begon te hinniken en murmelen tegen haar buik. Ik was aan het voelen aan de buik en het veulen was super actief en toen hinnikte ze ineens naar haar buik <3

Nobel01 Ach jeetje wat een pech weer ;( Is de veearts al geweest ondertussen?

Muronia Ik heb bij de mini horse shop kleine dekentjes gekocht voor eventuele veulens. Onze combinaties staan al vast. Yula blijft leeg maar onze andere merries worden wel gedekt. Wellicht dat ik tegen die tijd met ze allemaal kom meekletsen. Alhoewel dat echt veel werk is hahaha :')

QuirDankjewel. Die prijs valt idd mee. Bij sommige merries kan ik ze meerdere keren gebruiken maar bij sommige merries ben ik blij als ik het uberhaupt op het papiertje krijg voor ze beginnen dreigen :')

Denneboom yula is nog te jong. Ik wou haar eigenlijk deze winter zadelmak maken. Maar ik heb ontdekt dat ze wolftandjes heeft die er eerst uit moeten. Ik wil dr die stress nu niet aandoen in de dracht,ze heeft sowieso een hekel eraan als een vreemde aan haar mond zit en ze kan helaas heel goed tegen verdoving. Dus ik beleer haar pas na het veulen. Maar normaal rijd in door tot ong 7 maanden en erna afhankelijk of de merrie nog zin heeft erin.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:53

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:28

AM Horses, Nieky, Laura, Kiki, Elly en Pomski: Dank voor jullie reactie :)

Mijn merrie is in Mei uitgerekend maar merk met het rijden dat haar looplust minder wordt. Normaal is ze heel actief en reageert vlot op het been. Dat is nu niet meer zo. Daarnaast merk ik dat ze de singel niet zo prettig meer vindt.

Aangezien ze 'pas' in Mei uitgerekend is, maar wel zo reageert. Twijfel ik of het beter is om te stoppen met rijden. Ze wordt nu 2 a 3 keer gereden in de week max. 30 minuten met veel stapwerk.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:04

Hierbij wat foto van mijn buikjes!

Lowland Bess 216 dagen dracht.
Afbeelding
Afbeelding

Estella's Jolyn 208 dagen dracht.
Afbeelding
Afbeelding

Dolly 204 dagen dracht.
Afbeelding
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:32

Zo eindelijk tijd om te reageren hier. Eerst week van november vakantie in de ardennen. Vorige week woensdag ineens mijn vader naar de spoeddienst van ons streekziekenhuis moeten brengen. Die weet nu wat paard voelt als het koliek heeft, al vergeleek hij het eerder met een vrouw die weeën heeft. Hij is pas sinds gisterennamiddag weer thuis. Moest dus ook nog zijn dieren verzorgen waardoor tijd voor bokt en bijlezen er niet bij was.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:19

Mijn merrie is vandaag 200 dagen drachtig. Wow, het begint nu dichterbij te komen.
@Pomski, bij jou gaat het ook hard!

Voor de mensen die nog rijden. Ik heb een beetje dezelfde vraag als Dennenboom.
Ik reed altijd best fanatiek (M/Z niveau) en nog wedstrijden. Ik ga regelmatig het bos op voor rustige ritjes, maar ook vaak om te crossen. Als ik jullie berichten lees. Zou ik al wat moeten minderen met trainen. Ik merk nog niet heel veel verschil. Ze reageert soms wat trager op mijn been. En tijdens het rijden ademt ze soms wat zwaarder. Ik stap meer en neem wat meer pauzes. Ik twijfel nu of ik niet te veel van haar vraag. We hebben over twee weken nog een wedstrijd gepland. Maar vraag me af of ik haar niet overvraag. Voelt nu een beetje of ik haar mishandel :Y)
Rijden jullie nog wedstrijden?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:50

Ik rij nog fanatiek. Ook wedstrijden. Heb net een maand geleden startpas geactiveerd. We gaan door tot het niet meer wilt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:14

De meeste paarden geven het zelf wel aan. @Xritt, volgens mij ben je goed bezig en voel je goed aan dat het al ietsje zwaarder wordt. Het ene paard wil graag lang door, de ander is snel 'ontzettend zwanger' :+ . Dus volg gewoon je gevoel - en van één keer overvragen overkomt ook niemand wat. Dan doe je gewoon een stapje terug.

