[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:28

Ik snap de bezuiniging ook niet, het is maar een fractie wat het je kost als het misgaat, naast alle emotionele schade.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:48

Wat een heftige reacties! Ik weet niet of dat naar aanleiding van mijn bericht is, maar zo ja, dat is niet nodig hoor. :D
Ik vraag niet wanneer ik vrij moet nemen, ik vraag hoe jullie dat regelen. Ik neem aan dat de meesten werken. Hoe regel je dat met je baas? Krijg je vrij, reserveer je alvast wat dagen? Zelfde geldt voor het waken op stal. Mensen zoals ik die verder weg wonen, waken jullie dan op stal? Wanneer begin je daarmee? Slaap je in een caravan/tent of heb je de luxe van een kamer? Of waarom kies je ervoor je merrie weg te brengen? Welke eisen stel je aan de stal die de bevalling gaat begeleiden? Wie weet heeft iemand een super tip. :D
Er worden hier kosten noch moeiten gespaard voor de pony's. Ik wil al sinds ik mijn merrie heb (10 jaar inmiddels) een veulen fokken, maar ik heb het nooit gedurfd, juist omdat er zoveel mis kan gaan en dat vergeef ik mezelf niet. Daarom vind ik het leuk om te horen hoe anderen het regelen. Daar kan ik dan juist weer tips uithalen of dingen waar ik wellicht nog niet eens bij stilgestaan had. :D

Dus nogmaals, er wordt hier nergens op beknibbelt en er gaat alles aan gedaan worden om de merrie zo goed mogelijk bij te staan.
Laatst bijgewerkt door LinSa op 03-10-17 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:52

LinSa, het was echt niet (alleen) op jouw reactie. Ik zag er ook wat tussendoor komen van; mijn stalbaas kijkt om 23.00u voor het laatst en daar vertrouw ik op, ik zet om de 2 uur de wekker, bij de laatste ronde zie ik wel om mijn merrie onrustig is en meer van dat soort reacties. En daar kunnen een aantal vaste leden van dit topic heel boos/verdrietig van worden, omdat wij het hier al zo vaak hebben mis "zien" gaan met de meest gruwelijke verhalen. Bovendien; een gewaarschuwd mens...........

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:53

Ik heb het ook over het algemeen hoor, vind als je geld hebt om te dekken je ook geld hebt voor een alarm ed.

Ik neem zeker een week vrij van mijn werk per veulen, maar ze zijn ook wel flexibel als het eerder of later dan de verwachte dag wordt. Ik heb ze aan huis, met alarm en camera.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:01

Ldenboer, heel verstandige keuze dan!! En uiteraard kun je alsnog proberen om erbij te zijn :j
Mijn eerste veulentje in 2015 beviel op een stal waar ze veel ervaring en alle middelen hebben. Zelf heb ik toen erbij ook nog een 4g camera oppgehangen om zelf ook extra te kunnen meekijken. En gelukkig was ik gewoon op tijd daar (merrie werd echt duidelijk onrustig toen).
Jaar erna op een andere stal, ook weer met juiste ervaring en middelen, wel verder weg voor mij. De bevalling zelf heb ik toen gemist (was onderweg) maar als je er al bent terwijl veulen nog nat is, blijft net zo bijzonder vind ik :j

LinSa, ja ik werk ook fulltime, het blijft altijd heel moeilijk om erbij te kunnen zijn. Ik heb camera, melkstrips en birthalarm. Merries gaan vanaf 290-300 dagen snachts op stal en het gedrag word dan goed bestudeerd. Helaas heeft dat dit jaar niks uitgemaakt, maar in 2015 wel. Bij mij op werk weten ze van mijn hobby en zijn gelukkig heel meelevend :D ik check smorgens voor ik ga werken hoe de merrie in kwestie erbij staat... maakt ze nog geen aanstalten? Uier nog leeg of dat soort dingen, dan ga ik werken. Bij lichte twijfel werk ik thuis en bij andere meer twijfel neem ik vrij :j

Maar dit jaar had ik een fopmerrie die een maand met een vol uier had, toen haar uier weer leeg liet lopen, zo bij controle smorgens nog met lege uier stond, en toch die dag is bevallen.... tja hoe moet je dat inschatten? Dat kan bijna niet....... :n

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:18

Ldenboer tuurlijk meid en bij jou heet dat verantwoordelijkheid opnemen en uiteraard kan je er nog steeds bijzijn of de eerste momenten maar dan genieten en niet de zorgen erbij. Knap dat je het uit handen geeft.

Ik bedoel, als je je merrie dan toch thuis laat bevallen, wil je er toch gewoon bij zijn, kost wat kost. De nazorg is ook heel belangrijk in verband met veulenziekte.

LinSa was zeker niet specifiek op jou hoor en het is ook geen verwijt of kritiek maar een statement waar je alleen van kan leren :')

Een gewaarschuwd mens is er twee waard +:)+

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:24

Het systeem waar ik het over had waakt er iemand extern mee. Zij sluit ook het systeem aan en blijft van begin tot eind betrokken. Mijn schoonzusje heeft ze niet aan huis, maar wel altijd er op tijd bij. Er konden 3 gebruikers meekijken. Ook al hebben wij ze aan huis. Ik overweeg dat systeem ook.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:31

ik wil er ook koste wat kost bij zijn, word wel lastig denk ik want mijn hengst moet begin april naar de hengstenkeuring, maar Camille is op 1 april uitgerekend, als ze dan niet bevallen is blijf ik thuis, dan moeten manlief en het verzorgmeisje maar met de hengst op pad, Glowy moet tegen die tijd haar veulen wel hebben :j
Laatst bijgewerkt door jolandje op 03-10-17 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:33

Als je werkt ja dat is moeilijk. Ik zit dan ongeveer op 7/8 minuten van stal af. Ik werk bij mensen thuis en die weten dat mijn paardjes moeten bevallen. Ik kijk dan af en toe op de camera en alarm om. Mocht het zo zijn kan ik bij de meeste wel weg. En anders heb ik op andere dagen nog wel iemand achter de hand.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:34

Dat klinkt wel interessant Jeanna, hoe heet dat systeem en via wie gaat dat?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:48

Falke gaat terug naar het hengstenstation om te bevallen, ongeveer 1,5 maand voor ze uitgerekend is, dan heeft ze ook tijd genoeg om de nodige antistoffen aan te maken. Daar zal ze een Sigloo alarm ingenaaid krijgen in de schaamlippen. Als ik het goed begrepen heb wordt er dan ook een magneet ingenaaid. Als het veulen er dan aan komt gaat de magneet los van het alarm en gaat er een signaal af naar de gsm van de dierenarts (die eigenaresse is van het hengstenstation). Die kan zo nooit een geboorte missen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:07

Ik woon amper 5 minuten van stal. De laatste 2 jaar gebruik gemaakt van een camera. De 10 jaren daarvoor ‘s nachts er uit, tot nu toe was de bevalling net begonnen, 2x was het veulen er net.

Iedereen doet het op zijn of haar manier. Ik ken mijn merries zeer goed. Alleen volgend jaar heb ik een maiden, dus dat wordt een andere aanpak! Daar moet ik nog even over nadenken, de camera hangt er maar ik overweeg om voor haar misschien ook een alarmsysteem te huren.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:42

LinSa schreef:
Wat een heftige reacties! Ik weet niet of dat naar aanleiding van mijn bericht is, maar zo ja, dat is niet nodig hoor. :D
Ik vraag niet wanneer ik vrij moet nemen, ik vraag hoe jullie dat regelen. Ik neem aan dat de meesten werken. Hoe regel je dat met je baas? Krijg je vrij, reserveer je alvast wat dagen? Zelfde geldt voor het waken op stal. Mensen zoals ik die verder weg wonen, waken jullie dan op stal? Wanneer begin je daarmee? Slaap je in een caravan/tent of heb je de luxe van een kamer? Of waarom kies je ervoor je merrie weg te brengen? Welke eisen stel je aan de stal die de bevalling gaat begeleiden? Wie weet heeft iemand een super tip. :D
Er worden hier kosten noch moeiten gespaard voor de pony's. Ik wil al sinds ik mijn merrie heb (10 jaar inmiddels) een veulen fokken, maar ik heb het nooit gedurfd, juist omdat er zoveel mis kan gaan en dat vergeef ik mezelf niet. Daarom vind ik het leuk om te horen hoe anderen het regelen. Daar kan ik dan juist weer tips uithalen of dingen waar ik wellicht nog niet eens bij stilgestaan had. :D

Dus nogmaals, er wordt hier nergens op beknibbelt en er gaat alles aan gedaan worden om de merrie zo goed mogelijk bij te staan.

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij met dezelfde vragen en vroeg mij ook al af of het na aanleiding was van mijn reactie. Maar als ik nu beter lees begrijp ik het wel beter. Ik doe er alles aan om de risico's zoveel mogelijk te minimaliseren en de kosten en uren slaap te kort maken mij niet uit. Haha. Wil haar alleen liever thuis laten bevallen, omdat ik geen geschikte stal heb gevonden en dan het liever in eigen handen wil houden. Maar de mogelijk risico's en tijd dat je hebt om een verschil te maken tussen dood en levend vind ik wel heftig.

Ben ik snel genoeg en capabel genoeg om merrie en veulen te helpen? Ben dan wel weer blij met deze reacties want laat mij wel meer erover nadenken (wat ik overigens al deed).

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:51

You tube filmpjes kijken en niet alleen de slechte maar ook de mooie dan weet je wat je kan verwachten want in the heat of the game moet je nog even kunnen nadenken. :D en genieten ;)
Zo is er ook de theorie te wachten tot je de pootjes blaas ziet en dan gaan voelen. Niet wachten tot je de pootjes ziet, want een veulen duw je niet zomaar terug als het al te ver is.
Het is maar een tip.

Balen van de merrie met slechte tanden. Hoe komen ze daaraan? Moet ze dan onder narcose? Komt vast wel goed.