Wij gaan best lang door met buitenritjes, soms wel tot 2-3 weken voor de datum. Als ze dat graag willen.
Springen stoppen we meestal 4-5 maand voor de datum.
Longeren doe ik ook niet meer als ze wat dikker worden ivm (gebrek aan) balans.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:20

nobel: Pff je gaat wel van het 1 in het ander! Hopelijk voelt ze zich snel weer beter!

petra: beterschap voor je vader

quir: Ik ben benieuwd naar je nieuwe dames!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:37

Afbeelding

Ze zijn er. <3

Carice du Bois (van Der Harlekin B, ze is de moeder van Cassanova, Goldstar en Ducati) drachtig van Gin Fizz en Char du Bois (van Don Carino du Bois, ze is de moeder van Davinci) drachtig van Cassanova du Bois

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:11

Quir schreef:
[ [url=m/Mng4BG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze zijn er. <3

Carice du Bois (van Der Harlekin B, ze is de moeder van Cassanova, Goldstar en Ducati) drachtig van Gin Fizz en Char du Bois (van Don Carino du Bois, ze is de moeder van Davinci) drachtig van Cassanova du Bois

Gin Fizz zag ik laatst voorbij komen op insta. Lijkt me een hele fijne pony. Hij is ook mega knap!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:58

Gefeliciteerd Quir, dat zijn ook niet de minste merries die je hebt gekocht. Prachtige kans om in Zweden een pony fokkerij op te bouwen! Voor Marjolein ook mooi dat ze goed terecht zijn gekomen.
Ik ben nog elke dag zo blij met mijn Cassanova 'kind' <3

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:30

Zo dat is nog eens een flinke aanwinst Quir. Inderdaad niet de minste merries.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:11

Quir Dat is een prachtige aanwinst. Heel veel succes (maar ook plezier) met deze kwaliteit merries.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:08

Wauw Quir dat zijn nog eens merries waar je mee verder kunt! Gaaf hoor!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:43

Nobel01 hoe liep je merrie vandaag ? Al aan de betere hand?

Denneboom Ik heb het ook al met een merrie gehad die op 5-6 maanden dracht al sloom werd. Op 6.5 maand ben ik toen ook gestopt met rijden. Elke merrie is anders. Volg je gevoel zou ik zeggen.

Pomski Mooie buikjes :j

Petraaken Oei wat naar van je vader. Is alles nu inorde met hem ?

Quir Wauw wat een mooie kans om deze 2 mooie merries in je bezit te hebben en je fokkerij uit te breiden <3

Vandaag is Yula op de helft *\o/* Ze begint toch een beetje buik te krijgen nu *D Ze is ook echt zo heerlijk relaxed en knuffelig <3
Hopelijk blijft ze zo relaxed na de dracht :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:30

Dennenboom Bo heeft soms ook wat minder looplust en de andere keer teveel, is bij haar heel wisselend. Ook is ze soms wat sneller buiten adem. Maar passen we dat ook aan naar wat ze kan.

Pomski al aardige buikjes

petraaken hoe is het met je vader, alweer beter?
En verder lekker genoten van de vakantie? Ardennen is schitterend, waar zaten jullie ongeveer?

Xritt gewoon goed kijken en luisteren naar je merrie. Sommige moet je tegen hun eigen in bescherming nemen, maar neem aan dat jij je merrie goed kent en het wel goed komt

Nobel hoe gaat het nu met d'r of is ze nog steeds onder de indruk dat ze anders naar de da moet?

Quir jaaaa eindelijk bij jouw! Moet een fijn gevoel zijn dat ze veilig zijn aangekomen.
Knappe dames en zeker niet de minste!
Veel geluk met de dames

nieky1993 gefeliciteerd met de mijlpaal, nu gaat het aftellen beginnen.
Maar je gaat het goed zien hoor bij je knappe dame

prutsmuts wat minder aanwezig omdat mijn schoonmoeder niet zo best ligt in het ziekenhuis (meerdere longembolieën, met als gevolg vergroot hart, suiker was te hoog, HB enorm laag).
Maar gelukkig is ze na een paar dagen weer van de IC af, maar het gevaar is nog niet geweken. En is het nu verder afwachten