Linda maar volgens mij was er bij jou veulen al iets aan de hand dus niks aan te doen helaas.
Het is een alarmbel als ze te vroeg melk maken of te lage ph maar ik weet niet of je er iets had kunnen tegen doen. Zo komen tweelingen ook af.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:59

Je kunt niet meer doen dan je best en ik heb ook wel eens geluk gehad zoals met spook vorig jaar bijvoorbeeld. Stond onder camera samen met Bo en ik had maar 1 alarm en Bo ken ik goed en wist dat ze ging bevallen die nacht dus ik kreeg alarm en zag dat ze wat druk was dus kijk naar de andere kant van het beeld en zie ik net het laatste deeltje veulen eruit komen bij Spook. Dus snel daar naar toe en toen we daar waren begon Bo ook. Duo bevalling dus :P ben nu ook rond aan het kijken voor een 2e alarm erbij. Is toch wel handig.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:23

Fotsy schreef:
You tube filmpjes kijken en niet alleen de slechte maar ook de mooie dan weet je wat je kan verwachten want in the heat of the game moet je nog even kunnen nadenken. :D en genieten ;)
Zo is er ook de theorie te wachten tot je de pootjes blaas ziet en dan gaan voelen. Niet wachten tot je de pootjes ziet, want een veulen duw je niet zomaar terug als het al te ver is.
Het is maar een tip.

Balen van de merrie met slechte tanden. Hoe komen ze daaraan? Moet ze dan onder narcose? Komt vast wel goed.

Linda maar volgens mij was er bij jou veulen al iets aan de hand dus niks aan te doen helaas.
Het is een alarmbel als ze te vroeg melk maken of te lage ph maar ik weet niet of je er iets had kunnen tegen doen. Zo komen tweelingen ook af.

Hoe ze eraan komt weten we niet, wel dat het er waarschijnlijk langer zit en dat ondanks dat ik haar op het adres waar ze vijf jaar gestaan heeft jaarlijks liet controleren. Vermoedelijk waren de kwaliteiten op dit gebied van die veearts toch niet zo goed als je zou mogen verwachten. Drie jaar geleden had ze aan die kant groene stinkende neusvloeiing, twee maanden lang, zodra ze at. Toen laten nakijken, maar zag de veearts er niks aan. Daarna ook elk jaar door hem behandeld. Dit is wel de kant waar nu een gebroken, verkalkte, rottende kies zit (wat niet in korte tijd gebeurd). Toeval of....? Dat zullen we nooit weten. Maargoed, daar schieten we niks mee op. Voor nu moeten we het gewoon oplossen. Zoals het er nu uitziet kan het staand gebeuren, onder zware verdoving. Grootste risico schijnt te zijn dat de bacterie naar binnen kan slaan, in de baarmoeder. Vandaar dat het nu moet gebeuren, hoe langer we wachten, hoe meer risico. Heb voor de 19e een afspraak op de Lingehoeve.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:24

Is er iemand anders hier met ervaring met kiezen trekken bij een drachtige merrie?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:44

Kiezen trekken niet zozeer, maar mijn tandarts/veearts heeft nog wel met verdoving gewoon een controle (Bijschaven, scherpe haken en dergelijke) gedaan. Ze doen dit liever niet de 1ste drie maanden van de dracht en de laatste 3 maanden van de dracht.
Zo heb ik het begrepen.
Vanety is dus met ruim 5 maanden gewoon nog onder verdoving geweest.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:55

Vien gisteren ook, mijn tandarts zei hetzelfde inderdaad. Alleen komt bij het trekken nog meer kijken dan de verdoving. Namelijk infectiedruk. Dat is gevaarlijker voor de vrucht.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:23

Geen ervaring met kiezen trekken.. Lastig.

Hier trouwens goed nieuws.. Roma is nog steeds drachtig:
Afbeelding

Knap is ie he haha.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:25

Fotsy, ja dat is helaas zo :( dit keer zal ik minder blij zijn met al vroeg een vol uier enzo. Ik vind haar bevalling nu al spannend!!

Cardy, gefeliciteerd!

Twinkelbel, sorry geen ervaring mee. Mijn drachtige gaan niet naar de tandarts (doen ook niets verder ;) )

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:39

Gefeliciteerd Cardy !!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:48

Mijn merrie werkte tot kort geleden ook niet, vijf jaar lang....en toch is deze schade in die periode ontstaan.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:10

Gefeliciteerd Cardy !

Poehh allemaal mensen die al bijna op de helft zittten .. jaloers !

Ik lees al weer een hele tijd stil mee .. te veel tegenslagen gehad (merries vuil, niet hengstig etc etc ) maar vandaag eindelijk eens een keer goed nieuws !

Onze merrie is vandaag drachtig gescand ! Ze is nu ongeveer 25 dagen drachtig, dus we verwachten een half/eind augustus veulen ! Eigenlijk een beetje te laat naar mijn zin, maar beter laat dan nooit !

Helaas zijn de andere 2 niet drachtig geworden, volgend jaar poging 2 !

Dit is de combi, sommige zullen mijn IJslandse prinses Halla nog kennen uit het topic van 2017 !
Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:29

Mooie Combi Daissy !
Ach, zolang het er gezond afkomt ... is tijd geen probleem toch !